Jakten på Eurobonus-miljonen

Då kör vi igen, denna gång runt jorden. Rutten är enligt följande:



CPH-CDG-LHR-MIA-MEX-LAX-SEA-YVR-ICN-CAN-BKK-SGN-HAN-PVG-XMN-HAN-TPE-SIN-CGK-JED-IST-SAW-CPH





map-gif.159511





Avfärd 03:40 på morgonen till Kastrup.




img_5029-jpg.159507





I princip tomt tåg.




img_5030-jpg.159508





Väl vid Air France incheckning så verkar EBG numret inte ha kommit med. Ber agenten dubbelkolla igen och efter att ha lagt till numret på nytt så kommer Sky Priority/SK Elite Plus med, men numret verkar inte skrivas ut på boardingkortet. Good enough. Någon annan som inte heller har fått numret utskrivet med Air France?



Snabb sväng till SAS loungen för frukost, även här väldigt tomt.




img_5031-jpg.159509





Till frukost blir det ägg, fralla, sallad och kaffe.




img_5033-jpg.159510
 
Framme i Paris, snabb resa och fint väder på väg ner.




img_5035-jpg.159519






img_5037-jpg.159520





Raka vägen till Air France Salon F.




img_5038-jpg.159521





Blev stoppad med flera andra och informerad att om två månader så kommer en ny rutin att införas, nämligen att man ska gå till den lounge som är närmast ens gate. Personalen vet om du har hamnat fel genom att en LED-indikator lyser rött längst ner efter att man har passerat glasgaten.



Blev dock insläppt. Bad också att trippelkolla att EBG numret inte skrivs ut på AF boardingkort och efter att receptionisten hörde sig för med supervisor så blev svaret att det finns inlagt i systemet, men endast SK Elite Plus skrivs ut.



En trappa upp finns dusch, men här får man vara beredd på att varmvattnet inte är konstant.




img_5039-jpg.159522





Utbudet av mat och dryck kan med fördel utökas. Det fanns frallor, ägg, fruktsallad, pannkakor och diverse kakor.




img_5040-jpg.159523
 
Förflyttat mig från F-loungen till K-loungen. Helt tomt i passkontrollen, gick på mindre än 5 minuter. K-loungen är mindre, har sämre ljusinsläpp och har inte lika bra matutbud som F-loungen. Så stanna i F tills flyget går. Från F till K tar det cirka 15 minuter.




img_5042-jpg.159525





Kollade precis reglerna via Timatic för att åka till Storbritannien och såg att de ska införa ETA nästa år.




Effective 5 March 2025, nationals of Sweden are advised to apply for an Electronic Travel Authorisation (ETA). More information can be found atwww.gov.uk/electronic-travel-authorisation.Klicka för att utvidga...
 
kexxcream skrev:Framme i Paris, snabb resa och fint väder på väg ner.Visa bifogad bild 159519Visa bifogad bild 159520Raka vägen till Air France Salon F.Visa bifogad bild 159521Blev stoppad med flera andra och informerad att om två månader så kommer en ny rutin att införas, nämligen att man ska gå till den lounge som är närmast ens gate. Personalen vet om du har hamnat fel genom att en LED-indikator lyser rött längst ner efter att man har passerat glasgaten.Blev dock insläppt. Bad också att trippelkolla att EBG numret inte skrivs ut på AF boardingkort och efter att receptionisten hörde sig för med supervisor så blev svaret att det finns inlagt i systemet, men endast SK Elite Plus skrivs ut.En trappa upp finns dusch, men här får man vara beredd på att varmvattnet inte är konstant.Visa bifogad bild 159522Utbudet av mat och dryck kan med fördel utökas. Det fanns frallor, ägg, fruktsallad, pannkakor och diverse kakor.Visa bifogad bild 159523Klicka för att utvidga...
Hur dags var du där? Utbudet varierar väldigt mycket över dagen. I lördags kl 18.30 fanns knappt nånting framdukat men sen kl 19.00 fanns två varma rätter, kallskuret, desserter mm.
 
