Norse Atlantic Airways

Tja, det verkar finnas en hög riskvilliga entreprenörer som tror sig lärt sig läxan. Och andra sidan så lär det vara unikt enkelt just nu att få tag i flygplan till mycket bra priser.
 
Och inte oväntat råkar flygmaskinerna komma från Norweigan (delvis) samt att man eventuellt kan få samarbete med Norwegian för att skeppa pax till nya bolagets avgångar. Jag säger inte att det är dåligt, bara lite ironiskt då det blir som en skugga av en del av "gamla" Norweigan.
 
Starta nytt bredvid är ju ett sätt att garanterat komma undan skulderna. Hade verksamheten legat kvar i norwegian hade ju tillgångarna gått till de som de redan vad skyldiga. Lyckas de sedan skriva avtal med norwegian om feeder trafik så har man ju helt enkelt plockat russinen ut kakan.



Sedan gäller det ju att de lyckas få in tillräckligt med pengar i sin notering eller från andra investerare också. Det som de själva har pytsat in räcker ju knappast - men det faktum att de lägger in en hel del själva lär ju hjälpa till med att övertyga andra.



Frågan är bara vad som ska göra att det fungerar den här gången. Något måste de ju göra annorlunda...
 
Sen har de mycket "gratis" flygplanen finns, personal finns och det finns också för mycket pengar som vill investeras......



Detta blir spännande......
 
Att leasingkostnaden är hälften är väl en ganska bra start och att andra flygbolag redan har höga skulder är väl också något som lär gynna dem i starten. Jag tror nog att det är ganska riskfritt att boka om de väl kommer igång. Norwegian expanderade ju länge och det var inga problem med att resa i början. Sedan kommer naturligtvis det hela att bero på hur resandet ser ut post-Corona riktar man in sig på privatmarknaden har man ju dock en fördel för den lär minska mindre än affärsresenärer. Hur det ser ut att boka efter några år år är dock en helt annan historia. De där herrarna har ju en bra track record av att starta saker, som sedan inte kanske varar för evigt.
 
DRG skrev:det var inga problem med att resa i börjanKlicka för att utvidga...
Årets understatement? Det var mååååånga som inte kom fram eller hem när de bokade med Norwegian i början.



Inte beroende på finansiella problem i det läget, men beroende på att det alltid är svårare för ett litet bolag. Innan de fått igång ett gäng flygplan blir de extremt sårbara för problem. Detta i kombination med att de inte bokade om till andra bolag när de ställde in. Båda dessa "problem" lär gälla även det nya bolaget.



Det finns ju en anledning att norrmännen fick införa ordet kjosfast i dagliga vokabulären.
 
mha321 skrev:Årets understatement? Det varmååååångasom inte kom fram eller hem när de bokade med Norwegian i början.Inte beroende på finansiella problem i det läget, men beroende på att det alltid är svårare för ett litet bolag. Innan de fått igång ett gäng flygplan blir de extremt sårbara för problem. Detta i kombination med att de inte bokade om till andra bolag när de ställde in. Båda dessa "problem" lär gälla även det nya bolaget.Det finns ju en anledning att norrmännen fick införa ordetkjosfasti dagliga vokabulären.Klicka för att utvidga...
Jag är helt enig i att de har haft driftstörningar. Och det är väl stor risk att detta kommer att ske igen. Men är man beredd att ta den risken behöver man nog inte vara särskilt rädd för att bolaget inte skall börja flyga. Jag skulle personligen inte boka av precis de skäl du anger, men många i deras kundsegment går hellre på pris än att allting alltid fungerar smidigt och då har de även fortsatt en nisch, speciellt nu när de kunnat bli av med en hel del kostnader som låg i det gamla bolaget.
 
Om de ska flyga mellan Storbritannien och USA behöver Norse starta ett separat brittiskt flygbolag med eget AOC och egna G-reggade flygplan nu efter Brexit. Personalen kommer behöva ha brittiskt arbetstillstånd också.
 
kerran1980 skrev:Om de ska flyga mellan Storbritannien och USA behöver Norse starta ett separat brittiskt flygbolag med eget AOC och egna G-reggade flygplan nu efter Brexit. Personalen kommer behöva ha brittiskt arbetstillstånd också.Klicka för att utvidga...
De kanske kan köpa Norwegian UKs AOC om det finns kvar?
 
jacoph skrev:De kanske kan köpa Norwegian UKs AOC om det finns kvar?Klicka för att utvidga...
Bra tänkt! Men går det att köpa? Certifieratet alltså? Är det inte som att köpa nån annans pass och resa på?





Köpa bolaget som hade AOC kan vara en genväg iof......
 
apknug skrev:Bra tänkt! Men går det att köpa? Certifieratet alltså? Är det inte som att köpa nån annans pass och resa på?Köpa bolaget som hade AOC kan vara en genväg iof......Klicka för att utvidga...


Ja, att köpa bolaget som har AOCn blir nog den legala konsekvensen. Vet att det går att göra i USA, osäker på hur det ser ut i UK/EU.
 
apknug skrev:Bra tänkt! Men går det att köpa? Certifieratet alltså? Är det inte som att köpa nån annans pass och resa på?Köpa bolaget som hade AOC kan vara en genväg iof......Klicka för att utvidga...
Jag vet inte vad som gäller nu efter Brexit. Storbritannien deklarerade att man skulle lämna EUs regelverk på det luftfartspolitiska området när Brexit blev genomförd. Det kan finnas lagar som begränsar ett utländskt ägande av brittiska flygbolag nu.

Ett flygbolag utanför EU/EES kan tex inte köpa upp ett flygbolag i EU/EES utan ägandet är begränsat till 49%

I USA är det ännu strängare villkor på ägandesidan och nästan omöjligt för ett icke amerikanskt flygbolag att köpa ett amerikanskt flygbolag.
 
jacoph skrev:Ja, att köpa bolaget som har AOCn blir nog den legala konsekvensen. Vet att det går att göra i USA, osäker på hur det ser ut i UK/EU.Klicka för att utvidga...
Spontant måste det ju vara en asset hos norwegian som de kan sälja. Och kanske måste, även omdet minskar möjligheterna till stark comeback från gatwick.



Men det var ju det där med utländskt ägande som kan ställa till det. Men borde det inte ställa till det även för norwegian? Kan de ha kvar det?
 
Back
Top