Går det att åka kommersiellt i Afrika?

agehall skrev:Då har du i ärlighetens namn antingen ignorerat uppenbara brister eller så vet du inte vad du ska titta efter.Bara en sådan sak som att det inte är ovanligt att personer tas ombord utan säkerhetskontroll får mig att må dåligt. (Jag har själv sett detta ske ett antal gånger)Klicka för att utvidga...
Förstår inte hur det kan vara ett så stort problem när du själv ofta säger att säkerhetskontroll osv mest är ett spel för galleriet?

Jay skrev:Förstår inte hur det kan vara ett så stort problem när du själv ofta säger att säkerhetskontroll osv mest är ett spel för galleriet?Klicka för att utvidga...
Det är ganska stor skillnad på att ha en säkerhetskontroll och att inte ha någon alls. Visst är det mycket som bara är security theater i en säkerhetskontroll, men att röntga bagaget och köra en metalldetektor på folk är ganska vettigt. Just dessa delar har jag aldrig invänt emot.

agehall skrev:Det är ganska stor skillnad på att ha en säkerhetskontroll och att inte ha någon alls. Visst är det mycket som bara är security theater i en säkerhetskontroll, men att röntga bagaget och köra en metalldetektor på folk är ganska vettigt. Just dessa delar har jag aldrig invänt emot.Klicka för att utvidga...

agehall skrev:Alla människor som har lite hjärna inser att säkerhetskontrollerna på flygplatser enbart är till för syns skull.Klicka för att utvidga...
Betyder det då att du enligt din egna definition inte ens har lite hjärna (sorry, kunde inte låta bli...).

Jeg har arbejdet i 16 forskellige Afrikanske lande og har aldrig været utryg ved at flyve dernede. Selvfølgelig er security ofte "enklere" end i Europa. Men det er mere gennemsigtigt, hvad der sker. Ikke engang i DRC som er "det ultimative Africa", har jeg følt usikkerhed (men dog fravalgt 2 kommercielle DRC-airlines). De seneste år er standarden yderligere højnet og mange selskaber har moderniseret flåden, e.g. KQ, Precision Air, og Ethiopian. Afrikanske ledere, som er ekstremt magtfulde, rejser gerne kommercielt rundt i Afrika. Mange afrikanske ledere er langt mere respekterede som VIP'ere dernede - end f.eks. en CEO fra et Skandinavisk selskab? Hvis man overfokuserer på sikkerhed kan man se spøgelser overalt. Det er skruen uden ende. Angst æder sjæle op, som Fassbinder sagde.

Skönt att läsa att det finns fler som tycker som jag, nämligen raka motsatsen till agehalls aversion mot afrikanska kontinenetens flyg. Har arbetat och bott i Afrika i flera år och rest över i stort sett hela kontineten. Aldrig haft några problem med det som andra tycks skriva om. Personligen tror jag det handlar mycket om bekvämlighet från de som skriver så mycket negativt...

Bor/arbetar man i Afrika får man/MÅSTE man helt enkelt sänka garden lite och acceptera att saker inte fungerar som i Europa.

Troligen har jag aldrig och kommer aldrig använda mig av det företag som agehall arbetar för/driver och skulle aldrig överväga det när det skulle resultera i att istället för att ta lokalt flyg mellan LOS-ABV så skulle resan till ABV då bli: LOS-FRA/CDG/LHR-ABV...

Svante skrev:Skönt att läsa att det finns fler som tycker som jag, nämligen raka motsatsen till agehalls aversion mot afrikanska kontinenetens flyg. Har arbetat och bott i Afrika i flera år och rest över i stort sett hela kontineten. Aldrig haft några problem med det som andra tycks skriva om. Personligen tror jag det handlar mycket om bekvämlighet från de som skriver så mycket negativt...Bor/arbetar man i Afrika får man/MÅSTE man helt enkelt sänka garden lite och acceptera att saker inte fungerar som i Europa.Troligen har jag aldrig och kommer aldrig använda mig av det företag som agehall arbetar för/driver och skulle aldrig överväga det när det skulle resultera i att istället för att ta lokalt flyg mellan LOS-ABV så skulle resan till ABV då bli: LOS-FRA/CDG/LHR-ABV...Klicka för att utvidga...
Sedan är det risken att dö i flygtrafik inom Afrika är ändå mindre än att dö i marktrafik i Afrika.

