Ni med erfarenhet av att boka bonusresor med Miles & More

Snyggt @Johan Gott !! Listigt tänkt!

jumbooze skrev:lite chansning dock då man ej vet hur de ser på det att det var ett ”gap” på giltighetstid men helt klart en variantKlicka för att utvidga...
Jag tror inte att datorsystemet är så smart programmerat. Det verkar osannolikt att systemet skulle hålla ordning på om du skaffade kortet före eller efter bokningen och anpassa poängens giltighet efter de förutsättningarna. Det känns rimligare att en sådan koll görs i samband med av-/ombokning då frågan ställs:

ska miles återföras eller förfalla?

Då du har kortet ska inga miles förfalla och alltså återförs poängen i sin helhet.

jumbooze skrev:Den var lite snygglite chansning dock då man ej vet hur de ser på det att det var ett ”gap” på giltighetstid men helt klart en variantKlicka för att utvidga...

Berglund skrev:Snyggt@Johan Gott!! Listigt tänkt!Jag tror inte att datorsystemet är så smart programmerat. Det verkar osannolikt att systemet skulle hålla ordning på om du skaffade kortet före eller efter bokningen och anpassa poängens giltighet efter de förutsättningarna. Det känns rimligare att en sådan koll görs i samband med av-/ombokning då frågan ställs:ska miles återföras eller förfalla?Då du har kortet ska inga miles förfalla och alltså återförs poängen i sin helhet.Klicka för att utvidga...

Ja, det är ingen vattentät strategi men som @Berglund är inne på så borde chanserna se rätt bra ut iaf...

Det blev en bokning, enkel till New York i F på min födelsedag, nu får man bara hoppas att saker reder upp sig till 2021 November

Berglund skrev:Snyggt@Johan GottDå du har kortet ska inga miles förfalla och alltså återförs poängen i sin helhet.Klicka för att utvidga...

Obs att detta gäller deras Miles & More Prime World. Jag har det själv som huvudkort för att samla poäng inom *A, eftersom jag har har British Airways som mitt huvudprogram och inom One Wolrd finns inga vettiga huvudalternativ, samt att jag flyger för lite med SAS för att kunna göra något kul med 2-4-1. Sedan är frågan om man tycker det är värt en avgift på 99 kr/mån för att hålla poängen vid liv under en längre tid.

MLG55 skrev:Hur är det för er som bokar i andra program som Miles & More tex, hur fungerar det och hur får man boka där? Leg för Leg?Klicka för att utvidga...
Nej, man får bara boka exakt vad man hittar med deras webbsökmotor. De enda undantagen är att man kan lägga in stopp på mer än 24 timmar (dock ej i ursprungszonen) om man bokar via telefon.

Budgetresenär skrev:Nej, man får bara boka exakt vad man hittar med deras webbsökmotor. De enda undantagen är att man kan lägga in stopp på mer än 24 timmar (dock ej i ursprungszonen) om man bokar via telefon.Klicka för att utvidga...
Så man får söka en variant av ben för ben om man lägger till ett långt stopp då? Jag har svårt att tro att kundtjänst får upp routings med >24 h stopp när de söker. Gissar att de då söker först till det långa stoppet och sen ytterligare en sökning för att komma till destinationen.

JPE skrev:Så man får söka en variant av ben för ben om man lägger till ett långt stopp då? Jag har svårt att tro att kundtjänst får upp routings med >24 h stopp när de söker. Gissar att de då söker först till det långa stoppet och sen ytterligare en sökning för att komma till destinationen.Klicka för att utvidga...

Ta denna diskussion i en annan tråd eftersom det gäller "andra program" t ex MilesMore. Annars riskerar de som läser här bli förvirrade och tro att man kan boka resor med stopp på vägen med Eurobonus.

Jag är helt säker på att jag tidigare har kunnat se när mina miles går ut när jag loggar in på min profil, men nu hittar jag det inte. Vet någon var jag ska klicka?

Har en drös med M&M-poäng, men har ännu inte bokat någon resa. Läser på om vad som gäller för bonus-resor om man vill avboka eller omboka. Inga större konstigheter, men har en fråga om sista meningen i stycket:

"If you wish to cancel your flight award ticket, the award miles will be credited back to your mileage account once the cancellation has been completed. Miles cannot be refunded with reduced flight awards."

Är det eventuella erbjudanden där det är en lägre poängkostnad för en flight som de inte betalar tillbaka poängen för? Verkar lite märkligt.

Big Birger skrev:Har en drös med M&M-poäng, men har ännu inte bokat någon resa. Läser på om vad som gäller för bonus-resor om man villavboka eller omboka. Inga större konstigheter, men har en fråga om sista meningen i stycket:"If you wish to cancel your flight award ticket, the award miles will be credited back to your mileage account once the cancellation has been completed. Miles cannot be refunded with reduced flight awards."Är det eventuella erbjudanden där det är en lägre poängkostnad för en flight som de inte betalar tillbaka poängen för? Verkar lite märkligt.Klicka för att utvidga...

Inget märkligt, det handlar om "Meilenschnäppchen"; kampanjer några ggr per år med kraftigt reducerade poängbelopp till utvalda destinationer. Typiskt i runda slängar 40-50% rabatt på poängen.

Jean-Pierre skrev:Inget märkligt, det handlar om "Meilenschnäppchen"; kampanjer några ggr per år med kraftigt reducerade poängbelopp till utvalda destinationer. Typiskt i runda slängar 40-50% rabatt på poängen.Klicka för att utvidga...
Inte några gånger per år, de släpps och uppdateras varje månad med olika destinationer från olika länder.

