Jag befinner mig sedan 4 dagar i Shanghai. När jag checkade in på Doubletree by Hilton var restaurangen stängd troligen pga för få gäster - och enbart roomservice. Temperaturkontroll gjordes när jag skulle checka in men inget på PVG. I området finns inga restauranger så jag bytte till Sofitel som hade allt öppet. På stan är det lugnt och märkbart färre personer, 95% bär munskydd men 100% av hotellpersonal och även i alla affärer och restauranger har munskydd.
Så idag var det dags att bege mig till Chengdu. I tunnelbanan var det ett fåtal personer på linje 2 - den som går till PVG, normalt är det ståplats som gäller. Bytte till Maglev-tåget som idag satte fartrekord på de 30 km som banan är - hela 431 km som mest! Resan tog 7 min!
Ingen särskild hälsocheck på PVG. Däremot blev vi försenade för att maskinen var sent inkommen. Men säg det inrikesflyg i Kina som under normala förhållanden håller tiden... All crew bar mask och nära 100% av pax också - jag med! Man ser ut som en ninja i sin svarta mask... Men serveringen fungerade som vanligt.
Inne på CTU (Chengdu) var det en tempkontroll som man passerar via en kamera. Vid säkerhetskontrollen till tunnelbanan testades jag igen med en handsensor. Alla tunnelbanestationer i Kina har säkerhetskontroll på varje station! Ett fåtal personer i tunnelbanan från CTU, normalt är det även här ståplats som gäller efter en station, flygplatsen har två stationer för respektive terminal. Efter en kort promenad till Sofitel passerar jag en sexfilig väg som normalt är helt full, idag var det kanske 5 bilar på den... Nu firas det kinesiska nyåret sedan i fredags till och med måndag.
En ny temperaturkontroll vid incheckning och restaurangen var stängd här, men öppen för frukost. Vi fick äta en buffé i Club lounge för restauranger är stängda i delar av Chengdu sa personalen, men jag har inte kollat. Men det är ganska få gäster även här. För en vecka sedan fick jag ett mail från dem att om jag inte checkade in före kl 18 skulle min bokning tas bort eftersom hotellet var fullbokat! Jag har sett ca 20 gäster ikväll...
Nu är jag kvar en vecka till innan jag tar AF till Paris - ännu har man tydligen inte hälsocheck i Paris vid ankomst. Jag ska vidare ut till en liten stad imorgon och fira kinesiska nyåret med vänner, någon dag sent... Om busstrafiken fungerar från Chengdu bussterminal.