Kompensation för icke fungerande WiFi ombord på longhaul?

maja

New member
Flög t&r Köpenhamn - San Francisco i juni och juli i business och WiFi fungerade under all kritik. Fick ingen uppkoppling och sa till personalen som ryckte på axlarna och sa bara att det skulle fungera. Några kom in, men långt ifrån alla. Svaret blev att det nog var överbelastat.



Gav upp alla försök till att surfa över huvudtaget.



Mailade och klagade när vi kom hem och fick idag svar att de erbjöd oss 1000 EB som kompensation.



Det kändes lite snålt med 500 EB per flight, eller?



Eller ska jag bara tacka och ta emot att jag fick något alls? (fick mailet tidigare idag och ännu ser jag inga poäng på våra respektive konton, 3 pax).
 
Jag fick 8000 poäng för att min IFE bytte till kinesiska varannan minut, flög även jag i business. Borde vara liknande som icke fungerande WiFi.
 
Abbs skrev:Jag fick 8000 poäng för att min IFE bytte till kinesiska varannan minut, flög även jag i business. Borde vara liknande som icke fungerande WiFi.Klicka för att utvidga...
Icke fungerande wifi och IFE är inte att likställa enligt mig.



Jag fick lite sas vouchers när WIFI var helt ur funktion på samma plan med 10 dagars mellanrum. Det var ingen som kunde använda det över huvud taget, helt utslaget på den maskinen. WIFI är sällan jättestabilt, kan ta ett bra tag att komma in på det men sen brukar det fungera hjälpligt i alla fall.

Vad som är rimligt i kompensation låter jag vara osagt men om det är helt ur funktion så kan jag tycka att ca 5000 poäng för tur och retur om det är trasigt på båda vägarna är lämpligt. Nu verkar ju dock wifi ha fungerat för vissa så det var inte ur funktion, kanske överbelastat som de sa.
 
palmen skrev:Icke fungerande wifi och IFE är inte att likställa enligt mig.Jag fick lite sas vouchers när WIFI var helt ur funktion på samma plan med 10 dagars mellanrum. Det var ingen som kunde använda det över huvud taget, helt utslaget på den maskinen. WIFI är sällan jättestabilt, kan ta ett bra tag att komma in på det men sen brukar det fungera hjälpligt i alla fall.Vad som är rimligt i kompensation låter jag vara osagt men om det är helt ur funktion så kan jag tycka att ca 5000 poäng för tur och retur om det är trasigt på båda vägarna är lämpligt. Nu verkar ju dock wifi ha fungerat för vissa så det var inte ur funktion, kanske överbelastat som de sa.Klicka för att utvidga...
Kanske bara jag som värdesätter IFE och WiFi lika mycket.
 
Abbs skrev:Kanske bara jag som värdesätter IFE och WiFi lika mycket.Klicka för att utvidga...
Jag klarar mig alldeles utmärkt utan IFE, men ser Wifi som ett stort plus när jag flyger. Synd att SAS marknadsför det som en del av förbättringen i uppdaterade long haul kabinen när det i praktiken är oanvändbart. Mina erfarenheter varierar från "totalt omöjligt att koppla upp" till "uppkoppling möjlig men hastighet i paritet med brevduva eller röksignaler"

3000-5000 poäng per flight tycker jag är rimligt.
 
Abbs skrev:Kanske bara jag som värdesätter IFE och WiFi lika mycket.Klicka för att utvidga...
Jag värdesätter WIFI högre än IFE, men en trasig IFE är värre än inget wifi. Om wifi är ur funtkion så funkar ju åtminstone IFE att titta på. Är IFE ur funktion så får man surfa i sirap via wifi istället vilket man inte blir lycklig av.

Alla ombord har IFE, det är dock få som har wifi utan att betala för det. När jag är ombord utgår jag ifrån att jag har IFE, wifi är bara något som är ett plus (gäller oavsett vilket oblag jag är på).
 
SAS tar själva 3000 EB för Wifi enkel väg longhaul för Sas Go-resenärer utan Guld/Diamantstatus. Så i mitt tycke är 6000 EB rimligt tur och retur.
 
