Nästa bolag att gå under, FlyBmi Regional

fcl skrev:Hur kan man motivera kostnaden och miljöbelastningen att ha ett flyg från Jönköping till Stockholm när det finns (i båda riktiningarna) ett direkt tåg och många tåg med byte som tar 03:30-03:45 för att resa till Stockholm C?Att man precis som vi i Linköping vill ha en anslutning till europeisk hub har jag mycket lättare att förstå.Klicka för att utvidga...
Tåget förlorar på otillförlitligheten. Det är pudelns kärna. I valet mellan att tvingas ta tåg upp kvällen innan och hotellövernattning vill en hel del hellre ta flyget. Uppenbarligen dock inte tillräckligt många. Jönköping-Köpenhamnlinjen flög på slutet på 35 min, tåget ca 3,5h. En liten flygplats har ca 10 min före avgång som incheckning och transport till stan tar 15 min.
 
Sir Lemon skrev:Tåget förlorar på otillförlitligheten. Det är pudelns kärna. I valet mellan att tvingas ta tåg upp kvällen innan och hotellövernattning vill en hel del hellre ta flyget. Uppenbarligen dock inte tillräckligt många. Jönköping-Köpenhamnlinjen flög på slutet på 35 min, tåget ca 3,5h. En liten flygplats har ca 10 min före avgång som incheckning och transport till stan tar 15 min.Klicka för att utvidga...
Nu var väl inte BMI undret av tillförlitlighet. Åtminstone inte från NRK.
 
Och oavsett vad flygplatscheferna säger, kan det inte finnas en spänn att tjäna för en operatör.

För då hade man inte haft dessa problem.
 
Sir Lemon skrev:Tåget förlorar på otillförlitligheten. Det är pudelns kärna. I valet mellan att tvingas ta tåg upp kvällen innan och hotellövernattning vill en hel del hellre ta flyget. Uppenbarligen dock inte tillräckligt många. Jönköping-Köpenhamnlinjen flög på slutet på 35 min, tåget ca 3,5h. En liten flygplats har ca 10 min före avgång som incheckning och transport till stan tar 15 min.Klicka för att utvidga...
Då kan jag upplysa om att statistiken för 2018 visar på 57% punktlighet inom 5 minuter för inrikesflyget. SJ hade under samma period 88% punktlighet inom 5 minuter. En sämre siffra än 2017 men ändå betydligt bättre än flyget. Det är en stor jäkla myt att tåget på något sätt skulle vara oftare försenat än flyget. Oavsett viken statistik man tittar på säger den samma sak.
 
Jönsson skrev:Då kan jag upplysa om att statistiken för 2018 visar på 57% punktlighet inom 5 minuter för inrikesflyget. SJ hade under samma period 88% punktlighet inom 5 minuter. En sämre siffra än 2017 men ändå betydligt bättre än flyget. Det är en stor jäkla myt att tåget på något sätt skulle vara oftare försenat än flyget. Oavsett viken statistik man tittar på säger den samma sak.Klicka för att utvidga...
Hur ser det ut med längre förseningar än 5 min? Dvs kommer 99% av flygen iväg inom 15 min sena men tågen fortfarande står på 88% om man justerar tiden?
 
Jönsson skrev:Då kan jag upplysa om att statistiken för 2018 visar på 57% punktlighet inom 5 minuter för inrikesflyget. SJ hade under samma period 88% punktlighet inom 5 minuter. En sämre siffra än 2017 men ändå betydligt bättre än flyget. Det är en stor jäkla myt att tåget på något sätt skulle vara oftare försenat än flyget. Oavsett viken statistik man tittar på säger den samma sak.Klicka för att utvidga...
När gäller flygsträckan Jönköping-Sthlm och fem minuters försening spelar det mindre roll och händer sällan, medan det flera ggr/vecka tåg är väsentligen mer försenat när det väl är sent och dessutom då drabbar hela södra stambanan. Problemet med detta är att upplevelsen av tillit till tåget minskat dramatiskt. Man kan inte lita på att komma i tid helt enkelt till möten eller konferenser över dag. Det är inte huvudsakligen SJ:s fel utan beror på kapacitetsbrist i kombination med underhållsbrist över tid och när ngt händer får det allvarliga och mkt mer utbredda konsekvenser för fler än om ett enskilt flyg är försenat. Det är sjukt vad lite som investerats i järnväg. I princip åker vi på samma banor som för hundra år sedan. Här är politiken ansvarig.
 
