Lufthansa ställer in Flyg, Ingen ombokning säger resebyrå

agehall skrev:Jag tror tyvärr att det där förvärrar saken. Du ska driva ditt ärende mot resebyrån och ingen annan. Jag har väldigt svårt att se att Lufthansa blir motpart när du a) bokat genom en resebyrå som ska sköta om det här åt dig och b) biljetten är utställd av Copa.Om vi jämför med att du köper en BMW av Kalles Bil & Båg AB. Bilen går sönder nästan direkt. Vart vänder du dig? BMW i tyskland eller Kalles Bil & Båg AB?Klicka för att utvidga...
Håller med. I detta fall har ju dessutom en del av bmw:n gått sönder, tex Harman-Kardon-stereon. Vänder du dig till Kalles Bil & Båg AB(Travelstart), BMW(Copa) eller Harman-Kardon(Lufthansa)?
 
@TravellerRobert

Kan det vara värt ett försök att du tar fram vilka flighter du vill bli ombokade till och skickar dessa till resebyrån ?

Då måste de väl ändå har någon orsak till varför de inte kan boka dig där.



I mitt fall jag nämnde lite om ovan, tog jag fram vilka flighter jag skulle åka med. Inte för att de brydde sig vad jag skrev de första två gångerna, men tredje gången gjorde de som jag ville.
 
Tyvärr verkar det inte lösa sig.

Det är bara att erkänna att Travelstart och Lufthansa är skickligare på att undvika ombokning än vad jag är på att få mina rättigheter. Föreslog flera alternativa rutter men ingen godtogs. Funderar på att köpa en alternativ biljett, men tyvärr ser jag idag bara problem med resan och det känns inge kul, dessutom är det idag mer än dubbelt så dyrt vilket ju inte heller känns bra. Skickar in ett claim/ reklamation mot både Lufthansa och Travelstart. Lufthansa för att de inte erbjudit mig alternativ resa och Travelstart för att de inte slutförde den ombokning som Lufthansa bokade. Dessutom har inte Travelstart informerat mig korrekt angående mina rättigheter. Kostnaden har jag sagt vara vad det skulle kosta att boka om idag, men jag har inga kvitton.

Känns som ett personligt bakslag att jag inte kan fixa detta. Är fortfarande inte helt säker på vad jag skulle ha gjort och vad mina rättigheter egentligen är ( Om Lufthansa eller Travelstart faktiskt här rätt), men jag vet att det skulle krävas väldigt mycket tid om man vill ha klarhet i detta.
 
Det är i grund och botten Travelstart som är din enda motpart - sedan ska de kräva LH på ombokningar kostnadsfritt eftersom LH orsakat ombokningen. Den enda parten du har ett avtal med är Travelstart!
 
nota bene skrev:Det är i grund och botten Travelstart som är din enda motpart - sedan ska de kräva LH på ombokningar kostnadsfritt eftersom LH orsakat ombokningen. Den enda parten du har ett avtal med är Travelstart!Klicka för att utvidga...


Det @nota bene skriver är jätteviktigt! Genom att rikta krav mot flera parter bidrar du själv till att göra det otydligt vem som är ansvarig. I min värld finns bara en motpart och det är Travelstart. Din relation med Lufthansa börjar när du checkar in, inte innan.



Om du vill komma vidare här, så råder jag dig verkligen att anlita juridisk hjälp för att gå på Travelstart. Annars är risken stor att du inte kommer någonstans med ditt ärende.
 
Menar ni att det här även gäller vid en awardbokning? Om jag bokar via Tallin och mitt flyg blir försenat, då är det väl ändå till operating carrier jag vänder mig för kompensation?
 
d99mlu skrev:Menar ni att det här även gäller vid en awardbokning? Om jag bokar via Tallin och mitt flyg blir försenat, då är det väl ändå till operating carrier jag vänder mig för kompensation?Klicka för att utvidga...
Förstår inte riktigt vad du menar med försening. Har du väl checkat in så har flygbolaget ansvaret.
 
d99mlu skrev:Menar ni att det här även gäller vid en awardbokning? Om jag bokar via Tallin och mitt flyg blir försenat, då är det väl ändå till operating carrier jag vänder mig för kompensation?Klicka för att utvidga...
Helt annan situation.
 
agehall skrev:Det@nota beneskriver är jätteviktigt! Genom att rikta krav mot flera parter bidrar du själv till att göra det otydligt vem som är ansvarig. I min värld finns bara en motpart och det är Travelstart. Din relation med Lufthansa börjar när du checkar in, inte innan.Om du vill komma vidare här, så råder jag dig verkligen att anlita juridisk hjälp för att gå på Travelstart. Annars är risken stor att du inte kommer någonstans med ditt ärende.Klicka för att utvidga...
@agehall har helt rätt!

