Grina ut i kvällspressen

Frukten skrev:"Varför flyger du ekonomi för? I min familj så flyger vi alltid privatjet"Ser du inte ironin?Klicka för att utvidga...


I min familj flyger även vi privatjet. Det gör vi för att vi lämnar ungarna hemma så att vi ska ha råd med det. I värsta fall får även frun stanna hemma så att jag slipper flyga "kollektivtrafik"
 
ante_77 skrev:Nä, precis. Och med en av föräldrarna kvar i C så kan jag tänka mig att det kan bli ännu värre.Klicka för att utvidga...
Eller så nöjer vi oss med att var och en får fatta sina egna beslut och inte behöver hålla med varandra.



Vissa tar alltid med barnen, andra gör inte det (ganska vanligt att folk fixar barnvakt och "tar lite egentid" enligt min uppfattning men jag har iofs inte barn själv).



Andra åker alltid med hela familjen i samma kabinklass, andra inte.



Ganska (läs: väldigt) meningslöst diskussion imo...
 
eddo skrev:Eller så nöjer vi oss med att var och en får fatta sina egna beslut och inte behöver hålla med varandra.Vissa tar alltid med barnen, andra gör inte det (ganska vanligt att folk fixar barnvakt och "tar lite egentid" enligt min uppfattning men jag har iofs inte barn själv).Andra åker alltid med hela familjen i samma kabinklass, andra inte.Ganska (läs: väldigt) meningslöst diskussion imo...Klicka för att utvidga...


Absolut får man fatta sina egna beslut.

Men om besluten inte riktigt går som man tänkt så får man grina ut i kvällspressen och i tillägg bli ett diskussionsämne på nätforum.
 
ante_77 skrev:Egen tid med partner är inte helt fel. Men att dra över till andra sidan pölen för att lyckas få lite ”egen tid med partnern” är lite overkill.Då räcker det att ta en weekend på valfritt hotell.Klicka för att utvidga...


Jag har varit iväg med frun flertal gångar mens dottern var på besök hos familj etc. Kort som långt borta - Danmark, Sverige, Toronto, Paris, Oman - typ långhelg 2/3 nätter.



Har egentligen också varit iväg med bara dottern och jag till London och Dubai.



Tycket absolut inte det är något fel på att resa iväg bara med partnern. Såklart om man också gör grejer med barnet! Men ser ingen anledning till att det absolut skal bli det lokale Scandic om det funkar att dra iväg längre bort.
 
LarsCph skrev:Jag har varit iväg med frun flertal gångar mens dottern var på besök hos familj etc. Kort som långt borta - Danmark, Sverige, Toronto, Paris, Oman - typ långhelg 2/3 nätter.Har egentligen också varit iväg med dottern ensam till London och Dubai.Tycket absolut inte det är något fel på att resa iväg bara med partnern. Såklart om man också gör grejer med barnet! Men ser ingen anledning till att det absolut skal bli det lokale Scandic om det funkar att dra iväg längre bort.Klicka för att utvidga...


Nej, men det beror på att din dotter var ok med det.

Det är en fördel att känna sitt barn och dess begränsningar, samt sina egna begränsningar.



Även jag har varit på resa med fru och lämnat äldsta dottern hemma. Hon var helt ok med det.



Drar man iväg ett höftskott och sedan upptäcker att det inte går att lämna en 4åring hos ens föräldrar, så har man nog gjort en kraftig missbedömning av situationen.



Att sedan SAS medarbetare klantat sig är ju egentligen det minsta bekymret.
 
ante_77 skrev:Absolut får man fatta sina egna beslut.Men om besluten inte riktigt går som man tänkt så får man grina ut i kvällspressen och i tillägg bli ett diskussionsämne på nätforum.Klicka för att utvidga...
Nu var ju inte orsaken till grinandet att ungen kom med, utan att SAS kundtjänst sa något som var falskt. Fattar inte att det finns typ en sida med diskussion om att "varför tar dom inte med barnet till C när även jag gör det?"



