SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

bachelor skrev:Sidenote, SAS resenärer under hösten kommer alltså ha två lounger att välja mellan på Landvetter. SAS eller Menzies (skyteam) om inget ändras. Undra hur länge det kan hålla...?Klicka för att utvidga...


SAS resenärer får samma sas lounge, tror inte sas kommer betala för menzie.

KLMAF resenärer får menzie innan sep och förmodligen sas lounge efter sep.



Undrar när kommer KLMAF till T5 på ARN och om LH grupp kommer flyttas till T2?
 
bachelor skrev:Sidenote, SAS resenärer under hösten kommer alltså ha två lounger att välja mellan på Landvetter. SAS eller Menzies (skyteam) om inget ändras. Undra hur länge det kan hålla...?Klicka för att utvidga...


Det är flygbolagen själva som bestämmer vilken lounge de ger tillgång till. Och det är med hög sannolikhet så att det är Skyteam som kommer flytta in i SAS-loungen och säga upp avtalet med Menzies, medan Star Alliance-bolagen får skapa kontrakt med dem.
 
bachelor skrev:Sidenote, SAS resenärer under hösten kommer alltså ha två lounger att välja mellan på Landvetter. SAS eller Menzies (skyteam) om inget ändras. Undra hur länge det kan hålla...?Klicka för att utvidga...
Skulle tro att det kan bli olika flytt som kommer ske, men nog sannolikt att flygplatsen önskar göra det vid övergången till vinterschemat.
 
mylabel skrev:SAS resenärer får samma sas lounge, tror inte sas kommer betala för menzie.KLMAF resenärer får menzie innan sep och förmodligen sas lounge efter sep.Undrar när kommer KLMAF till T5 på ARN och om LH grupp kommer flyttas till T2?Klicka för att utvidga...


Skulle tippa på att de flyttar samtidigt som förbindelserna med SAS börjar fungera där i månadsskiftet. Om LH flyttar vetesjutton. Får väl se.
 
bachelor skrev:Sidenote, SAS resenärer under hösten kommer alltså ha två lounger att välja mellan på Landvetter. SAS eller Menzies (skyteam) om inget ändras. Undra hur länge det kan hålla...?Klicka för att utvidga...
Med stor sannolikhet kommer det bli en rockad där...
 
Ser ju lovande och strukturerat ut. Ser faktiskt fram emot bytet och hoppas på god tillgänglighet med KLM och testa lite nya destinationer.



Nya poängtabeller vore kul att se. Samt vad som händer med bokad resa med star alliance som får förändringar som kräver ombokning och detta sker efter 1/9. Kommer man kunna kombinera Star Alliance och Skyteam legs eller måste då allt bokas om?

Har exempelvis en resa i oktober med 4+4 legs (totalt 8) med totalt 4 olika bolag star alliance varav ett är turkish airlines. Sannolikheten att den resan inte kommer behöva ombokas på något vis ser jag som låg utifrån tidigare erfarenhet av alla ändringar turkish brukar göra... så låt säga ett ben skiter sig med turkish kommer jag kunna lägga till ett skyteam-leg eller omboka allt. Dessutom är det 4 pers och business (till Punta Cana). Så räknar nästan med den inte blir av...
 
Linmet skrev:Ser ju lovande och strukturerat ut. Ser faktiskt fram emot bytet och hoppas på god tillgänglighet med KLM och testa lite nya destinationer.Nya poängtabeller vore kul att se. Samt vad som händer med bokad resa med star alliance som får förändringar som kräver ombokning och detta sker efter 1/9. Kommer man kunna kombinera Star Alliance och Skyteam legs eller måste då allt bokas om?Har exempelvis en resa i oktober med 4+4 legs (totalt 8) med totalt 4 olika bolag star alliance varav ett är turkish airlines. Sannolikheten att den resan inte kommer behöva ombokas på något vis ser jag som låg utifrån tidigare erfarenhet av alla ändringar turkish brukar göra... så låt säga ett ben skiter sig med turkish kommer jag kunna lägga till ett skyteam-leg eller omboka allt. Dessutom är det 4 pers och business (till Punta Cana). Så räknar nästan med den inte blir av...Klicka för att utvidga...


Det står på Eurobonussidan vad som händer. Ombokningar som sker innan 31/8 görs inom Star Alliance. Ombokningar efter 1/9 inom Skyteam. Så det är bara att hitta ny resa inom Skyteam om det skulle bli så.
 
