SAS Boeingflotta

Senator skrev:Det förklarar en del:SAS Boeing 737-600 checkar ut innan jul | Sida 13 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resorKanske SAS måste åka iväg och hämta hem några Grisar för en kort stund?Klicka för att utvidga...
Tror inte det här påverkar trafiken i Sverige speciellt mycket. Den avställda maskinen var en av de äldre -700 som i stort sett enbart gått på norsk trafik.


mha321 skrev:Intressant. Framgår det varför Norwegian inte är påverkade? De har ju stora mängder 737NG.Klicka för att utvidga...
Enligt direktiven från Boeing ska maskiner som gjort fler än 30000 cykler inspekteras.

Norwegians Boeingflotta är ju avsevärt mycket yngre än SAS' och många amerikanska bolags. Så troligen är det nog inte aktuellt att Norwegians maskiner behöver inspekteras... än.
 
LPC123 skrev:Kan det vara att deras 737or är nyare än SAS?Klicka för att utvidga...



KalleSus skrev:Enligt direktiven från Boeing ska maskiner som gjort fler än 30000 cykler inspekteras.Norwegians Boeingflotta är ju avsevärt mycket yngre än SAS' och många amerikanska bolags. Så troligen är det nog inte aktuellt att Norwegians maskiner behöver inspekteras... än.Klicka för att utvidga...


Ah, hade missat att det var cykel-baserat. SAS hra väl en del 737NG som är nyare än Norwegians äldsta, men det är klart att SAS äldsta är äldre än Norwegians äldsta. Dessutom har väl SAS haft en större andel av sina 737 gåendes på kortare rutter inom Skandinavien medans Nowegian har haft en större andel gåendes på långa medelhavsrutter tex, med resultat att de får ytterligare färre cykler per år.
 
Som sagt, det rörde sig om totalt 38 maskiner i Skandinavien. Hur många som tillhör andra bolag än SAS framgår inte, men SAS har ju 58 stycken 737 i trafik, så ett relativt stort antal av SAS' plan har inte behövt kontrolleras i den här omgången.

Enkelt uttryckt kan man säga att de maskiner som har originalwinglets borde ligga under kravet för inspektion.

(inte för att det har haft någon påverkan på sprickbildningen, utan kan snarare ses som en åldersmarkör)
 
Det här blir spännande att följa. Tidigare rekommendation talade ju om kontroll av ett färre antal motorer. Nu verkar det handla om alla motorer av denna typ samt krav på att Boeing ska modifiera motorkåpan så att den skyddar mot inträngning av lös materia från motorn vid liknande händelse. Det får sannolikt långtgående konsekvenser. Riktigt besvärligt läge för Boeing av numera många skäl.
 
Hejdå LN-RPK!





screenshot_20191127-204551-png.100430
 
Ja det går undan nu. Endast 24st 737-700 kvar av de mindre Boing maskinerna. SAS sparar fortsatt sina 29st -800 maskiner till senare utfasning vilket innebär att kapaciteten fortsätter upp med nya NEOs och 39 seats fler än de -700 som ersätts.
 
Back
Top