Berglund skrev:Fast jag tror man gör det alldeles för enkelt för sig om man jämför kostaderna för en 737-700 och en 320Neo om man bara tar upp bränsleförbrukningen, eventuellt en CC till och lite högre flygplatsavgift.Då har man helt ignorerat den tekniska delen, med andra motorer, som kräver sina tekniker, reservdelslager, särskilda verktyg, kopplingar, ritningar, beskrivningar och så vidare.Piloter som är tränade på modellen som då kanske inte direkt kan hoppa från ett plan till ett annat, vid sjukdom/inställda flyg och liknande, vilket ger minskad flexibilitet och högre fasta kostnader i piloter, träning och beredskap.Likadant tänker jag i största allmänhet på reservdelar till planen, att lagerhålla många olika kostar pengar.Jag tror nog att den rena marginalkostnaden för en -700 maskin möjligen kan vara något lite lägre, precis som framförts ovan. Däremot är jag inte alls lika övertygad om att totalkostnaden blir billigare. Då är jag nog beredd att luta mer mot enhetsflottan och enklare underhåll, flexibilitet i att en maskin är direkt jämförbar/utbytbar med en annan vid krångel. Färre olika tekniska kompetenser, mindre verktyg, färre olika reservdelar i lager, enklare bemanningsplanering och flexibilitet om man behöver skifta besättningar i sista-minuten.Klicka för att utvidga...