Det var en väldigt tydlig uppradning av vilka ändringar som kommer ske. Här har SAS gjort ett bra jobb för att hålla kommunikationen väldigt krispig och lätt-uppfattad. Tror jag får nästan alla mina frågor besvarade här.



Det enda negativa är av mer personlig karaktär än system-artat.

Jag har för min familj en Awardresa bokad till Thailand över nyår, allt i economy. Tanken vid bokningstillfället var att uppgradera till Business när ev platser öppnades upp närmare avresetillfället. Nu kommer fönstret för att få till den uppgradering avsevärt krympa. Att kunna nyttja Senator lounge via EBG på vägen har också reducerats till samma chans som en snöbolls i Edward Bloms armhåla. Jag kan föreställa mig att det finns många andra i samma situation då awardplatserna till storhelgerna försvinner oerhört snabbt. Med det sagt så var det en fullt medveten risk vid bokningstillfället.
 
Blir intressant att se hur det blir för SAS på LHR. Efter bytet till Skyteam lär man ju som SAS-resenär stå utan lounge på T2, och även om de så småningom byter till T4 kan man nog inte heller räkna med någon tillgång till lounge eftersom det bara finns tredjeparts-lounger där i nuläget. Blir för mig lite av en dealbreaker för att flyga med SAS från LHR från och med 1:a september…
 
airac skrev:Skulle tro att det kan bli olika flytt som kommer ske, men nog sannolikt att flygplatsen önskar göra det vid övergången till vinterschemat.Klicka för att utvidga...
Inte omöjligt att det blir en LH lounge i CPH, ev ARN/OSL?
 
GOT-XXX skrev:Blir intressant att se hur det blir för SAS på LHR. Efter bytet till Skyteam lär man ju som SAS-resenär stå utan lounge på T2, och även om de så småningom byter till T4 kan man nog inte heller räkna med någon tillgång till lounge eftersom det bara finns tredjeparts-lounger där i nuläget. Blir för mig lite av en dealbreaker för att flyga med SAS från LHR från och med 1:a september…Klicka för att utvidga...
Vi ska nog inte se bort ifrån möjligheten att tredjepartsloungerna återkommer på utvalda destinationer. Antingen permanent eller som en tillfällig lösning. Sen är väl oddsen rätt goda att man gör en deal med Lufthansa om att fortsätta ha tillgång till varandras lounger till förmånliga villkor en tid framöver, det skulle ju ligga i bägges intressen.



Men, ja. Löser man inte detta på LHR så blir det BA framöver.
 
GOT-XXX skrev:Blir intressant att se hur det blir för SAS på LHR. Efter bytet till Skyteam lär man ju som SAS-resenär stå utan lounge på T2, och även om de så småningom byter till T4 kan man nog inte heller räkna med någon tillgång till lounge eftersom det bara finns tredjeparts-lounger där i nuläget. Blir för mig lite av en dealbreaker för att flyga med SAS från LHR från och med 1:a september…Klicka för att utvidga...
Skulle nog mer tippa på att de byter tillbaka till T3 på Heathrow, samma terminal som Virgin, Delta och Air France-KLM använder.
 
Jonas C skrev:Skulle nog mer tippa på att de byter tillbaka till T3 på Heathrow, samma terminal som Virgin, Delta och Air France-KLM använder.Klicka för att utvidga...
Detta måste ju vara den mest realistiska långsiktiga lösningen då hela flygvärlden gått mot att organisera sig på flygplatser/terminaler efter allians de senaste två decennierna.
 
Jonas C skrev:Skulle nog mer tippa på att de byter tillbaka till T3 på Heathrow, samma terminal som Virgin, Delta och Air France-KLM använder.Klicka för att utvidga...


Med tanke på hur stort SAS är på LHR, får de ens plats på T3 eller T4?

Skulle gissa att SAS stannar på T2 och håller samma status som Aerlingus som feedar pax till T3 och T5 för BA och AA.
 
Jonas C skrev:Skulle nog mer tippa på att de byter tillbaka till T3 på Heathrow, samma terminal som Virgin, Delta och Air France-KLM använder.Klicka för att utvidga...
Det var väl bara under pandemin som Air France-KLM flyttade till T3? Vad jag kan se har de nu flyttat tillbaka till T4 sedan drygt ett år tillbaka.



