Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Nivåpoäng) tråd

Bokade ARN - BGO (Bergen) -HEL - ARN - 6 segment totalt och med en övernattning. Lite dyrare än t/r ARN -HEL 3 ggr samma dag men lugnare tempo och lounge hopping i 4 huvudstäder.
Har även resa till USA under våren ordnad så både 15k nivåpoäng och dubbla poäng. Betalade även m presentkort införskaffade 6 juni m 20% ytterligare. (Som vi också köpte mer av nu under julkalendern.) Därtill hyrbil m Hertz o Hotels.com under julkalendern så här ska det maxas nivåintjäning

Inga problem med HEL, du kommer direkt till gaten med A320 och CRJ. ATR brukar vara buss dock. Har du bokat det på en och samma biljett spelar det dock ingen roll såklart.
Ni som har erfarenhet av HEL kan man få in det på samma biljett med 35min om man ringer in?

ATR Ankommer 19:05 och avgår 19:40 om man ska boka vändande.

Ni som har erfarenhet av HEL kan man få in det på samma biljett med 35min om man ringer in?

ATR Ankommer 19:05 och avgår 19:40 om man ska boka vändande.
Jag provade att söka på Google flights och får ej upp det som alternativ, så MCT mellan dessa två flyg verkar vara åtminstone 40 min. Dvs. det är tekniskt omöjligt att ha dem på samma biljett.

Hittar inte på HEL's hemsida, men Finnair anger att deras egna MCT på HEL är 35min: https://www.finnair.com/se-en/frequ...r--will-i-make-the-connecting-flight--1899206
Precis som @palmen säger så har flygplatser en generell MCT men också specifika. Dessa påverkas av saker som terminal, anslutande flygplats, flygbolag, flygplanstyp, flygnr, codeshare, etc.
En anledning till detta är exempelvis när ett flygbolag vet att ett en viss anslutning alltid ger problem, och då kan kräva att just den anslutningen har längre MCT än standard (till exempel gör KLM detta i AMS där de kräver minst 1t 25m till nästa flyg om du landar med KL590 från Accra, istället för de normala 50m om du landar från exempelvis Johannesburg).

Helsingfors allmänna MCT är enligt nedan.
Inrikes => Inrikes: 20 min
Inrikes => Utrikes: 30 min
Utrikes => Inrikes: 40 min
Utrikes => Utrikes: 35 min

SAS har egen MCT för HEL enligt nedan (inom Schengen):
Utrikes => Utrikes: 45 min

Det betyder alltså att om du landar med ett utrikes SAS-plan på HEL och ska vidare med ett utrikes SAS plan så behövs 45 minuter minst mellan flygen.

I praktiken, som har diskuterats i inläggen tidigare, är det nästan alltid vändande plan på HEL med SAS och med CRJ/A320 har du då så gott som aldrig några problem att hinna med vändande själv - men du kan inte få dem på samma biljett om du inte har minst 45 minuter emellan.

Last edited:
Toppen