Inre gränskontroll till Sverige

Ricci skrev:Jag var nere på lunchen och såg ett 50-tal poliser och lite journalister som intervjuade poliser.Man har också follat in den bakre utgången dvs södra uppgången (väldigt provisoriskt) för att fånga in pax som går av där bak.Klicka för att utvidga...
Haha, snacka om spel för galleriet.

RickardG skrev:Så alla som kan rabbla ett svenskt personnummer kommer in? Inte mycket till gränskontroll i så fall. Någon typ av dokument som bevisar att du är du tycker man borde krävas.Klicka för att utvidga...

Om en svensk kommer utan dokument får de väl göra en liten mini-utredning. De kan ju till exempel fråga personen om personnummer och sedan leta i idkorts/körkorts/passregistren efter ett foto på personen.

OK, passerat gränsen. Jag kom in idag också. Det hela var ytterst odramatiskt, hade förväntat mig lite action. Trist start på denna fredag den 13.

johansch skrev:Om en svensk kommer utan dokument får de väl göra en liten mini-utredning. De kan ju till exempel fråga personen om personnummer och sedan leta i idkorts/körkorts/passregistren efter ett foto på personen.Klicka för att utvidga...

Varför skulle man som svensk komma utan id handling. Man har väl alltid körkort eller annan id handling på sej.

Alf skrev:Varför skulle man som svensk komma utan id handling. Man har väl alltid körkort eller annan id handling på sej.Klicka för att utvidga...
Vuxen svensk bör ha legitimation av något slag men barn kan resa till andra Schengen länder utan ID (speciellt när man reser landväg).

Har ett par danska kollegor som kom från Köpenhamn med bil idag. Behövde inte visa några papper utan det var bara, som vanligt, att köra igenom!

malmokalle skrev:Har ett par danska kollegor som kom från Köpenhamn med bil idag. Behövde inte visa några papper utan det var bara, som vanligt, att köra igenom!Klicka för att utvidga...

Ja det är väl helt Ok. Det är ju en slumpvis kontroll och då kollas ju inte alla.

Kom precis hem från möte i Köpenhamn, blev stoppad för kontroll vid betalstationen på bron. Eftersom jag ska till Finland nästa vecka frågade jag om det var OK att använda Sverige som transitland. Ingen humor på den polismannen.

nrdbck skrev:Kom precis hem från möte i Köpenhamn, blev stoppad för kontroll vid betalstationen på bron. Eftersom jag ska till Finland nästa vecka frågade jag om det var OK att använda Sverige som transitland. Ingen humor på den polismannen.Klicka för att utvidga...
HAHAHAHA!!!

RickardG skrev:Så alla som kan rabbla ett svenskt personnummer kommer in? Inte mycket till gränskontroll i så fall. Någon typ av dokument som bevisar att du är du tycker man borde krävas.Klicka för att utvidga...

Om du kan rabbla ett svenskt personnummer på ren svenska, så kommer nog ingen fråga efter nått mer.

Om du rabblar ett svenskt personnummer på arabiska så kommer det nog komma fler frågor och du kommer troligen inte få fortsätta förrän din identitet är fastslagen.

fly4fun skrev:Om du kan rabbla ett svenskt personnummer på ren svenska, så kommer nog ingen fråga efter nått mer.Om du rabblar ett svenskt personnummer på arabiska så kommer det nog komma fler frågor och du kommer troligen inte få fortsätta förrän din identitet är fastslagen.Klicka för att utvidga...

Det praktiska är att betrakta resenärer med kunskaper i ett skandinaviskt språk eller finska som legitima resenärer med rätt att resa in. Möjligheten finns att polisen inte håller med.

fly4fun skrev:Om du kan rabbla ett svenskt personnummer på ren svenska, så kommer nog ingen fråga efter nått mer.Om du rabblar ett svenskt personnummer på arabiska så kommer det nog komma fler frågor och du kommer troligen inte få fortsätta förrän din identitet är fastslagen.Klicka för att utvidga...
Formellt kommer du inte in utan foto-ID, som i det här fallet inkluderar körkort, i praktiken verkar det dock inte vara några hårdare kontroller.

RickardG skrev:Formellt kommer du inte in utan foto-ID, som i det här fallet inkluderar körkort, i praktiken verkar det dock inte vara några hårdare kontroller.Klicka för att utvidga...
Formellt kommer du som svensk alltid in i Sverige. Även om du är naken, utan ett enda papper eller dokument och inte säger ett enda ord. Processen kan dock bli lite mer omständig.

Fredrik skrev:Det är väl tom så att om du kommer landvägen till Sverige ska du hindras söka asyl eftersom Danmark är säkert. Är det inte så de tänker sig det idag så kommer det snart.Helt oavsett om man stödjer förslaget eller inte eller om det är bra förslag eller inte.Klicka för att utvidga...
Oförenligt med intl asylrätt.

Det är inte DDRs gräns. Och förresten kommer alla som vill in i Sverige, om de får stanna är en helt annan sak. Vad de egentligen bara hindrar är transitflyktingar.

Johan Hbg skrev:Pratar flytande svenska. Uppger ditt personnummer som de lätt kollar upp. Två gissningar.Alla svenskar kommer alltid in i Sverige, vi har ju även passfrihet i Norden.Klicka för att utvidga...
Inget av det du nämner bevisar att du är svensk, men nu är vi lite OT.

Johan Hbg skrev:Det är inte DDRs gräns. Och förresten kommer alla som vill in i Sverige, om de får stanna är en helt annan sak. Vad de egentligen bara hindrar är transitflyktingar.Klicka för att utvidga...
Jag vet att det inte är DDRs gräns. DDR finns inte längre, och nu diskuterade vi Sveriges gräns och de nya gränskontrollerna. Min uppfattning stämmer överens med den officiella nformationen, att foto-ID krävs.

nrdbck skrev:Kom precis hem från möte i Köpenhamn, blev stoppad för kontroll vid betalstationen på bron. Eftersom jag ska till Finland nästa vecka frågade jag om det var OK att använda Sverige som transitland. Ingen humor på den polismannen.Klicka för att utvidga...

Ta med lite Ganja nästa gång, säg att du hört att de gör gräskontroll

och du vill gärna veta om det du har är good shit.

Marijuana quality testing going mainstream - San Jose Mercury News

Krävs ingenting för att komma in. Kom från Doha till CPH nu på morgonen. Landade 07.15 och var hemma i Malmö 08.15. Åkte taxi rakt över Öresundsbron. Inga som helst kontroller. Sedvanlig passkontroll i CPH.

Back