T4 är ju traditionellt Skyteam-terminalen (fanns ju till och med en Skyteam-lounge där innan pandemin), medan T3 är One World, så jag kan inte riktigt se varför SAS skulle byta till T3 för att de går med i Skyteam.
 
GOT-XXX skrev:Det var väl bara under pandemin som Air France-KLM flyttade till T3? Vad jag kan se har de nu flyttat tillbaka till T4 sedan drygt ett år tillbaka.T4 är ju traditionellt Skyteam-terminalen (fanns ju till och med en Skyteam-lounge där innan pandemin), medan T3 är One World, så jag kan inte riktigt se varför SAS skulle byta till T3 för att de går med i Skyteam.Klicka för att utvidga...
Det skulle vara bättre för byten till Delta och Virgin att vara i T3. Jag utgår från att majoriteten INTE kommer att byta till AF/KLM i London. Kanske det kommer att bytas till några andra bolag i T4 men den stora strömmarna kommer nog att gå till/från Delta och Virgin som är i T3.
 
NiTu skrev:Frågan är hur man ska spela det här. Har 280.000-ish EB nu och 2st 2-4-1 som är giltiga t.o.m. 2025.Panikboka nå *A för att man "vet vad man får" eller ska man ta och avvakta istället. Känns ju orimligt att "most SkyTeam airlines" inte skulle involvera AirFrance KLM och där finns det ju många intressanta linjer man skulle kunna testa. Problemet kanske mest blir hur många poäng och till vilket pris det blir med skatter och avgifter i SkyTeam.Klicka för att utvidga...
Eftersom SAS rakt ut säger att vouchers och poäng ska funka som förrut, så skulle jag inte ha så mycket panik med att boka bara för att.

Vill/behöver du resa efter bytesdatumet, boka det nu och hoppas det inte kräver ändringar. Eftersom det inte går att boka SkyTeam innan det, så är vi låsta till att boka med gamla alliansen för resor tillsvidare.



Jag tänker boka enligt resebehov, inte enligt spekulativa försök på att hedga sina poäng. (Ja förutom då att försöka få in en LH-F här innan)
 
Fick precis mailet;

img_fb3a1619873a-1-jpeg.152097
 
Kanske egentligen skall skapa en separat tråd men om man får spekulera, vad kan man förvänta sig gällande hitta platser hos partners? Finns det någon erfarenhet av ett hyfsat stort program inom Skyteam?

Delta är väl detsamma som United och Singapore, dvs i princip omöjligt att hitta platser på(?) Är AF/KLM pålititliga och "generösa"? Finns det nån "regional joker" likt Copa/Ethiopian som släpper relativt många platser kontinuerligt och konsekvent samt har bra utbud (i den regionen).

Mycket säger sig väl sig självt med tanke på storleken men förstår kanske vad jag är ute efter (Czech har ju minst sagt svårt att erbjuda något). Tex har det varit mycket snack om Karibien, något som iof inte intresserar mig så mycket men går det realistiskt sätt att få tag på awards dit utan minutiös planering och grävande för att hitta minuten de eventuellt släpps?

PS. ger exempel utifrån mina erfarenheter och hur jag har utnyttjat Star Alliance så om någon lyckats boka 45 C inrikes med United eller aldrig lyckats hitta någon plats med Copa eller Ethiopian kanske kan ta det i någon annan tråd. Och nej vi vet ju inte hur avtalet kommer att se ut men det är ett forum...
 
ARN01 skrev:Kanske egentligen skall skapa en separat tråd men om man får spekulera, vad kan man förvänta sig gällande hitta platser hos partners? Finns det någon erfarenhet av ett hyfsat stort program inom Skyteam?Klicka för att utvidga...
AFKL har dynamisk prissättning i sitt lojalitetsprogram, FlyingBlue. Det finns gott om tillgänglighet men prissättningen varierar kraftigt beroende på vilken rutt/flyg man bokar och framför allt när. Hur tillgängligheten ser ut för EuroBonus framöver kommer givetvis bero på vilka typer av avtal SAS lyckas ta fram med med respektive Skyteam-bolag.



Jag hade själv börjat först titta på destinationer som AFKL och Delta flyger till då det är dessa SAS ska ingå i ett Joint Venture med.
 
Back
Top