SAS EuroBonus Pandion - Vad krävs och vilka är förmånerna?

  • Thread starter Thread starter PeHe
  • Start date Start date
Jag hade förmånen att vara EBP i 5 år.


När det första 2 åren hade gått (på den tiden var man EBP i 2 år) så kom det ett brev där det stod att jag var en mycket frekvent resenär hos SAS, jag tillhörde de få som hade fått förlängt EBP, och när dessa två år var tillända så kom det ytterligare ett år, för att jag hade gjort en mycket förtjänstfull insats för SAS.


Jag tycker att SAS använder EBP på ett smart sätt, man får trogna kunder att bli ännu trognare, tror inte att man blir EBP om man reser ”bara” har 5 resor i C klass på långlinjerna även om det är år efter år.


Man räknar nog både antal flygningar och vad man har betalt för biljetterna.


Om man bara räknar in pengarna så skulle nog alla TP:are hos SAS var EBP.




Visst kan man ha fördelar med andra bolag än SAS med ett EBP.


Personligen skulle jag flyga BUD-FRA-ARN med LH och vi fick teknik problem ifrån BUD och blev ca 1,5 timar sena ut och när vi skulle gå ombord så frågade LHs stationschefen om han fick se mitt Eurobonus kort och efter att han såg att det var EBP, så sa han att Lufthansa beklagar förseningen och kompenserar med en UG till C klass, var bokad i M, och meddelade att jag skulle missa min anslutning i FRA men han hade även meddelat FRA att jag skulle ha en UG på flygningen från FRA-ARN När jag frågade hur han kunde veta att jag var EBP så sa han att han hade sett min ”lilla” bricka på väskan.


När jag kom till FRA stod en dam vid ankomst gaten och hade en skyllt med mitt namn och så fick jag ett nytt bordning kort, utan att behöva gå till en transfer incheckning eller få det utskrivit i loungen.




Sedan finns det hur många förmåner som helst som jag har haft på SAS som EBP:are, men det skall jag inte tråka ut Er med nu.
 
011430121 skrev:Sedan finns det hur många förmåner som helst som jag har haft på SAS som EBP:are, men det skall jag inte tråka ut Er med nu.Klicka för att utvidga...




Jag och säkert många andra är lite nyfiken på hur väl man hanterar att bli nedsparkad till att tvingas frottera med oss dödliga igen? Sitter man och suktar efter gratis BoB o.dyl eller känns det inte som en påtaglig förlust? Utan att ha innehaft någon super-statusnivå själv tänker jag mig att det måste vara lite som tvångsrehab efter att ha gått på $1000/day cocaine habit i ett år. Eller nåt.
 
Förväntan=Utfall


Inte hitintills .. Jag har alltid blivit bra bemött av SAS med ngt undantag och gillar SAS väldigt mycket.


Sen jag blev Pandion har min förväntan ökat och känt en annan känsla än jag gjort tidigare och därmed har jag ibland känt besvikelse och det har jag aldrig gjort tidigare, jag är inte så säker på att jag vill ha det så, men bestämt mig att vänta tills efter semestern ...sen har det varit mycket IT problem...som också gjort sitt
 
Antar att ni vill ha lite feed back från dagens Pandion möte. I Stockholm var vi cirka 20 Pandion som mötte upp till eventet. Det visade sig att man har tre event, ett i vart ägande land. Återigen gavs informationen om hur många Pandion vi är, totalt är det 500 i Sverige, 500 i Norge, 500 i Danmark och 500 ute i världen. (Nämnas kan att under rundvandringen bekräftades att Pandion är baserat på lojalitet, de kunder som helt enkelt spenderar mest pengar på sina resor - inga "klia på ryggen" medlemmar skall finnas säger man.



Rikard inledde mötet med att berätta om SAS generella status och planer. Trångt i ekonomin men han verkade inte särskilt oroad över detta. En intressant siffra som dök upp var att man spenderar 8 MILJARDER på bränsle varje år, 30 procent av alla kostnader går till soppa sa Rickard. Samlingen kom med en hel del beröm men också lite klagomål och frågor. En intressant detalj är att SAS vill satsa på ekonomipassageraren, kabinen bak fylls allt mer och businesspassageraren försvinner sakta. SAS har bestämt sig för konceptet 10:1, det vill säga att 10 resor skall kunna generera en fri resa, inte som det är nu med kanske hundra resor som genererar en. Hoppas att detta kan dra kunder från Norwegian. Vidare arbetar SAS mycket med LEAN, effektivisering av alla processer. En besparing på 13 procent har redan gjorts tack vare detta men förväntan är 25%.