danielhog skrev:Hur ser det ut med längre förseningar än 5 min? Dvs kommer 99% av flygen iväg inom 15 min sena men tågen fortfarande står på 88% om man justerar tiden?Klicka för att utvidga...
För förseningar på 15 minuter eller längre och på långdistans där tåg och flyg konkurrerar, vilket kanske är en mer rättvis jämförelse, så har inrikesflyget 77% punktlighet medan tåget har 84% punktlighet. Dessvärre var 2018 av diverse anledningar ett dåligt år för både flyget och tåget. Siffrorna har tidigare legat något högre men tåget har alltid haft högre tillförlitlighet. Den mediala mytbilden får dock alla att tro motsatsen.
 
Sir Lemon skrev:När gäller flygsträckan Jönköping-Sthlm och fem minuters försening spelar det mindre roll och händer sällan, medan det flera ggr/vecka tåg är väsentligen mer försenat när det väl är sent och dessutom då drabbar hela södra stambanan. Problemet med detta är att upplevelsen av tillit till tåget minskat dramatiskt. Man kan inte lita på att komma i tid helt enkelt till möten eller konferenser över dag. Det är inte huvudsakligen SJ:s fel utan beror på kapacitetsbrist i kombination med underhållsbrist över tid och när ngt händer får det allvarliga och mkt mer utbredda konsekvenser för fler än om ett enskilt flyg är försenat. Det är sjukt vad lite som investerats i järnväg. I princip åker vi på samma banor som för hundra år sedan. Här är politiken ansvarig.Klicka för att utvidga...
Med ombyggnationerna söder om Stockholms central så bör delar av de problemen vars åtgärdade. En betydande del av alla problem kunde kopplas till de enkla spåren till och från Stockholm C i södergående.
 
Jönsson skrev:För förseningar på 15 minuter eller längre och på långdistans där tåg och flyg konkurrerar, vilket kanske är en mer rättvis jämförelse, så har inrikesflyget 77% punktlighet medan tåget har 84% punktlighet. Dessvärre var 2018 av diverse anledningar ett dåligt år för både flyget och tåget. Siffrorna har tidigare legat något högre men tåget har alltid haft högre tillförlitlighet. Den mediala mytbilden får dock alla att tro motsatsen.Klicka för att utvidga...


Finns det någon faktisk tillgänglig statistik för längre förseningar? Jag tycker det vore intressant med siffror för tex 30, 45, 60, 90 och 120 minuter. Med andra ord, det vore intressant att ha tillgång till faktiska datan. Finns den någonstans?



Vore även intressant per sträcka. Min egen upplevelse säger nämligen att flyget rätt ofta är 15-30 minuter sent men mycket sällan mer. Däremot är tåget ofta antingen i tid eller en eller flera timmar sent.



Detta är ingen medial bild, det är mina helt egna upplevelser. Det vore intressant att se på statistiken vad som skiljer sig.
 
mha321 skrev:Finns det någon faktisk tillgänglig statistik för längre förseningar? Jag tycker det vore intressant med siffror för tex 30, 45, 60, 90 och 120 minuter. Med andra ord, det vore intressant att ha tillgång till faktiska datan. Finns den någonstans?Vore även intressant per sträcka. Min egen upplevelse säger nämligen att flyget rätt ofta är 15-30 minuter sent men mycket sällan mer. Däremot är tåget ofta antingen i tid eller en eller flera timmar sent.Detta är ingen medial bild, det är mina helt egna upplevelser. Det vore intressant att se på statistiken vad som skiljer sig.Klicka för att utvidga...
Delar din hållning och analys.
 
