Sämsta flygbolaget ni åkt med!

Min värsta upplevelse hittills var Pegasus. Det var bastuvarmt på planet och alldeles för dåligt med kylda drycker

Våren 2008 flög jag inrikes i Ukraina mellan Uzhgorod (UDJ) och Kiev. Jag är nästan säker, men inte 100% då minnet är kort och att jag inte var särskilt observant på sådana saker vid den tidpunkten, men jag tror att det var Motor Sich Airlines som flög.

Det var ett mindre propellerplan där bagageutrymmet låg mellan cockpit och passagerarkabinen. Tror att det var en Antonov.

Det började med att flygplatsen var stängd och låst när vi kom fram till den 2 timmar före avgång. Efter en halvtimmes väntan kom det en kille strosande med skärmmössan på sned och en klirrande plastkasse. Han knackade på dörren in till flygplatsbyggnaden. En person tittade upp bakom disken där inne, kom fram och låste upp dörren för honom. De pratade lite med varandra, killen med skärmmössan klev på och dörren låstes igen.

Vår skärmmösse kille vinglade vidare och kom ut på baksidan av flygplatsbyggnaden och gick fram till det enda flygplanet som var parkerat där.

Det visade sig senare att det var vår kapten!

Efter ytterligare väntan var vi så småning om ombord och klara för take off. Det kändes lite osäkert då sätena inte var ordentligt fastskruvade och man fick känslan av att de kunde lossna när som helst. Då jag satt längst fram i planet med en vägg direkt framför mig satt mitt bord fast i väggen. Eller rättare sagt, det var tänkt att sitta fast i väggen men för att det skulle göra så var jag tvungen att stötta upp bordet med mitt knä.

Den enda flygvärdinnan ombord var nog både störst och äldst av alla ombord. Hon hade svårt att ta sig fram i mittgången. Inte verkade hon trivas med sitt jobb heller då hon nonchalant och arrogant delade ut smörgåsar och tetraförpackat vatten ungefär som om hon delade ut kort i ett pokerparti.

Hon hade dock försökt att göra sig till för oss lite grann då hon verkade ha duschat sig i sin tantparfym.

Vid två tillfällen lämnade hon passagerarkabinen för att gå genom bagageutrymmet och in till cockpit, där hon stannade säkert 10-15 minuter per gång. Båda gångerna då hon kom tillbaka in i passagerarkabinen så tog hon med sig ett moln av cigarettrök. Jag tyckte mig också höra klirret av glasflaskor när dörren öppnades. Vet dock inte säkert om så var fallet. Och jag tror inte heller att jag vill veta.

Fram till idag så är detta det sämsta flygbolag jag någonsin flugit med. Det hela slutade ju lyckligt men jag lovade mig själv att aldrig mer flyga med detta flygbolag. Synd då att jag bara är nästan 100% säker på att det var Motor Sich Airlines.

Den obekvämaste flygningen jag gjort var med en MD-90 med Delta från ATL-TPA i ekonomi. Man ska inte döma ut ett flygbolag på en flygning, men ingen på den kärran kan rimligtvis ha njutit av det. Stolarna var de hårdaste jag någonsin suttit på i ett plan, seatpitchen var usel och inredningen hade förmodligen minst 10-15 år på nacken

2008 flög jag med Mesopotamian Air PMI-ARN MD80, en resa utöver det vanliga. Denna artikel skrevs efter flighten Jihad Airlines - Debatthuset .Planet fick inte lyfta från ARN igen utan blev kvar under lång tid. Bolaget finns nu tack och lov inte kvar.

DAE utan tvekan.. Men så gick dom ju i konkurs tre flyg efter mitt... DAE är Dutch Antilles Express och flög till Bonaire, Curacau, Aruba m.m med hub på Bonaire.

Ludvig Fredriksson skrev:Ryanair måste vara det absolut sämsta bolaget i luften (som jag åkt med i alla fall)!Klicka för att utvidga...