Cristoffer Cedergren skrev:Hur dags var du där? Utbudet varierar väldigt mycket över dagen. I lördags kl 18.30 fanns knappt nånting framdukat men sen kl 19.00 fanns två varma rätter, kallskuret, desserter mm.Klicka för att utvidga...
Kom fram runt kl. 09:00. Är i K-loungen nu och även här finns inga varma rätter.
 
kexxcream skrev:Kom fram runt kl. 09:00. Är i K-loungen nu och även här finns inga varma rätter.Klicka för att utvidga...
Kl 9 vet alla fransmän att en croissant och en cafe a lait är det enda som bjuds, överallt //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png
 
Resan CDG-LHR igår var odramatisk och tog cirka en timme. Drabbades dock av en förkylning tack vare passageraren bredvid mig. Som tur är så har jag tagit med mig Virusseptin som har fått mig tillbaka på benen idag. En promenad på fem minuter så kom man fram till Premier Inn T4.




img_5045-jpg.159551





Mina poäng från AirEuropa har fortfarande inte kommit in. Gänget borta på FT har tydligen hittat en lösning som gör att man inte får felmeddelandet när man ska ansöka om missade poäng. https://www.flyertalk.com/forum/36681929-post10.html



Efter att ha följt guiden steg för steg så postades poängen från AirEuropa automatiskt.




screenshot-2024-11-21-at-03-09-26-png.159550





Nu blir det frukost och förberedelse för Virgin Atlantic till Miami.
 
Efter att ha tagit tunnelbanan från T4 så var man framme vid T3 cirka 10 minuter senare.




img_5046-jpg.159554





Jag gick direkt till Virgin Atlantic ticket desk för att dubbelkolla att boardingkortet hade korrekt EBG-nummmer. Allt var i sin ordning.



Passade på att fråga hur mycket det skulle kosta att uppgradera till Premium Economy respektive Upper Class. Det kostade 249 pund respektive cirka 1100 pund. Jag valde att uppgradera till Premium Economy med tanke på att det dels är en 10-timmars resa och dels att 3500 kr är ett bra pris med tanke på att detta är en del av en awardbiljett. Återkommer om det var väl investerade pengar.



Biljetten ställdes ut med korrekt EBG-nummer och i bokningsklass K som ger 100% poäng till SAS.




img_5047-jpg.159555





Efter 5-10 minuter via fast track så var man framme vid American Express Centurion Lounge.




img_5049-jpg.159556





Det var fullt och kölista tillämpades. Gav mitt mobilnummer och fick sms-besked 20-25 minuter senare att man kunde bli insläppt. Har man en anslutning som jag hade igår (CDG-LHR) så kan man bli insläppt direkt, annars är det 3 timmar innan avresa som gäller. Sen är frågan hur hårt dem tillämpar denna regel. Är det fullt i loungen så tillämpar de säkert denna regel.



Bra utbud av både mat och dryck.




img_5052-jpg.159557






img_5053-jpg.159558






img_5054-jpg.159559
 
Måste ställa en fråga om vad du använder för kamera? Dina bilder är fantastiska. Otrolig skärpa. Känner att jag måste gradera upp mej!
 
Det var fulle rulle på LHR som det brukar vara.





img_5057-jpg.159599





Hamnade på rad 22 från LHR till MIA med Virgin Atlantic, vilket ser ut såhär:




img_5059-jpg.159600





Efter att planet lyfte så fick jag lov av personalen att flytta fram till rad 21, vilket upplevdes mer av business class än premium economy.




img_5056-jpg.159601





Utrymmet gjorde resan bekvämlig och sittplatserna bredvid mig var lediga. Upplevde dock att maten lämnade en del övrigt att önska.




img_5060-jpg.159602





Under flygningen så fanns det en bar, likt den på SAS, där man kunde hämta dryck och snacks. I efterhand så är frågan om 3500 kr var värt uppgraderingen och svaret är både ja och nej. Om man är ute efter bekvämlighet på en 10-timmars resa så var det klart värt uppgraderingen. Om man är ute efter mat och service så är det inte värt det.



