Hjälp mig välja kort. Ny arbetsgivare

andreas-q

New member
I dagsläget jobbar jag halvtid i ett landsting på en fast tjänst och halvtid som hyrpersonal i ett annat. Det andra landstinget har nu bytt till socialistisk majoritet och första policybeslutet var att göra sig av med all hyrpersonal. Givetvis fungerar det betydligt bättre i teorin än i praktiken då behovet av hyrpersonal knappast upphör över en natt utan nu skall landstinget istället försöka få all hyrpersonal att skriva på ett anställningskontrakt.



Så jag fick ett kontraktsförslag där jag behåller lön och förmåner samt kort uppsägningstid om jag vill sluta men med ett aber. Alla mina resor måste bokas via landstingets resebyrå (VIA Travel) och jag får inte använda mitt privata bonuskort utan skall skaffa mig ett bonuskort separat för jobbresor där bonusresorna skall göras i tjänsten.



I dagsläget klarar jag att uppnå EBG tack vare både privat och jobbresande så försvinner jobbresorna till ett separat kort ser jag snart att det blir två silverkort istället. 90% av mitt resande är inrikes i Sverige, resterande är 5 weekends inom Europa med Star Alliance och 1 long-haul årligen.



Det jag är ute efter är att försöka behålla guld inom Star Alliance för att få använda fast track och lounge vid inrikesresorna. Att det blir färre bonusresor får jag leva med.....



Så vilken kombination av kort kan hjälpa mig?
 
Andreas Q skrev:jag får inte använda mitt privata bonuskort utan skall skaffa mig ett bonuskort separat för jobbresor där bonusresorna skall göras i tjänsten.I dagsläget klarar jag att uppnå EBG tack vare både privat och jobbresande så försvinner jobbresorna till ett separat kort ser jag snart att det blir två silverkort istället.Klicka för att utvidga...
Jag tvivlar starkt på att reglerna för eurobonus överhuvudtaget tillåter två kort/konton för en person.
 
Delayed skrev:Jag tvivlar starkt på att reglerna för eurobonus överhuvudtaget tillåter två kort/konton för en person.Klicka för att utvidga...


Det har jag faktiskt inte ens reflekterat över. Som jag förstått det så är det vanligt för offentliganställda att inte få lov att ha bonuskort där man tar poängen privat och många borde väl vilja ha ett bonuskort för sina privatresor. Men desto större anledning att skaffa ett annat bonuskort för jobbresorna. Vilket *A kort ger snabbast Gold vid inrikes i Sverige? Finns det öht *A program som ger nämnvärt med poäng inrikes?
 
Du får ha samma bonuskort, men du måste hålla reda på vilka poäng som är intjänade via din arbetsgivare och inte utnyttja dem privat.
 
Det är ju ganska uselt avtal som inte ens är möjligt att ordna. Finns inget bonusprogram som jag känner till som tillåter två konton. Detta har diskuterats en hel del förrut här.
 
johhenrik skrev:Du får ha samma bonuskort, men du måste hålla reda på vilka poäng som är intjänade via din arbetsgivare och inte utnyttja dem privat.Klicka för att utvidga...


Det står tyvärr uttryckligen att privata bonuskort inte får användas vid resor betalda av arbetsgivaren. Annars vore det ju lätt att se på kontoutdraget vilka resor arbetsgivaren betalt då jag inte flyger privat på sträckan.
 
Konstigt. Så har inte mina vänner som är offentliganställda. Men ta upp det med dem. För det går inte ens att lösa vad de säger. Varför ska du av jobbet tvingas ha två olika bonusprogram? Men men, i slutändan är det ju upp till dig om du vill acceptera deras villkor.
 
Jag bokade igår en enkel SAS Plus inrikes, den ska tydligen ge 1200 poäng till Aegean. Med de nya A3-gränserna borde alltså runt 16-17 inrikessegment per år i Plus (SAMT en t.o.r.-resa med Aegean med byte i Aten ut och hem) räcka till A3G. Kanske behövs ännu färre segment inrikes beroende på vad man får i poäng för de fyra A3-segmenten.
 
Christian R skrev:Udfordringen er jo at der ikke findes bonuskort der ikke er private. De er alle private.Klicka för att utvidga...
Exakt: Ergo, så väntar du på att de ska komma till dig med ett bonuskonto som är arbetsgivarens, under tiden så ser du till att inget bonuskort anges vid bokningarna, och efterregistrerar poängen i stället...
 
1. Väldigt snabbt policybeslut. Fullmäktige har ju ännu inte tillträtt.

2. Politiksnack är inte bc.se, inte ens relevant (det fanns från båda håll vallöften om att minska på hyrpersonal i landstingen).

3. Bonuskort får du inte ha två av på samma bolag, som tidigare nämnts.

4. Att du inte får använda bonuskort i tjänsten kan så vara, ty företag/offentlig förvaltning har skaffat sig hårda policies mot mutor.

