J
Jonas C
Guest
Det var någon här som lyckades få EB poäng krediterade av Thai som kompensation.agehall skrev:Jag har väldigt svårt att se att du skulle få Eurobonuspoäng av Thai, tyvärr.Klicka för att utvidga...
Det var någon här som lyckades få EB poäng krediterade av Thai som kompensation.agehall skrev:Jag har väldigt svårt att se att du skulle få Eurobonuspoäng av Thai, tyvärr.Klicka för att utvidga...
När jag läser wikitexten om 261/2004 står det inget om hur långt innan man ska meddelas. Tycker också att det vore konstigt om möjlighet att avboka skulle räcka som skäl att neka ersättning, jag har ju köpt tjänsten för att jag behöver använda den.johhenrik skrev:Fast du vet nu om vad det är du får, så det står dig rätt att bryta köpet, alltså avboka. Jag tror tyvärr inte du har något att hämta här, även om jag önskade det var annorlunda.Klicka för att utvidga...
Jonas C skrev:Det var någon här som lyckades få EB poäng krediterade av Thai som kompensation.Klicka för att utvidga...
d99mlu skrev:När jag läser wikitexten om 261/2004 står det inget om hur långt innan man ska meddelas. Tycker också att det vore konstigt om möjlighet att avboka skulle räcka som skäl att neka ersättning, jag har ju köpt tjänsten för att jag behöver använda den.Säger inte att du har fel här, men i mina ögon blir det en underlig tolkning av förordningen.Klicka för att utvidga...
dala skrev:Låter rimligt, de flesta reser ju faktiskt för att komma till en viss destination och inte för att åka i en viss kabin...Men, om vi fortsätter på den spekulativa banan och ponerar att F kabinen försvinner i oktober. Rimligt är ju då att en downgrade från F till C, där man faktiskt betalat för F men får C ger relevant kompensation. Nästa fråga blir således, fas hänsyn till om resan köpts med cash eller poäng när kompensation ges? Och vad kan relevant kompensation tänkas vara? Fare difference mellan C och F är väl inte oansenlig på en sådan flygning gissar jag.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Försvinner F blir du nedgraderad till business.Klicka för att utvidga...
Alf skrev:Om du läst noga på detta forum finns det massor av personer som som inte reser för att komma till en viss destination utan för att åka i en viss kabin, i varje fall när det gäller FirstKlicka för att utvidga...
Bara ett förtydligande, har du kvar något ben i First så betalar du fortfarande First kostnad. Iaf med poäng. Tex blev jag och många andra nykigen nedgraderade på Osaka-Bangkok menhar fortfarande first på andra ben. Då sker ingen kompensation.Alf skrev:Vid en downgrade får du tillbaka mellanskillnaden i poäng om resan betalts med poäng. Någon annan kompensation kan man nog inte räkna med. Har du betalt med pengar är det samma sak, du får tillbaka mellanskillnaden mellan de olika biljettyperna.Klicka för att utvidga...
dala skrev:Du verkar vara säker på din sak och det låter ju inte orimligt att SQ har koll på hur många poäng som använts.Hoppas verkligen 1:st kabinen finns kvar, mitt mål är ju att testa den och inte att få kompensation. Men ”what if” tankarna kommer ju när spekulationerna om indragna kabiner får näring.Klicka för att utvidga...
squeezen skrev:Bara ett förtydligande, har du kvar något ben i First så betalar du fortfarande First kostnad. Iaf med poäng. Tex blev jag och många andra nykigen nedgraderade på Osaka-Bangkok menhar fortfarande first på andra ben. Då sker ingen kompensation.@dalaKlicka för att utvidga...
ZZZebra skrev:Edit: Polaren fick byta när det var Equipment Change med Thai, fick boka om via LHR istället för FRA och därmed behålla F. Men kanske bara var tur att det fanns lediga awards kvar.Klicka för att utvidga...
squeezen skrev:Bara ett förtydligande, har du kvar något ben i First så betalar du fortfarande First kostnad. Iaf med poäng. Tex blev jag och många andra nykigen nedgraderade på Osaka-Bangkok menhar fortfarande first på andra ben. Då sker ingen kompensation.Klicka för att utvidga...
gastronaut skrev:Man bokas om, och efter ombiljettering (av SAS i fallet Eurobonus) får man ett nytt pris som eventuellt är lägre. Om du bokat en Eurobonus-resa är det alltså inte SQ som ger dig något tillbaka, utan SAS.Klicka för att utvidga...
dala skrev:För mig låter det lite avigt att SQ då kan hävda att kompensation inte ska utgå om SQ benet blir nedgraderat till C med motivering att det fortfarande fanns ett F ben med OZ i bokningen.Klicka för att utvidga...
dala skrev:Låter rimligt, de flesta reser ju faktiskt för att komma till en viss destination och inte för att åka i en viss kabin...Klicka för att utvidga...
Man blir nedgraderad till Business om First försvinner, men du har även rätt att kostnadsfritt ändra till andra flighter men det förutsätter att det finsn awards lediga på de flighter du ändrar till. Om du inte har några First flighter kvar i bokningen efter nedgradering ska du även få tillbaka mellanskillanden mellan award i First och Business.ZZZebra skrev:Det lät tvärsäkert, vad baserar du det på? Och menar du just för SQ eller överhuvudtaget?Skall kolla med polaren, om jag minns rätt så fick han boka annan rutt pga utebliven F (det var dock ej med SQ)Edit: Polaren fick byta när det var Equipment Change med Thai, fick boka om via LHR istället för FRA och därmed behålla F. Men kanske bara var tur att det fanns lediga awards kvar.Klicka för att utvidga...
EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-LexEUa skrev:Article 10Upgrading and downgrading1. If an operating air carrier places a passenger in a class higher than that for which the ticket was purchased, it may not request any supplementary payment.2. If an operating air carrier places a passenger in a class lower than that for which the ticket was purchased, it shall within seven days, by the means provided for in Article 7(3), reimburse(a) 30 % of the price of the ticket for all flights of 1500 kilometres or less, or(b) 50 % of the price of the ticket for all intra-Community flights of more than 1500 kilometres, except flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments, and for all other flights between 1500 and 3500 kilometres, or(c) 75 % of the price of the ticket for all flights not falling under (a) or (b), including flights between the European territory of the Member States and the French overseas departments.Klicka för att utvidga...
Det finns också några trådar om detta ämne.Dr. Miles skrev:Sedan hur man räknar mellanskillnaden i pengarna när man har bokat resan med poäng, vet jag dock ej.Klicka för att utvidga...
Dr. Miles skrev:Om man flyger Köpenhamn->Singapore och man blir nedgraderadinom 7 dagar från planerad avgång, flygbolaget är skyldig att betala tillbaka mellanskillnaden (det varierar beroende på flygsträcka) enligt EU261/2004.EUR-Lex - 32004R0261 - EN - EUR-LexSedan hur man räknar mellanskillnaden i pengarna när man har bokat resan med poäng, vet jag dock ej.Klicka för att utvidga...