Efter landning så tog immigration cirka 5 minuter att passera, inga som helst människor kl. 21:00 på kvällen. Snabbt ut till flygbussarna för hotell och ingenstans i sikte kunde man hitta den för Best Western. Valde att boka Best Western Plus Miami Intl Airport Hotel & Suites Coral Gables eftersom jag har Diamond Select. Försökte ringa dem, men ingen svarade. Till slut tog tålamodet slut och jag tog en Uber i stället som gick på cirka $11 (eller 130 kr).



Vid incheckning på hotellet så kunde dem bara beklaga kring flygbussen, men uppgraderade mig till en svit och gav mig en goodie bag.




img_5061-jpg.159603






img_5062-jpg.159604





Jag frågade om det gick att ordna en flygtransfer kl. 04:00 med tanke på att mitt nästa flyg till MEX går kl. 07:01. Det blev ett nej på det och beskedet var att första flygtransfer börjar gå kl. 06:30. Det slutade med att jag bokade en Lyft till MIA från hotellet för $7.



Det kan tilläggas att jag såg flygbuss för Holiday Inn och Sherton var 5e minut. Så min rekommendation är att boka ett annat hotell om du vill ha snabb flygbuss eller ta Uber/Lyft.



Väl framme vid MIA så gick jag till incheckning för Aeromexico och bad agenten att dubbelkolla mitt EBG-nummer. Den fanns inte med i systemet. Det krånglade och jag bad henne att försöka lägga till SK innan. Hon hade inte hört talas om SK innan och ropade till sig en supervisor som bekräftade att SK var för Scandinavian Airlines. Allt gick igenom och boardingkortet i handen.



Säkerhetskontroll tog 30 minuter, endast en linje och många människor.



Därefter så blev första loungen Turkish Airlines och här blev jag överraskad kring utbudet på mat, vilket kan med fördel förbättras.




img_5069-jpg.159605





Lite mackor, frukt och kakor, i övrigt ingen varm mat.




img_5067-jpg.159606






img_5066-jpg.159607





Stannade kvar 15 minuter och begav mig sen direkt till Delta Sky Club och denna levererade. Större utrymmen, mer mat och bättre kvalité överlag.




img_5073-jpg.159608






img_5070-jpg.159609






img_5072-jpg.159610






img_5071-jpg.159611





Är snart helt återställd sedan förkylningen, men blev tvungen att bege mig mitt i natten till CVS Pharmacy och ordna hostmedicin för att kunna få sömn. Tydligen är det något virus som snurrar nu eftersom många på planet igår hostade och fick höra att en del kollegor hade fått samma symptom.



Nu blir det MIA-MEX med Aeromexico och sedan MEX-LAX med Delta Air Lines.
 
kexxcream skrev:Därefter så blev första loungen Turkish Airlines och här blev jag överraskad kring utbudet på mat, vilket kan med fördel förbättras.Klicka för att utvidga...
Vilken Turkish lounge? Den i konkurs J har QR-koder vid borden till en meny och beställningswebbsida. Men jag vet inte om det är tillgängligt alla timmar på dygnet och det är absolut ingen Polaris-loungemeny.
 
Budgetresenär skrev:Vilken Turkish lounge? Den i konkurs J har QR-koder vid borden till en meny och beställningswebbsida. Men jag vet inte om det är tillgängligt alla timmar på dygnet och det är absolut ingen Polaris-loungemeny.Klicka för att utvidga...
Concourse H. Det kan vara också så att jag var lite väl tidig (kl. 05:00 amerikansk tid) och att de inte hade börjat servera mat än.
 
Precis när jag hade satt min fot på flyget MIA-MEX med Aeromexico så säger någon mitt namn via radio till en i personalen. Jag pekar direkt till denne att det var mitt namn. Jag får reda på att gaten ville bara dubbelkolla att jag var ombord. Dubbel- och trippelkollade att det inte var något problem. Mer om detta längre ner i posten.



Fin utsikt när man är på väg ner mot MEX. Dock kände jag att det inte kan vara hälsosamt att bygga en huvudstad omgiven av berg, låg en tjock dimma över staden så långt ögat kunde nå.




img_5084-jpg.159629





På MEX så fanns det e-gates men av någon anledning klarade dessa inte av att läsa mitt pass. Som tur är så struntar jag i det och kör manuell hantering för att få en stämpel att jag faktiskt har flugit MIA-MEX ifall det skulle bli strul senare, dock ej sannolikt. Kötid cirka 15 minuter och sedan var man igenom.



