Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

StarFlyer skrev:Fortfarande inget M&M kreditkort i Sverige, det utlovades ett kort under frågestunden dom höll i höstas.Klicka för att utvidga...
Utlovades det verkligen något? Jag vill minnas att det efterfrågades och att de gav någon form av politiker svar, att det kommer mer information eller att dom ska titta på det. Förstår inte riktigt varför de inte ganska snabbt skulle kunna lösa transfer från MR (det finns väl redan på tyska Amex?), men SAS kanske ha veto på det i avtal med Amex?
 
Fredah skrev:Utlovades det verkligen något? Jag vill minnas att det efterfrågades och att de gav någon form av politiker svar, att det kommer mer information eller att dom ska titta på det. Förstår inte riktigt varför de inte ganska snabbt skulle kunna lösa transfer från MR (det finns väl redan på tyska Amex?), men SAS kanske ha veto på det i avtal med Amex?Klicka för att utvidga...


Du har helt rätt att det inte lovades någonting alls. De sa de skulle titta på det. Typ. Vilket betyder ingenting.
 
Uppgraderad till 1A idag på FRA-BCN så utväxling i uppgraderingar på SEN matchningen har varit mycket gynnsam.



Med det sagt så har jag tyvärr tagit beslutet att ej återkvalificera till SEN inför Feb 2026.



Erkännandet av status på flygplats och ombord med LH är väldigt trevligt och närvarande. Om det bara kunde vara gästvänligt när man sitter hemma och planerar med LH... Vi känner alla till frånvaron av checkat baggage i Eco light för SEN vilket sänker värdet på status utanför jobbresor (som alltid är åtminstone flex). Den bistra upplevelsen fortsätter i LHs inkonsekventa möjligheter att välja säte i förväg. På nuvarande resa kunde jag inte ens välja classic seat utan att pröjsa. Jag värdesätter förutsägbarhet och möjlighet att planera över potentiella perks som kan komma eller ej.



Lägg därtill nedvärderandet av awards på LH så känns det kämpigt att dela sina resurser mellan Skyteam och *A. För mig som är ute ofta i väldigt god tid så upplever jag dessutom tillgängligheten på awardsäten att vara hyfsat likvärdig med Skyteam.





Så det har varit kul att vara SEN men har ej gett mersmak. CDG/AMS duger lika bra som MUC/FRA när man utgår från GOT.
 
JacobGBG skrev:Uppgraderad till 1A idag på FRA-BCN så utväxling i uppgraderingar på SEN matchningen har varit mycket gynnsam.Med det sagt så har jag tyvärr tagit beslutet att ej återkvalificera till SEN inför Feb 2026.Erkännandet av status på flygplats och ombord med LH är väldigt trevligt och närvarande. Om det bara kunde vara gästvänligt när man sitter hemma och planerar med LH... Vi känner alla till frånvaron av checkat baggage i Eco light för SEN vilket sänker värdet på status utanför jobbresor (som alltid är åtminstone flex). Den bistra upplevelsen fortsätter i LHs inkonsekventa möjligheter att välja säte i förväg. På nuvarande resa kunde jag inte ens välja classic seat utan att pröjsa. Jag värdesätter förutsägbarhet och möjlighet att planera över potentiella perks som kan komma eller ej.Lägg därtill nedvärderandet av awards på LH så känns det kämpigt att dela sina resurser mellan Skyteam och *A. För mig som är ute ofta i väldigt god tid så upplever jag dessutom tillgängligheten på awardsäten att vara hyfsat likvärdig med Skyteam.Så det har varit kul att vara SEN men har ej gett mersmak. CDG/AMS duger lika bra som MUC/FRA när man utgår från GOT.Klicka för att utvidga...


Med full respekt för att du inte vill återkvala men kan du berätta mer om kring vilka omständigheter du inte kunna välja säte? Är det för att du reser i light?
 
Hachans skrev:Med full respekt för att du inte vill återkvala men kan du berätta mer om kring vilka omständigheter du inte kunna välja säte? Är det för att du reser i light?Klicka för att utvidga...
Det skede också på en awardbiljett i vintras, samt en flexbiljett i tjänsten för ett par månader sedan. Inkonsekvens är ordet.
 
