SAS höjer priserna för bonusresor med partner flygbolag 1 december 2025

Det är ju såklart alltid tråkigt med höjningar, men med tanke på hur länge kostnaden för SAS-awards varit konstant så får det väl ändå anses acceptabelt...

Denna höjning stärker ju även Mastercard Premium något då det innebär att det blir exakt samma kostnad att boka en SAS-award i business med antingen FlyPremium (om man har högsta nivån) eller en Amex Elite-voucher.



Höjningen för Karibien känns dock väl tilltagen, framförallt med tanke på att det inte är så långt mellan t.ex. Miami och många av de karibiska öarna. Men Karibien kanske blev för populärt då det var en av de regioner som fick bättre tillgänglighet med Skyteam....
 
Thornado skrev:Det är ju såklart alltid tråkigt med höjningar, men med tanke på hur länge kostnaden för SAS-awards varit konstant så får det väl ändå anses acceptabelt...Denna höjning stärker ju även Mastercard Premium något då det innebär att det blir exakt samma kostnad att boka en SAS-award i business med antingen FlyPremium (om man har högsta nivån) eller en Amex Elite-voucher.Höjningen för Karibien känns dock väl tilltagen, framförallt med tanke på att det inte är så långt mellan t.ex. Miami och många av de karibiska öarna. Men Karibien kanske blev för populärt då det var en av de regioner som fick bättre tillgänglighet med Skyteam....Klicka för att utvidga...
Jag missuppfattar något - men om detta är ändringar i prissättning för partner awards, hur spelar då FlyPremium någon roll? SAS har ju en egen prislista för egna awards.
 
Thornado skrev:Det är ju såklart alltid tråkigt med höjningar, men med tanke på hur länge kostnaden för SAS-awards varit konstant så får det väl ändå anses acceptabelt...Denna höjning stärker ju även Mastercard Premium något då det innebär att det blir exakt samma kostnad att boka en SAS-award i business med antingen FlyPremium (om man har högsta nivån) eller en Amex Elite-voucher.Höjningen för Karibien känns dock väl tilltagen, framförallt med tanke på att det inte är så långt mellan t.ex. Miami och många av de karibiska öarna. Men Karibien kanske blev för populärt då det var en av de regioner som fick bättre tillgänglighet med Skyteam....Klicka för att utvidga...
Tycker man ser tydligt att dit man kan hitta awards (Nordafrika och Karibien) fick sig de absolut största höjningarna, inte så konstigt när AF/KLM är bra på att flyga åt bägge dessa håll.
 
FilipJ skrev:Jag missuppfattar något - men om detta är ändringar i prissättning för partner awards, hur spelar då FlyPremium någon roll? SAS har ju en egen prislista för egna awards.Klicka för att utvidga...


Om du kollar länken från Eurobonusguiden så ser du att de kommer att höja priserna för egna awards också.

När jag tittar på den igen inser jag dessutom att höjningen är högre än jag tänkte när jag läste första gången då de visar priserna för enkelresa för SAS-awards, men t/r för partnerawards, så det är alltså en 20%-ig höjning för SAS-awards i Premium och Business.
 
FilipJ skrev:Jag missuppfattar något - men om detta är ändringar i prissättning för partner awards, hur spelar då FlyPremium någon roll? SAS har ju en egen prislista för egna awards.Klicka för att utvidga...
Man höjer även longhaul premium och business med SAS.
 
Thornado skrev:Om du kollar länken från Eurobonusguiden så ser du att de kommer att höja priserna för egna awards också.När jag tittar på den igen inser jag dessutom att höjningen är högre än jag tänkte när jag läste första gången då de visar priserna för enkelresa för SAS-awards, men t/r för partnerawards, så det är alltså en 20%-ig höjning för SAS-awards i Premium och Business.Klicka för att utvidga...
Ahh. Jag tittade bara på SAS egna sida. Ska läsa Eurobonusguidens inlägg också.
 
Mikeswede skrev:Nu väntar vi bara på hur SAS skall få detta att låta positivt för oss kunder. Spelar ingen roll för mig. Om det inte finnns något att boka dit jag vill så splear ju en höjning ingen roll. Bara att konstatera att både AMEX (tills dom byter flygbolag) och SAS är lost case för mig.Klicka för att utvidga...
Givet 1m-resorna och den allmänna ökningen på att fler använder EBB och enklare att få in poäng var det ganska väntat.



Om det här bara ökar utbudet av bokningsbara biz biljetter kommer jag vara ganska nöjd. Jag har noll intresse att EBB-spend på kökprylar eller kläder (då hade jag inte valt att spara EBB utan använt mig av andra sätt) utan vill använda mina EBB till flygbiljetter.
 
Priset har varit lite i lågt tycker jag, framförallt rena SAS. Partner med voucher är fortfarande väldigt starkt, men som vanligt är det utbudsfrågan som troligtvis inte kommer påverkas så mycket när poäng fortfarande kommer ut i omlopp...
 
Att bonus economy kostar hälften av en business bonus blir fortfarande knasigt jämfört med vad prisskillnaden är i revenue. Nu kommer vi att ha ett relativpris på 2:1 för bonus eco/biz samtidigt som det är ungefär 4:1 eller 5:1 för revenue. Det känns mer logiskt om bonuspriserna avspeglade relationen mot kronor-priset.
 