Snabbt upp en trappa till avgångar och Delta Air Lines. EBG-numret fanns inte med och bad agenten lägga till den. Allt OK med boardingkortet.



Säkerhetskontrollerna finns allra längst till höger eller vänster. Av någon anledning när jag skulle igenom säkerhetskontrollen så lät kontrollanten mig att gå via crew lane. Alla som jag träffade på från att jag steg från planet tills jag kom till loungen trodde att jag kunde prata spanska. Det måste vara utseendet och/eller skägget. Igenom säkerheten på mindre än 5 min.




img_5087-jpg.159631





Någon minut senare var man framme vid American Express Centurion Lounge. Ingen väntetid. Till skillnad från många andra lounger så kör de ingen buffé i denna utan du får ett bord och sen tar en i personalen din beställning. Bra med alternativ på menyn.




img_5089-jpg.159630





Det blev sallad, kyckling, soppa och pommes med lite dricka.




img_5091-jpg.159632






img_5092-jpg.159634





Till dessert blev det lite glass och mynta te x2. Så god var den.




img_5093-jpg.159635






img_5094-jpg.159636





Servitrisen hade en 100% service. Maten kom ut väldigt snabbt, vilket man inte kan säga om familjen bredvid som tröttnade och lämnade efter ett tag. I vilket fall så gav jag servitrisen $20 för den utmärkta servicen.



Tre timmar kvar som ska brännas på senaste avsnittet av The Day of the Jackal och därefter tv-serien Cross.
 
Trevlig rapport. Känns som jag behöver komplettera min planering med vilka lounger jag skall pricka in. Finns ju så många att välja mellan om man inte med automatik tar den närmast gaten.
 
Nu är man cirka en dag ifrån att bli helt frisk. Landade igår i LAX och immigration gick relativt snabbt. Bokade Travelodge by Wyndham och ringde hotellet för att meddela ankomst. Fick vänta cirka 20 minuter innan flygbussen kom till hållplats B, vån 3 för flygbussar.




img_5096-jpg.159676





Direkt till sängs och upp cirka 02:00 amerikansk tid. Ingen frukost på hotellet vid denna tid. Det blev att bege sig ut och se vad man kunde hitta.




img_5098-jpg.159669





Det blev en frisk 30 min promenad till Denny's och kroppen mådde bra av lite fysisk aktivitet. Passerade förbi en Wallgreen's och köpte avsvällande nässpray för kommande flygningar.




img_5099-jpg.159670





Utan att berätta för servitrisen så märkte denne på mig att jag hade lite förkylning kvar och ordnade honung och citron till mitt te.




img_5101-jpg.159671





Det blev en fortsättning med sallad och kyckling.




img_5102-jpg.159672





Därefter tillbaka till hotellet för vila. Innan utcheckning från hotellet så passade jag på att besöka Gentlemen Republic Barbershop i närheten för hårklipp och skäggtrimning.



Väl tillbaka på LAX så var Sky Priority helt tom. Allt såg rätt ut på boardingkortet LAX-SEA. Första gången business med Delta för min del. Agenten frågade om visum till Kina och efter att ha läst av den i passet så var allt i sin ordning.



Förbi säkerheten på 5-10 minuter och till American Express Centurion Lounge. Lång väntetid, nästan 45 minuter. Gick till Delta Sky Lounge och denna hade allt man behövde vad gäller mat och dryck. Dock inga platser för vila eller tysta rum.




img_5109-jpg.159673






img_5108-jpg.159674






img_5107-jpg.159675





Det var trevligt med en uppvärmd terass där man kunde hänga och se flygplan komma och lämna.
 