Om man inte har mötet på flygplatsen så måste man ta sig mellan flygplatsen och besöksplatsen därför tycker jag att det är lite överdrivet försiktighet när man ändå måste färda landsväg i Afrika.

På ett liknande sätt resonerar jag när jag flyger till Kina.

Håller med @Svante här. Bott och jobbat där inom flyget bla och har sett hangar, verkstad och hur man jobbar med tex Comair och Kulula. Flugit en hel del och aldrig haft några bekymmer med nånting. Faktum är att SAS haft mer tekniskt strul med sina kärror senaste tiden än vad jag upplevde under ett helt år i Afrika.

Svante skrev:Personligen tror jag det handlar mycket om bekvämlighet från de som skriver så mycket negativt...Klicka för att utvidga...
Om du tror det är bekvämt att flyga JNB-eu-NBO i ekonomi istället för direkt JNB-NBO så har du nog en ganska annorlunda uppfattning om vad som är bekvämt än vad de flesta här har.

Brandten skrev:Faktum är att SAS haft mer tekniskt strul med sina kärror senaste tiden än vad jag upplevde under ett helt år i Afrika.Klicka för att utvidga...
Betänk dock att det faktum att man blir stående på marken för att ett problem uppstått med SAS men inte med (infoga valfritt bolag) inte betyder att andra bolag har mindre problem. Det skulle lika gärna kunna innebära att de ignorera dessa problem och flyger ändå...

Det är jättebra att ni tycker det är helt säkert att flyga runt i afrika. Jag och flera andra gör det inte.

agehall skrev:.......Det är jättebra att ni tycker det är helt säkert att flyga runt i afrika. Jag och flera andra gör det inte.Klicka för att utvidga...
Der er vist ingen der hævder at det er "helt säkert"? Vi hævder nærmest det modsatte: nemlig, at det "ikke er specielt usikkert". Selv om statistisk set det måske er (var?) en anelse mindre sikkert end at flyve i Europa er det næppe nok til at pege på hvilkesomhelst alternativt som mere sikkert? Jeg havde en kollega der altid rejste over Europa når han skulle fra Øst til Vestafrika. Han blev meget træt, blev sent på alt, og i sidste ende en meget dyr medarbejder...

pep skrev:Der er vist ingen der hævder at det er "helt säkert"? Vi hævder nærmest det modsatte: nemlig, at det "ikke er specielt usikkert".Klicka för att utvidga...
Om vi ska märka ord - "helt säkert" är inte motsatsen till "inte speciellt osäkert". Men skit sak samma. Om vi jämför X, så vill jag hävda att X i princip alltid är farligare i Afrika än i Europa.

pep skrev:Selv om statistisk set det måske er (var?)en anelsemindre sikkert end at flyve i Europa er det næppe nok til at pege på hvilkesomhelst alternativt som mere sikkert?Klicka för att utvidga...
Statistik kan vridas och vändas lite hursomhelst. Ska man jämföra siffror så behöver man titta på många faktorer och fundera på vad som orsakar dessa. Det som oroar mig är att potentialen för olyckor är ständigt närvarande i Afrika och jag vill påstå att det saknas ett metodiskt arbete med flygsäkerhet. (Och många andra industrier för den delen!)

pep skrev:Jeg havde en kollega der altid rejste over Europa når han skulle fra Øst til Vestafrika. Han blev meget træt, blev sent på alt, og i sidste ende en meget dyr medarbejder...Klicka för att utvidga...
Om du försöker implicera att det nödvändigtvis är dyrare att flyga via EU så har du fel. För min del var det mer eller mindre kostnadsneutralt. Att du sedan har haft en kollega som inte fixar sitt jobb i övrigt har väl inget med den här diskussionen att göra?

agehall skrev:...Om du försöker implicera att det nödvändigtvis är dyrare att flyga via EU så har du fel. För min del var det mer eller mindre kostnadsneutralt. Att du sedan har haft en kollega som inte fixar sitt jobb i övrigt har väl inget med den här diskussionen att göra?Klicka för att utvidga...
Jeg mener, at det generelt må være dyrere at flyve over Europa end flyve direkte "på tværs" af Afrika?