Jean-Pierre skrev:...det handlar om "Meilenschnäppchen"Klicka för att utvidga...

Det som fick mig att fundera är att det är en annan formulering än i stycket under som handlar om ombokning. Där skriver de: "Tickets for Fly Smart flight award and mileage bargains cannot be changed once they have been issued.". Det är en tydligare formulering.

Hade förväntat mig samma formulering om det varit samma villkor.

Det innebär alltså att poäng för "Meilenschnäppchen" går förlorade vid avbokning och att en sådan resa inte heller går att omboka. Bra att veta! Kan förstå det om det är 40-50% rabatt på antalet poäng.

Angående att boka First Flex Plus, dvs att betala lite fler miles för att slippa de höga skatterna. Detta fungerar ju bara på LH-gruppens metall. Dvs det är inga problem ARN-FRA-HND. Men om jag behöver lite till LLA-ARN, som inte trafikeras av LH, så finns inte alternativet First Flex Plus. Är det någon som vet om detta går att komma runt eller om undantag kan göras

arn-fra-hnd-jpg.146470

Mattias Holmén skrev:Angående att boka First Flex Plus, dvs att betala lite fler miles för att slippa de höga skatterna. Detta fungerar ju bara på LH-gruppens metall. Dvs det är inga problem ARN-FRA-HND. Men om jag behöver lite till LLA-ARN, som inte trafikeras av LH, så finns inte alternativet First Flex Plus. Är det någon som vet om detta går att komma runt eller om undantag kan görasVisa bifogad bild 146470Klicka för att utvidga...

Jag skulle testa och ringa in - men tror det blir svårt.

Med det sagt - oftast ganska dåligt poängvärde att boka Flex Plus, så kanske omvärdera den tanken oavsett?

Mattias Holmén skrev:Angående att boka First Flex Plus, dvs att betala lite fler miles för att slippa de höga skatterna. Detta fungerar ju bara på LH-gruppens metall. Dvs det är inga problem ARN-FRA-HND. Men om jag behöver lite till LLA-ARN, som inte trafikeras av LH, så finns inte alternativet First Flex Plus. Är det någon som vet om detta går att komma runt eller om undantag kan görasKlicka för att utvidga...
Går ej att kombinera Star Alliance segment på flex-plus awards. Sen är poängvärdet inte det bästa skulle jag vilja påstå 29K miles för en besparing på 2670 SEK är ingen superdeal när man sätter värdet av M&M miles i kontext.

Jonas C skrev:Går ej att kombinera Star Alliance segment på flex-plus awards. Sen är poängvärdet inte det bästa skulle jag vilja påstå 29K miles för en besparing på 2670 SEK är ingen superdeal när man sätter värdet av M&M miles i kontext.Klicka för att utvidga...
Håller helt med här att det inte blir bra värde. Åker man 2 blir det väl kanske lite bättre totalt, eftersom person nr 2 endast ”betalar” 50% av poängen.

Tonton skrev:Jag skulle testa och ringa in - men tror det blir svårt.Med det sagt - oftast ganska dåligt poängvärde att boka Flex Plus, så kanske omvärdera den tanken oavsett?Klicka för att utvidga...

Jonas C skrev:Går ej att kombinera Star Alliance segment på flex-plus awards. Sen är poängvärdet inte det bästa skulle jag vilja påstå 29K miles för en besparing på 2670 SEK är ingen superdeal när man sätter värdet av M&M miles i kontext.Klicka för att utvidga...

Nej det finns många saker som påverkar en värdering av detta (såklart). En aspekt av detta är hur man kommer kunna använda de poäng man sparar. Låt sig att man inte har tillräckligt med poäng kvar dessa till ex en LH F så sjunker ju det reella värdet på poängen. Dvs man får göra värderingen utefter vad en business kostar.

Eftersom möjligheterna blir färre för att tjäna in fler Miles (utan att flyga) framöver så behöver även ta det i bekanting, samt det faktum att om man inte har status kommer poängen att förfall den sista juni 2024.

Eller tänker jag galet?

Andreas Carlsson skrev:Håller helt med här att det inte blir bra värde. Åker man 2 blir det väl kanske lite bättre totalt, eftersom person nr 2 endast ”betalar” 50% av poängen.Klicka för att utvidga...

Gäller inte detta erbjudande endast HON och Senator?

Mattias Holmén skrev:samt det faktum att om man inte har status kommer poängen att förfall den sista juni 2024.Klicka för att utvidga...

Jag har försökt diskutera detta i en annan tråd men inte riktigt fått klarhet i frågan.

Jag tolkar det som att poängen har tre års giltighetstid. Då borde det alltså bara vara de poäng som ”skyddats” av kortet som förfaller i juni 24.

Mattias Holmén skrev:Nej det finns många saker som påverkar en värdering av detta (såklart). En aspekt av detta är hur man kommer kunna använda de poäng man sparar. Låt sig att man inte har tillräckligt med poäng kvar dessa till ex en LH F så sjunker ju det reella värdet på poängen. Dvs man får göra värderingen utefter vad en business kostar.Eftersom möjligheterna blir färre för att tjäna in fler Miles (utan att flyga) framöver så behöver även ta det i bekanting, samt det faktum att om man inte har status kommer poängen att förfall den sista juni 2024.Eller tänker jag galet?Gäller inte detta erbjudande endast HON och Senator?Klicka för att utvidga...
Jo det har du rätt i, det tänkte jag inte på.

Noterade vid min senaste bokning att det i First Flex inte ingår fritt sätesval, vilket det gör i den billigare First

Back