SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Fredah skrev:Jag vet inte varför man skulle behöva flytta runt passagerare för att man byter flygplanstyp, utöver möjligen de som sitter på platser som inte finns på den andra modellen.Klicka för att utvidga...
330 har 2-4-2 och 350 har 3-3-3.

Det man har rätt tid till enligt sas är likvärdig plats, dvs bokat gång så ska man få gång, bokat fönster få fönster.



Med tanke på att kabinerna skiljer sig åt kan man absolut bli flyttad även på longhaul.



Gå från 9 i rad till 8 i rad så måste 1 byta rad minst.
 
palmen skrev:330 har 2-4-2 och 350 har 3-3-3.Det man har rätt tid till enligt sas är likvärdig plats, dvs bokat gång så ska man få gång, bokat fönster få fönster.Med tanke på att kabinerna skiljer sig åt kan man absolut bli flyttad även på longhaul.Gå från 9 i rad till 8 i rad så måste 1 byta rad minst.Klicka för att utvidga...
Resorna jag pratar om är i business eller premium.



Är på flygplatsen nu och kan meddela att rad 17 är tillbaka. Så att de flyttade bak oss för några timmar sedan för att sedan placera någon annan där känns rätt märkligt faktiskt.
 
Fredah skrev:Resorna jag pratar om är i business eller premium.Är på flygplatsen nu och kan meddela att rad 17 är tillbaka. Så att de flyttade bak oss för några timmar sedan för att sedan placera någon annan där känns rätt märkligt faktiskt.Klicka för att utvidga...
Det är sånt som händer att de ändrar storleken på "premium", kan ske flera gånger samma dag.



Ingen av oss vet om det kom 2 sena bokningar, eller annan anledning. Faktum kvarstår, bokar man precis vid gränsen mellan kabiner så är risken påtagen att man flyttas.

Tråkigt, men så det ser ut, bara anpassa sig efter det.
 
Nu har detta drabbat även mig. Ringde in för en ombokning på en SAS partner bonusresa. Operatören hittade alla biljetterna, informerade om kostnader och tog kortuppgifter. Skickade det sedan till back office och samtalet avslutades... (jag vet, stort misstag - men efter 60 minuter i telefonen för en hyfsat enkel ombokning så fick det räcka).



Lite drygt ett dygn senare och fortfarande inga biljetterna utställda. Ringde in och fick givetvis reda på att biljetterna enligt tidigare samtal var borta.



Vad har man egentligen för rättigheter här, om några?



Tack på förhand.
 
saltpingvin skrev:Nu har detta drabbat även mig. Ringde in för en ombokning på en SAS partner bonusresa. Operatören hittade alla biljetterna, informerade om kostnader och tog kortuppgifter. Skickade det sedan till back office och samtalet avslutades... (jag vet, stort misstag - men efter 60 minuter i telefonen för en hyfsat enkel ombokning så fick det räcka).Lite drygt ett dygn senare och fortfarande inga biljetterna utställda. Ringde in och fick givetvis reda på att biljetterna enligt tidigare samtal var borta.Vad har man egentligen för rättigheter här, om några?Tack på förhand.Klicka för att utvidga...
Kunde du se resplanen under dina bokningar efter "ombokningen"?



Tyvärr har du nog inte så många rättigheter i detta fall även om det är riktigt tråkigt att höra titt som tätt.
 
Davvelavve skrev:Kunde du se resplanen under dina bokningar efter "ombokningen"?Tyvärr har du nog inte så många rättigheter i detta fall även om det är riktigt tråkigt att höra titt som tätt.Klicka för att utvidga...
Ja, det kunde jag. Men det såg ovanligt rörigt ut. Ingen bild på det dock.



Tack för svar!
 
I nya appen verkar man inte längre kunna se om lounge ingår på en speciell flygplats. Och i morse var webbsidan helt trasig och levererade interna fel på alla "vanliga" sidor om resor. Så jag tänkte att jag tar till chatten och frågar om det finns lounge i Billund nuförtiden. Efter att ha repreterat frågan ett par gånger (nej, jag frågar inte vad det kostar) så får jag svaret att japp det finns.



