Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Jag ska inte slå på stora trumman men tror mig för ett tag sedan ha hittat ett litet "knep" för att hitta bonusplatser med vissa bolag på vissa sträckor. Det liknar "VIE-tricket" om man säger så även om det inte ger alls lika många valmöjligheter som LH-gruppen gjorde. Men, har någon provat boka på detta sätt för att därefter be SAS plocka bort 1-2 sträckor och endast behålla långa benet i bokningen? Alternativt om man till och med bett dem plocka bort 1-2 sträckor och därefter lägga på ett annat ben? Tacksam för info om hur det gått i sådana fall.

Last edited:
Jag ska inte slå på stora trumman men tror mig för ett tag sedan ha hittat ett litet "knep" för att hitta bonusplatser med vissa bolag på vissa sträckor. Det liknar "VIE-tricket" om man säger så även om det inte ger alls lika många valmöjligheter som LH-gruppen gjorde. Men, har någon provat boka på detta sätt för att därefter be SAS plocka bort 1-2 sträckor och endast behålla långa benet i bokningen? Alternativt om man till och med bett dem plocka bort 1-2 sträckor och därefter lägga på ett annat ben? Tacksam för info om hur det gått i sådana fall.

"Plocka bort" utan att betala ombokningsavgift?

Jag har försökt med AF men det var married segments och det släppte aldrig så jag tvingades åka omvägen. Men det kan ju se annorlunda ut på andra bolag och/eller rutter. Det är ju fortfarande 24h fri avbokning så det går ju att boka, ringa in och går det inte att ändra så kan man boka av.

Upplevelsen med married segment hos rena SAS-resor skiljer sig för mig jämfört med vad SAS kunnat göra hos partners.

Lyckades nyligen med en liknande situation, dock endast SAS flighter inblandade men sökt via partnerverktyget på SAS hemsida.
Letade positioneringsflyg i Nordamerika och fick förslag via Köpenhamn. Agenten ville först inte ändra med hänvisning till married segments. Vi konstaterade båda att det är bättre för både mig och SAS om jag inte behöver släpa benen efter mig på Kastrup för att missa andra benet. Efter en stunds väntan i luren kom han tillbaka och bokningen gjordes med endast ett ben hem till Skandinavien. Någon dag senare kopplade jag på anslutning vidare till Arlanda från Köpenhamn.
Anar att agentens kompetens och vilja kan spela in, han jag pratade med var skicklig och kände att jag också gjort bonusbokningar tidigare.

Finns det någon möjlighet att få in en köpt resa och en bonusresa (2 pers. Ena bonus, andra revenue) med SAS på en och samma bokning eller blir det alltid två separata diton i dessa fall?

Toppen