Kan finnas massor med orsaker till att just denna unge inte lämpar sig för C, utan behöver sitta tätt brevid mamma.




ante_77 skrev:Nej, men det beror på att din dotter var ok med det.Det är en fördel att känna sitt barn och dess begränsningar, samt sina egna begränsningar.Även jag har varit på resa med fru och lämnat äldsta dottern hemma. Hon var helt ok med det.Drar man iväg ett höftskott och sedan upptäcker att det inte går att lämna en 4åring hos ens föräldrar, så har man nog gjort en kraftig missbedömning av situationen.Att sedan SAS medarbetare klantat sig är ju egentligen det minsta bekymret.Klicka för att utvidga...
Du har aldrig haft barn som haft olika faser i sin uppväxt? En välbeteende 3-åring kan omöjligen bli en klängig 4-åring i trotsåldern mellan att man bokar en longhaul-resa och datumet resan skall ske?



Att SAS kundtjänst hittar på saker är helt klart det största problemet. Hur folk uppfostrar sina barn är väl knappast nåt som ska diskuteras här?

PS. Om då storyn faktiskt gick som hävdas, dvs. DS.
 
ante_77 skrev:Det gör absolut inte valet ogiltigt. Det är en hel del pengar extra man ska ut med, så den anledningen förstår jag. Ursäkten över att inte köpa en biljett i C är däremot lite klen.SAS kundtjänst har absolut flummat till det, men personligen hade jag inte lämnat ungen hemma för att ha råd att kunna glassa i Biz.Vill jag ha lite egentid med frun, så finns det smidigare sätt att ordna det.Det var ju faktiskt rätt skönt att dom fann ut att det kunde vara roligt för grabben att träffa släkten…..Personligen bokar jag hela familjen i samma klass om det är biz eller ekonomi får ekonomin eller biljettpriset styra.Klicka för att utvidga...
Vet inte varför han behöver en ursäkt för att inte köpa en biljett i C. Kan väl förstå att det kan kännas onödigt att lägga 18k på ett boka in en fyraåring i C om denna inte har något större utbyte av C jämfört med ekonomi. Sen hur folk väljer att arrangera sina semestrar kanske inte har så mkt med ämnet att göra, vad det handlar om är att SAS gav fel info och initialt inte ville ta konsekvenserna av det.
 
Jannes skrev:Nu var ju inte orsaken till grinandet att ungen kom med, utan att SAS kundtjänst sa något som var falskt. Fattar inte att det finns typ en sida med diskussion om att "varför tar dom inte med barnet till C när även jag gör det?"Kan finnas massor med orsaker till att just denna unge inte lämpar sig för C, utan behöver sitta tätt brevid mamma.Du har aldrig haft barn som haft olika faser i sin uppväxt? En välbeteende 3-åring kan omöjligen bli en klängig 4-åring i trotsåldern mellan att man bokar en longhaul-resa och datumet resan skall ske?Att SAS kundtjänst hittar på saker är helt klart det största problemet. Hur folk uppfostrar sina barn är väl knappast nåt som ska diskuteras här?PS. Om då storyn faktiskt gick som hävdas, dvs. DS.Klicka för att utvidga...


-"Kan finnas massor med orsaker till att just denna unge inte lämpar sig för C, utan behöver sitta tätt brevid mamma."

Just på den punkten så kan man ju undra varför man då bokar en biljett utan ungen.



Nu var det herren i artikeln som tog upp att han inte vill ta med ungen i C, vilket är helt ok.

Förklaringen däremot köper jag inte. Jag kan dessutom tänka mig att priset i C har dragit iväg rejält då det är dags att boka in ungen där.



Jodå, två barn har jag och dessa två är givetvis helt olika individer och har sina egenheter.

Vi skulle utan problem kunna lämna barnen med mina föräldrar, vilket vi har gjort en gång på en "långresa", men även över helger.



Att SAS kundtjänst hittar på saker är helt klart det största problemet. Hur folk uppfostrar sina barn är väl knappast nåt som ska diskuteras här?