Intressant tråd, jag använder i stort sett aldrig IFE och har aldrig provat WiFi ombord, kanske skall börja kolla om WiFi fungerar och kanske få lite poäng i kompensation, har en gång lyckats få 5,000 Avios från BA för en icke fungerande IFE och jag hade ingen aning om att den var ur funktion....kabin personalen had lagt en lapp i min sätes ficka medans jag sov, fyllde i den och fick avioserna på mitt konto....
 
Har klagat på det två gånger. Första erbjöds jag 3000 som inte kom. Efter påminnelse så kom 5000p och en ursäkt.



Andra gången så fick jag 200€ rakt av B-)



Så det varierar
 
Någon som vet hur log in/ authentication fungerar på SAS Wi-Fi?



Sist jag flög hade jag problem att logga in, fick felmeddelande att min reservation inte gick att hitta (provade både med email som användes vid bokning på SAS hemsida, samt boknings nummer från SAS). Sker denna authentication mot server "på planet", dvs den skall fungera även ifall planet inte har förbindelse med marken/internet?





Jag bad flygvärdinnan om hjälp 3ggr, men hennes råd var att flera passagerare har problem. Vänligen vänta.





Senare såg jag att en annan flygvärd hjälpte en passagerare som lyckades logga in, jag frågade honom varför jag inte kunde logga in, och hans spydiga tillbaka fråga var ifall jag var en av dem som hade blivit uppgraderad från Go (bokad och satt i Plus, samt EBD så borde ha internet tillgång).





Han lyckades inte heller logga in med mina uppgifter, men använde sin egen email adress, och då gick det bra.
 
Email adressen ska väl inte spela roll mig veterligen, det är väl namnet den kontrollerar mot någon lista?

Står när man loggar in att mail är för reconnect purpose eller något liknande.
 
palmen skrev:Email adressen ska väl inte spela roll mig veterligen, det är väl namnet den kontrollerar mot någon lista?Står när man loggar in att mail är för reconnect purpose eller något liknande.Klicka för att utvidga...


Stämmer, fel av mig, jag provade att logga in med Namn (samma som bokning) och bokningsnummer. Men fick samma fel på båda, att de inte hittades.

Frågan är ifall authentication görs localt på planet (dvs borde alltid fungera att logga in även om internet inte fungerar) eller mot server på marken (fungerar endast när planet har uppkoppling mot marken/internet).
 
när jag flög CPH-PVG tor förra veckan hade flera av oss passagerare problem att ansluta och några pratade med CC. Det jag märkte senare var att även om SAS Wifi Login svarar "login failed" så funkade FB o twitter i telefonens appar, dock gick det inte att öppna någon sida i safari. Någon som märkt av något liknande?
 
Kronholm skrev:när jag flög CPH-PVG tor förra veckan hade flera av oss passagerare problem att ansluta och några pratade med CC. Det jag märkte senare var att även om SAS Wifi Login svarar "login failed" så funkade FB o twitter i telefonens appar, dock gick det inte att öppna någon sida i safari. Någon som märkt av något liknande?Klicka för att utvidga...


Edit: Några anledningar det kan vara:



Antingen så är det ett DNS-fel. Dvs man kan inte översätta abc.se till den adress 1.2.3.4 man ska till på internet. Men vissa appar som har hårdkodade adresser eller en annan DNS fungerar. Eller så spärrar man ofta port 80 som oftast används för hemsidor/webbserver, så låser man upp den när man "loggat in".



Förenklat. Jag vet. Någon som vill dra en mycket mer avancerad förklaring är välkommen om de vill.
 
palmen skrev:Email adressen ska väl inte spela roll mig veterligen, det är väl namnet den kontrollerar mot någon lista?Står när man loggar in att mail är för reconnect purpose eller något liknande.Klicka för att utvidga...
Mailadressen är väl i första hand intressant för de som betalar för internet och inte vill höra det igen, därav reconnect. Sedan kanske man får kvittot dit också? Får man det genom bokningen tillför den inget.
 
Back
Top