Flygbolaget Aerosvit i konkurs

pep skrev:Derudover, mister Scandinavien et par gode ruter til Eastern Europe og Asien. Men vaerst er at konkurrencen forsvinder eller mindskes. [/I]Klicka för att utvidga...


Jag tror att Air Baltic är en het kandidat på dessa linjer, eventuellt kommer även Estonian Air att göra ett försök till att täcka. Då tänker jag främst på linjerna i östeuropa.
 
Bryant skrev:Jag tror att Air Baltic är en het kandidat på dessa linjer, eventuellt kommer även Estonian Air att göra ett försök till att täcka. Då tänker jag främst på linjerna i östeuropa.Klicka för att utvidga...


Estonian sjunger väl på sista versen dom oxå. Dom har precis skurit ner sitt nätverk till ett absolut minimum och jag ser ingen som helst framtid för detta bolag.
 
Skulle vara intressant att höra anledningen till att SAS drog sig ur Baltikum och österut. Det var ju onekligen ett fokusområde tidigare. Borde de inte satsa åt det hållet igen?
 
Roger J skrev:Skulle vara intressant att höra anledningen till att SAS drog sig ur Baltikum och österut. Det var ju onekligen ett fokusområde tidigare. Borde de inte satsa åt det hållet igen?Klicka för att utvidga...


Ett av SAS problem var väl när man gjorde sig av med dasharna, att man från ARN inte har något lämpligt mindre flygplan? Från CPH flyger man väl CRJ till ett par Polska och Litauiska destinationer. Men jag tycker det är märklig SAS inte kunnat hålla position i baltländerna bättre utan fallit till föga för BT...Estonian deläger man väl fortfarande till viss del så då är det väl mer naturligt man lämnat TLL..!
 
Roger J skrev:Skulle vara intressant att höra anledningen till att SAS drog sig ur Baltikum och österut. Det var ju onekligen ett fokusområde tidigare. Borde de inte satsa åt det hållet igen?Klicka för att utvidga...



Om/när Estonian går i konkurs är det nog lämpligt. Dessa turer kan ju med fördel utgå från den "nya" huben i HEL. Borde finnas en marknad, i konkurrens med Air Baltic. HEL-TLL borde väl vara given när Estonian dukar under?




För leisure-resenären är det nog att föredra om man satsar på länder utan visumkrav.




Några förslag:


CPH-TLL


HEL-TLL


HEL-TBS


CPH-Beirut (Inte öst i rätta bemärkelsen, men tycker ändå det borde finnas underlag)




Litauen, Rumänien & Ryssland finns redan med på linjekartan, och resterande länder tror jag inte det finns underlag för.




Nu har ju SAS möjlighet att köpa plan av Aerosvit också (kanske).
 
Har läst ytterligare några artiklar (bäst det går med Google Translate) och det verkar som man kommer försöka fasa över några linjer till Ukraine International Airlines. Detta har ju redan nämnts i forumet.




Franco skrev:Från sommartidtabellen ska tydligen Ukraine International ersätta Aerosvit på sträckorna Kiev-Arlanda och Kiev-Köpenhamn, dock i codeshare-samarbete med Aerosvit. Både till ARN och CPH ska Ukraine International flyga fem dagar i veckan.Hur ser ägarförhållandena ut egentligen?Klicka för att utvidga...


Folk har nu börjat skriva i Aerosvits Facebook grupp. Möjligheterna att skriva nya "wall posts" är borta så en del har skrivit kommentarer i existerande inlägg (som rör helt andra saker) och undrar vad som händer, om biljetter gäller osv. Ännu inte en kommentar från flygbolaget, vilket upprör.
 
fly4fun skrev:Boryspil International Airport suspends servicing of flights of AeroSvit Airline (both based in Kyiv) starting from flight VV 257 Kyiv-Copenhagen at 12.50 p.m. on January 4, 2012 due to the non-observation of the financial discipline by the airlineKlicka för att utvidga...
Och nu börjar det synas på flygplatsens webbsida. New York, Aten och några inrikesflyg inställda samt en rad flyg har blivit 2-4 timmar försenade. De försöker väl hitta en lösning.
 
Det här skickades precis ut från Aerosvit.



AeroSvit Airlines is continuing operations and fulfillment of current commitments towards its contractors



AeroSvit Airlines has filed a petition with the Kyiv Regional Commercial Court to initiate bankruptcy proceedings for the purpose of commencing reorganization procedure, restoring solvency and ensuring fulfillment of commitments to its creditors in full.



On December 29th, 2012, Kyiv Regional Commercial Court decreed to commence bankruptcy proceedings regarding Private Joint-Stock Company "AeroSvit Airlines".



However, as of today the airline is not bankrupt, as AeroSvit Airlines does not stop its operations and will continue to fulfill its current commitments to its contractors.



The airline's management remains unchanged and keeps functioning, with all procedures assuring normal operational activities, including flight safety assurance, being carried out in full extent.



Planned company's reorganization forms part of the change program initiated by the airline in order to restore its operating efficiency and increase revenue inflows.
 
Och nu har dom fått iväg minst 4 kärror på sina flighter.





rvzfj9.png
 
fly4fun skrev:Köpenhamnskärran kom inte iväg från CPH p.g.a. obetalda räkningar.Klicka för att utvidga...
Planet till Stockholm som skulle landat vid midnatt på Arlanda kom inte iväg från Kiev förrän 08.55 imorse. Det skulle återvänt från Arlanda 08.25, planet landade istället 10.05 och nu står det "nytt besked 12.30" för returen.



Vi har nog ganska garanterat inte sett slutet på det här...
 
Jacob skrev:Planet till Stockholm som skulle landat vid midnatt på Arlanda kom inte iväg från Kiev förrän 08.55 imorse. Det skulle återvänt från Arlanda 08.25, planet landade istället 10.05 och nu står det "nytt besked 12.30" för returen.Klicka för att utvidga...
Och nu är det ändrat till "nytt besked 15.30". Kul för passagerarna som skulle åkt 08.25 som får vänta till sen eftermiddag för att överhuvudtaget få ett besked.



Nu meddelas att även polska LOT sagt upp codeshare samarbetet med Aerosvit. Passagerare som kommer till incheckningen med en Aerosvit-biljett för en LOT-flygning till eller från Kiev får snällt gå och köpa en ny. Det verkar även som Warszawa flygplats vägrar ta emot Aerosvit flyg, senaste två flygningarna har blivit inställda.
 
Nu är kvällsflygningen Kiev-Stockholm-Kiev inställd. Och morgonflygningen till Kiev har fortfarande inte kommit iväg, 8 timmar efter ordinarie avgångstid.



Undrar om Swedavia är på väg att kasta ut Aerosvit från Stockholm...
 
Tydligen har Aerosvit ett flygplan på Kastrup som inte släpps iväg förrän en räkning på ett sexsiffrigt belopp betalats. Flyget har stått där sedan i fredags enligt danska TV2.

Fly tilbageholdes i Københavns Lufthavn - TV 2 Nyhederne



Och nu finns som sagt ett motsvarande flygplan på Arlanda då Swedavia valt att göra detsamma. Returflygningen VV 216 kom aldrig iväg utan ställdes slutligen in.
 
Back
Top