Selv har jeg lige haft fornøjelse af en spontan upgrade med QR fra Doha til Saigon for 3 dage siden. Jeg kom fra Nairobi på en almindelige U-klasse billet (economy). En almindelig, kedelig tur med stop-over i Doha. Troede jeg! Men så begyndte solen at skinne: Chancen for upgradering var blevet fortalt til mig allerede ved indcheckning i Oryx-loungen som "sandsynlig" da flyet var (over)fyldt. Jeg gik senere til transfer desk og forhørte mig. Man sagde det samme igen, men kunne ikke bekræfte. Først ved check-in ved gaten fik jeg en god fornemmelse da damen rev mit (economy) boarding kort i stykker! Jeg spurgte: Hvad sker der? "Yes, you have been upgraded! Vups, så røg jeg fra 27A til 1 K i en vidunderlig 1-2-1 konfiguration på en Airbus 330-200. Og standarden var MEGET høj for FAs, Mad, champagner (2 styk af høj klasse), decoration af maden. Udbud af mad varieret og mange: f.eks. 4 options bare for fisk/seafood! Jeg tog 2 om aftenen og 2 andre til morgenmad. Serveret til perfektion med høj sans for det æstetiske og timing.
Hvorfor jeg fik upgraderingen? Pga. af guld-kort i Privilege Club. Jeg var åbenbart den eneste passager i economy der havde guldkort. Det er første gang efter ca. 50 flyvninger med QR at en spontan upgradering er lykkedes. Jeg talte med en Australier, der havde betalt med FFP-points for sit C-klasse sæde. Det slap jeg for. Til gengæld optjente jeg de sædvanlige miles efter skalaen for economy.