Finns fler som är missnöjda med Hertz, kolumnen från dagens Metro (Stockholmsupplagan) kanske t o m läses av fler än BC..
Spoiler: Texten
Jag hade en komisk hyrbilsupplevelse under sommaren. Just hyrbilsupplevelser verkar ganska ofta bli komiska, åtminstone så länge man kan se det lustiga i att bli blåst. Nu har ett par veckor passerat och jag kan utan allt för starka känslor redogöra för vad som hände.
Jag hade bokat en Volvo V90 för avhämtning en söndag i juli. Jag hade specifikt hyrt just en Volvo V90 eftersom jag tycker bilen är rymlig och trevlig att köra. Söndagen närmar sig. I familjen försöker vi reda ut hur två små barn med tillhörande småbarnsaccessoarer skulle packas i bilen så att avresan samtidigt kunde koordineras med familjens sömnvanor.
Sedan stod jag där i hallen, skorna på, med hela semestern framför mig, på väg till Herz-parkeringen. Telefonen ringer. Det var från Hertz. »Hej! Du har beställt en Volvo V90!« Jag bekräftar påståendet. »Jag ville bara säga att vi inte har någon bil inne. Bilarna är slut i hela Stockholm. Kan du komma i morgon i stället?«
Det fascinerande med samtalet var egentligen inte att bilen jag hade beställt och förskottsbetalat inte existerade. Det fascinerande var i stället hur självklart och naturligt han fick det att låta. Det var som om faktumet att bilen inte fanns var något som låg långt utom hans och företagets kontroll.
Jag anmärkte artigt att skälet till att alla bilar var slutsålda var att sådana som jag hade bokat dem, varför min V90 också borde stå och vänta på att jag hämtar upp den. Men budbäraren menade att hans jobb endast var att tvätta och göra i ordning bilarna, och att det helt enkelt inte fanns någon bil till mig att göra i ordning.
Lyckligtvis, förvissade han mig, skulle kundtjänst kunna hjälpa mig. Så jag ringde till kundtjänst som dessvärre var stängt eftersom det var helg. Vi kom iväg tillslut, en halv dag senare än planerat. Det var naturligtvis inte hela världen. Men jag frågar mig fortfarande varför det här inträffade.
Det skickades ett lätt animerat mejl till Hertz kundtjänst, som än idag förblir obesvarat. Däremot fick jag precis en enkät: »På Hertz arbetar vi hårt för att göra din upplevelse så bra som möjligt. Det är av denna anledning som vi skulle vilja höra om din senaste hyrbilsupplevelse. Det tar bara tre minuter.« Varsågoda Hertz. r