Än så länge är det bara du som gjort kopplingen barnuppfostran om du inte tänker på hur mannen i artikeln är uppfostrad.





Summa summarum. Han har avbokat en biljett och fick tillbaka de pengar han skulle få vid en avbokning.

Kundtjänst är inget "förhandlingscentrum" där man som i regel kan pruta och ändra biljettyper.

Kanske är han besviken att han inte fick tillbaka 17k.....vilket verkar billigt för en återbetalbar biljett.



Vi har enbart hört den ena sidan av konversationen och så långt så är den enda som egentligen ställt till det mannen i artikeln.

En följdfråga hade varit på sin plats. Hade personen hos SAS nekat blankt, vad hade han gjort då, rent hypotetiskt?

Jag tippar på att det hade uppstått en annan artikel.



Även jag har klantat mig vid bokningar. Jag har väl inte summerat ihop vad det har kostat mig, men det är ursprungligen mitt eget fel.
 
TP12 skrev:Vet inte varför han behöver en ursäkt för att inte köpa en biljett i C. Kan väl förstå att det kan kännas onödigt att lägga 18k på ett boka in en fyraåring i C om denna inte har något större utbyte av C jämfört med ekonomi. Sen hur folk väljer att arrangera sina semestrar kanske inte har så mkt med ämnet att göra, vad det handlar om är att SAS gav fel info och initialt inte ville ta konsekvenserna av det.Klicka för att utvidga...


Nej, han behöver ingen ursäkt, men han kom med en helt självmant.



1, Avboka ena biljetten i C

2. Boka två nya i Eco



Problemet löst, men det var det tydligen inte
 
ante_77 skrev:Nej, han behöver ingen ursäkt, men han kom med en helt självmant.1, Avboka ena biljetten i C2. Boka två nya i EcoProblemet löst, men det var det tydligen inteKlicka för att utvidga...
Ja, Expressen ville nog ha lite mer kontext och bakgrund för att det skulle bli en artikel av det. Hade SAS sagt till honom att göra som du skriver så hade det aldrig blivit någon issue. Men nu sa de något annat, och stod inte för det och därför blev det en artikel.
 
TP12 skrev:Ja, Expressen ville nog ha lite mer kontext och bakgrund för att det skulle bli en artikel av det. Hade SAS sagt till honom att göra som du skriver så hade det aldrig blivit någon issue. Men nu sa de något annat, och stod inte för det och därför blev det en artikel.Klicka för att utvidga...


Ja, nu blev det "jag fick vad jag betalade för" och så kan man ju inte ha det.

Fast han fick ju faktiskt mer än han betalade för i slutändan, så han ska vara ytterst glad.
 
ante_77 skrev:-"Kan finnas massor med orsaker till att just denna unge inte lämpar sig för C, utan behöver sitta tätt brevid mamma."Just på den punkten så kan man ju undra varför man då bokar en biljett utan ungen.Klicka för att utvidga...
För man antog att ungen kan bete sig hos mor/farföräldrar, men ombord på ett flyg med främlingar och allt som tillhör att resa i C så vill man undvika att mamma inte sitter 10 cm ifrån. Frågan är mer hur mamman kan hjälpa barnet ombord, än frågan om barnets saknad av mamma på ett emotinellt plan (inte flygplan).




Än så länge är det bara du som gjort kopplingen barnuppfostran om du inte tänker på hur mannen i artikeln är uppfostrad.Klicka för att utvidga...
Att som förälder välja när man reser med barn, när man reser utan, och när man ändrar planer pga barnet, det räknar jag som beslut som omfattas av "hur man uppfostrar sitt barn".




Summa summarum. Han har avbokat en biljett och fick tillbaka de pengar han skulle få vid en avbokning.Kundtjänst är inget "förhandlingscentrum" där man som i regel kan pruta och ändra biljettyper.Kanske är han besviken att han inte fick tillbaka 17k.....vilket verkar billigt för en återbetalbar biljett.Vi har enbart hört den ena sidan av konversationen och så långt så är den enda som egentligen ställt till det mannen i artikeln.En följdfråga hade varit på sin plats. Hade personen hos SAS nekat blankt, vad hade han gjort då, rent hypotetiskt?Jag tippar på att det hade uppstått en annan artikel.Klicka för att utvidga...
Han fick tillbaka pengarna han skulle få, efter att kundtjänst (enligt hans utsago) hävdat att han skulle få allting eller en majoritet tillbaka.