Nej, absolut inte. Ryanair har:

- Nya flygplan

- Bra underhåll

- Utmärkt säkerhet

- Utmärkt punktlighet

Jag skulle kunna räkna upp säkert närmare 100 bolag globalt sett som faller på samtliga dessa punkter. Med det sagt skulle jag säkert kunna räkna upp närmare 100 bolag som är bättre än Ryainair, men sämst i luften? Absolut inte på långa vägar.

Titan Airways hyrdes in av Germanwings strax efter kraschen i Frankrike. Flög Köln-Barcelona i deras A320 med obefintligt benutrymme. Obekvämaste flygningen någonsin.

Ganskaanonym skrev:Nej, absolut inte. Ryanair har:- Nya flygplan- Bra underhåll- Utmärkt säkerhet- Utmärkt punktlighetJag skulle kunna räkna upp säkert närmare 100 bolag globalt sett som faller på samtliga dessa punkter. Med det sagt skulle jag säkert kunna räkna upp närmare 100 bolag som är bättre än Ryainair, men sämst i luften? Absolut inte på långa vägar.Klicka för att utvidga...

Jag kan hålla med om nya flygplan, och kanske punktlighet.

Men vilka belägg har du för att Ryanair har utmärkt säkerhet och underhåll?

Som Ryanair pressar både personal och underleverantörer så är det nog en tveksam slutsats att dra, även om ingen olycka inträffat än.

aldrighemma skrev:Jag kan hålla med om nya flygplan, och kanske punktlighet.Men vilka belägg har du för att Ryanair har utmärkt säkerhet och underhåll?Som Ryanair pressar både personal och underleverantörer så är det nog en tveksam slutsats att dra, även om ingen olycka inträffat än.Klicka för att utvidga...

Mina främsta belägg är att Ryanair följer lagar och regler utfärdade av EASA och FAA (europeiska och amerikanska flygsäkerhetsregler), samt Boeings underhållsscheman. De har en ung flotta (runt 5 år) bestående av över 350 flygplan och har passerat 100 miljoner passagerare per år, trots det har de ingen allvarlig olycka på samvetet.

Jämför detta med alla hundratals flygbolag i världen som har för låg säkerhetsstandard för att ens få vistas i europeiskt eller amerikanskt luftrum. Sen håller jag med om att det finns många bolag som är bättre än Ryanair (vilket jag också skrev tidigare), men att de skulle vara det sämsta bolaget i luften som någon skrev? Absolut inte.

Ganskaanonym skrev:men att de skulle vara det sämsta bolaget i luften som någon skrev? Absolut inte.Klicka för att utvidga...

Personen skrev att det var det sämsta bolaget i luften som de flugit med. Tråden heter "sämsta flygbolaget ni åkt med", så det är väl ganska uppenbart att det är subjektiva åsikter som gäller? Själv hatar jag RyanAir, men det beror på att de och flygplatserna de flyger från behandlar sina kunder som skit. Att de är punktliga får man ju hoppas när man har tre timmars transfer till närmaste stad.

Sämsta flygbolaget tja, vet inte om man ska såga ett helt bolag på grund av en dålig upplevelse men:

Det klagas friskt på Ryanair, själv gillar jag inte att man inte har en plats reserverad samt att åka till Skavsta är om man säger så "mindre roligt" Arlanda Express är avsevärt bättre än bussen eller tåg/taxi kombon.

Detta vet man ju om när man bokar biljetten så det känns ju konstigt att klaga efteråt, för övrigt så får man vad man betalar för, riktigt plus med Ryanair är att det inte går att fälla tillbaka stolarna så då slipper man att personen framför en trycker upp stolen. I övrigt tycker jag Ryanair funkar.

En gång när jag skulle till Riga fick vi vända tillbaka till Skavsta eftersom landningsstället inte gick att fälla in, det fanns ingen som helst support, inget nytt flyg erbjöds så det var bara att ställa in resan.