Piffsan skrev:Givet 1m-resorna och den allmänna ökningen på att fler använder EBB och enklare att få in poäng var det ganska väntat.Om det här bara ökar utbudet av bokningsbara biz biljetter kommer jag vara ganska nöjd. Jag har noll intresse att EBB-spend på kökprylar eller kläder (då hade jag inte valt att spara EBB utan använt mig av andra sätt) utan vill använda mina EBB till flygbiljetter.Klicka för att utvidga...
Att denna ytterst marginella ökningen har någon märkbar effekt på tillgången av bonusresor ser jag som absolut uteslutet.
 
Ganska beskedliga höjningar, på gott och ont. Gott: Ingen lär gå i poängkonkurs pga detta. Ont: Det lär inte leda till någon förändring av tillgången.



Bara ganska vardaglig inflation, med andra ord...
 
Amex Elite totalt och fullständigt värdelöst om man använder poängen på rena SK-flyg.
 
Jonas C skrev:Amex Elite totalt och fullständigt värdelöst om man använder poängen på rena SK-flyg.Klicka för att utvidga...
Japp, förutsatt att man har högsta nivån FlyPremium. För min del är dock Elite den enskilt största anledningen att jag faktiskt når den nivån.



Lite så jag resonerat hittills, så länge jag får till >1 longhaul business (för två pers) per år med SAS utan allt för stora kompromisser tycker jag att det är värt kostnaden för Elite + MC Premium. Samtidigt börjar man ju fundera på alternativkostnaden och alternativet med MR-kort.
 
Jonas C skrev:Amex Elite totalt och fullständigt värdelöst om man använder poängen på rena SK-flyg.Klicka för att utvidga...
Jag förstår vad du menar - priset i business med högsta Fly Premium-nivån är detsamma som om man använder en 2-4-1 voucher, så det finns då inget behov av vouchers på rena SK-flyg. Jag tänkte likadant. Men så kom jag på att ungdomarna gärna tar emot en biljett av pappa till Kalifornien även om det är i ekonomiklass och då kan man använda en voucher - 30 000 poäng för en t.o.r. Stockholm - Los Angeles eller San Fransisco är inget dåligt värde ändå och inte svårt att hitta platser heller.
 
Trist tycker jag. Jag hör inte till dem som tror på att höjningar påverkar tillgängligheten nämnvärt.



Jag förstår inte heller inflationslogiken: när det är SAS som 100% reglerar poängens värde vid intjäning - här ska sägas dock att jag ej läst ekonomi så kan vara något jag inte känner till om hur det hänger samman.



Som boende utanför SE/DK/NO har jag ej tillgång till FlyPremiun eller liknade, utan betalar alltid fullpris på bonusresor (kampanjer brukar dessutom exkludera resor som ej påbörjas/avslutas i länderna ovan).
 
Gnopps skrev:Trist tycker jag. Jag hör inte till dem som tror på att höjningar påverkar tillgängligheten nämnvärt.Jag förstår inte heller inflationslogiken: när det är SAS som 100% reglerar poängens värde vid intjäning - här ska sägas dock att jag ej läst ekonomi så kan vara något jag inte känner till om hur det hänger samman.Som boende utanför SE/DK/NO har jag ej tillgång till FlyPremiun eller liknade, utan betalar alltid fullpris på bonusresor (kampanjer brukar dessutom exkludera resor som ej påbörjas/avslutas i länderna ovan).Klicka för att utvidga...
Inflationen i programmet följer inflationen i samhället, eftersom de två är länkade.



Har du 5% inflation i samhället och 20% intjäning på Amex, så ökar antalet poäng man tjänar också med 5% när man betalar med kortet.
 
fcx skrev:Inflationen i programmet följer inflationen i samhället, eftersom de två är länkade.Har du 5% inflation i samhället och 20% intjäning på Amex, så ökar antalet poäng man tjänar också med 5% när man betalar med kortet.Klicka för att utvidga...
Enig i ovan. Dock gör detta det att poäng för flyg blir relativt mindre värda i relation till ”kortpoäng” om inte intjäningstabellen för flyg också korrigeras. Nu har man ju höjd för dem med EBG ganska rejält så det kompenserar ju en del, i vart fall för den gruppen.
 
DRG skrev:Enig i ovan. Dock gör detta det att poäng för flyg blir relativt mindre värda i relation till ”kortpoäng” om inte intjäningstabellen för flyg också korrigeras. Nu har man ju höjd för dem med EBG ganska rejält så det kompenserar ju en del, i vart fall för den gruppen.Klicka för att utvidga...


Högre statusbonusför EBG/D när det gäller bonuspoäng ja, men samtidigt så har man ju över de senaste 10 åren i flera steg totalt slaktat poängintjäningen i grunden på flygresor i Go/economy, så jag skulle ändå säga att det blivit avsevärt mycket svårare att tjäna in poäng via flygresor, åtminstone med mitt resmönster.
 
Nya poängen för SAS awards (enkelresa, som är 50% av tor).

Allt går att hitta på följande länk





| SAS




favicon-32x32.png


www.sas.se






1762882758187-png.170031
 
Back
Top