Inställt flyg till Casablanca, ombokad 2 dygn, vilka rättigheter har jag?

Har bokat flyg från Köpenhamn till Casablanca med Royal Air Maroc och flyget har blivit inställt. Jag har blivit ombokat 2 dygn senare, vilket inte funkar för mig schemamässigt. Har precis mejlat flygbolaget och resebyrån, men räknar med att de kommer att slingra sig. Vilka lagliga rättigheter har jag? Jag tycker mig också minnas att det numera finns en lag om att resebyråer inte får ta betalt för support, vet någon mer om det?
 
Du har rätt til:



1/600€

2/Ombokning enligt "bästa resväg"



Låter orimligt att 2/ inte ska gå att lösa förän 2 dagar senare..:
 
henke12 skrev:Du har rätt til:1/600€2/Ombokning enligt "bästa resväg"Låter orimligt att 2/ inte ska gå att lösa förän 2 dagar senare..:Klicka för att utvidga...
Vad heter regeln? Det är väl inte den välkända EU261/2004 eftersom det avser ett flyg med destination utanför EU med ett utomeuropeiskt flygbolag?



Royal Air Maroc verkar inte samarbeta med så många flygbolag och de är inte med i någon allians så jag tror det kan bli svårt att bli ombokad. De själva har inget flyg på sträckan förrän två dagar senare.
 
Jo visst är det så!

Vad jag vet så är det "Avresa från EU-flygplats" eller "EU-flygbolag utanför EU" som gäller.

Flygbolagen kan inte slingra sig från denna bara för att de inte kommer från EU.



Men nu blev jag osäker!
 
Kan det vara att de inte vill omboka passagerare till andra flygbolag? Fråga annars om det är möjligt att bli ombokad från Stockholm istället.
 
Så længe du ikke vil flyve Air Maroc for enhver pris tror jeg du har gode muligheder for at blive ombooket af rejsebureauet.
 
Budgetresenär skrev:Vad heter regeln? Det är väl inte den välkända EU261/2004 eftersom det avser ett flyg med destination utanför EU med ett utomeuropeiskt flygbolag?Klicka för att utvidga...


EU261/2004 gäller ALLTID när du reser med ett europeiskt bolag ELLER när du reser FRÅN ett EU-land. (inkl Schweiz och Norge)



Eftersom det är mindre än 2 veckor kvar till din resa, så har du rätt till ombokning med första bästa alternativ eller "at your convenience" vilket i princip innebär att du kan acceptera en resa som inte tar dig till resmålet så fort som det går, men du tycker det är bättre.



Dessutom ska Royal Air Maroco betala dig €600 för besväret. Om du mot förmodan kommer fram inom 3h (osäker på hur långt det är till Casablanca!) så halveras den kompensationen.



I det här fallet finns inget utrymme för flygbolaget att slingra sig men om du har en resebyrå emellan så blir det i praktiken mycket krångligare att få något gjort tror jag. Det är flygbolaget som ska ansvara för att EU-reglerna efterlevs men din motpart är resebyrån... Resebyrån kommer kanske att gå med på att boka om dig, men knappast att betala ersättning. Här är ett praktexempel på varför man till varje pris vill undvika resebyråer.
 
Det agehall skriver om två veckor är en springande punkt. När exakt ställde bolaget in din resa? Jag har en känsla att det finns ett gäng bolag som medvetet ställer in flighter där bokningsläget bedöms vara dåligt och då gör det 14 dagar före avresa vilket ställer till det rejält för resenären. Så ställde bolaget in din resa före 5 september blir det en annan situation.
 
agehall skrev:Eftersom det är mindre än 2 veckor kvar till din resa, så har du rätt till ombokning med första bästa alternativ eller "at your convenience" vilket i princip innebär att du kan acceptera en resa som inte tar dig till resmålet så fort som det går, men du tycker det är bättre.Klicka för att utvidga...
Jag vet inte när flyget ställdes in, ingen underrättade mig om det. Den enda anledningen till att jag upptäckte det var att jag råkade på in på CheckMyTrip.




agehall skrev:Dessutom ska Royal Air Maroco betala dig €600 för besväret. Om du mot förmodan kommer fram inom 3h (osäker på hur långt det är till Casablanca!) så halveras den kompensationen.Klicka för att utvidga...
Flygtiden är 4 timmar och 20 minuter.




agehall skrev:Här är ett praktexempel på varför man till varje pris vill undvika resebyråer.Klicka för att utvidga...
Det är en open jaw-resa och det går inte att söka efter sådana på Royal Air Marocs webbsida. Kan dock meddela att min senaste långresa köpte jag direkt hos flygbolaget och betalade med AMEX (så jag får t o m ersättning vid bagageförsening). Så jag har börjat med att boka direkt hos flygbolagen när det är möjligt.
 
Agö skrev:Jag har en känsla att det finns ett gäng bolag som medvetet ställer in flighter där bokningsläget bedöms vara dåligt och då gör det 14 dagar före avresa vilket ställer till det rejält för resenären. Så ställde bolaget in din resa före 5 september blir det en annan situation.Klicka för att utvidga...
Troligtvis är det så. Går det att kolla när de ställde in flyget? Vilka regler gäller om de ställde in flyget mer än 2 veckor innan avgång?
 
