Lite skakig oberäknelig plattform just nu med andra ord.palmen skrev:Så är det inte för mig, jag är i högsta nivån men sas sidor visar långt under 200k för min del. Igår visade den 0 i alla kolumner men kunde ändå boka fly premium i BusinessKlicka för att utvidga...
Det har gått 4 dagar sedan lansering varav 2 helgdagar. Jag skulle vara mer förvånad om det fungerat smärtfritt, är trots allt SAS och IT vi pratar om plus en bank.Impendill skrev:Kul att man lanserar något som funkar.....Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Det har gått 4 dagar sedan lansering varav 2 helgdagar. Jag skulle vara mer förvånad om det fungerat smärtfritt, är trots allt SAS och IT vi pratar om plus en bank.Klicka för att utvidga...
Har inte pratat om acceptans, klart det är dåligt att det inte fungerar helt. Har dock lärt mig genom livet att det bästa är att inte bli irriterad i onödan över småsaker och försöka ha förståelse för sånt som inte fungerar och ge det lite tid.Impendill skrev:Men man har haft tid att testköra detta.Vad som förvånar mig mest är vår acceptans bara för att vi vet att det sällan funkar.Vi betalar för tjänsterna. Glöm inte det.Klicka för att utvidga...
Har man comhem digital-tv blir man ödmjuk vid problem hos andra leverantörer.Impendill skrev:Men man har haft tid att testköra detta.Vad som förvånar mig mest är vår acceptans bara för att vi vet att det sällan funkar.Vi betalar för tjänsterna. Glöm inte det.Klicka för att utvidga...
Alternativet hade det varit så att de erbjuder Fly Premium förmåner ett år EFTER man har aktiverat kort. (likt DinersClubs loungeförmåner)Impendill skrev:Men man har haft tid att testköra detta.Vad som förvånar mig mest är vår acceptans bara för att vi vet att det sällan funkar.Vi betalar för tjänsterna. Glöm inte det.Klicka för att utvidga...
Sant.Dr. Miles skrev:Alternativet hade det varit så att de erbjuder Fly Premium förmåner ett år EFTER man har aktiverat kort. (likt DinersClubs loungeförmåner)Då hade de tid att fixa problemen men och andra sidan flera personer än du hade varit missnöjda.Klicka för att utvidga...
Peter G skrev:Märkligt. Man borde ju få den högsta nivå man når och de lägre man automatiskt kvalat in förKlicka för att utvidga...
palmen skrev:Så är det inte för mig, jag är i högsta nivån men sas sidor visar långt under 200k för min del. Igår visade den 0 i alla kolumner men kunde ändå boka fly premium i BusinessKlicka för att utvidga...
Jag pratade med någon på sas support som var väldigt hjälpsam. Han pratade med någon annan avdelning som fick fram infon att jag var långt över 200k senaste 12 månaderna. Infon går ju tyvärr inte se på hemsidan.Vic skrev:Skumt - verkar onekligen finnas en del diskrepans. Jag vet inte om jag uttryckligen kan se min nivå någonstans(?), men jag kan boka Plus long haul med Fly Premium, dock inte business, dvs. borde ligga i spannet 100-199k. Detta stämmer (tyvärr) överens med vad jag har under min "Flyg"-kolumn (~160k), vilket dock är felaktigt - dragit in rätt långt över 200k om man räknar med allt (flyg, Amex-kreditkort, Fortum, onlineshoppingportalen, etc...).Klicka för att utvidga...
palmen skrev:Jag pratade med någon på sas support som var väldigt hjälpsam. Han pratade med någon annan avdelning som fick fram infon att jag var långt över 200k senaste 12 månaderna. Infon går ju tyvärr inte se på hemsidan.Klicka för att utvidga...
Som vanligt gäller det att prata med rätt person onekligen, vissa är mer service minded än andra. Klart att SAS har den informationen så det går att få tag på infon, men då måste de gå lite "outside the box" för att hitta rätt info.Homer skrev:och den jag pratade med sa att de inte hade den informationen utan det var bara på hemsidan det gick att se.Klicka för att utvidga...