Kundtjänst är inte förhandlingscentrum, men varför beter sig SAS kundtjänst som att det är det? Är det inte att "ställa till det" att uttala sig otydligt om hur mycket man får tillbaka när man ändrar sin resa?



Det är INTE orimligt att fråga kundtjänst om nåt går, det är på företagets ansvar att ha en klar och tydlig linje.

Men det kundtjänst säger ska företaget hållas till ansvar för. Är det inte rimligt så?
 
Jannes skrev:För man antog att ungen kan bete sig hos mor/farföräldrar, men ombord på ett flyg med främlingar och allt som tillhör att resa i C så vill man undvika att mamma inte sitter 10 cm ifrån. Frågan är mer hur mamman kan hjälpa barnet ombord, än frågan om barnets saknad av mamma på ett emotinellt plan (inte flygplan).Att som förälder välja när man reser med barn, när man reser utan, och när man ändrar planer pga barnet, det räknar jag som beslut som omfattas av "hur man uppfostrar sitt barn".Han fick tillbaka pengarna han skulle få,efter att kundtjänst (enligt hans utsago) hävdat att han skulle få allting eller en majoritet tillbaka. Kundtjänst är inte förhandlingscentrum, men varför beter sig SAS kundtjänst som att det är det? Är det inte att "ställa till det" att uttala sig otydligt om hur mycket man får tillbaka när man ändrar sin resa?Det är INTE orimligt att fråga kundtjänst om nåt går, det är på företagets ansvar att ha en klar och tydlig linje.Men det kundtjänst säger ska företaget hållas till ansvar för. Är det inte rimligt så?Klicka för att utvidga...




Såååå.

Konklution.



1. Han har klåpat sig när han bokade biljett till han själv + fru, när dom skulle besöka släkten.

2. Någon på SAS gav honom fel information.



Följdfrågan blir givetvis vad han hade gjort om SAS gett honom korrekt information.



Så långt har han sparat pengar, kan man enkelt konstatera.



Är det någon som borde gråta ut i kvällspressen så är det SAS



Edit:

Mycket journalistik

"Han frågar också hur han kunde få bekräftelsen om återbetalning om inte SAS gått med på att hjälpa honom, men får inget svar."



Jag har avbokat några ekonomibiljetter och återbetalning av skatter.

Hur kan det gått till, Expressen?
 
ante_77 skrev:1. Han har klåpat sig när han bokade biljett till han själv + fru, när dom skulle besöka släkten.Klicka för att utvidga...


Det är din bedömning att han "klåpat sig". Jag skulle säga att det är minst lika sannolikt att omständigheterna förändrats. Ett barn som med enkelhet kunde lämnas hos farföräldrarna när resan planerades och biljetterna bokades, kan ha ändrat sig helt under under tiden fram till resan. Även jag som är barnfri vet att det är ganska vanligt att små barn ändrar sitt kynne drastiskt på kort tid.




ante_77 skrev:2. Någon på SAS gav honom fel information.Klicka för att utvidga...


Ja. Du verkar inte anse att det är någon stor grej.



Jag anser att man bör kunna fråga SAS kundtjänst om information, speciellt när det gäller saker som är ganska svårtolkade som av- och ombokningsregelverket, och sedan lita på den information man får därifrån.




ante_77 skrev:Följdfrågan blir givetvis vad han hade gjort om SAS gett honom korrekt information.Klicka för att utvidga...


