johan-gott
New member
flygräddaren skrev:Ja detta måste vara den största lögnen av de alla. Helt otroligt.Klicka för att utvidga...
Syftar du på klimatkompensation, klimatförändringar orsakade av koldioxidutsläpp eller något annat?
flygräddaren skrev:Ja detta måste vara den största lögnen av de alla. Helt otroligt.Klicka för att utvidga...
Gusthild skrev:Sedan till vad ni andra diskuterar angående att flygen skulle minska om fler valde bort det, tror man måste även tänka det att företagen är alldeles för beroende av flyg samt att det är det enda som går att färdas längre sträckor snabbt. Du kan ju inte välja att ta tåget till new york och det finns därför ingen konkurrens.Dessutom är ju flyget en sådan extremt liten del av de totala koldioxidutsläppen så det finns andra saker att tackla före som dessutom är enklare.Sedan om man ser på vad en a320neo har för utsläpp per passagerare så är det fortfarande bra mycket mindre än vad min 520d släpper ut.Klicka för att utvidga...
Ja det är för mig obegripligt. Annat som är obegripligt är att jag snart ska på en "halvlång" inrikesresa. Envägs hyrbil är billigare än de billigaste tågbiljetterna för två personer och då slipper vi dessutom kostnader för att ta oss till och från järnvägsstationen. Och så vill "dom" att man ska åka kollektivt... Går liksom inte ihop.mano81 skrev:Många gånger kostar det miondre att flyga än att åka tåg till exempel.Klicka för att utvidga...
Tråden handlar om just klimatkompensation, så därmed syftar jag på just detta. Finns dock inget som tyder på att klimatkompensation skulle förhindra eller för den del minska klimatförändringarna (mer än marginellt) beroende på koldioxidutsläpp.Johan Gott skrev:Syftar du på klimatkompensation, klimatförändringar orsakade av koldioxidutsläpp eller något annat?Klicka för att utvidga...
Problemet är att det inte hjälper ens om alla slutar att flyga, flyget står bara för ca 2% av utsläppen globalt så även helt utan flyg så fortsätter uppvärmningen. Det är de stora utsläppssektorerna man måste gå på med kraft för att få någon märkbar effekt, t ex elektrifiering av alla fordon på land, nedläggning av alla kolkraftverk och ersätta med kärnkraft e t c. Samt vända befolkningsökningen till en minskning istället. Semester (okynnes)-resande kan man naturligtvis sikta in sig på som en symbolisk åtgärd men bara det nödvändiga flygandet för att hålla världsekonomin igång gör att det är fel sektor att fokusera först på.mano81 skrev:Detta lugnar min klimatångest lite men problemet är att flygresandet ökar allt mer. Enligt samma artikel: "I Sverige är antalet utrikes flygresor per invånare över 60 procent fler i dag än början av 90-talet. De internationella flygresorna har ökat med 130 procent mellan 1990 och 2014."Klicka för att utvidga...
Canadien skrev:Problemet är att det inte hjälper ens om alla slutar att flyga, flyget står bara för ca 2% av utsläppen globalt så även helt utan flyg så fortsätter uppvärmningen. Det är de stora utsläppssektorerna man måste gå på med kraft för att få någon märkbar effekt, t ex elektrifiering av alla fordon på land, nedläggning av alla kolkraftverk och ersätta med kärnkraft e t c. Samt vända befolkningsökningen till en minskning istället. Semester (okynnes)-resande kan man naturligtvis sikta in sig på som en symbolisk åtgärd men bara det nödvändiga flygandet för att hålla världsekonomin igång gör att det är fel sektor att fokusera först på.Klicka för att utvidga...
nja.....det är väl ändå inte helt sant om du tänker på koldioxidutsläpp. Men jag jag håller med om att det är bra för SAS som får nöjda kunderVindpilen skrev:Nu tycker jag vi kan gå tillbaka till att tråden handlar om något positivt. Oavsett hur stor eller liten effekt det har så är effekten just det, nämligen positiv.Klicka för att utvidga...
flygräddaren skrev:nja.....det är väl ändå inte helt sant om du tänker på koldioxidutsläpp. Men jag jag håller med om att det är bra för SAS som får nöjda kunderKlicka för att utvidga...
Att det kostar pengar är naturligtvis negativt. Tänker dock inte ge mig in i någon debatt om det är väl använda pengar eller ej.Vindpilen skrev:Du menar att det finns en negativ effekt av att SAS väljer att koldioxidkompensera för sina medlemmar?Klicka för att utvidga...
flygräddaren skrev:nja.....det är väl ändå inte helt sant om du tänker på koldioxidutsläpp. Men jag jag håller med om att det är bra för SAS som får nöjda kunderKlicka för att utvidga...
Delayed skrev:Att det kostar pengar är naturligtvis negativt. Tänker dock inte ge mig in i någon debatt om det är väl använda pengar eller ej.Klicka för att utvidga...
Kimmen00 skrev:Exakt.. flyget är så otroligt liten del.. men har hamnat i skottgluggen och det man skjuter på är svennebanans resande trots att det är försumbart i det stora hela. Som vanligt sväljer man mygg och silar kameler ivrigt påhejade av södermalms-influencerna. Nej tack.Klicka för att utvidga...
Ja det var så jag menade.Vindpilen skrev:Att det kostar pengar är väl i så fall negativt för eventuella ägare och de som nyttjar tjänsterna som nu får dyrare biljetter (eventuellt)Klicka för att utvidga...
Nej och det menade jag inte heller. Sorry om det blev otydligt.Vindpilen skrev:Det finns ingenting negativt för miljön med att SAS som bolag väljer att koldioxidkompensera.Klicka för att utvidga...
Ja både ekonomiskt och miljömässigtVindpilen skrev:Du menar att det finns en negativ effekt av att SAS väljer att koldioxidkompensera för sina medlemmar?Klicka för att utvidga...
flygräddaren skrev:Ja både ekonomiskt och miljömässigtKlicka för att utvidga...
Om du följer SAS länken där de skriver om detta så får du se vilka platser och vilka projekt de bidrar till. Det var bl.a 4 i Norge, mängder i Asien och ett antal i Afrika.Gusthild skrev:SAS klimatkompensation går ju till företag i u-länder, är det någon som vet mer exakt vilka? Hade varit intressant att veta.Sedan till vad ni andra diskuterar angående att flygen skulle minska om fler valde bort det, tror man måste även tänka det att företagen är alldeles för beroende av flyg samt att det är det enda som går att färdas längre sträckor snabbt. Du kan ju inte välja att ta tåget till new york och det finns därför ingen konkurrens.Dessutom är ju flyget en sådan extremt liten del av de totala koldioxidutsläppen så det finns andra saker att tackla före som dessutom är enklare.Sedan om man ser på vad en a320neo har för utsläpp per passagerare så är det fortfarande bra mycket mindre än vad min 520d släpper ut.Men åter igen, är det någon som vet vilka länderna är och vilka företag?Klicka för att utvidga...
flygräddaren skrev:Störst bidragande faktor är folk som tror att klimatkompensation har en positiv effekt på växthusgaser i atmosfären och därmed nyttjar detta för att stilla sitt samvete.Klicka för att utvidga...
Finns det någon gräns?ulagun skrev:Var går gränsen för publisistisk dumhet.Klicka för att utvidga...