Frågar var och får svaret i terminal 3. Vän av ordning vet att Billund bara har en terminal. Påpekade att det bara finns en terminal, men fick då svaret att enligt hennes info finns tre och där är loungen, jag får fråga på flygplatsen. Frågade då "vad heter loungen, så jag frågar efter rätt" och fick svaret att det finns en Primeclass Lounge och en Danish Air Lounge. När man senare anländer till flygplasen, så finns där bara en King Amlet Lounge. Men man har åtminstone tillgång till den som Diamond.



Om man inte vet svaret, så är det bättre att inte svara något alls än att svara så totalt jättefel.
 
mha321 skrev:Om man inte vet svaret, så är det bättre att inte svara något alls än att svara så totalt jättefel.Klicka för att utvidga...
Fick du svar från en verklig agent då? När jag har testat chatten så har jag fått de mest konstiga (AI-genererade?) svaren tills jag tröttnat och envist skrivit "live agent" på alla frågor, tills systemet gett upp och kopplat mig till en människa...
 
ekf skrev:Fick du svar från en verklig agent då? När jag har testat chatten så har jag fått de mest konstiga (AI-genererade?) svaren tills jag tröttnat och envist skrivit "live agent" på alla frågor, tills systemet gett upp och kopplat mig till en människa...Klicka för att utvidga...
Vet inte men det kändes inte så AI-mässigt. Men ibland är de mänskliga agenterna såpass dåliga att man inte ser skillnad...
 
mha321 skrev:I nya appen verkar man inte längre kunna se om lounge ingår på en speciell flygplats.Klicka för att utvidga...


Ja, appen verkar ha ”förbättrats” d.v.s. att de har tagit bort flera funktioner. I stället har vi som sagt fått massor med animationer. Via knappen ”Manage trip” (som av oklar anledning har en ikon föreställande ett hus) kan man ju komma till en vy i appen som visar sidor som ser ut som gamla versionen av appen, inklusive möjlighet att byta avgång samma dag och en knapp ”Lounge”. Trycker man på Lounge som EBD på en inrikesflygning från flygplats utan lounge till Arlanda (där jag ju bör komma in vid ankomst) får jag bara veta att jag inte jag köpa till lounge, vilket ju är fel på flera nivåer. Varför loungeinformation (om än felaktig) inte syns på varianten av resvyn som heter ”At the airport” kan man ju också undra. Men man ombeds ju lämna återkoppling ”on the new feature” på flera ställen (utan tydlig på förklaring vilken ”feature” de syftar) så då kan man ju återkoppla det.
 
Alltså vilket totalhaveri de lyckats med på en och samma gång. Jag har i alla fall rapporterat in brister igår via appen, t.ex. animationerna och dessutom det att skicka mejl till Diamond-supporten inte går på iOS ifall du avinstallerat Mail och använder t.ex. Outlook. Då klagar appen att man inte har en mejl-app! OUTLOOK! Bara en av världens största mejltjänster/applikationer. Problemet är att det inte finns ett manuellt sätt att lirka fram epost-adressen heller...



Har också kvar ärende på fortfarande existerande felet att appen plingar till med "New gate" fast gaten är exakt samma som appen tidigare sagt, vilket innebär onödig stress då man tror gaten bytts medan man fikar i loungen.
 
Rapporterade in felet via app ticket och fick blixtsnabbt svar att animeringar ska vara åtgärdade och ny version på väg ut. Det andra under undersökning.



Men de svarade nu på kvällstid snabbare än vad support chatten gjorde på dagtid...
 
Jannes skrev:Problemet är att det inte finns ett manuellt sätt att lirka fram epost-adressen heller...Klicka för att utvidga...
Tryck på Me > ”hamburgaren” uppe till höger > scrolla ner till ”contact diamond support” där skrivs adressen ut i klartext.
 
mha321 skrev:Rapporterade in felet via app ticket och fick blixtsnabbt svar att animeringar ska vara åtgärdade och ny version på väg ut. Det andra under undersökning.Men de svarade nu på kvällstid snabbare än vad support chatten gjorde på dagtid...Klicka för att utvidga...


Animationerna verkar mycket riktigt vara borta i version 6.0.2. Bra!
 
Någon mer som har råkat ut för det här? Bokade en enkelresa för 2 pers MAN-ATL-MIA där skatter och serviceavgifter uppgick till 7 832 kr (2 personer á 3 916 kr). Sista steget där man fyllde i sina kortuppgifter var det korrekt belopp. Efter betalning får jag en notis på mobilen från Amex om att de dragit det dubbla, dvs 15 664 kr. Jag tänkte att de av misstag gjort en dubbeldragning men så var inte fallet, det är en dragning. I mailet jag fick från SAS står det att skatter och avgifter uppgår till 7 832 kr, men totalt belopp är det dubbla. I Electronic Ticket Itinerary är det korrekt, 3 916 kr per person.



