Då var man på plats i Dubai. Resan gick hit gick utan några vidare problem, dock en del förseningar. Efter landning i SIN från TPE så gick jag för att plocka upp boardingkortet för SIN-CGK. Därefter blev det ett besök i Marhaba loungen för en snabb dusch.
Upplevde att loungen var liten och maten var begränsad.
Det fanns dock ett par varma rätter.
Tog en skål och gjorde en kombo.
Därefter förflyttade jag mig från T3 till T4 för att besöka Blossom loungen.
Större utrymme och mer att erbjuda. Det var inte många människor på morgonen.
Obegränsat med glass, men avstod.
Här fanns det små villoplatser och kunde få in några timmar sömn.
Väl på planet med Garuda (SIN-CGK) så blev det först champagne och en varm handduk.
Därefter blev det Yang Zhou Fried Rice.
Och som avslutning blev det mer champange och en kaka.
Sätena på Garuda upplevdes slitna, men maten var god och resan gick snabbt.
Väl i Jakarta så behöver man följande för att komma in:
(1) Hälsodeklaration (
https://sshp.kemkes.go.id)
(2) Tulldeklaration (
https://ecd.beacukai.go.id)
(3) Visum (
https://evisa.imigrasi.go.id)
För ett och två så får man QR-koder som man kan spara ner till mobilen. Jag behövde bara visa upp QR-koden för tulldeklaration. Visumet landade på cirka 350 kr och fick den godkänd inom 2-3 minuter.
Efter att ha plockat upp boardingkorten för Saudia så välkomnades man ombord med ett trångt benutrymme. Kunde dock få till ett par timmar sömn genom att sova i sidoläge.
Efter detta välkomnandet så blev man erbjuden två drinkar, kaffe och lite snacks (nötter och dadlar).
Eftersom jag var sparsam med matintaget i SIN/CGK så blev det en full meny. Först ut lite sallad med hummus.
Huvudrätt som bestod av kyckling, ägg och kryddad potatis.
Och innan landning blev det frukost.
När man kommer ut från gaten och är på väg till Al Fursan Saudia loungen så ser man denna design.
Jag var inte särskilt hungrig utan gick mest dit för att se loungen. Det blev äppeljuice och vatten.
Efter två timmars uppehåll så hoppar man på planet till Dubai (JED-DXB).
Fortfarande full i magen så blev det bara apelsinjuice följt av ett par timmar sömn.
Utan att märka av det så var man över Dubai och på väg att landa.
Hade planer på att hyra bil via Hertz och dra in lite poäng, men ändrade mig i sista sekunden när jag såg att taxi var väldigt billigt. Åkte från DXB till hotellet Kingsgate Hotel Al Jaddaf. Inget märkvärdigt med hotellet förutom att det ligger nära flygplatsen och i ett relativt lugnt område. Kostnad för taxi via Careem med rabatter 75 kr.
Efter dusch och vila så begav jag mig till Dubai Mall för middag hos Cheesecake Factory följt av kaffe med utsikt och sol. Taxi gick på cirka 60 kr.
Tillbaka på hotellet med taxi för 75 kr för att avsluta tv-serien The Madness (Netflix) och börja på Landman (Sky Showtime). Imorgon blir det sovmorgon och därefter emiratisk brunch på favoritstället Arabian Tea House Restaurant.
Avslutningsvis några datapunkter för poängregistrering:
FlygbolagFlögsRegistreradesAirEuropa2024-11-132024-11-21China Eastern2024-11-302024-12-03KLM2024-11-122024-11-15Tarom2024-11-122024-11-16