Mht. min kollega var pointen at han skulle bruge langt mere tid og flytimer på sine rejser end os der rejste mere direkte. Og den tid koster jo på effektiviteten - alt andet lige

pep skrev:Jeg mener, at detgenerelt må være dyrere at flyve over Europa end flyve direkte "på tværs" af Afrika?Mht. min kollega var pointen at han skulle bruge langt mere tid og flytimer på sine rejser end os der rejste mere direkte. Og den tid koster jo på effektiviteten - alt andet ligeKlicka för att utvidga...
Om du menar något så backa upp det med fakta annars är det subjektivt.

JohanA skrev:Om du menar något så backa upp det med fakta annars är det subjektivt.Klicka för att utvidga...
Ja det er subjektivt men bygget på en del erfaring. Man kan givetvis finde mange eksempler der støtter både det ene og det andet. Nu er Middle East carriers også med til at gøre billedet mere nuanceret.

Napapijri skrev:I juni 2016 (Letar biljett i First. Vilka länder i Afrika är "säkra". | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor) skrev@agehallatt han varit i Joburg "ett flertal gånger" och i Windhoek "ett väldigt kort besök". Men han är ändå alltid inne i varje tråd som handlar om Afrika som någon form av kontinental allvetare och förklarar hur dåligt allting är. För någon som bott i flera afrikanska länder och besökt ännu fler måste jag ändå le lite...Klicka för att utvidga...

Man behöver väl ändå inte ha bott i Afrika för att ha synpunkter på hur det är ställt med exv flygsäkerhet hos Afrikanska flygbolag. Det är inte av en slump så många Afrikanska flygbolag är bannlysta utanför Afrika.

Alf skrev:Man behöver väl ändå inte ha bott i Afrika för att ha synpunkter på hur det är ställt med exv flygsäkerhet hos Afrikanska flygbolag. Det är inte av en slump så många Afrikanska flygbolag är bannlysta utanför Afrika.Klicka för att utvidga...
Självklart man behöver inte att ha bott i Afrika för att förstå flygsäkerhets kring afrikanska flygbolagen men problematiken som jag poängterade kvarstår.

Man kommer att åka mycket farligare på landsväg i Afrika än på flygväg.

Att acceptera att åka landsväg i Afrika men vägrar att flyga inom Afrika känns som "Sila mygg, svälja dinosaurier" för mig.

Alf skrev:Man behöver väl ändå inte ha bott i Afrika för att ha synpunkter på hur det är ställt med exv flygsäkerhet hos Afrikanska flygbolag. Det är inte av en slump så många Afrikanska flygbolag är bannlysta utanför Afrika.Klicka för att utvidga...

Absolut, håller jag med.

Min uppfattning av tråden är att några tycker världen är svart/vit, binär eller absolut. Medan andra tänker lite mer som jag at världen är grå och att saker är relativa.

Jag tycker det är helt ok att vi tycker olika. Däremot är en diskussion bäst om man särskiljer:

Verifierat fakta

Upplevda erfarenheter

Hur man själv känner för något

Jag skulle inte argumentera mot någon som inte känner för att flyga med afrikanska bolag. Jag vill kanske förstå vad han/hon känner så jag lär mig nåt.

Det är som jag och Turkish. På 20 flygningar har jag upplevt:

Två gånger rökning ombord, sista gången cockpit

Två gånger var inte kabinen säkrad vid landning och glas flög genom kabinen

Noll gånger leenden

Så då blev min slutsats att jag inte känner mig trygg och att servicen inte är min smak, därmed flyger inte jag med Turkish.

Absolut. Många tar egna uppfattningar som fakta. Där går det snett...

Back