SAS flyttar Los Angeles från Arlanda till Kastrup

Homer skrev:och morgonpigga, fakir från Hamburg men från andra städer finns det väl inte med anslutning samma dag?Klicka för att utvidga...
Ankommande internationella (ej nordiska) SAS-flyg (ej annan Star Alliance till Köpenhamn) före 08:20 t.ex. imorgon.

Vilnius (07:00)

Gdansk (07:05)

Palanga (07:05)

Düsseldorf (07:25)

Hamburg (07:25)

Stuttgart (07:30)

Amsterdam (08:20)

Så några till utomnordiska finns men det är klart, jättemånga är det inte. Å andra sidan är ju dessa (tyska) städer hyggligt stora (och näringslivsinriktade) och kan ju tänkas ha en och annan som kan tänka sig flyga med SAS (till ett ofta konkurrenskraftigt pris) till Los Angeles. Time will tell om det flyger.

Kan SAS själva välja sina avgångstider, är dom inte tvungna att ta hänsyn till när ankommande flygplats vill ta emot dom?

Vad folk klagar, jag tänkte testa linjen nu och kör MAN-OSL-ARN-CPH-LAX-CPH-ARN-CPH-MAN...... dock 2 olika biljetter.... men som sagt, poängen ska in.

John Rosenbaum skrev:vad ger den i poäng? Hur många dagar är du borta?Klicka för att utvidga...
Är inte helt säker på poängen, men runt 20K och då är alla flyg i plus. Totalt 6 dagar:

MAN-OSL-ARN och natt på Clarion ARN

ARN-CPH-LAX och 2 nätter i LA

LAX-CPH-ARN inklusive 1 natt ombord - sedan 1 natt på Hilton slussen

ARN-CPH-MAN

trekker skrev:Är inte helt säker på poängen, men runt 20K och då är alla flyg i plus. Totalt 6 dagar:MAN-OSL-ARN och natt på Clarion ARNARN-CPH-LAX och 2 nätter i LALAX-CPH-ARN inklusive 1 natt ombord - sedan 1 natt på Hilton slussenARN-CPH-MANKlicka för att utvidga...

Starkt!

Agö skrev:Ankommande internationella (ej nordiska) SAS-flyg (ej annan Star Alliance till Köpenhamn) före 08:20 t.ex. imorgon.Vilnius (07:00)Gdansk (07:05)Palanga (07:05)Düsseldorf (07:25)Hamburg (07:25)Stuttgart (07:30)Amsterdam (08:20)Så några till utomnordiska finns men det är klart, jättemånga är det inte. Å andra sidan är ju dessa (tyska) städer hyggligt stora (och näringslivsinriktade) och kan ju tänkas ha en och annan som kan tänka sig flyga med SAS (till ett ofta konkurrenskraftigt pris) till Los Angeles. Time will tell om det flyger.Klicka för att utvidga...

Det är tyska städer som inte har någon stark Lufthansanärvaro och det är ingen slump. Därifrån kan man plocka kunder som ändå måste byta flyg om de ska till USA. Samma gäller Amsterdam som inte har något stark Star Alliance närvaro. När jag flugit till Boston så är det en del tyskar ombord. Har man tur hamnar man sidan om någon trevlig men den historien kan jag berätta en annan gång.

Gizmo79 skrev:Kan SAS själva välja sina avgångstider, är dom inte tvungna att ta hänsyn till när ankommande flygplats vill ta emot dom?Klicka för att utvidga...

Nej, inte till LAX, de har slottider att förhålla sig till, liksom LHR och andra stora flygplatser.

trekker skrev:Vad folk klagar, jag tänkte testa linjen nu och kör MAN-OSL-ARN-CPH-LAX-CPH-ARN-CPH-MAN...... dock 2 olika biljetter.... men som sagt, poängen ska in.Klicka för att utvidga...

Haha ja det är ju helt otroligt att det finns människor som vill ha direktflyg när man istället kan ta åtta olika flighter och håva in poäng därefter!

Hachans skrev:Nej, inte till LAX, de har slottider att förhålla sig till, liksom LHR och andra stora flygplatser.Klicka för att utvidga...

Det gäller på LAX, ja. Men jag gissar att de har ganska stor flexibilitet på Kastrup när det gäller tiderna. De hade säkert kunnat lägga avgångstiden från Kastrup 45 minuter senare och ändå klara slottiderna på Los Angeles. Men det har väl så klart också att göra lite med bränsleekonomi. SAS är ju inte kända för att flyga snabbare än de behöver. Nu vet jag inte om det hade spelat någon roll för dem som utgår från Arlanda ändå.

