KL692 överbokad - hur går jag tillväga? får man ersättning

gneken

New member
Tjohej,



Brorsan, hans sambo och deras son sitter nu fast i YYZ då deras plan är överbokad. Först och främst hade de redan fått säten bokad då de skulle ha en babykorg. När de kom fram till in-checkningen så sa de att biljettnr saknades på spädbarnet och att de tyvärr inte kunde hjälpa till... De kontaktade mig och jag fick väldigt snabb hjälp av KLMs chatt att få deras sons biljettnr.



Men iallafall, sen fick de veta att planet var överbokad och att de inte får plats, och nu väntar de på att bli ombokade.



Min fråga är, kan man på något snabbt sätt se den snabbaste routingen till Sverige som har lediga platser för 2 personer då barnet kommer att sitta i knät? Såg att AF351 var cancelled, vilket gjorde att de säkert flyttade många över till KL692...



Kommer de att kunna få ersättning för detta?



mvh

Gneken
 
Hej,



Även vissa av oss förstår flygplatskoden och vilken rutt ett flightnummer är för, är det viktigt att du skriver allt i klartext om du behöver hjälp.



Jag har förstått att flygbolaget är KLM men varifrån flyger din släkt och vart?
 
Dr. Miles skrev:Hej,Även vissa av oss förstår flygplatskoden och vilken rutt ett flightnummer är för, är det viktigt attduskriver allt i klartext om du behöver hjälp.Jag har förstått att flygbolaget är KLM men varifrån flyger din släkt och vart?Klicka för att utvidga...


Shit, väldigt stressad när jag skrev ihop det.



Men de flyger från Toronto (YYZ) -> Amsterdam (AMS) -> Stockholm (ARN).



Vill se vad som gäller vid dessa fall när KLM ska boka om dem. Ska de boka på första tillgängliga flight på andra bolag om de själv inte har fler flights denna dag?
 
gneken skrev:Shit, väldigt stressad när jag skrev ihop det.Men de flyger från Toronto (YYZ) -> Amsterdam (AMS) -> Stockholm (ARN).Vill se vad som gäller vid dessa fall när KLM ska boka om dem. Ska de boka på första tillgängliga flight på andra bolag om de själv inte har fler flights denna dag?Klicka för att utvidga...
Eftersom KLM är ett EU flygbolag, EC261/2004 gäller. Med andra ord, din släkt har rätt till ombokning.

Utöver det har de rätt till ersättning men jag vet inte hur mycket.

För mer info om EC261/2004, vänligen läs den här tråden.

http://www.businessclass.se/forum/t...-eus-regler-om-passagerares-rättigheter.6200/





Det finns inte så många flygningar till Europa som avgår efter KL692 (kl. 17:30 lokaltid).



Om att komma hem är viktigt, det finns tre platser på Icelandairs (FI) flygningar via Reykjavik.

Mellan Reykjavik-Stockholm är tillgänglig endast i Business class dock.





Kod:


FI 602
YYZ 16/07/30 21:05
KEF 16/07/31 6:20
75W
C3 D0 J0 Z0
Y2 A0 E0 M6 B5 K0 Q0 T0 V0 H0 G0 L0 S0 O0 N0 U0 P0


FI 306
KEF 16/07/31 7:35
ARN 16/07/31 12:30
75W
C3 D3 J0 Z0
Y0 A0 E0 I0 R0 M2 B0 K0 Q0 T0 G0 O0 N0 U0 P0 X0 W0



Det finns också plats på British Airways till London men det verkar som det är fullbokad från London till Stockholm på första anslutningsflyget.



Kod:


BA 92
YYZ 16/07/30 18:35
LHR 16/07/31 6:35
744
F3 A3
J2 C0 D0 R0 I0
W1 E0 T0
Y4 B4 H2 K2 M2 L2 V2 S0 N0 Q0 O0 G0


BA 776
LHR 16/07/31 7:50
ARN 16/07/31 11:20
321
J0 C0 D0 R0 I0
Y0 B0 H0 K0 M0 L0 V0 N0 Q0 O0 S0 G0
 
Dr. Miles skrev:Eftersom KLM är ett EU flygbolag, EC261/2004 gäller. Med andra ord, din släkt har rätt till ombokning.Utöver det har de rätt till ersättning men jag vet inte hur mycket.För mer info om EC261/2004, vänligen läs den här tråden.http://www.businessclass.se/forum/t...ler-om-passagerares-rättigheter.6200/page-121Det finns inte så många flygningar till Europa som avgår efter KL692 (kl. 17:30 lokaltid).Om att komma hem är viktigt, det finns tre platser på Icelandairs (FI) flygningar via Reykjavik.Mellan Reykjavik-Stockholm är tillgänglig endast i Business class dock.Kod:FI 602
YYZ 16/07/30 21:05
KEF 16/07/31 6:20
75W
C3 D0 J0 Z0
Y2 A0 E0 M6 B5 K0 Q0 T0 V0 H0 G0 L0 S0 O0 N0 U0 P0