Enligt blänkare i NWT var beslut om en eventuell ny flyglinje från Karlstad till Europa (Frankfurt?) framflyttad på obestämd tid verkar det som.

Vi får nöja oss med utökad charter till Thailand i stället.
 
Agö skrev:Jag har lite svårt att förstå det också. Det är väl inte mer än 12-13 mil från Jönköping till Göteborg Landvetter med utmärkta kommunikationer ut i världen.Klicka för att utvidga...


Håller helt med om Gbg-alternativet, det är samma för mig från Skövde om jag ska ut i världen, inga större problem att ta sig till GOT. När det gäller Jönköping verkar ju underlaget vara lite tunt, men problemet är om man skall ta sig från en stad med flygplats som ligger norr om Stockholm, då blir det lite bökigt att först flyga till ARN/BMA och sedan tåg, eftersom Jönköping har kassa förbindelser med både Göteborg och Stockholm.
 
Kommunen i Norrköpings verkar ha kommit till sans i pengafrågan. Inga mer miljoner i ”sponsring” av reguljärflyg. Dock är det ju Reidar ”sprattelgubben” Svedahl som uttalar sig, men ändock.

Nej till nya skattemiljoner till flyget - P4 Östergötland | Sveriges Radio



Jag är lite kluven. Svenska kommuner går knackigt och då är det ju rätt tänkt. Men vissa investeringar ger ju effekt på andra positiva sätt än kronor tillbaka direkt i kommunkassan.



Flygplatsen hoppas fortfarande på samarbete med Jönköping på en Köpenhamnslinje... vi får se!
 
Fredde18 skrev:Kommunen i Norrköpings verkar ha kommit till sans i pengafrågan. Inga mer miljoner i ”sponsring” av reguljärflyg. Dock är det ju Reidar ”sprattelgubben” Svedahl som uttalar sig, men ändock.Nej till nya skattemiljoner till flyget - P4 Östergötland | Sveriges RadioJag är lite kluven. Svenska kommuner går knackigt och då är det ju rätt tänkt. Men vissa investeringar ger ju effekt på andra positiva sätt än kronor tillbaka direkt i kommunkassan.Flygplatsen hoppas fortfarande på samarbete med Jönköping på en Köpenhamnslinje... vi får se!Klicka för att utvidga...
Norrköpings politiker är i kris efter att ha "missat" att en sparkad digitaliseringsdirektör köpt in konsulter för 30 miljoner utan upphandling, samtidigt som kommuns ekonomi är i kris. Så att spendera mer på flyg i det här läget är nog otänkbart.
 
Fredde18 skrev:Flygplatsen hoppas fortfarande på samarbete med Jönköping på en Köpenhamnslinje... vi får se!Klicka för att utvidga...
Jag såg en fråga på Jönköpings Flygplats Instagram eller Facebook om hur det går med Frankfurtlinjen häromdagen. Svaret var att flygplatsen fortfarande "hoppas" på att linjerna till både Köpenhamn och Frankfurt blir av "i höst". Som sagt, vi får väl se...
 
I grunden en enkel ekvation.

Affärsdrivande företag satsar om det finns pengar att tjäna.



Kommuner, som ex Karlstad, hävdar genom underliga undersökningar/utredningar att näringslivet kräver...., att näringslivet mister konkurrenskraft, att näringslivet kommet öka, och en massa mer.

Utredningar som vad jag vet inte någonsin visats offentligt (köpta av ett AB där offentlighetsprincipen normalt inte råder)

NWT drivit frågan juridiskt har jag för mig och fått avslag.



Trots att Frankfurtlinjen varit död så lång tid verkar inte länets näringsliv påverkats.

Och trots alla fina "utredningar/undersökningar" av Kommun om Frankfurtlinjen från hemmaplan, valde många av mina vänner Arlanda eller Gardermoen istället.



Om det finns en samhällsekonomisk förlust är okänt.

Inte sett en stavelse ännu.



Och, hade det varit en så strålande business som kommunen säger. Då hade bolagen stått på kö.

