Ja, chansen är mellan 0 och 100% (inklusive gränsvädena) men när det skulle ske vågar nog få spekulera i.Ebg skrev:Finns det någon chans att när detta införs att man som svensk kan anmäla sig till Global entryKlicka för att utvidga...
agehall skrev:Global Entry är det man vill ha och jag begriper fortfarande inte varför USA inte ger det till fler EU-länder...Klicka för att utvidga...
Man har ju för det mesta en hel del väntetid på avreseflygplatsen vilket man sällan har då man landat och det är bara dom resenärer som kliver på, på Arlanda som man kan hamna bakom i kön om man klarar av procedurerna före avresa. Vid landning så kan det ju ha landat ett stort antal jumbojet från alla möjliga exotiska destinationer precis innan jag landar.NyfikenGrau skrev:Ja, inte så att jag personligen skulle behöva det heller, men Global Entry är ju i alla fall enförenkling, medan Pre-Clearance bara är enförflyttningav inreseproceduren. Och det känns ganska bisarrt att just bara en förflyttning av proceduren kan haussas upp så mycket.Klicka för att utvidga...
Risken är att du hamnar i mardrömskö i Stockholm istället, där resurserna är mindre.Joakim H skrev:Förvisso sant men Jag tycker det är bättre att ha det gjort än att hamna i någon mardröms-lång kö i USA.Klicka för att utvidga...
Och det är ju inte så lätt att bara senarelägga flighter. Finns ju slottar och slingor att ta hänsyn till. Los Angeles får det jobbigt skulle jag tro.mha321 skrev:Blir intressant att se om sas senarelägger tex new York för att hantera detta. Både anslutningar och att lokal befolkningen inte ska behöva gå upp i svinottan.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Risken är att du hamnar i mardrömskö i Stockholm istället, där resurserna är mindre.Blir intressant att se om sas senarelägger tex new York för att hantera detta. Både anslutningar och att lokal befolkningen inte ska behöva gå upp i svinottan.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Och det är ju inte så lätt att bara senarelägga flighter. Finns ju slottar och slingor att ta hänsyn till. Los Angeles får det jobbigt skulle jag tro.Klicka för att utvidga...
Ja, varför inte? Det är ju SAS-modellen: variation förnöjer.NotRyan skrev:Nu är väl kanske inte New York med nuvarande avgångstid den värsta, men Los Angeles, ja om det inte går att fixa med slottar så behöver man väl kanske inte nyttja möjligheten till preclearance i Stockholm. Det går väl lika bra att ankomma som idag(?) om man måste ha kvar en tidig avgång och inte tycker att det är värt att tvinga resenärerna att komma till Stockholm dagen innan (om nu MCT blir så blodig förstås).Klicka för att utvidga...
Personal som skall jobba i området kommer knappast att gå igenom samma procedur som resenärer eftersom dom inte skall resa till USA. Säkerhetskontrollen naturligtvis men knappast passkontrollen.mha321 skrev:Det är nog definitvt vanliga gateområdet. Ser på den bilden inte ut som de planerat någon lounge där ute, men man ska nog inte helt lita på detaljerna i den där bilden..Å andra sidan är det nog säkert ganska mycket dyrare att driva en lounge där. Personalen behöver väl då gå "in och ut ur USA" varje gång egentligen, och all mat/dryck måste genom tullen...Klicka för att utvidga...
Det finns åtminstone i Toronto, Montreal och Vancouver.agehall skrev:Jag kan inte komma på någon flygplats där det finns en lounge på USA-sidan idag. Undrar om det verkligen kommer att bli av här.Klicka för att utvidga...
Både YUL och YYZ har Maple Leaf på USA-sidan ocksåagehall skrev:Jag kan inte komma på någon flygplats där det finns en lounge på USA-sidan idag. Undrar om det verkligen kommer att bli av här.Klicka för att utvidga...