Det vet vi inte. Finns ett antal olika alternativ. De hade kanske ökade sina ansträngningar att vänja barnet med att vara ensam med farföräldrarna. De hade kanske avbokat hela resan. De hade kanske köpt exakt vad de fick nu, men i så fall varit medvetna om det och kunnat ta ett aktivt, eget beslut om det.




ante_77 skrev:Är det någon som borde gråta ut i kvällspressen så är det SASKlicka för att utvidga...


Jag antar att du är sarkastisk.



Det vore förvisso intressant att se Anko försöka spinna "Å stackars oss, vi har så elaka kunder som kontaktar vår kundtjänst och förväntar sig korrekta svar därifrån" till något positivt.
 
Jag förstår faktiskt ingenting av denna diskussion, pm det är som artikeln beskriver. Någon ringde till SAS och frågar om det går att boka om/av biljetten och vad reglerna är. Denna får besked (efter att det har konfirmerats med en chef) att detta skall vara möjligt och då biljetten avbokas med löfte om full återbetalning och SAS sänder sedan ut en bekräftelse på att han skall få tillbaka hela beloppet. Då måste man väl ändå anse att SAS har ingått ett nytt avtal med honom oavsett vad biljettreglerna initialt stipulerade. Att SAS sedan till slut väljer att betala ut pengarna indikerar ju att konversationen (som SAS har tillgång till) just kan ha förts som personen i artikeln hävdar.



Om SAS väljer att ha en kundtjänst som muntligen och skriftligen bekräftar något som företaget inte anser att kundtjänst skall bekräfta så är det SAS ansvar mot kund och ingen annans. Dessutom så säljer ju kundtjänst biljetter så ifall de inte kan reglerna så är det ju ett fall av otillräcklig utbildning och det är ju också SAS ansvar, eftersom det är deras kundtjänst.



Detta gäller naturligtvis under förutsättning att samtalet har gått till som sägs i artikeln.
 
ante_77 skrev:-"Kan finnas massor med orsaker till att just denna unge inte lämpar sig för C, utan behöver sitta tätt brevid mamma."Just på den punkten så kan man ju undra varför man då bokar en biljett utan ungen.Nu var det herren i artikeln som tog upp att han inte vill ta med ungen i C, vilket är helt ok.Förklaringen däremot köper jag inte. Jag kan dessutom tänka mig att priset i C har dragit iväg rejält då det är dags att boka in ungen där.Jodå, två barn har jag och dessa två är givetvis helt olika individer och har sina egenheter.Vi skulle utan problem kunna lämna barnen med mina föräldrar, vilket vi har gjort en gång på en "långresa", men även över helger.Att SAS kundtjänst hittar på saker är helt klart det största problemet. Hur folk uppfostrar sina barn är väl knappast nåt som ska diskuteras här?Än så länge är det bara du som gjort kopplingen barnuppfostran om du inte tänker på hur mannen i artikeln är uppfostrad.Summa summarum. Han har avbokat en biljett och fick tillbaka de pengar han skulle få vid en avbokning.Kundtjänst är inget "förhandlingscentrum" där man som i regel kan pruta och ändra biljettyper.Kanske är han besviken att han inte fick tillbaka 17k.....vilket verkar billigt för en återbetalbar biljett.Vi har enbart hört den ena sidan av konversationen och så långt så är den enda som egentligen ställt till det mannen i artikeln.En följdfråga hade varit på sin plats. Hade personen hos SAS nekat blankt, vad hade han gjort då, rent hypotetiskt?Jag tippar på att det hade uppstått en annan artikel.Även jag har klantat mig vid bokningar. Jag har väl inte summerat ihop vad det har kostat mig, men det är ursprungligen mitt eget fel.Klicka för att utvidga...


Du står för årets mest meningslösa diskussion. Det värsta med det är att du inte verkar förstå det själv! Tack för ordet!
 
Jane Insane skrev:Det är din bedömning att han "klåpat sig". Jag skulle säga att det är minst lika sannolikt att omständigheterna förändrats. Ett barn som med enkelhet kunde lämnas hos farföräldrarna när resan planerades och biljetterna bokades, kan ha ändrat sig helt under under tiden fram till resan. Även jag som är barnfri vet att det är ganska vanligt att små barn ändrar sitt kynne drastiskt på kort tid.Klicka för att utvidga...