JacobGBG skrev:Det skede också på en awardbiljett i vintras, samt en flexbiljett i tjänsten för ett par månader sedan. Inkonsekvens är ordet.Klicka för att utvidga...


Mycket konstigt!



Jag har (tyvärr) bytt till ZRH som bas så har blivit rätt mycket flygande därifrån. Dock med Classicbiljetter iofs för jag behöver bagage. Men har aldrig varit med om att jag inte kunnat välja säten gratis. Utöver Allegris då där LH ville ha betalt för sviterna med stängbar dörr.
 
@JacobGBG har helt rätt. Jämför msn rakt av LH:s Lightbiljetter med SAS och AFKLM så ingår fler statusförmåner inom Skyteam. På en biljett med Swiss får jag lägga till säte och bagage för ca 600 kr om jag ska ha detta. På SAS 0 kr extra.
 
Någon som har koll på hur det ser ut för alla oss i matchgänget med kvalificeringsperiod? Har vi alla samma nu i och med att vår SENstatus går ut sista februari 2026? Är det rent av sista februari som man har på sig att återkvalificera eller är det ett år från att man gick med i MM? Återigen vågar jag inte lita kundtjänst.
 
erik2000 skrev:Någon som har koll på hur det ser ut för alla oss i matchgänget med kvalificeringsperiod? Har vi alla samma nu i och med att vår SENstatus går ut sista februari 2026? Är det rent av sista februari som man har på sig att återkvalificera eller är det ett år från att man gick med i MM? Återigen vågar jag inte lita kundtjänst.Klicka för att utvidga...
I Miles&More har alla kalenderår som kvalificeradsperiod, med 2 månaders graceperiod.



Så du har till 31 december att samla statuspoäng för att förnya statusen, men behåller nuvarande statusen till sista februari.
 
erik2000 skrev:Någon som har koll på hur det ser ut för alla oss i matchgänget med kvalificeringsperiod? Har vi alla samma nu i och med att vår SENstatus går ut sista februari 2026? Är det rent av sista februari som man har på sig att återkvalificera eller är det ett år från att man gick med i MM? Återigen vågar jag inte lita kundtjänst.Klicka för att utvidga...
Samma period här. Blir spännande att se om man sitter 6 leg t/r Poznan igen. Var en riktigt fin och trevlig lounge där iallafall.
 
Har haft begränsad recognition av SEN sedan årsskiftet, under challengeperioden var det extremt bra med uppgradering på 80% av alla flugna legs i economy. Sedan dess har det varit hit and miss, inte fått någon recognition på shorthaul och på sin höjd lite dryck och amenity kit från C-klass när jag flugit longhaul i economy. Har trots det förnyat för 2026 tack vare en A-fare med LH som gjorde nästan halva jobbet. Kommer nu styra om all min *A till SQ KrisFlyer som är betydligt enklare att nå guldstatus med samt att man får tillgång till premiumkabiner med SQ på awards. Dynamiska awards hos M&M är ytterligare en anledning att inte fortsätta hos LH-gruppen.
 
En av dom bästa sakerna med matchningen till Lufthansa och M&M var att jag upptäckte hotellbokningssajten HRS. Ofta har dom bra medlemspriser och poängen tjänar man till M&M.



Ett exempel, fick tidigare i veckan sent infall att se en viss artist på Ullevi igår. Alla centrala Scandic/Strawberry hotell ville ha 2000-3000 kr för ett rum. Men hittade Profil hotell Opera, som ligger precis vid centralen, för 1295 kr inkl frukost (på HRS, ordinarie pris 3000 kr). Mycket trevligt hotell som jag bodde mycket på förr innan poängjagande startade.



Tips igen alltså!
 
Har varit varierande uppmärksamhet ombord som Senator, men idag var det diskret och trevligt. I samband med vattenutdelningen frågade purser om jag önskade något mer.

Sommarvärmen på kontinenten gjorde en utmärkt kombo med en kall lager. Danke!
 
Skulle boka ett flyg inom Europa och blev omedelbart påmind varför det blir en mycket kortvarig romans med SEN för mig. Det är då inte fel på M&M i sig utan att flygbolagen som ingår verkligen hittar sätt att irritera mig.