FI 306
KEF 16/07/31 7:35
ARN 16/07/31 12:30
75W
C3 D3 J0 Z0
Y0 A0 E0 I0 R0 M2 B0 K0 Q0 T0 G0 O0 N0 U0 P0 X0 W0Det finns också plats på British Airways till London men det verkar som det är fullbokad från London till Stockholm på första anslutningsflyget.Kod:BA 92
YYZ 16/07/30 18:35
LHR 16/07/31 6:35
744
F3 A3
J2 C0 D0 R0 I0
W1 E0 T0
Y4 B4 H2 K2 M2 L2 V2 S0 N0 Q0 O0 G0


BA 776
LHR 16/07/31 7:50
ARN 16/07/31 11:20
321
J0 C0 D0 R0 I0
Y0 B0 H0 K0 M0 L0 V0 N0 Q0 O0 S0 G0Klicka för att utvidga...


Tack för hjälpen, får se vad som händer, tydligen många som är drabbade. Får läsa lite mer om ersättning osv, tack igen.
 
Problemet med överbokning idag beror nog på att AF:s avgång till Paris ikväll är inställd. Då är det nog svårt att hitta andra avgångar med plats kvar. Man tar ju business class och statuspax först.





//uploads.tapatalk-cdn.com/20160730/29b19016174f744dd92081046ce8a73a.jpg




KLM borde i det här läget boka om till andra bolag än inom Skyteam, tex Air Canada och AC882 till CPH kl 20.55



Annars har Alitalia ett flyg sent men sedan finns det ju inga direktflyg till ARN från Rome, tyvärr.




//uploads.tapatalk-cdn.com/20160730/ff848e7324c1ceca812d1367900cba9c.jpg




Edit: KLM har även en sen flight kl 22.50
 
Cristoffer Cedergren skrev:Problemet med överbokning idag beror nog på att AF:s avgång till Paris ikväll är inställd. Då är det nog svårt att hitta andra avgångar med plats kvar. Man tar ju business class och statuspax först.KLM borde i det här läget boka om till andra bolag än inom Skyteam, tex Air Canada och AC882 till CPH kl 20.55Annars har Alitalia ett flyg sent men sedan finns det ju inga direktflyg till ARN från Rome, tyvärr.Edit: KLM har även en sen flight kl 22.50Klicka för att utvidga...


Yes, ska bli intressant att se hur de löser det. Air France flyget va tydligen inställt då 40% av Air Frances kabinpersonal gått ut i strejk.
 
Blev LH495 till MUC och sen vidare med LH2418 till ARN. Kommer bli ca 5h 20 minuter senare än förväntat. Då borde man kunna ansöka om enligt EC261/2004 och få 600€ per person inkl spädbarnet då sträckan är mer än 3500km mellan Toronto och Stockholm.
 
gneken skrev:Yes, ska bli intressant att se hur de löser det. Air France flyget va tydligen inställt då 40% av Air Frances kabinpersonal gått ut i strejk.Klicka för att utvidga...


Vilket igen bevisar att det inte borde vara force majeure när fransmän strejkar.
 
Den här storyn va lite märklig - när AF ställde in bokade dom då om till KLM:s flight så att den blev överbokad och ordinarie passagerare inte fick plats? Nån slags prioritering?
 
Cristoffer Cedergren skrev:Den här storyn va lite märklig - när AF ställde in bokade dom då om till KLM:s flight så att den blev överbokad och ordinarie passagerare inte fick plats? Nån slags prioritering?Klicka för att utvidga...
Här kan boarding sequence nr spela roll. Om du inte checkar in så vet inte bolaget att du ska resa. Därför är det alltid smart att checka in online så tidigt som möjligt.
 
agehall skrev:Här kan boarding sequence nr spela roll. Om du inte checkar in så vet inte bolaget att du ska resa. Därför är det alltid smart att checka in online så tidigt som möjligt.Klicka för att utvidga...
Är det så illa? Att om man checkar in på flygplatsen även i god tid så riskerar man att inte få plats?
 