Om jag går till CheckMyTrip och expanderar fältet under mitt namn så står det:



Ticket status: e-ticket processed 01SEP14



Så troligtvis ställdes flyget in den 1:e september. Betyder detta att ingen är tvungen att kompensera eller hjälpa mig?
 
Agö skrev:Det agehall skriver om två veckor är en springande punkt. När exakt ställde bolaget in din resa? Jag har en känsla att det finns ett gäng bolag som medvetet ställer in flighter där bokningsläget bedöms vara dåligt och då gör det 14 dagar före avresa vilket ställer till det rejält för resenären. Så ställde bolaget in din resa före 5 september blir det en annan situation.Klicka för att utvidga...



Budgetresenär skrev:Jag vet inte när flyget ställdes in, ingen underrättade mig om det. Den enda anledningen till att jag upptäckte det var att jag råkade på in på CheckMyTrip.Klicka för att utvidga...


Det är helt ovässentligt när de faktiskt ställde in flighten - det är när du notifieras som är det viktiga. Om du hade läst om @simon_says91 äventyr med Emirates, så hade du nog insett att det varit bättre att inte skriva något om det här i ett öppet forum förens en vecka innan tänkt avgång. Nu finns det bevis på att du kände till det hela mellan en och två veckor före avgång och det kommer att användas mot dig. (Iofs kanske det spelar mindre roll i ditt fall, men ändå, värt att komma ihåg till nästa gång!)



Observera att det ligger på flygbolaget att notifiera dig. Vet inte hur det spelar in att du har en resebyrå emellan.




Budgetresenär skrev:Flygtiden är 4 timmar och 20 minuter.Klicka för att utvidga...


Det är inte flygtid utan avstånd som räknas. I KM, inte miles. Hsh, du kan själv kontrollera om din flight är en typ 2 eller 3 - bara att googla EU261/2004 och gå till Wikipedialänken.






Budgetresenär skrev:Det är en open jaw-resa och det går inte att söka efter sådana på Royal Air Marocs webbsida. Kan dock meddela att min senaste långresa köpte jag direkt hos flygbolaget och betalade med AMEX (så jag får t o m ersättning vid bagageförsening). Så jag har börjat med att boka direkt hos flygbolagen när det är möjligt.Klicka för att utvidga...


Det gör ju förstås det hela lite mer komplicerat, men då ringer man med fördel och bokar hos lämpligt flygbolag.




Budgetresenär skrev:Troligtvis är det så. Går det att kolla när de ställde in flyget? Vilka regler gäller om de ställde in flyget mer än 2 veckor innan avgång?Klicka för att utvidga...


Googla EU261/2004 och gå till Wikipedia-länken. Där finns allt du behöver veta i lättläst form.
 
agehall skrev:Det är helt ovässentligt när de faktiskt ställde in flighten - det är när du notifieras som är det viktiga. Om du hade läst om@simon_says91äventyr med Emirates, så hade du nog insett att det varit bättre att inte skriva något om det här i ett öppet forum förens en vecka innan tänkt avgång. Nu finns det bevis på att du kände till det hela mellan en och två veckor före avgång och det kommer att användas mot dig. (Iofs kanske det spelar mindre roll i ditt fall, men ändå, värt att komma ihåg till nästa gång!)Observera att det ligger på flygbolaget att notifiera dig. Vet inte hur det spelar in att du har en resebyrå emellan.Klicka för att utvidga...
Jag har redan email:at både resebyrån och flygbolaget så det fanns bevis för det innan jag postade här.

Ingen har som sagt notifierat mig, flygbolaget tyckte nog att det var resebyrån uppgift och resebyrån ville inte göra det eftersom jag inte hade köpt deras "servicepaket".



Är det någon som känner till den där lagen om att företag inte får ta betalt för support för sålda produkter?
 
Jag tror du sitter lite i sjön här. Tyvärr är detta ett praktexempel på hur det ofta går till när man använder resebyrå - flygbolaget skyller på resebyrån och resebyrån skyller på flygbolaget eller tycker att man skulle ha köpt en extratjänst. Jag är osäker på om det faktiskt finns någon lagstiftning som reglerar detta. @Agö, @Igorius och @Flygadvokaten är nog bättre lämpade att svara på detta.



Oavsett om det finns eller inte så lär du få strida tills du tröttnar för att få ut något den vägen. Det du beskriver är tyvärr praxis i branschen.
 
Har pratat med Royal Air Maroc och de vägrar boka om mig till ett annat flygbolag, alternativen de ger mig är att flyga 2 dagar tidigare/senare eller avbokning med full refund (resebyrån behåller i så fall 695 av 2333 kr). Jag kan inte flytta resan 2 dagar framåt eller bakåt, jag kan inte ta 2 dagars extrasemester och jag måste anlända senast på morgonen söndagen den 21:e september. Kan någon se något annat alternativ än avbokning i det här fallet? Resan är nästa vecka så det brinner lite i knutarna...
 
Back
Top