Krav på munskydd på Arlanda

lucasd

New member
Från och med måndag, den 6 juli, blir det krav att han munskydd i terminalerna på Arlanda. Idag påverkar det alltså endast terminal 5, men när Terminal 4 öppnar gäller det även där. Då kan även Sky City påverkas av detta beslut. I takt med att fler terminal öppnar, kommer detta med stor sannolikhet även att gälla där - men det är nog en bit bort i tiden.

Swedavia har anslutit Stockholm Arlanda Airport till den europeiska flygsäkerhetsorganisationen EASA:s Aviation Industry Charter.Detta innebär att flygplatsen åtar sig att följa riktlinjerna i EASA:s ”COVID-19 Aviation Health Safety Protocol”. Riktlinjerna syftar till att säkra ett tryggt resande och att skapa en enhetlig och trygg miljö för flygresenärer och anställda i flygbolag och på flygplatser.Klicka för att utvidga...

Munskydden ska vara medicinska och inte hemsydda eller sjalar.

Airport Information

Undrar om det påverkar Pontus och liknande, dvs krävs munskydd bara i "allmänna" områden i terminalen eller även på restaurang/lounge?

Du som använder munskydd - tänk på att:

Tvätta händerna innan du sätter på dig munskyddet.
Rör inte munskyddet medan du använder det.
Byt munskydd efter max 4 timmar eller om det blivit fuktigt.
Ta av dig munskyddet med hjälp av banden, rör inte själva skyddet.
Tvätta händerna efter att du tagit av dig munskyddet.
Ja jag vet inte jag.... Landar till sist i att flyga just nu inte är någon bra idé. Jag förblir hemmavid tills detta är över.

lucasd skrev:Munskydden ska vara medicinska och inte hemsydda eller sjalar.Klicka för att utvidga...
Undrar hur det funkar om man t.ex. flyger Lufthansa. De rekommenderar ju att man inte har ett medicinskt munskydd, utan istället ett av reusable fabric. Ska man ha båda på sig samtidigt? Eller byta på jetbridge?

Man får hoppas att alla samsas om en standard snart. Om nu EASA har kommit med en, så kanske det finns en chans att det gör det...

mha321 skrev:Undrar hur det funkar om man t.ex. flyger Lufthansa. De rekommenderar ju att manintehar ett medicinskt munskydd, utan istället ett av reusable fabric. Ska man ha båda på sig samtidigt? Eller byta på jetbridge?Man får hoppas att alla samsas om en standard snart. Om nu EASA har kommit med en, så kanske det finns en chans att det gör det...Klicka för att utvidga...
Jag hoppas snart att man kommer till en standard och säger " Ni som tycker er behöva munskydd kan använda det på flyg/flygplatser och ni som inte har symtom kan välja fritt"..!!

Jättebra, då kan jag dra ner på skyddsnivån nästa vecka och slipper N99 då allas utandningslufts viruspartiklar fångas upp och och skyddar andra.

Tack ARN!

Helt rätt beslut av Arlanda!

Hoppas resten av Sverige anammar samma policy, för annars kommer svenskar snart inte kommer vara välkommna nånstans med sin anti-mask policy.

adhoc76 skrev:Du som använder munskydd - tänk på att:Tvätta händerna innan du sätter på dig munskyddet.Rör inte munskyddet medan du använder det.Byt munskydd efter max 4 timmar eller om det blivit fuktigt.Ta av dig munskyddet med hjälp av banden, rör inte själva skyddet.Tvätta händerna efter att du tagit av dig munskyddet.Ja jag vet inte jag.... Landar till sist i att flyga just nu inte är någon bra idé. Jag förblir hemmavid tills detta är över.Klicka för att utvidga...

Om det ska ha effekt ja, men detta med Arlanda är ju bara psykologi så dylika regler behöver inte följas. Stannar också hemma tills paniken lagt sig.

Har EASA ändrat sina riktlinjer? För det är konstigt att Lufthansa säger sig följa dem men är okej med hemmasydda skydd, men Arlanda hävdar det inte är det trots att man säger sig följa samma riktlinjer? Eller tolkas regler ovanligt hårt som de brukar göra när det antas globala policies i Sverige? Nåja, vi får väl se hur de ska sköta den kollen. Hur som helst så tänker jag på denna bild när det pratas munskydd och folk som vägrar. Det handlar ju inte om att man ska skydda sig själv, då kräver det respirator. Det handlar om att du ska skydda andra från att bli sjuk av dig.

Därför behöver man inte heller fundera så mycket på hur man hanterar munskyddet. För har du varit i en miljö där alla använder munskydd och du har virus på ditt munskydd, så kommer det med högsta sannolikhet från dig och då är du redan smittad ändå.

3EcrgXYFRQNq2MJ81rNw5fIHFz3FMcKcc1JkRHuiBWc.jpg

Hachans skrev:Har EASA ändrat sina riktlinjer?Klicka för att utvidga...
Googlar man lite så hittar jag ett dokument daterat i början på Juli åtminstone. Däremot hittar jag inte något gammalt dokument att jämföra med... Men det kan nog betyda att de har ändrat sig.

Det var många som inte bar munskydd på ARN idag och ingen verkade bli tillrättavisad. Däremot info vid boarding att munskydd är ett krav.

PILOTEN skrev:Det var många som inte bar munskydd på ARN idag och ingen verkade bli tillrättavisad. Däremot info vid boarding att munskydd är ett krav.Klicka för att utvidga...
Folk blev inte tillrättavisade i terminalen eftersom kravet om munskydd Pro terminalen på Arlanda börjar gälla först på måndag. Ombord avgör flygbolagen vad som gäller.

> Ombord avgör flygbolagen vad som gäller.

Fast några bolag, inklusive Finnair rekommenderar mask även vid incheckning, oklart om det bara gäller Finland.

Köpenhamn har obligatoriskt krav.

Varken Sverige, Norge, Danmark eller Finland har några som helst krav på att bära mask i samhället.

Enligt den information som jag har så är det endast en ”stark rekommendation” att bära munskydd, däremot är det krav för Swedavias egen personal.

Som inte helt oväntat så har Swedavias kommunikation kring detta inte varit helt tydlig.

Såhär skriver de nu:

Airport Information

Konsekvent? Nja...

Det verkar vara olika på olika flygplatser. På LLA blev jag ombedd att ta på mig munskydd direkt vid ingången till flygplatsen, men som sagt på ARN ingen som sa något till någon förutom vid gate.

PILOTEN skrev:Det verkar vara olika på olika flygplatser. På LLA blev jag ombedd att ta på mig munskydd direkt vid ingången till flygplatsen, men som sagt på ARN ingen som sa något till någon förutom vid gate.Klicka för att utvidga...
Välkommen till småpåvarnas rike...

Sitter på LLA - ARN och ska lyfta strax. På LLA stod personalen vid ingången och påminde om rekommendationen om munskydd. Var ungefär 50/50 folk som hade munskydd vs folk som ej hade inne på flygplatsen skulle jag uppskatta det till.

SAS har även börjat dela ut desinfektionsservetter vid boarding vilket de inte gjorde tidigare i veckan (när jag flög iaf). De hade gärna kunnat få dela ut munskydd istället kan jag tycka.

Back