Utgångspunkten är att destinationen främst servas av LH-gruppen och det kunde dessutom passa mig att få lite poäng till Star Alliance.



1. Hittar resa med OS, men deras bokningsflöde vägrar berätta vilken bucket det bokas i, så det är omöjligt att avgöra om det går att kreditera till annat Star-program. Jag tvingas att replikera sökningen på matrix, matcha så jag får fram samma pris och då kan jag se klassen. Jepp, så klart, tjänar 0 poäng till Star. Dammar av mitt SEN kort för att åtminstone få statusförmåner.



2. Resan dit finns direkt-flyg med OS. Inte hem. Erbjuds 1-stops flyg med hysteriskt lång layover. Eller 2-stop inom LH-gruppen med första ben som buss-resa. Inga alternativ erbjuds utanför LH-gruppen. Total restid mellan 8 och 24 timmar



3. SAS säljer hemresan på 117-biljett, 1-stopp utan buss, OS + SK segment kombinerade och med kort förbindelse. Total restid 3,5 timme



4. OS vill egentligen inte sälja utresan på enkelbiljett (1000kr dyrare) men går man via google flights och deeplink går det bra att boka enkel väg till normalt pris.



5. Går in i bokningsflödet för båda och bokar "samtidigt". SAS ger mig platsval på SK-operarat ben. OS ger mig inga SEN-förmåner, allt är pay-in options. SAS biljetterar, lägger in resan i appen, skickar e-biljett och kvitto på mail, tar någon minut. OS tar betalt, skickar en "bokningsbekräftelse" på mail, inget mer. Ser att det finns en bilaga, dum som man är tror jag det är biljetten. Visar sig vara en .ics fil för kalendern.



6. Försöker förstå var min e-biljett och kvitto är. Verkar som OS inte tror på sådant. Måste klicka en länk i bekräftelsen, som tar en till en sida där man ska mata in bokningsdetaljerna för att få kvitto. "Bokningen hittades inte" är svaret. Man ska mata in bokningsreferensen står det, men efter ett tag ser jag ett meddelande om att "det går inte att använda in vår 6-ställig bokningskod här, måste vara e-ticket". Tillbaka till mailet, letar noga efter e-ticket, finns inte. Klicka länken "Manage my booking". Ingen e-ticket.



7. Väntar 10 minuter om det eventuellt är så att OS inte har ställt ut e-ticket ännu och att det kanske ska komma fler mail. Kommer inget. Försöker igen. Kvitto-sidan hittar fortfarande inget. Går in i MMB och letar minutiöst genom varenda länk och flik som går att fällas upp. Längst ner ser jag nu en (ny?) länk som heter "Show receipt". Jippi klickar den i tron om att det är kvittot. Upp kommer ett pop-up fönster med rutten, datum&tid och inget mer. JO, där finns ett e-ticketnummer!!



8. Tillbaka till kvitto-sidan, klistrar in e-ticket nummer. Felmeddelande "Du får inte ha bindestreck i e-ticket". Tar bort bindestrecket. Felmeddelande "Du får inte ha bindestreck i e-ticket". Suddar alla uppgifter, matar in för hand, siffra för siffra. Felmeddelande "Du får inte ha bindestreck i e-ticket"



9 Ny ide - testa appen! Finns inget i M&M appen. Inget i LH-appen (såklart, men det var den jag hade hemma). Laddar ner OS-appen, får nu fram bokningen. Från appen (som bara är ett skal kring samma html som MMB är) klickar jag länken kvitto, matar in allt för hand och nu hittas bokningen. Får upp ett meddelande "Kvitto laddas ner". Inget mer händer, ingen pdf öppnar eller liknande. Letar förtvivlat i appen och i telefonens filhanterare, under nedladdning, under senaste dok mm men inget kvitto.



10 Tillbaka till desktop. Logga in i M&M, därefter gå till OS hemsida och MMB. Klicka kvitto-knappen, mata alla namn och siffor för hand. Får pröva ett par gånger på namnet eftersom namnet i M&M-sajten inte är exakt samma som printat på M&M-kortet (ÅÄÖ och diakritiska tecken skiljer). Bokningen hittas, en pdf med "Passenger receipt/Invoice/Rechnung" genereras. Facepalm, eftersom kvittot är "voidat" med stor röd text "COPY".