@TravellerRobert Orka kämpa lite till. Se till att du tar dig förbi filtret i kundtjänst. Du måste få prata med någon högre upp på Travelstart, för kundtjänsts uppgift är att inte hjälpa dig och få dig att tröttna.
 
Checkade tidigare rättsfall i samma ämne och i ett fall hade personen krävt fel part och gick då miste om sina rättigheter i ett annat fall hade person krävt kompensation av två parter och fick sedan rätt mot den ena men inte den andra. Jag håller dock med om att ju mer jag håller på med detta verkar Travelstart vara ensamt ansvarig. Har kontaktat Etravelis presschef och sagt att jag kommer lägga ut följande text på olika forum. Jag bad honom också kommentera om något är felaktigt, men han har svarat men valt att inte kommentera texten. Otroligt frustrerande att ha alla argumenten och men ändå inte få igenom kraven. Jag får ju heller inga argument varför jag inte kan få igenom mina krav. Har talat med lite personer och tydligen skrämmer inte en advokat så mycket. Kanske media hjälper mer. Det är i alla fall värt att testa. Vad säger ni om denna sammanfattning?:



Travelstart vägrar ombokning vid inställt flyg.



Jag bokade min familjs flygbiljetter till Kuba över julhelgen, 8 månader innan resan för att få ett så bra pris som möjligt. I början var Travelstart mycket hjälpsamma. När Lufthansa ställde in 2 flyg i min familjs resa sa Travelstart att de endast kunde erbjuda full återbetalning och att flera kunder var drabbade. Efter samtal med Konsument Europa så fick jag reda på att jag istället för full återbetalning hade rätt till ombokning enligt EU 261/2004 artikel 8. Läs gärna mer om dina rättigheter på Konsument Europas hemsida. Nya biljetter var då 30 000 Kr dyrare så valet var självklart.



Det är inte förrän det blir problem som man märker skillnaden på en bra resebyrå och en dålig. Flygbolagen erbjöd ombokning enligt mina önskemål men Travelstart stoppade.



Efter mer än 20 mail och 10 samtal med Travelstart har jag efter nästan 2 månader inte fått en ombokning eller kompensation. Travelstart har hela tiden velat att jag omgående skulle godkänna full återbetalning. Travelstart hävdade att flygbolagen inte erbjöd ombokning och att de bara förmedlade biljetten. Travelstart gav felaktig information om mina rättigheter enligt EU reglerna. De andra som också drabbats godkände full återbetalning.



Lufthansa som ställt in flygen bekräftade att jag hade rätt till ombokning enligt EU reglerna, men sa att Travelstart måste hantera ombokningen. Lufthansa gjorde till och med en ombokning som inte kunde genomföras eftersom Travelstart inte godkände den. När Lufthansa försökt göra ombokningen kunde inte längre Travelstart säga att inte Lufthansa inte erbjöd ombokning. De skyllde då på att Copa Airline, ett litet sydamerikans bolag inte erbjöd ombokning. Travelstart hade låtit Copa Airline ställa ut biljetterna. Detta visade sig sen inte heller vara sant. Copa Airline sa att de följer de anvisningar de får från Lufthansa och Travelstart.



Varför vill Travelstart inte boka om? Jo för att det kostar pengar. Flygbolagen tar ut administrativa avgifter (ADM) för ombokningen, något de har rätt till. Dessa avgifter måste Travelstart ta själva enligt EU reglerna och flygbolagens villkor. Enligt Travelstart kan ADM avgiften vara mycket pengar andra hävdar att avgiften är begränsad.



Det finns tydligen många resebyråer som gör likadant och inte erbjuder ombokning trotts att konsumenten har rätt till det. Många har hävdat sina rättigheter och då fått igenom ombokningen efter lite tjat. Tyvärr har inte ens mycket tjat, tydliga argument och bevisning hjälpt mot Travelstart.
 
TravellerRobert skrev:Flygbolagen tar ut administrativa avgifter (ADM) för ombokningenKlicka för att utvidga...


Liten detalj: Det är inte en "administrativ avgift". ADM är mer en faktura eftersom resebyrån gjort något som flygbolaget tycker inte stämmer med vad resebyrån betalat. Resebyrån kan bestrida detta och slippa betala ifall de har rätt. I det här fallet borde resebyrån enkelt kunna bestrida ett ev ADM om det skulle utfärdas.
 
