Utan att försöka degradera agehalls status (enligt flera) som expert på att flyga i/till Afrika så kan jag inte låta bli att skriva lite.
Jag tror, efter en del inlägg här i denna tråd, att de som bara rest dit någon gång, eller flertalet gånger, på affärer eller turism möjligen har en syn på det hela (mer negativ, ibland till ytterlighetens rand). Medans vi, inte så många hittills i tråden, som har bott där i flera år och rest i betydlig större utsträckning lokalt, regionalt, internationellt på kontinenten har en mer avslappnad attityd. Inte så att vi har en annan uppfattning om vad säkerhet är eller att vi tummar på den, men vi har helt enkelt en något mer distanserad och avslappnad syn på det hela.
Då det ju som någon skrev ska finnas med resor gör jag en kort sammanfattning:
Mellan Europa och Afrika: ca 50 resor, varav hälften med LH hälften med ET
Lokala (inom ett land) resor: För många för att minnas
Bolag: Arik air, Dana air, Precision air, Rwandan air, Aero Contractors, First nation, South African, Air Tanzania, Kenya Airways, Egypt air, Royal Air Maroc, Ethiopian, Comair
Regionala resor (mellan länder på kontinenten), även där för många för att specificera antalet resor: Arik air, Ethiopian, Kenya airways, Egypt air, South African, British Airways, Airlink, South African Express, Comair...
Jag kan säkert ha glömt något bolag...men min poäng är att inte en enda gång under dessa resor har jag varit oroad över säkerheten. Inte en gång har jag sett något som skulle påtalat att säkerheten är bristfällig. Tvärtom har jag upplevt att bolagen och de anställda gör sitt yttersta för att säkerheten inte ska bli lidande, på grund av annars bristfälliga omständigheter på kontinenten. Att det ofta är kaosartat vid check-in, boarding mm, är inte det samma som att säkerheten inte följs.
Går det att flyga kommersiellt i Afrika?: JA
Medför resorna problem?: säkert för de som är vana vid bekvämligheter och smärtfri boarding
Är det mindre säkert att flyga i Afrika än i Europa?: Knappast
Dock: Afrika är INTE för var och en. Det krävs en hel del av en person för att vistas där. Men om man klarar av att flyga från Europa till tex LOS eller ABV med ett europeiskt bolag (enkom för att man tror det bolaget är säkrare) och sedan kan ha affärsuppgörelser på plats och ev oroar sig mindre för vistelsen...ja då är man i min bok lite ute och cyklar...