Pilot (SAS) på Arlanda fast för flygfylla

torbjornmieden

New member
SAS på fyllan



Hej fick just veta via danska nyheterna att min flight från London för 2 v sedan som rätt sent blev inställt och jag blev då ombokad.och detta var på grund av att Kapten som skulle flyga kärran tillbaka till ARN var på fyllan och en ny pilot fick flygas in för avgången efter den inställda.






Fick mig att undra, har dom inte kontroll på detta inom flyget ?




Har för mig att dom i alla fall skulle få göra blåskontroller efter en annan uppmärksammad fylle styrning.
 
Om jag inte missminner mig så svarade SAS informationschef i en DI artikel att de har 2.000 piloter. Att tro att de inte hade problem liknande de i samhället i övrigt vore naivt.




Själv trodde jag (naivt?) att SAS försökte hålla en hårdare linje än samhället i övrigt, eftersom man arbetar med säkerhet. Informationschefen försvarade händelsen med att piloten mådde mycket dåligt rent privat och att denne var mycket ångerfull. I mitt tycke gör ju det inte saken bättre. Möjligtvis visar det med all tydlig önskvärdhet hur dålig koll de har på sina piloters väl och ve. En pilot som drabbats hårt av något privat och dessutom är full är ju värre än en pilot som "bara" drabbats hårt rent privat eller "bara" är full. "Chain of events..." säger jag bara och är glad att hans kollega tog sitt ansvar och sa ifrån! Tyvärr tror jag det är få inom flyget som vågar säga ifrån.
 
Jag vill påminna alla okritiska SAS-vurmare som gnäller om Ryanair om att det bland SAS piloter inte bara är gamla, överbetalda, stofiler, utan även gamla, överbetalda, suputer...





SAS-pilot stoppades – var för full för att flyga


Kollega slog larm kvällen innan flygningen mellan London och Oslo

SAS-pilot stoppades
 
Homer skrev:Jag vill påminna alla okritiska SAS-vurmare som gnäller om Ryanair om att det bland SAS piloter inte bara är gamla, överbetalda, stofiler, utan även gamla, överbetalda, suputer...


SAS-pilot stoppades – var för full för att flyga
Kollega slog larm kvällen innan flygningen mellan London och OsloSAS-pilot stoppadesKlicka för att utvidga...
Däremot har väl alkolås redan införts i bilar för dömda rattfyllerister.


Var sak har sin tid. Logik har - som alltid inom politik - lite med saken att göra.
 
tycker de där e så djäkla illa...väntar bara på ett nödsituvation där ansvarige är full och inte hinner reagera så är olyckan framme..
 
Notera nu att svensk arbetsrättslagstiftning är såpass vackert tillämpad att piloten ifråga skulle kunna avskedas för grovt åsidosättande av sina plikter, MEN, om han hävdar att han haft alkoholproblem under lång tid och därmed kan anses vara alkoholist = sjuk, får han inte sägas upp utan ska få rehabilitering betald av arbetsgivaren. Gissa varför den intervjuade fackledaren är blixtsnabb med att dra till med standarduttrycket "personlig tragedi"...
 
Min åsikt är:

Är han sjuk (alkoholist) så tycker jag han skall ha möjligheten att få hjälp med detta. Men han skall aldrig få sätta sig och ratta ett plan igen med ansvar för 100-tals (1000-tals med tanke på vad ett flygplan "kan" åstakomma).
 
SAS har regler som säger att man ska vara nykter 8 timmar innan flighten. Annars är gränsen som för bilkörning. Dock blåste piloten över 1,0 promille
 
Även om jag förstår att det är för att kunna åberopa rehabilitering istället för avsked, så tycker jag det är intressant att Svensk pilotförening på en gång drar likhetstecken mellan personlig tragedi och fylla. Har de känt till personens alkoholproblem månne? Hur kan man annars utesluta något så enkelt som dåligt omdöme genom att säga: "OM (torde vara uppenbart) någon som kommit till jobbet till jobbet och varit onykter finns det ett tragiskt personligt ärende bakom detta."?



