SK989 skrev:Tidsvinsten vad gäller att arbeta under resan ska självklart tas i beaktande om vi pratar affärsresenärer. Det ska sen ställas mot att arbeta en timme mer på plats (avreseort och ankomstort) men också saker som att kanske sova lite längre. Ska man resa från Sundsvall till Stockholm och vara framme i centrala Stockholm till kl. 09 måste man ta tåget 04.58 medan man kan ta flyget som går 06.35. Om man då antar att du behöver gå upp en timme före tåget går och en och en halv timme före flyget går så blir skillnaden att gå upp kl. 04 om du tar tåget eller kl. 05 om du tar flyget, vilket kanske också är avgörande för om det blir tåg eller flyg i slutändan. Gå upp kl. 05 är inte roligt men att gå upp kl. 04 är verkligen inte roligt.Vad gäller själva sakfrågan i denna tråd tror jag inte att Sverige inför ett faktiskt förbud för att flyga kommersiellt på vissa sträckor. Dels är det svårt lagtekniskt (flera fri- och rättigheter som ska inskränkas vilket kan kräva grundlagsändringar), dels tror jag att svenska politiker, med några undantag (jag nämner inte MP här tänker jag), mer tycker att det där självreglerar marknaden. När jag började jobba i flygbranschen (var jag inte jobbar kvar) i början av 1990-talet fanns det flyglinjer mellan Arlanda och orter som Gävle, Nyköping/Skavsta, Norrköping, Linköping, Örebro, Söderhamn, Hudiksvall m.fl. - linjer som alla har upphört idag, inte för att staten förbjöd trafiken utan för att det inte blev lönsamt att fortsätta flyga när tågtrafiken förbättrades.Sen kan flygtrafiken förstås upphöra trots att tågtrafiken inte förbättrats, t.ex. fanns det förut även reguljära linjer från Arlanda till Hultsfred och Oskarshamn och i de fallen var det inte förbättrad tågtrafik som var skälet till nedläggning utan andra orsaker, vad gäller Oskarshamn har tågtrafiken t.o.m. blivit försämrad (finns i nuläget ingen persontrafik alls).Klicka för att utvidga...