Ryktet: Cathay Pacific, Direktlinje: Hong Kong - Köpenhamn. Vad hände?

axelzon

New member
Tjenare,

2014 skrevs det i diverse magasin att Cathay Pacific funderade på att starta en direkt linje Hong Kong - Köpenhamn - Hong Kong. Är det någon som vet om detta blir av?



Trevlig helg!
 
Sedan är det ju lite som vanligt - man ska tro på det när man ser det. Rätt vad det är händer det något i världen och så ändras planerna. Innan de säljer biljetter så är det ju som vilket rykte som helst.
 
agehall skrev:Sedan är det ju lite som vanligt - man ska tro på det när man ser det. Rätt vad det är händer det något i världen och så ändras planerna. Innan de säljer biljetter så är det ju som vilket rykte som helst.Klicka för att utvidga...
Precis, vi pratar minst 1,5-2 år framåt i tiden och mycket kan hända....jag skulle dock kunna tänka mig att de tittar lite på hur det går för SAS med deras start till Hong Kong....



Edit: Då tänker jag både PAX och intäktsmässigt.....
 
Jag letade efter lite info om annat men såg dennna rapport (vet ej om den är gammal info...)

Copenhagen Airport's Gulf and Asian growth: 615-seat Emirates A380, soon Cathay? | CAPA - Centre for Aviation



Hong Kong is now Copenhagen's largest unserved market. Cathay Pacific is considering service

A more significant Asian development for Copenhagen could be non-stop Hong Kong-Copenhagen service from Cathay Pacific. Hong Kong is Copenhagen's largest un-served Asian destination. Cathay has flagged Copenhagen as a potential destination for A350s, which begin deliveries from Feb-2016. Cathay is embarking on European expansion after large growth in North America.



New European destinations (or re-launches) for Cathay include Manchester, Zurich and Dusseldorf. In Sep-2015 Cathay announced Madrid service from Jun-2016, and Copenhagen believes this means a Cathay service to Copenhagen is unlikely in 2016.



Cathay would have the longest route into Copenhagen from an airline that is not locally based or a member of the Star Alliance. Cathay would need to largely rely on Copenhagen as the end market. From the other end, Copenhagen expects substantial connections from mainland China, Taiwan, Vietnam and the Philippines. The latter would be mostly low-yielding and accommodate the Filipinos who work on cruise ships that depart from Copenhagen. Copenhagen is one of Europe's largest cruise points.



See related report: Cathay Pacific 1H2015: 'Our commitment is unwavering.' But the market is not returning loyalty



SAS in Sep-2015 launched service to Hong Kong. SAS' Asian routes had been served exclusively from Copenhagen since 2009, but SAS launched Hong Kong from Stockholm.



As CAPA previously noted, Copenhagen had larger traffic volumes to Hong Kong, but departing from Stockholm could be an attempt to limit traffic going on Finnair via Helsinki. With SAS serving Beijing and Shanghai from Copenhagen, Stockholm allows it to diversify its greater China network.
 
Frågan är om inte även SAS är sugna på Cph-Hkg i framtiden med sina då nya A350
 
Kan nog bli svårt för SAS att konkurrera med Cathy i business class. Inte rest så många gånger med Cathy men upplevt en stor klasskillnad beträffande både service och inte minst bemötande.
 
ulagun skrev:Kan nog bli svårt för SAS att konkurrera med Cathy i business class. Inte rest så många gånger med Cathy men upplevt en stor klasskillnad beträffande både service och inte minst bemötande.Klicka för att utvidga...
Jag är inte så säker på det, med den nya inredningen så är SAS hårdvara riktigt bra och den mjuka produkten kan i sina bästa stunder vara riktigt bra den också. Jag har än så länge inte haft en dålig mjuk produkt ombord på SAS på 6 stycken longhaul (jag kanske har haft tur)
 
ulagun skrev:Kan nog bli svårt för SAS att konkurrera med Cathy i business class. Inte rest så många gånger med Cathy men upplevt en stor klasskillnad beträffande både service och inte minst bemötande.Klicka för att utvidga...
Håller Med Ulagun här, trots ny kabin och eventuellt ett par gladare damer för dagen hos SAS så är det något annat som gör det. Det är atmosvären i sig. Jag får hur som helst en helt annan känsla (välmående) när jag flyger Cathays Business produkt på longhaul än när jag flyger SAS Business Produkt. Jag har bara provat SAS nya Businessklass en gång, men jag är säker att jag kommer säga samma sak efter nästa flight, och den som kommer efter den...



