Tackar för denna info. Talade med konsument rådgivningen och de säger att Lufthansa är en av de flygbolag som är sämst på att följa konsumentlagarna. I Sverige har antalet ARN beslut som inte följts traditionellt toppats av Ryanair och Lufthansa, nu har dock Norwegian seglat upp som sämst de senaste två åren. Så min kombination av resebyrå och Lufthansa när jag bokade är tydligen riktigt dålig.
Otroligt hur duktiga Lufthansa har varit på att tysta ned detta. Jag tyckte det var bra att det var Lufthansa som gjorde de flesta flygningarna när jag bokade. Tydligen är KLM en av de absolut bästa, men också Air France, Austrian och SAS är duktiga på att följa konsumentlagarna.
Det var faktiskt jag som upptäckte att flygningen var inställd. Det tog Travelstart en vecka att få det verifierat ( semestertid?). Travelstart sa att jag upptäckt det inställda planet precis när det hände. Kan det vara så att Travelstart var försent ute med sitt krav om ombokning till Lufthansa?
Travelstart fortsätter att flacka mellan olika ansvariga och nu på sistone ( 3 gånger i rad, rekord) sagt att det är Copa airline som är ansvarig och kommer att belasta dem med en ADM. Jag föreslog då att jag gärna skulle betala ADM:en om den var rimlig för att få ett snabbt slut på denna diskussion. Travelstarts svar var då att den kunde ligga på 20000Kr (oklart om det var per person eller totalt) och att det inte var en lösning. Max 400Euro per person, blir 12 000, vilket snart blir en rimlig kostnad för mig för att lösa det.
Travelstart säger nu att jag inte alls skall kontakta Lufthansa (tidigare sa de att jag skulle göra det). Självklart har jag kontaktat Lufthansa, men i detta läge mest för att förstå. De var faktiskt mycket tålmodiga med att förklara hur det borde gå till och vad som hänt. I likhet med sina Instruktioner till resebolagen så säger dom att resebolaget måste ta en del av kostnaderna vid sådana här tillfällen, speciellt när alternativet blir mycket dyrare. De bokade biljetterna var tidsbegränsade och behövde accepteras av Travelstart, vilket inte Travelstart gjorde.