Tack för kommentaren angående ADM, rätt skall vara rätt. Det kanske förklarar varför Travelstart hävdade att ADM:en skulle kunna vara 20000Kr per person för ombokningen. Copa airline som utfärdat biljetten har ju inte gjort något fel, så de kanske tar rejält betalt för att utföra ombokningen som Lufthansa försökte göra, även om 20 000kr /person känns väl magstarkt.
 
Vad jag har förstått så brukar flygbolagen kunna skicka rätt saftiga ADM. Ofta räknar de på mellanskillnader från det du betalat till om du skulle ha köpt den dyraste biljetten som finns. Men som sagt, i ditt fall är det helt ointressant eftersom TravelStart bara behöver förklara situationen och sedan bör ADM:et försvinna.
 
TravellerRobert skrev:Checkade tidigare rättsfall i samma ämne och i ett fall hade personen krävt fel part och gick då miste om sina rättigheter i ett annat fall hade person krävt kompensation av två parter och fick sedan rätt mot den ena men inte den andra.Klicka för att utvidga...
Finns dessa domar tillgängliga online? Skulle du vilja länka i så fall?
 
Kanske får göra en liten, liten pudel för tidigare inlägg i debatten. Liksom för den bransch jag verkar i, finns även inom resebyråbranschen möjlighet att verka såsom - Förmedlare.

Innebörden att vara förmedlare skiljer sig en del. Bland annat brukar faktiskt en förmedlare vara i princip helt friskriven för allt som kan hända där man inte direkt i egen regi orsakat skadan.

I fall resebyrån agerat som förmedlare och det framgår, tror jag inte du kan hävda någonting gentemot dem. Då blir det flygbolaget du får vända dig till.

Att finna något lämpligt lagrum eller rättsforum för dylika tvister är inte lätt. Gjorde bara en snabbsökning utan något direkt resultat.
 
Bara som parantes kan jag nämna att Travelstart tillhör koncernen Svenska Resegruppen AB / eTraveli som fortfarande idag driver rättsfall gällande ersättning efter Sterling konkursen. Dom som köpt Sterling biljetter genom resebyråer i koncernen ville ha ersättning från koncernen men nekades. Fallet har gått genom 2 instanser där koncernen vunnit i en och förlorat i en instans och nu ska fallen upp i HD, som om du ska processa så finns risken att du har en lång process framför dig.
 
Intressant fall. Vet att regel 1 är att köpa direkt via flygbolagen. Men om man nu måste gå via resebyrå, vilken ska man välja?
 
thunder skrev:Intressant fall. Vet att regel 1 är att köpa direkt via flygbolagen. Men om man nu måste gå via resebyrå, vilken ska man välja?Klicka för att utvidga...


Pest eller kolera. Vad vill man helst ha ?

Hade en - trodde jag - toppenresebyrå som var helt suveräna på allt. Tyvärr glömde jag bort personerna bakom disken.

När min ordinarie kontaktperson blev utbytt, började eländet även där.
 
Det är en tråkig situation du hamnat i. En julresa som blev till krångel. Resebyrån verkar ta det som en principsak att vägra medverkan. Frågan är vad du känner inför resan? Hur mycket är du beredd att strida? En teoretisk möjlighet är att dra resebyrån inför tinget med förtur då det är ont om tid.



QUOTE="MForss, post: 400151, member: 11134"]Lider med dig! Såg att du hade varit i kontakt med konsumentrådgivningen vilket är bra. Har du även försökt med Svenska Resebyråföreningen (www.srf-org.se -Kansli ? Travelstart är medlemmar där och ska därför följa deras riktlinjer. Eftersom jag inte längre jobbar kvar i branschen kommer jag inte åt dokumenten som ligger under resebyråns ansvar. Så börja med att kolla med dem direkt, annars får jag se om jag kan försöka komma åt dem ändå.[/QUOTE]

Det ser ut som om https://www.travelstart.se är med i http://www. srf-org.se/for_resenarer, som skriver att: "Resebyråns SRF-medlemskap ger dig som resenär och kund en stor trygghet. Väljer du billigt kan det bli riktigt dyrt." Men vad gör SRF när medlemmen inte följer stadgarna? Du kan ju kontakta SRF och fråga.



Har du betalat med kreditkort finns det ytterligare en part du kan ställa krav på: kreditgivaren (AmEx? MC?)

Konsumentkreditlag (2010:1846)

Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp

29 § Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.

Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.




Lycka till, se till att det blir en bra julresa oavsett vart och hur det nu än blir!
 
Back
Top