Det var segt att ta sig över till Sydkorea, men nu är man här. Inget spännande att rapportera från LAX-SEA. Väl framme i SEA så blev det en dusch i Club SEA Lounge.




img_5121-jpg.159727





Och lite mat innan man begav sig till Vancouver.




img_5122-jpg.159728






img_5123-jpg.159729






img_5125-jpg.159730





Och där väntade Korean Air som ska ta oss till Seoul.




img_5129-jpg.159731





Fick ett bra intryck direkt av deras nya kabin Prestige 2.0.




img_5131-jpg.159732





Överlag väldigt trevlig produkt som gav mig många timmar sömn över till Asien. Bestämde mig för att sova ut innan landning och åt därför bara middag.




img_5134-jpg.159733





Först förrätt.




img_5136-jpg.159734






img_5137-jpg.159735





Sedan blev det koreansk bibimbap till huvudrätt. Den smakade väldigt bra, men inte lika bra som den hos Scania på Bergsgatan i Malmö.




img_5139-jpg.159736





Avrundning med lite frukt, te och dessert.




img_5140-jpg.159737






img_5142-jpg.159738





Detta är helt klart en produkt att rekommendera och seglade snabbt upp till topp 5 bland dem jag har testat.



Väl framme i ICN så gick det snabbt att komma in. Byte från T2 till T1 med buss. Väl vid T1 så ska man ner till våning 1 och ut till hållplats 14C för att ta bussen till Golden Tulip hotellet. Bussen går varje timme (XX:35).




img_5147-jpg.159739





Inget märkvärdigt med rummet, lämnar väskan och beger mig ut för att hitta middag.




img_5150-jpg.159740





Trevligt med tvättmaskin i rummet (inklusive tvättmedel), men inget som jag använde eftersom jag stannade bara över natten. Kan vara bra för den som ska stanna flera dagar i Seoul.




img_5151-jpg.159742





Stationen Unseo låg precis intill hotellet och därifrån tog det cirka 1 timme in till centrum. Hade siktet inställt på resturangen Granny Ma Bok-lim Tteokbokki, men den var stängd. Det fanns ett annat ställe precis mittemot som också serverade tteokbokki och denna levererade.




img_5155-jpg.159741





Gick cirka en timme runt i centrum och ville gärna se Starfield biblioteket, men det får bli till en längre framtida resa till Seoul. Tillbaka på ICN så kan man ladda ner appen Smartpass från App Store för att spara tid när man ska förbi säkerhet. Det räcker med att man endast registrerar sitt pass, tar bild på en själv och registrerar boardingkortet. Man får ingen QR-kod eller liknande. Därefter kan man direkt gå till Smartpass och väl framme så känner den av dig via Face ID.



Nu blir det KE 865 till ICN-CAN. Over and out.
 
Resan ICN-CAN gick undan när man satt och pratade med en riskkapitalist. Det blev många intressanta diskussioner. Business på detta flyg hade mer utrymme än vad man förväntade sig.




img_5164-jpg.159773





Till mat blev det räkor/sallad, fisk och frukt.




img_5167-jpg.159774






img_5168-jpg.159775






img_5169-jpg.159776





På väg ner till CAN så ser man skyskrapor så långt ögat kan nå.




img_5170-jpg.159777





Väl på marken så gick det snabbt att ta sig igenom (har dubbelt visum) och angav transit som skäl, max 5 min. Sedan ville jag ta flygbussen till Hilton Garden Inn, men denna skulle komma om 1 tim och 15 min efter samtal med hotellet. Tillbaka in till flygplatsen och mot samlingsplatsen för Didi (motsvarande Uber i Kina). Man följer skyltningen till Online Car Hailing som finns på våning 3.




img_5171-jpg.159778





Valde premier i Didi appen och bilen kom på mindre än 5 min. Tog cirka 10 min till hotellet. Väl på hotellet så fick jag uppgraderat rum tack vare Hilton Gold. Fick också två vattenflaskor och två läsk. Att beställa mat var väldigt billigt, 100 kr exempelvis för en club sandwish inklusive dryck.




img_5176-jpg.159781





Passade på och lämna kläder för tvätt (75 kr för tvätt och tork).




img_5175-jpg.159782





Nu blir det flygbuss tillbaka till flygplatsen för att ta Kenya Airways CAN-BKK i business.
 
Back
Top