Förändring i hur man uppnår Elit-status på Lufthansa 2024

En av de största förändringarna är kanske hur man blir Lifetime: LT FTL efter 30,000 QP och LT SEN efter 40,000 QP. Antal QP man har tillgodo 1 januari 2024 blir antal Status Star Points man fått tills dess x 2.



Även om LT SEN inte var en officiell förmån tidigare, var det väl antal år som SEN samt totalen statusmil som räknades, vill jag minnas. De kunde ju komma från flyg med hela Star Alliance. Nu blir det bara QP som gäller och de kan man bara samla inom LH Group.
 
Innan fick man också två stycken uppgraderings vouchers vid varje kort förnyelse som LT Sen. Det kommer man inte få i framtiden om man får life time status.
 
Vixit skrev:En av de största förändringarna är kanske hur man blir Lifetime: LT FTL efter 30,000 QP och LT SEN efter 40,000 QP. Antal QP man har tillgodo 1 januari 2024 blir antal Status Star Points man fått tills dess x 2.Även om LT SEN inte var en officiell förmån tidigare, var det väl antal år som SEN samt totalen statusmil som räknades, vill jag minnas. De kunde ju komma från flyg med hela Star Alliance. Nu blir det bara QP som gäller och de kan man bara samla inom LH Group.Klicka för att utvidga...
Även 60 års ålder för LT SEN enligt de nuvarande inofficiella reglerna, av FlyerTalk att döma.
 
Det var egentligen ingen nyhet i kvällens presentation. Allt ska ses som ”förenkling” och man vill belöna frekvent resande över att resa långt, eller med dyra biljetter.



Existerande eVouchers förlängs med ett år, man säger att tillgängligheten ökar nästa år tack vare mer kapacitet (A380) och en minskad efterfrågan generellt. I andra halvan av 2023 införs dessutom dynamic rewards med tillgänglighet eller poängkrav i förhållande till efterfrågan och man säger att det borde förbättra tillgängligheten



Nordafrika och Egypten är Europa, men Israel är interkontinentalt. Man tjänar alltså lika många poäng till TLV som till SFO, SIN eller EZE.



Inga status-promos är för närvarande planerade för Q1-Q2. Eventuellt kommer det en kampanj för att uppmuntra CO2 offset, men det är inte en del av programstrukturen



HON får inte per automatik ett SEN partnerkort, det finns som förmån efter en ytterligare QP-gräns



Det finns inga planer för LT HON, och LT SEN får inte access till FCL/FCT, med hänvisning till att man måste behålla en viss exklusivitet i förhållande till kapaciteten. Av samma anledning bestämde man sig för att skippa idén att Eco skulle ge HON QPs, ”we want to reward premium cabin travelers more than others”



På fråga om huruvida uppgradering till fast pris (före check in) ger ny bokningsklass och mer poäng i framtiden blev svaret att man måste återkomma med besked



Soft landings finns kvar, men från Feb 2025 blir de till ett års status istället för två



Vi var för övrigt 400 personer online.
 
Har en jobbresa i ECO CLassic GOT-FRA-DRS och tillbaka som kommer vaska i slutet av månaden då jag byter jobb. Skulle kunna ändra den så jag bara åker ned och tillbaka. är det värt med att bara sitta av den tiden för de nu mesiga 80 baspoängen? Känns som det bara är Högre klasser som kommer ge någon egentlgi intjäning, på resten tror jag det är vettigare att bara kreditera EB (eller valfritt annat program).
 
JacobGBG skrev:Har en jobbresa i ECO CLassic GOT-FRA-DRS och tillbaka som kommer vaska i slutet av månaden då jag byter jobb. Skulle kunna ändra den så jag bara åker ned och tillbaka. är det värt med att bara sitta av den tiden för de nu mesiga 80 baspoängen? Känns som det bara är Högre klasser som kommer ge någon egentlgi intjäning, på resten tror jag det är vettigare att bara kreditera EB (eller valfritt annat program).Klicka för att utvidga...


Nya intjäningsmodellen börjar inte gälla förrän nästa år, så det är i den gamla modellen du fortfarande ska tänka.
 
JacobGBG skrev:Har en jobbresa i ECO CLassic GOT-FRA-DRS och tillbaka som kommer vaska i slutet av månaden då jag byter jobb. Skulle kunna ändra den så jag bara åker ned och tillbaka. är det värt med att bara sitta av den tiden för de nu mesiga 80 baspoängen? Känns som det bara är Högre klasser som kommer ge någon egentlgi intjäning, på resten tror jag det är vettigare att bara kreditera EB (eller valfritt annat program).Klicka för att utvidga...
Det nya konceptet börjar väl först 2024?