5. Vill du trots detta runda reglerna finns det flera sätt som nämnts ovan, men det kan få konsekvenser.
 
Nemo skrev:1. Väldigt snabbt policybeslut. Fullmäktige har ju ännu inte tillträtt.2. Politiksnack är inte bc.se, inte ens relevant (det fanns från båda håll vallöften om att minska på hyrpersonal i landstingen).3. Bonuskort får du inte ha två av på samma bolag, som tidigare nämnts.4. Att du inte får använda bonuskort i tjänsten kan så vara, ty företag/offentlig förvaltning har skaffat sig hårda policies mot mutor.5. Vill du trots detta runda reglerna finns det flera sätt som nämnts ovan, men det kan få konsekvenser.Klicka för att utvidga...


Mitt mål är absolut inte att runda några regler. Förbjuder arbetsgivaren användande av privat kort så tänker jag självfallet följa det. Riskera skandaler för några EB poäng är helidiotiskt.
 
NyfikenGrau skrev:Jag bokade igår en enkel SAS Plus inrikes, den ska tydligen ge 1200 poäng till Aegean. Med de nya A3-gränserna borde alltså runt 16-17 inrikessegment per år i Plus (SAMT en t.o.r.-resa med Aegean med byte i Aten ut och hem) räcka till A3G. Kanske behövs ännu färre segment inrikes beroende på vad man får i poäng för de fyra A3-segmenten.Klicka för att utvidga...


Det verkar ju vara en riktigt smidig lösning om det fungerar . 1200 poäng per ben i plus så kommer man ju snabbt upp i 20 000.. Och en greklandsresa med mellanlandning om året känns måttligt betungande.
 
Budgetresenär skrev:Som jag förstår det är det ditt totala årliga resande. Men hur mycket av det är privat respektive arbetsrelaterat resande?Klicka för att utvidga...


Det varierar ganska mycket från år till år hur mycket jag flyger privat med SAS men en 10-15 inrikes och all ovan utrikes. Så innan jag började med mitt nuvarande arbetsupplägg hade jag EBS.


Nemo skrev:1. Väldigt snabbt policybeslut. Fullmäktige har ju ännu inte tillträtt.2. Politiksnack är inte bc.se, inte ens relevant (det fanns från båda håll vallöften om att minska på hyrpersonal i landstingen).3. Bonuskort får du inte ha två av på samma bolag, som tidigare nämnts.4. Att du inte får använda bonuskort i tjänsten kan så vara, ty företag/offentlig förvaltning har skaffat sig hårda policies mot mutor.5. Vill du trots detta runda reglerna finns det flera sätt som nämnts ovan, men det kan få konsekvenser.Klicka för att utvidga...


Det var inte min mening att politisera är bara så fruktansvärt trött på landstingspolitiker företrädesvis på vänsterkanten som driver igenom idiotbeslut därför att det är ideologiskt rätt Ex så slutade man med tjänstebostäder för hyrpersonalen då det inte skulle behövas ty hyrpersonal skall ju vara tillfällig. Att man sen har haft ett kontinuerligt behov av hyrpersonal sedan urminnes tider spelade ingen roll.



Resultatet är att jag de senaste 2 åren bott på hotell 90 nätter/år a 1300kr/natten istället för hyreslägenhet 3500kr/mån som jag använde innan. Den enda som är jäkligt nöjd är hotellägaren som får 25% av sina rum belagda av kollegor varje vecka....
 
Andreas Q skrev:Det jag är ute efter är att försöka behålla guld inom Star Alliance för att få använda fast track och lounge vid inrikesresorna.Klicka för att utvidga...


Andreas Q skrev:Det verkar ju vara en riktigt smidig lösning om det fungerar . 1200 poäng per ben i plus så kommer man ju snabbt upp i 20 000.. Och en greklandsresa med mellanlandning om året känns måttligt betungande.Klicka för att utvidga...


Men får du lov att åka i Plus? Tycker de inte att det räknas som "lyxklass"? Kan du hävda att du behöver ombokningsbara biljetter?



Med SAS Plus-biljetter ingår både loungeaccess och fast track. Aegean Guld ger endast tillträde till Star Alliance-lounger (inte tvungetvis SAS-lounger) och bara fast track på följande flygplatser: Athens International Airport, Chania, Heraklion, Thessaloniki, London-Gatwick, London-Heathrow, Barcelona, Brussels, Budapest, Dusseldorf, Frankfurt, Geneva, Madrid, Milan-Malpensa, Moscow-Domodedovo, Munich, Paris-Charles de Gaulle, Prague, Rome-Fiumicino, Stuttgart och Tel Aviv.



I ditt fall tror jag nog att jag hade sett till att få SAS guld (och använda poängen till jobbrelaterade resor) och om du får privata resor över att kreditera, kan du kreditera dessa till United Airlines MileagePlus.
 
Nemo skrev:5. Vill du trots detta runda reglerna finns det flera sätt som nämnts ovan, men det kan få konsekvenser.Klicka för att utvidga...
Så länge man inte retroregistrerar sina flygningar till europeiska flygbolagets bonusprogram, tror jag att man ligger på säkra sidan.

Det är svårt att tänka mig att t ex Air China PhoenixMiles lämnar något kontoutdrag till svenska myndigheter.
 
Back
Top