/Axelzon
 
Axelzon skrev:Håller Med Ulagun här, trots ny kabin och eventuellt ett par gladare damer för dagen hos SAS så är det något annat som gör det. Det är atmosvären i sig. Jag får hur som helst en helt annan känsla (välmående) när jag flyger Cathays Business produkt på longhaul än när jag flyger SAS Business Produkt. Jag har bara provat SAS nya Businessklass en gång, men jag är säker att jag kommer säga samma sak efter nästa flight, och den som kommer efter den.../AxelzonKlicka för att utvidga...
De har ju ingen mikkeller öl på Cathay, viktigast på hela flygningen ;-).

Tvivlar inte på att Cathay skulle vara riktigt bra men tror inte det är så stor skillnad att deras produkt slår ut sas på en sådan linje.
 
palmen skrev:De har ju ingen mikkeller öl på Cathay, viktigast på hela flygningen ;-).Tvivlar inte på att Cathay skulle vara riktigt bra men tror inte det är så stor skillnad att deras produkt slår ut sas på en sådan linje.Klicka för att utvidga...
Tror att vi Scandinaver fortsätter vara SAS trogna (trots alternativ som kan tyckas ha en bättre service) och att en direkt linje Köpenhamn - Hong Kong skulle bära mer frukt för SAS än Cathay Pacific. Mitt val skulle defintivt avgöras på den som erbjöd det lägsta biljettpriset av de båda.
 
Jag skulle omedelbart välja Cathay i C. Priser brukar ligga kring 13-14000 i C från Stockholm vid tidig bokning (dock via resebyrå då det inte går att boka direkt!). SAS lägger sig ju aldrig under ca 20000 i C, dessutom är Cathay en bättre produkt i mjukvaran.
 
nota bene skrev:Jag skulle omedelbart välja Cathay i C. Priser brukar ligga kring 13-14000 i C från Stockholm vid tidig bokning (dock via resebyrå då det inte går att boka direkt!). SAS lägger sig ju aldrig under ca 20000 i C, dessutom är Cathay en bättre produkt i mjukvaran.Klicka för att utvidga...
Om Cathay kör 13-14k från Köpenhamn direkt till Hong Kong (ex-Stockholm) blir det intressant att se SAS svar Stockholm direkt till Hong Kong (ex-Köpenhamn)...
 
nota bene skrev:Jag skulle omedelbart välja Cathay i C. Priser brukar ligga kring 13-14000 i C från Stockholm vid tidig bokning (dock via resebyrå då det inte går att boka direkt!). SAS lägger sig ju aldrig under ca 20000 i C, dessutom är Cathay en bättre produkt i mjukvaran.Klicka för att utvidga...
Du kan boka Cathay direkt på deras hemsida från Stockholm...
 
NotRyan skrev:Du kan boka Cathay direkt på deras hemsida från Stockholm...Klicka för att utvidga...
Det är en nyhet sedan jag senast hade anledning att försöka (knappt ett år sedan). Men det låter ju bra!
 
Nu har jag kommit hem från mina båda turer efter varandra med 3 dagars mellanrum, så min reflektion är ganska färsk.

Första med SAS från Malmö-ARN-HKG var i plus och C hem i nya kabinen. Intrycket var bra men kan vara bättre. Gillar nya kabinen men mat, IFE & kabinpersonal kan vara bättre. Cathay, Köpenhamn via London i C var bättre på samtliga punkter och gillade deras stol bättre men kanske bara en

inbillning. Mat och personal var betydligt trevligare med tilltalat namn hela tiden. Så skall jag till Asien igen för samma pengar runt 14.000 tar jag

Cathay och nästa blir nog att testa Finnairs Airbus 350 den vägen.
 
Swisser skrev:Får vi hoppas att det blir en linje 2017. Ökad konkurrens och fler valmöjligheter är ju vad vi vill ha.Klicka för att utvidga...
Japp. Det borde också, om marknaden fungerar som den ska, sätta press på SAS och bolagets prissättning ex-CPH.
 
Back
Top