Japp. Tänk dig att flighten är överbokad och de flesta checkar in 24h före avgång online - då är du rätt rökt när du kommer i god tid till flygplatsen om du inte har status. (Och även med status kan du leva farligt!)
 
agehall skrev:Japp. Tänk dig att flighten är överbokad och de flesta checkar in 24h före avgång online - då är du rätt rökt när du kommer i god tid till flygplatsen om du inte har status. (Och även med status kan du leva farligt!)Klicka för att utvidga...
Det hade inte jag koll på. Trodde att jag med köpt biljett på den flighten hade företräde före passagerare som behöver ombokas från andra inställda flighter. Jag brukar ibland vänta med att checka in till ganska sent online för att se om platser släpps. SAS brukar ju släppa rad 20 ganska ofta och då har jag tagit en plats där.
 
Johanna skrev:Det hade inte jag koll på. Trodde att jag med köpt biljett på den flighten hade företräde före passagerare som behöver ombokas från andra inställda flighter. Jag brukar ibland vänta med att checka in till ganska sent online för att se om platser släpps. SAS brukar ju släppa rad 20 ganska ofta och då har jag tagit en plats där.Klicka för att utvidga...
Du kan ju checka in och sedan ändra säte, den taktiken använder jag mig alltid av.
 
agehall skrev:Här kan boarding sequence nr spela roll. Om du inte checkar in så vet inte bolaget att du ska resa. Därför är det alltid smart att checka in online så tidigt som möjligt.Klicka för att utvidga...
Japp. Brukar alltid checka in online själv och försökte hjälpa brorsan med det också. Men hans son hade problem med biljetten då den tydligen saknade e-ticketnr (vilket det även gjorde på dit resan). Därför blev de ju tvungna att få hjälp på flygplatsen.



Det roliga var att de på flygplatsen inte heller kunde hjälpa till från en början så jag fick ju chatta med KLM och på så sätt kunde de skicka mig e-ticketnr som jag skickade vidare till brorsan...



Hur som helst, roligt med så mycket svar. Markpersonaleet i Toronto sa att brorsan skulle få någon typ av värdecheck på 600 CAD som de kunde använda på deltaflyg, (deras flyg va visst ett deltaflyg som KLM flög). Detta låter ju inte alls lika bra som det man kan få ut med EC261/2004?
 
gneken skrev:Men hans son hade problem med biljetten då den tydligen saknade e-ticketnr (vilket det även gjorde på dit resan).Klicka för att utvidga...
Det där är en enorm varningsflagga - har man inget biljettnummer har man ingen biljett och rent tekniskt sett så lär inte sonen kunna hävda rätt till EU261/2004-kompensation heller ifall det stämmer.



Detta hjälper inte din bror nu, men till alla andra som läser detta: Om det upptäcks att ni saknar biljettnummer på ett segment - KONTROLLERA ALLA ANDRA SEGMENT OMEDELBART! Att inte ha biljettnummer är ett bra recept på att få problem och är man inte en van resenär med stenkoll på sina försäkringar och rättigheter är det inte en situation man vill befinna sig i.
 
agehall skrev:Det där är en enorm varningsflagga - har man inget biljettnummer har man ingen biljett och rent tekniskt sett så lär inte sonen kunna hävda rätt till EU261/2004-kompensation heller ifall det stämmer.Detta hjälper inte din bror nu, men till alla andra som läser detta: Om det upptäcks att ni saknar biljettnummer på ett segment - KONTROLLERA ALLA ANDRA SEGMENT OMEDELBART! Att inte ha biljettnummer är ett bra recept på att få problem och är man inte en van resenär med stenkoll på sina försäkringar och rättigheter är det inte en situation man vill befinna sig i.Klicka för att utvidga...
Han hade biljettnummer men det syntes inte i deras system, inte heller på bokningen. Detta eftersom resebyrån hade lagt in det fel.



Som tur så såg ju han jag chattade med på KLM detta och gav oss biljettnummret.



Detta borde väl inte innebära några problem då? Så länge man kan uppvisa biljettnummret.
 
Det där med online incheckning är intressant. Jag har varit med om att SK946 från Chicago till Arlanda har varit överbokat med ca 10% (mao 25 personer) och sedan åkte vi med 4 lediga stolar. Mao 29 "no-show".



Men som Agehall skriver, om alla 29 hade dykt upp så hade nog Boarding Nummer haft stor betydelse
 
Back
Top