SAS flyger rena fraktlinjer med A330/A340

Gweilo_2 skrev:Enligt Insideflyer så "bygger man om" en 340. Snarare en lätt modifiering skulle jag tro, men rätt intressant. Vore lämpligt om dom flög hem lite medicinsk utrustning,SAS "ombygger" Airbus A340 til fragtfly - InsideFlyer DKKlicka för att utvidga...




Vi lavede i dag ubevidst "Fake News" og det undskylder vi for! - InsideFlyer DK



Det er en Airbus A330 Enhanced vi i dag har sendt af sted fra Stockholm til Chicago og ikke en Airbus A340. Den er kun booket for denne ene afgang indtil videre. Dertil er der heller ikke fragt i kabinen.
 
SAS

SAS lanserar direktlinje för fraktflyg mellan Skandinavien och USA (Finwire)

2020-03-30 11:50

SAS och danska logistikbolaget Scan Global Logistics har etablerat en direktlinje för fraktflyg mellan Skandinavien och Chicago. Det framgår av ett uttalande, rapporterar Reuters.



SAS kommer att använda sig av passagerarflygplan för transporten. Detta är vanligt då hälften av frakttransporten via luftväg sker med hjälp av passagerarflygplan.



Men under coronavirusutbrottet har passagerarflygplanen fått stå stilla på att vanliga flyg ställts in. Detta har som följd lett till en reducerad kapacitet för fraktflyg. Bortfallet ska nu kompenseras för genom att låta passagerarflygplanen användas enbart i syfte för fraktflyg.



”Detta flyg ger en välbehövlig möjlighet för skandinaviska företag att exportera frakt till USA och tillbaka, vilket säkerställer att industrihjulen fortsätter röra sig”, säger SAS-dotterbolaget SAS Cargo Group i ett uttalande.



Reno Santic

Nyhetsbyrån Finwire
 
Skandinavien och Chicago?



Antar att de om inget annat nämns syftar på Stockholm, the Capital of Scandinavia.
 
mha321 skrev:Scan Global Logistics har sitt huvudkontor på Kastrup...Klicka för att utvidga...


Flighten som gick Stockholm-Chicago förra veckan genomfördes också i samarbete med Scan Global Logistics. De har ett bolag registrerat i Sverige.

Kan det tänkas att flighterna kommer att alternera mellan CPH och ARN? Jag tänkte eftersom de inte skriver ut vilken flygplats det rör sig om.
 
Plus skrev:Flighten som gick Stockholm-Chicago förra veckan genomfördes också i samarbete med Scan Global Logistics. De har ett bolag registrerat i Sverige.Kan det tänkas att flighterna kommer att alternera mellan CPH och ARN? Jag tänkte eftersom de inte skriver ut vilken flygplats det rör sig om.Klicka för att utvidga...
Det tycker jag låter fullständigt rimligt. Så länge det inte finns faktiskt underlag att köra båda, så känns det som både CPH och ARN har tillräckligt stort upptag för att alternera mellan. Det tar ju en stund att köra en lastbil med prylar mellan de två städerna trots allt.
 
Har även SK9240 på väg till HKG

Numret tyder på att den ev. kan vara på väg till någon typ av check, men det finns det folk här på BC som har koll på.







b8435531-8a10-4852-94e6-b23b626cb13b-png.107995
 
På vilket sätt bygger dom om den ?? går det att bygga tillbaka den ?? den är ju bara 5 år gammal men det kanske inte spelar någon roll idagen konstiga värld
 
Daniel Larsson skrev:På vilket sätt bygger dom om den ?? går det att bygga tillbaka den ?? den är ju bara 5 år gammal men det kanske inte spelar någon roll idagen konstiga världKlicka för att utvidga...
Nja, längre upp i tråden visar det sig att det uttalandet byggde på missförstånd och inte var korrekt.



Inga ombyggnationer, frakten är i fraktutrymmet precis som vanligt och man har inte tagit bort några säten.
 
Kan man av flightnumren på de här fraktflighterna dra slutsatsen att chicagosvängen förra veckan gick med last i båda riktningarna (SK7049/SK7048) medan den nu aktuella hongkongflighten hade 9xxx-nummer i östlig riktning (SK9240/SK7049)?

Det förefaller för övrigt osannolikt att det skulle föreligga något större fraktbehov från Skandinavien till Kina....
 
KalleSus skrev:Kan man av flightnumren på de här fraktflighterna dra slutsatsen att chicagosvängen förra veckan gick med last i båda riktningarna (SK7049/SK7048) medan den nu aktuella hongkongflighten hade 9xxx-nummer i östlig riktning (SK9240/SK7049)?Det förefaller för övrigt osannolikt att det skulle föreligga något större fraktbehov från Skandinavien till Kina....Klicka för att utvidga...
Japp, SK9xxx är tomflighter/positioneringsflighter, medans SK7xxx är chartrade plan. Så det du säger stämmer helt!
 
KalleSus skrev:Kan man av flightnumren på de här fraktflighterna dra slutsatsen att chicagosvängen förra veckan gick med last i båda riktningarna (SK7049/SK7048) medan den nu aktuella hongkongflighten hade 9xxx-nummer i östlig riktning (SK9240/SK7049)?Det förefaller för övrigt osannolikt att det skulle föreligga något större fraktbehov från Skandinavien till Kina....Klicka för att utvidga...
Enligt uppgift var planet i princip fullastat på utvägen med export från Sverige till USA. Medicinsk utrustning.

Hem hade de också en ansenlig mängd frakt med sig, men inte lika mycket som ut.
 
Back
Top