Fram till dess är det väl gamla intjöningen?



Generellt kommer Lufthansa prioritera C/F för status framöver.
 
palmen skrev:Det nya konceptet börjar väl först 2024?Fram till dess är det väl gamla intjöningen?Generellt kommer Lufthansa prioritera C/F för status framöver.Klicka för att utvidga...


Hoppla, 2024 står det faktiskt...



Frågan är lite densamma dock och främst filosofisk. I det gamla systemet så blir det 4x500 (class H).
 
Hur skulle följande routing räknas?

T.O.R GOT-FRA-BEY (Göteborg-Frankfurt-Beirut) eller till Baku GYD?

Interkontinental?
 
Ubbe skrev:Hur skulle följande routing räknas?T.O.R GOT-FRA-BEY (Göteborg-Frankfurt-Beirut) eller till Baku GYD?Interkontinental?Klicka för att utvidga...
Ligger Beirut eller Baku i Europa (Continental zone) eller Nordafrika (Please note that Algeria, Egypt, Libya, Morocco and Tunisia count as part of the continental zone)?



Om svaret är nej så ska de räknas som interkontinentalt.



Man kan säkert dra en gissning att lufthansa hanterar sina zoner på samma sätt för intjöning som vad det kostar med uppgradering och då ser det ut så här


https://www.lufthansa.com/xx/en/book-and-manage/advance-seat-reservation/advance-seat-reservation-economy/pricezones
 
palmen skrev:Ligger Beirut eller Baku i Europa (Continental zone) eller Nordafrika (Please note that Algeria, Egypt, Libya, Morocco and Tunisia count as part of the continental zone)?Om svaret är nej så ska de räknas som interkontinentalt.Man kan säkert dra en gissning att lufthansa hanterar sina zoner på samma sätt för intjöning som vad det kostar med uppgradering och då ser det ut så härhttps://www.lufthansa.com/xx/en/book-and-manage/advance-seat-reservation/advance-seat-reservation-economy/pricezonesKlicka för att utvidga...
På din länk ovan är just Beirut med Zone 2: intercontinental routes near (short and medium-haul aircraft) på samma som AMM, ASB, BAK, CAI, EBL, TLV

men ligger ju inte i Algeria, Egypt, Libya, Morocco and Tunisia.

Är det ett hål i regelverket? Beirut är ju billigt att flyga till...
 
Ubbe skrev:På din länk ovan är just Beirut medZone 2: intercontinental routes near (short and medium-haul aircraft) på samma som AMM, ASB, BAK, CAI, EBL, TLVmen ligger ju inte i Algeria, Egypt, Libya, Morocco and Tunisia.Är det ett hål i regelverket? Beirut är ju billigt att flyga till...Klicka för att utvidga...
Vissa saker pratar vi inte högt om utan konstaterar bara hur regelverket ser ut.
 
Minnesinger skrev:Visa mig vart jag kan få Senator status för 30k så bokar jag den rutten redan i dag.Klicka för att utvidga...
Tips till @Minnesinger som ville dra in ett Senator för ca 30k och @Fredrik som i annan tråd påstod att det inte går att flyga ihop ett Senator för ca 30k utan att det kommer att kosta 130k SEK som billigast och inte under 100k SEK.



Beirut räknas som longhaul och 5 sådana här resor kommer ge Senator från och med 2024.



1696445498100-png.146443




1696445787515-png.146444
 
Ok, jag hade fel. Man kan åka 5 gånger till skitländer och det kostar bara 40000 plus hotell och annat. Det trista i kråksången är att man helst inte ska kombinera Tel Aviv och Beirut så det blir dålig variation på resandet.



Jag står dock fast vid att den som har ett normalt resmönster får betala minst 100 tusen för sitt Senatorkort. Du vet själv vad en biljett till Usa kostar och vad det kostar att bo på hotell.
 
Lite fler exempel på hur man billigt kan flyga in Senator. Med detta exempel så behövs det 4 tor samt några ströflighter i Europa som man ändå kommer flyga om man ska satsa på Lufthansa.

Priset blir omkring 34k för detta alternativ, orkar man leta fler datum så kan man slippa lång layover på hemvägen om så önskas.




1696447589447-png.146446
 
Å vill man inte flyga kan man köpa SEN status. Tror det var för 1400EUR. Tror iof att man redan måste vara SEN, så förlängning är nog mer rätt ord.
 
Back
Top