Men... jag hade inte heller förväntat mig något annat för det priset, jag har flugit med Ryanair minst 30 flighter och de övriga har funkat som de ska och dessutom oftast varit på tid.

Numera har Ryanair bokade sittplatser ombord. Vilket är smidigt för mig som är lång, då jag kan boka plats med extra benutrymme. Om det finns ledigt.

Angående smidigheten att ta sig till flygplatsen. Det beror naturligtvis på var man bor. För mig är det mycket smidigare att ta mig till Skavsta än till Arlanda. Beroende på att jag bor i Nyköping.

Hok skrev:Numera har Ryanair bokade sittplatser ombord. Vilket är smidigt för mig som är lång, då jag kan boka plats med extra benutrymme. Om det finns ledigt.Angående smidigheten att ta sig till flygplatsen. Det beror naturligtvis på var man bor. För mig är det mycket smidigare att ta mig till Skavsta än till Arlanda. Beroende på att jag bor i Nyköping.Klicka för att utvidga...

Stämmer båda delarna, naturligtvis kan Skavsta vara bättre för många och ja man kan boka vissa sittplatser, själv brukar jag ta prioriterad boarding, inte många som valt det de ggr. jag åkt. Har dock inte åkt Ryan på snart ett helt år så det kan ha ändrat sig mycket.

Vad jag egentligen ville säga är att jag tycker att Ryanair brukar hålla det de lovar och inte är så kassa som många tycker. Sen finns det detaljer som kanske inte passar mig men som kan vara en fördel för andra.

VIM Airlines på väg hem från FN-tjänst i Libera 2006. Citat från de ruffiga flygvärdarna: -do you want chicken or fish?

-chicken please

-we only have fish

Thomas Andersson skrev:Vad jag egentligen ville säga är att jag tycker att Ryanair brukar hålla det de lovar och inte är så kassa som många tycker. Sen finns det detaljer som kanske inte passar mig men som kan vara en fördel för andra.Klicka för att utvidga...

"Brukar hålla hålla vad de lovar", det låter som när folk försöker försvara partnern som konstant bedrar dem.

Jag undviker Ryanair av många anledningar, men den största är att jag är jävligt osugen på att stå på Skavsta med ett inställt flyg, ingen ombokning över huvud taget, inga andra alternativ från flygplatsen och ett hyrt hus eller hotell nånstans vars nätter tickar. För mig är det högre priset hos konkurrent LÄTT värt det om det innebär att jag blir omhändertagen när saker väl går fel, för det gör de.

Ryanair är som att skippa försäkringen på villan.

Ryanair är inget favoritbolag för mig heller. Men för mig överväger smidigheten på hemmaplan ibland. Helt beroende på vart jag ska åka.

nollbit skrev:"Brukar hålla hålla vad de lovar", det låter som när folk försöker försvara partnern som konstant bedrar dem.Jag undviker Ryanair av många anledningar, men den största är att jag är jävligt osugen på att stå på Skavsta med ett inställt flyg, ingen ombokning över huvud taget, inga andra alternativ från flygplatsen och ett hyrt hus eller hotell nånstans vars nätter tickar. För mig är det högre priset hos konkurrent LÄTT värt det om det innebär att jag blir omhändertagen när saker väl går fel, för det gör de.Ryanair är som att skippa försäkringen på villan.Klicka för att utvidga...

Ja så är det, lite som att skippa försäkringen.

Poängen är att ju att de lovar ju inte så mycket mer än att man får åka med samt att om det blir strul så får man klara sig själv bäst man kan, dessutom så lovar de att om man inte följer deras regler till punkt och pricka så kostar det extra.

Detta vet man i förväg, därav det låga priset och ibland beroende på vart man ska en bättre belägen flygplats (i mitt fall Bergamo).

Känns lika fel att klaga på att försäkringen inte gäller efter att man har skippa att teckna den.......

Back