Bara så trött på allt SAS gör fel. Det räcker med att kundtjänsten är som den är.





1762979144841-png.170050










1762979357388-png.170052
 
JPE skrev:Någon mer som har råkat ut för det här? Bokade en enkelresa för 2 pers MAN-ATL-MIA där skatter och serviceavgifter uppgick till 7 832 kr (2 personer á 3 916 kr). Sista steget där man fyllde i sina kortuppgifter var det korrekt belopp. Efter betalning får jag en notis på mobilen från Amex om att de dragit det dubbla, dvs 15 664 kr. Jag tänkte att de av misstag gjort en dubbeldragning men så var inte fallet, det är en dragning. I mailet jag fick från SAS står det att skatter och avgifter uppgår till 7 832 kr, men totalt belopp är det dubbla. I Electronic Ticket Itinerary är det korrekt, 3 916 kr per person.Bara så trött på allt SAS gör fel. Det räcker med att kundtjänsten är som den är.Visa bifogad bild 170050Visa bifogad bild 170052Klicka för att utvidga...
Ja, har hänt mig också. När jag ringde in så såg kundtjänst ingenting dubbelt och förstod inte vad jag menade. Men bad mig skicka in screenshots och kvitton.



Det hela slutade med att jag avbokade ändå för jag hittade bättre flyg.



Innan kundtjänst hann svara på mitt mail med kvitton och screenshots så hade jag fått allting återbetalt, dock i två steg.



Oklart hur det hade varit om jag behållit biljetterna. Men jag föreställer mig att dom kan fixa det manuellt.
 
hco skrev:Ja, har hänt mig också. När jag ringde in så såg kundtjänst ingenting dubbelt och förstod inte vad jag menade. Men bad mig skicka in screenshots och kvitton.Det hela slutade med att jag avbokade ändå för jag hittade bättre flyg.Innan kundtjänst hann svara på mitt mail med kvitton och screenshots så hade jag fått allting återbetalt, dock i två steg.Oklart hur det hade varit om jag behållit biljetterna. Men jag föreställer mig att dom kan fixa det manuellt.Klicka för att utvidga...
Samma för mig, de kunde inte se att det dragits dubbelt och har skapat upp ett ärende.



Efter vi avhandlat att fel belopp dragits skulle jag lägga till en feeder ARN-MAN. Jag hade letat upp flyg ARN-OSL-MAN med SAS men även ARN-AMS-MAN med KLM. Ville helst ha anslutningen via OSL men den hittade agenten inte i business så det fick bli via AMS. Efter det skulle han räkna ut skatter (vilket tog en bra stund). När han kom tillbaka visade det sig att skatterna skulle bli samma som innan. Jag sa att det borde bli billigare om resan startar i Sverige istället för England. Till slut räknade han om och då kom han fram till att han räknat fel och att vi skulle få tillbaka runt 2 000 kr per person. När det var klart så bad han mig gå in och kolla på bokningen på hemsidan så att allt stämde. Där låg SAS via Oslo inlagt, inte KLM via AMS som vi bestämde innan. Gick in kollade bokningsklass på flygen och ser O istället för Business Bonus. Självklart hade han felaktigt lagt in revenue-biljetter, så han fick ändra till anslutning via AMS igen.



Samtalet klockade in på 1 timme och 3 minuter (ingen kötid), jag blir så trött...
 
Jag hade en liknande händelse igår , undrar om de har lite "glappkontakt" mellan sina servrar.



Bokade en sas award från appen. Valde ett sparat kort, men inga kortdetaljer kom upp. Avbröt och började om. Nu kom kortdetaljerna fram, jag gav cvv. Den tuggade länge på betalningen och sa till sist "något gick fel, försök igen". Jag skickades ett steg bakåt, dvs till sista steget o bokning dör allt är klart. Jag kollade av bokningen, gick till betalning igen, ok: ade allt .



Ganska snart fick jag felmeddelande "bokningen redan betald" och där fastnade den en stund. Jag hann tänka att det blivit dubbelt draget men ingen bokning, men strax laddades slutsidan och bokning var klar. Ingen dubbel dragning heller.
 
Back
Top