Både plus och minus med detta beroende på situation. För oss LTG som ofta faktiskt flyger in EBD är det en klar försämring. Dyrare kort och onödiga statuspoäng oavsett spend. Fördelen finns dock med mindre flygande en period; spenda mer!
För status/poängjägare med få betalda flighter blir det också dyrare med Elite och SAS MC kombon och det krävs 620k/år i spend bara på dessa kort för samma maxning! Klart jobbigare än minimum 300 012kr. En del Elite lär sägas upp eller användas som dagens SAS MC nästan utan spend.
De stora vinnarna är statusjägare ofta utan flighter, ja jag känner faktiskt flera sådana, men med hög spend. De slipper nu flyga överhuvudtaget eller växla extrapoäng för sina 45k/år.
Personligen är min första tanke att avveckla spenden helt på NCC kortet utan kampanj och köra denna spend på SAS MC. 15E.B/100kr istället för 30NC/100kr på hotellen är trist, men har höga räkningar där och slipper som tröst 2%+ i valutapåslag på mina stays i DK/NO. Trots allt inte fel säkra EBD tidigare i perioderna om något skulle hindra flygandet senare.