Ja, och så är livet.

Menar du att man ska få gratis avbokningsbara biljetter för att man är i besittning av ett barn?




Jane Insane skrev:Ja. Du verkar inte anse att det är någon stor grej.Jag anser att man bör kunna fråga SAS kundtjänst om information, speciellt när det gäller saker som är ganska svårtolkade som av- och ombokningsregelverket, och sedan lita på den information man får därifrån.Klicka för att utvidga...


Absolut är det fruktansvärt dåligt av SAS kundtjänst. Men det hör mer till tråden där SAS gör fadäser. Det här är gråta ut i slaskblaskan.


Jane Insane skrev:Det vet vi inte. Finns ett antal olika alternativ. De hade kanske ökade sina ansträngningar att vänja barnet med att vara ensam med farföräldrarna. De hade kanske avbokat hela resan. De hade kanske köpt exakt vad de fick nu, men i så fall varit medvetna om det och kunnat ta ett aktivt, eget beslut om det.Klicka för att utvidga...
Ja, det är det enda som är relevant och det enda som ändrar utfallet.

Hade SAS sagt nej, så kanske han hade avbokat en C och bokat två nya i Eko…vilket han gjorde. Men att vaska 17k+ eko biljetter….ja, då hade han nog hellre tagit grabben in i C….fast nej, han skulle aldrig besvära de andra passagerarna….NOT.

Kanske hade dom avbokat allt och åkt senare?




Jane Insane skrev:Jag antar att du är sarkastisk.Det vore förvisso intressant att se Anko försöka spinna "Å stackars oss, vi har så elaka kunder som kontaktar vår kundtjänst och förväntar sig korrekta svar därifrån" till något positivt.Klicka för att utvidga...


Självklart är det sarkastiskt. Men å andra sidan har herrn i fråga fått en leverans långt utöver det han har betalat för.
 
Ge We skrev:Du står för årets mest meningslösa diskussion. Det värsta med det är att du inte verkar förstå det själv! Tack för ordet!Klicka för att utvidga...


Gråta ut i pressen för att man vill ha något man inte egentligen har krav på, är meningslöst.
 
ante_77 skrev:Menar du att man ska få gratis avbokningsbara biljetter för att man är i besittning av ett barn?Klicka för att utvidga...


Jag tror du bara gör dig dum nu, men jag försöker förklara så tydligt som möjligt.



Nej, jag tror inte någon anser det.



Jag, och många andra, anser att man ska kunna lita på svaret man får från kundtjänst, och om det svaret är felaktigt så är det den felande parten, SAS i det här fallet, som ska ta konsekvensen därav.




ante_77 skrev:Ja, det är det enda som är relevant och det enda som ändrar utfallet.Klicka för att utvidga...


Här tycker vi tydligen olika. Jag anser att det är fullkomligt irrelevant. Det är inte upp till oss att gissa hur familjen hade gjort om de fått andra (korrekta) besked av SAS. Nu fick de detta besked, och agerade därefter.
 
Jane Insane skrev:Jag tror du bara gör dig dum nu, men jag försöker förklara så tydligt som möjligt.Nej, jag tror inte någon anser det.Jag, och många andra, anser att man ska kunna lita på svaret man får från kundtjänst, och om det svaret är felaktigt så är det den felande parten, SAS i det här fallet, som ska ta konsekvensen därav.Här tycker vi tydligen olika. Jag anser att det är fullkomligt irrelevant. Det är inte upp till oss att gissa hur familjen hade gjort om de fått andra (korrekta) besked av SAS. Nu fick de detta besked, och agerade därefter.Klicka för att utvidga...


Här tycker vi olika.



Bokar jag inte avbokningsbara biljetter med ”full refund” så får jag stå mitt kast.

Sedan kan jag ju iofs köra HUACA tills jag får det svar jag önskar, sedan står ord mot ord, med tillhörande språkförbristningar, möjligtvis från bägge sidor.
 
Back
Top