Värt att notera är också att trots höga löner, fördelaktiga pensionsvillkor och bra anställningsvillkor etc. så var det här en SAS pilot som var beredd att utsätta sina passagerare för livsfara... För min del visar det ännu en gång att höga löner och bra anställningsvillkor, som i grunden förstås är bra, knappast är någon garanti för ökad säkerhet.



"...då det handlar om ett personalärende som vi hanterar internt." Som SAS resenär vore det ju trevligt att veta att de faktiskt åtminstonde tar såna här händelser på fullaste allvar och gör allt de kan för att avskeda berörd pilot. Uttalandet tyder ju dock på att man i vanlig ordning hellre skyddar varandra, mörkar det som har hänt och sopar det under mattan.
 
Joshua skrev:Min åsikt är:Är han sjuk (alkoholist) så tycker jag han skall ha möjligheten att få hjälp med detta. Men han skall aldrig få sätta sig och ratta ett plan igen med ansvar för 100-tals (1000-tals med tanke på vad ett flygplan "kan" åstakomma).Klicka för att utvidga...


Mjo, fast nu är arbetsrätten i fallet sådan att rehabiliteringen som arbetsgivaren är skyldig att erbjuda syftar till att hjälpa personen tillbaka till arbetet. Om målet nu är att piloten inte ska få flyga igen känns hela upplägget fel. Undrar om alkoholism vore ett giltigt skäl för uppsägning efter att en olycka väl inträffar.
 
Vi har haft alkolås i bilar rätt länge nu, är det inte dags att vi får det i flygplan också? Det känns som att det vore rätt lätt att förhindra dessa skandalrubriker om man bara ville.
 
Till exempel Svevia ställer krav på sina leverantörer (åkare) att de skall ha alkolås i sina lastbilar. Posten har sedan en längre tid monterat alkolås i lastbilarna (vet inte hur det är med vanliga brevbärarbilarna). Tekniken är såpass utvecklad och säker idag så visst vore det motiverat att ha även på trafikflyg som transporterar 100-tals människor.
 
Mannen har tydligen påbörjat arbetet som styrman på en specifik flight när han greps av polisen. Han genomförde en yttre kontoll av planet innan avgång med över 1 promille. Är inte detta ett brottsmål nu som bör behandlas i tingsrätten? Över en promille är i vägtrafiken att betrakta som grovt rattfylleri och lämplig påföljd fängelse. Varför bör inte en pilot som grips av polis vid förberedelse för start med + 1 promille också kunna dömas till fängelse av tingsrätten för grovt flygfylleri?
 
SAS pressansvarige menade i TV att hon inte hört om att det skulle ha inträffat tidigare, vilket är direkt osanning. Det har förekommit både på Arlanda och hos SAS. Innan detta var det som bekant på en SAS-pilot på Heathrow.



Eftersom det inte längre verkar vara en självklarhet så förefaller det rimligt att man tar krafttag mot detta i form av alkolås, precis som andra nämner. Det torde också vara en positiv sak i marknadsföringssyfte, utökad "säkerhet".



Med tanke på att det handlar om människor i grund och botten så är det väl egentligen naivt att tro och hoppas på att problemen skulle vara mindre i flygbranschen än i andra områden. Med tanke på hur arbetsmarknaden och arbetsförhållanden förändras är det sannolikt heller inte helt otroligt att problemen på sikt ökar.
 
Vid en promille är man rätt så berusad såvitt jag vet. Märkligt att denne styrman kommer såpass långt som till att göra yttre kontroll. Då bör väl han/hon passerat rätt många kontroller/mött personer på ARN innan dess?
 
Martin Andersson skrev:Vid en promille är man rätt så berusad såvitt jag vet.Klicka för att utvidga...


Varierar vilt från person till person. I ena änden finns folk med aldehyddehydrogenasdefekter som däckar av att titta på sprit medan det finns alkoholister som kan hålla sig vid medvetande trots promillehalt som i de flesta fall inte ens är förenligt med liv.
 
Back
Top