11. En 10 minuter senare, nytt mail från OS, nu med sagda pdf bifogad. Även den markerad som COPY







Jag fattar helt enkelt inte hur det ska vara så svårt att göra en bokning på LH-gruppen, få biljett och kvitto utställt och få bokningen in i app och linjerad med M&M-systemet. Kanske alla Senators har privatsekreterare som behöver sysselsättning om dagarna...
 
intuition skrev:Ser att det finns en bilaga, dum som man är tror jag det är biljetten. Visar sig vara en .ics fil för kalendernKlicka för att utvidga...
LHgruppen slutade att skicka ut biljett.pdf för ett gäng år sen. Oerhört störigt. För att redovisa kvitton så måste man printa email (eller bokningsbekräftelse direkt efter bokning), med resultatet att varje kvitto är minst 5 sidor långt, med allt lull om bagage o hyrbilar etc.
 
intuition skrev:Jag fattar helt enkelt inte hur det ska vara så svårt att göra en bokning på LH-gruppen, få biljett och kvitto utställt och få bokningen in i app och linjerad med M&M-systemet. Kanske alla Senators har privatsekreterare som behöver sysselsättning om dagarna...Klicka för att utvidga...


Har sagt det många ggr och vi blir ständigt påminda. Trots all antagonism SAS drar åt sig här så har de en IT-lösning som är så långt utöver de flesta andra flygbolags att vi blir förvånade och frustrerade när vi kommer i kontakt med en bokningsprocess som ej är intutiv och strömlinjeformad. Speciellt när det gäller saker som enbart kan skötas via appen.



Lite av samma anledning jag låter mitt SEN dala efter Feb 26 (trots generösa kampanjer), det är alltid ett sabla mek att planera poänginsamlandet med LH-gruppen. När jag reser med jobbet så tänker jag inte på att optimera men när jag nu är i en situation där det behövs lite okynnesflyg som top-up så måste jag välja väldigt ofördelaktiga routings för att vara helt säker på vad jag får.
 
JacobGBG skrev:Har sagt det många ggr och vi blir ständigt påminda. Trots all antagonism SAS drar åt sig här så har de en IT-lösning som är så långt utöver de flesta andra flygbolags att vi blir förvånade och frustrerade när vi kommer i kontakt med en bokningsprocess som ej är intutiv och strömlinjeformad. Speciellt när det gäller saker som enbart kan skötas via appen.Lite av samma anledning jag låter mitt SEN dala efter Feb 26 (trots generösa kampanjer), det är alltid ett sabla mek att planera poänginsamlandet med LH-gruppen. När jag reser med jobbet så tänker jag inte på att optimera men när jag nu är i en situation där det behövs lite okynnesflyg som top-up så måste jag välja väldigt ofördelaktiga routings för att vara helt säker på vad jag får.Klicka för att utvidga...


Får nog säga att jag inte håller med. Poängintjäning med LH gruppen till Miles and more är verkligen straight forward.



Hur många Euros du puttar in multipliceras med vad nu din nivå är och kommer tillbaka som miles. Lätt att räkna och verifiera.



Antalet kvalificerande poäng är alltid samma beroende på klass oavsett hur mycket du betalar. Jag tycker det är mycket schysstare än SAS svarta låda där man aldrig verkar veta exakt hur mycket man får ut på andra sidan.
 
MartinH skrev:LHgruppen slutade att skicka ut biljett.pdf för ett gäng år sen. Oerhört störigt. För att redovisa kvitton så måste man printa email (eller bokningsbekräftelse direkt efter bokning), med resultatet att varje kvitto är minst 5 sidor långt, med allt lull om bagage o hyrbilar etc.Klicka för att utvidga...
Man kan också klicka på länken ”download receipt” då får du en pdf som liknar det man får på SAS med sträckor, klass (bokstav inte business, vilket ju är mycket bra) och summa. Inget trams om hyrbilar etc. Men håller med om att det är störigt med extra klick jämfört med SAS som skickar automatiskt.
 
Back
Top