Man arbetar på att få till bättre fastrack på ARN, CPH och OSL då dessa ofta ger alldeles för långa köer. Man förväntar sig att sammanslagningen av inrikes/utrikestrafiken skall kunna ske till terminal 5 inom ett år. Appar till smartphones ska kunna finnas på plats inom 2012 utgång. Klagomål på WiFi access i BRU, AMS, BCA mfl framfördes tillika den långa väntetiden som Guld har på kundtjänst just nu.



Sammanfattningsvis känns det som SAS är på ett bra spår, det känns som det är en solid organsiation, bra ledarskap och goda ideer. Rickard lovade att en del nya intressanta tag kommer inom kort.



Rickard sa även att man funderar på att starta CPH - San Francisco.



Eventet avslutades med rundvandring i hangaren.
 
Homer... Det ska hända en del på lounge delen. Man är pinsamt medveten om ARN T5 loungen och Rickard sa att man funderar på detta. Förslag kom från samligen att helt enkelt byta "höger" till "vänster". Man sa även att man är väldigt nöjd med CPH loungen. Vidare delade samlingen med sig av olika WiFi problem i BRU, AMS, BCL MAD, nätverken fungerar bara 30 eller 60 minuter. I övrigt inget.
 
Christian, ja man bekräftade de bilder som varit i pressen. Detta är väldigt likt den nya inredningen i grått, nya Recarostolar. Förvandligen börjar i sommar. Vidare så skall cirka 10 plan ha fått WiFi ombord (leverantör Panasonic) till mitten av sommaren.
 
Homer, igen... T5.. Inrikes/utrikes-trafiken kommer att slås samman. Räkna med att du slipper transpirera medelst din löpning mellan T4-T5 om cirka ett år.
 
Traveller skrev:Homer, igen... T5.. Inrikes/utrikes-trafiken kommer att slås samman. Räkna med att du slipper transpirera medelst din löpning mellan T4-T5 om cirka ett år.Klicka för att utvidga...


njae, jag vet, men vad jag funderade på är om det blir en ny (jätte)lounge på T5 vid sammanslagningen.

För om det är trångt nu, så är det bara en mild bris jämfört med den storm som kommer

att uppstå om alla som åker inrikes-inrikes också ska använda den loungen.
 
Traveller skrev:Homer, loungen var uppe till diskussion. Förslaget från församlingen var kort och gott - Byt höger mot vänster.Klicka för att utvidga...


Menar du att där Business Lounge är nu ska bytas mot där Scandinavian Lounge är nu? Eller har jag förstått fel?
 
Vicce, det var församligens förslag. Höger sida bytes mot vänster sida för att få mer plats helt enkelt. Man efterfrågade även fler ostörda delar typ telefonkiosk för arbetsro.
 
Tack för rapporten. Intressant. Kan ju förstå att en del frekventa resenärer undrar gällande satsningen mor främst ekonomi/lågfrekventa resenärer..Får hoppas det är lite på G då framöver..
 
Tack för feedback, Traveller, det upskattas.




Traveller skrev:En intressant siffra som dök upp var attman spenderar 8 MILJARDER på bränsle varje år, 30 procent av alla kostnader går till soppasa Rickard.Klicka för att utvidga...
Hoppas ekonomerna på SAS förstår att det är precis som moms något som betalas av kunder och det är knappast en riktig kostnad i sig. Det blir en kostnad till flygbolaget den dag de avskaffar bränsletilläget. När idag på en TATL biljett läggs en YQ på nästan $500 så fattar jag inte på vilket sätt är bränsle en SK kostnad. Samma gäller flygplatsavgifterna.
 
Låter väldigt omständligt att byta plats på loungerna. Inte lättare om man bara kunde slå in en vägg (dvs den som vetter mot Business Loungen) i Scandinavian Loungen, dvs i den sektionen med fönster mot avgångshallen. Går väl att flytta den väggen in några meter, så har man ett 20-tal till sittplatser
 
stewigriffin skrev:Hoppas ekonomerna på SAS förstår att det är precis som moms något som betalas av kunder och det är knappast en riktig kostnad i sig. Det blir en kostnad till flygbolaget den dag de avskaffar bränsletilläget. När idag på en TATL biljett läggs en YQ på nästan $500 så fattar jag inte på vilket sätt är bränsle en SK kostnad. Samma gäller flygplatsavgifterna.Klicka för att utvidga...



Fast nu är moms verkligen inte jämförbart med bränsletillägg. Bränsle är en kostnad för bolaget oavsett hur mycket de tar i bränsletillägg. Vad varje person själv anser att "riktig kostnad i sig" ska betyda kan variera, men redovisningsmässigt råder inga som helst konstigheter, därav är Rikard Gs påstående korrekt (förutsatt att siffrorna stämmer, såklart). Är personalkostnader ingen riktig kostnad eftersom de "täcks" av ordinarie biljettpris, eller räknas det inte eftersom det inte särredovisas i totalpriset som ett separat "personaltillägg"?
 
Back
Top