(Precis som med vårt CCC som snart kostat medborgarna en 200 miljoner. Vi nämner inte vindkraftparken (annat konto) )



Norrköping som har Linköping några mil därifrån torde ha betydligt större problem.

Ekonomiskt är det totalt vansinne med två flygplatser så nära.

Samhällsekonomiskt ???? Får någon annan svara på.



Som med hamnar. Alla skall ha en. (Näringslivet i Åmål dör utan en hamn. 2-3 anlöp på ett år varav 1 berodde på haveri)
 
Valley skrev:I grunden en enkel ekvation.Affärsdrivande företag satsar om det finns pengar att tjäna.Kommuner, som ex Karlstad, hävdar genom underliga undersökningar/utredningar att näringslivet kräver...., att näringslivet mister konkurrenskraft, att näringslivet kommet öka, och en massa mer.Utredningar som vad jag vet inte någonsin visats offentligt (köpta av ett AB där offentlighetsprincipen normalt inte råder)NWT drivit frågan juridiskt har jag för mig och fått avslag.Trots att Frankfurtlinjen varit död så lång tid verkar inte länets näringsliv påverkats.Och trots alla fina "utredningar/undersökningar" av Kommun om Frankfurtlinjen från hemmaplan, valde många av mina vänner Arlanda eller Gardermoen istället.Om det finns en samhällsekonomisk förlust är okänt.Inte sett en stavelse ännu.Och, hade det varit en så strålande business som kommunen säger. Då hade bolagen stått på kö.(Precis som med vårt CCC som snart kostat medborgarna en 200 miljoner. Vi nämner inte vindkraftparken (annat konto) )Norrköping som har Linköping några mil därifrån torde ha betydligt större problem.Ekonomiskt är det totalt vansinne med två flygplatser så nära.Samhällsekonomiskt ???? Får någon annan svara på.Som med hamnar. Alla skall ha en. (Näringslivet i Åmål dör utan en hamn. 2-3 anlöp på ett år varav 1 berodde på haveri)Klicka för att utvidga...


En av mina favorit-VD:ar brukar säga show me the money. Han vill veta var han kan tjäna pengar, och då måste det vara tydligt vilka underlag som finns, vilka marknadshål som ska fyllas. Då kommer han.



Det är nog en inställning som är ganska vanlig. Flygbolag (eller andra bolag) finns för att tjäna pengar, inte bedriva välgörenhet.
 
Hachans skrev:En av mina favorit-VD:ar brukar säga show me the money. Han vill veta var han kan tjäna pengar, och då måste det vara tydligt vilka underlag som finns, vilka marknadshål som ska fyllas. Då kommer han.Det är nog en inställning som är ganska vanlig. Flygbolag (eller andra bolag) finns för att tjäna pengar, inte bedriva välgörenhet.Klicka för att utvidga...


Amen

No money no show.



Utom i politiken
 
Jönköpings Flygplats har publicerat en ”intervju” med flygplatsens VD om Frankfurt/Karlstad-linjen.

I den nämns inget om Köpenhamn/Norrköping, som de talat friskt om tidigare.



Vår förhoppning är att sy ihop ett avtal under hösten och att kunna starta igång med trafiken igen snart därefter. Gärna innan jul men åtminstone i början på nästa år.

Hur går det med Frankfurtlinjen, Rony? | Jönköping Airport
 
ekf skrev:I den nämns inget om Köpenhamn/Norrköping, som de talat friskt om tidigare.Klicka för att utvidga...
Inte direkt men man säger ändock :

Som alternativ är de andra du nämner givetvis intressanta. Hetast av dem i nuläget är kanske Köpenhamn. Vi får utöver Frankfurt även en hel del frågor om just Köpenhamn, som dessutom kan vara billigare att flyga till samt skulle kunna ge en möjlighet till tre avgångar per dag.



Lite kul att följa Jönköpings planer. I våras efter konkursen var det ”klart om några veckor”, sen ”efter påsk”,”innan midsommar”, ”till hösten” och nu alltså ”senast efter nyår”. Bra att vara optimist men realist är viktigt oxå.
 
Back
Top