Capa skrev:Min take på detta är att det är helt avgörande vilken framtida poängintjäning man tror att man kommer ha. Jag har t.ex nästan 200K indraget senaste året. Min bedömning är att jag i en framtid kommer att ligga runt 100K per år i poängintjäning, kanske lite mer. Detta är också anledningen till att jag inte har Amex Elite utan Premium istället; Hur man än vrider på det så tjänar jag inte tillräckligt med poäng för att kunna utnyttja 2 vouchers på ett vettigt sätt (som enl mig är long haul). Ibland åker jag själv på long haul och då går 50-75K poäng (med voucher) och ibland åker vi två och då går det dubbla eller mer om det blir asien/pacific. Men totalt sett rimmar en voucher i long haul per år ganska väl med min genomsnittliga poängintjäning.Mot denna bakgrund, var ger då Fly Premium för mervärde? Givet att jag ligger runt 100K så kan jag antingen åka med familjen (2+2) till Europa i Plus eller till USA etc i Plus (ett bra år). Detta förutsätter då att jag har poäng kvar att nyttja efter min amex voucher long haul, vilket jag förmodligen inte har. Men även om vi antar det så tycker jag för det första inte att det är SÅ stor skillnad på plus och minus inom Europa, samma stolar, inte så långa flygningar etc. Om jag mot förmodan något år skulle ha amex vouchern kvar (utebilven long haul) så kan denna istället nyttjas inom Europa, dock med liten fördel i poängkostnad för flypremium för en familj på 2+2 (om jag räknat rätt). 50+50/2 = 50+50 = 100 för 2-4-1 och 30+30+30 = 90 för fly premium. Tittar man istället på en resa till USA för familjen i Plus så blir det 80+80/2 = 80+80 = 160 för 2-4-1 och 60+60+60 = 180 för fly premium, så en liten fördel för Amex där. Men ovanstående USA-exempel förutsätter att jag har över 300 K i poängintjäning, vilket jag ligger väldigt långt ifrån. Så det skulle möjligen vara Europa-exemplet jag kan ha råd med enstaka år utöver 2-4-1 men då skulle hela uppsidan med kortet bara vara att något enstaka år få åka i plus istället för minus med familjen inom Europa.. Känns tveksamt.Man kan ju vända på det och säga att eftersom jag har Premium och SAS MC, varför inte hoppa på erbjudandet och få lite gratis poäng? Jag håller i princip med om detta, men även om kortet är "gratis" första året (10.000p + dubbla poäng fram till augusti etc. ska ställas på existerande sas mc för 500 pix, så är det en plusaffär att signa upp sig på ett års sikt) så gäller fortfarande ovanstående resonemang framöver på lång sikt och jag moraliskt vill jag inte signa upp mig för att sedan byta ner mig igen om ett år. Slutligen kan sägas att om jag spenderar uppskattningsvis 100 K med SAS MC per år (Amex är ju trots allt huvudkortet) så ger det "bara" 5000 poäng i skillnad mot SAS MC, vilket inte heller i sig självt försvarar avgiftsskillnaden på 1200 pix (dock inte långt ifrån iofs). De 12.000 statusgrundande poängen ger mig inte särskilt mycket mervärde heller. Givet min poängintjäning så är jag rätt nöjd med kombon Amex Premium + SAS MC. Håller ni med eller tänker jag fel?Klicka för att utvidga...
Alster skrev:En viktig faktor som bör läggas till i sammanhanget är att det (enligt min erfarenhet) ofta enbart finns awardtillgänglighet i Plus inom Europa/Skandinavien. Dessa resor tycker jag inte blir prisvärda om jag ska flyga med familjen utan Amex 2-4-1. Med Fly Premium blir kalkylen mycket bättre. Men absolut, poängen måste ju finnas också...Klicka för att utvidga...
Det gäller även för awardplatser på andra flygbolags flygningar väl?Capa skrev:Exakt! Glömde skriva det, helt rätt att i tillägg så är det svårt att hitta Awardbiljetter överhuvudtaget (i alla fall i business) och även i plus (och minus)när man verkligen vill åka med familjen dvs; höstlov, sportlov, påsk, jul etc.Klicka för att utvidga...