Min personliga reflektion, som vanligtvis resandes i tjänsten, är dock att ett flyg med avgångstid från ARN kl. 07:00 hade varit helt i sin ordning för mig, och om det är så att jag ska nöjesresa så hade faktiskt kl 06:00 också fungerat.

Jag vet dock att många här på forumet reser både till LAX och andra ställen långt bort, stannar ett dygn och reser sedan vidare igen. Då hade det kanske varit lite tungt, men majoriteten av SAS resenärer gör ju inte på det viset.

När det gäller dem som först måste ta ett inrikesben innan de far vidare till så är det väl helt krasst så att ni inte är tillräckligt många för att SAS ska tycka att det är lönsamt att anpassa tiderna, alternativt ha en anpassad direktflight

Det idealiska hade säkert varit att lägga avgångarna från Kastrup runt kl. 11. Då hinner man ta sig från Kiruna och Umeå också, men då hade man säkert inte klarat av den erhållna slottiden på LAX.

Jag utgår från att SAS har räknat på detta.

ResenärenLars skrev:Det gäller på LAX, ja. Men jag gissar att de har ganska stor flexibilitet på Kastrup när det gäller tiderna. De hade säkert kunnat lägga avgångstiden från Kastrup 45 minuter senare och ändå klara slottiderna på Los Angeles. Men det har väl så klart också att göra lite med bränsleekonomi. SAS är ju inte kända för att flyga snabbare än de behöver. Nu vet jag inte om det hade spelat någon roll för dem som utgår från Arlanda ändå.Min personliga reflektion, som vanligtvis resandes i tjänsten, är dock att ett flyg med avgångstid från ARN kl. 07:00 hade varit helt i sin ordning för mig, och om det är så att jag ska nöjesresa så hade faktiskt kl 06:00 också fungerat.Jag vet dock att många här på forumet reser både till LAX och andra ställen långt bort, stannar ett dygn och reser sedan vidare igen. Då hade det kanske varit lite tungt, men majoriteten av SAS resenärer gör ju inte på det viset.När det gäller dem som först måste ta ett inrikesben innan de far vidare till så är det väl helt krasst så att ni inte är tillräckligt många för att SAS ska tycka att det är lönsamt att anpassa tiderna, alternativt ha en anpassad direktflightDet idealiska hade säkert varit att lägga avgångarna från Kastrup runt kl. 11. Då hinner man ta sig från Kiruna och Umeå också, men då hade man säkert inte klarat av den erhållna slottiden på LAX.Jag utgår från att SAS har räknat på detta.Klicka för att utvidga...
Boarding för den generella massan var klar när vi ankom från Stockholm något sena, vi satt nog en 20-30 minuter och väntade in folk efter att vi boardat också. Dvs ingen panik för SAS att stänga dörren och sticka.

Bookinger jeg har i juni og september har fått ny avgangstid 12.15 med ankomst 14.45

Avgang LAX er endret til 11.05 (!) med ankomst 7.15

En booking i desember er så langt uendret.

Ja det var märkligt. Kollar ExpertFlyer för juli

SK931 CPH-LAX är 12:15 - 14:45

SK934 LAX-CPH är 11:05 - 07:15+1

Det innebär två A350 i rotation med en layover på LAX på 20 timmar. Märkligt..

De har även ändrar SFO-CPH

t.ex. i maj SK936 SFO-CPH från 16:10-11:50 till 11:30-12:45

Homer skrev:De har även ändrar SFO-CPHt.ex. i maj SK936 SFO-CPH från 16:10-11:50 till 11:30-12:45Klicka för att utvidga...

I juli ligger denna också som

SK931 CPH-LAX är 12:05 - 14:20

SK934 LAX-CPH är 11:30 - 07:10+1

Mycket märkligt. Är det början på ett temporärt slut för linjerna?

Senator skrev:Ja det var märkligt. Kollar ExpertFlyer för juliSK931 CPH-LAX är 12:15 - 14:45SK934 LAX-CPH är 11:05 - 07:15+1Det innebär två A350 i rotation med en layover på LAX på 20 timmar. Märkligt..Klicka för att utvidga...
Just nu trafikeras IAD, PVG samt SFO med liknande set-up där flygplanet övernattar cirka 20 timmar på destinationen.

Det verkar det inte finnas någon tillgänglighet till HND i sommar så oanvända flygplan finns det nog gott om...

Back