SAS ny långdistans destination?

elos

New member
Intressant artikel i dagens Berlinske....

1744398370128-png.163972

Tjänstefel av SAS att åtminstone inte titta på nya destinationer. Jag antar tyvärr att de faller bort av samma skäl som tidigare men chansen finns att någon destination är lönsam av sig självt men bara varit mindre lönsam än diverse amerikanska destinatioer.

Fredrik skrev:Tjänstefel av SAS att åtminstone inte titta på nya destinationer. Jag antar tyvärr att de faller bort av samma skäl som tidigare men chansen finns att någon destination är lönsam av sig självt men bara varit mindre lönsam än diverse amerikanska destinatioer.Klicka för att utvidga...
Helt klart, kan tänka mig att SAS utvärderar alla linjer som A350 flygs till USA tex SEA vs alternativ i Asien.

Med ett frihandelsavtal med Indien ligger det nära tillhands. Även Sydamerika, frihandelsavtal, licenstillverkning av JAS Gripen etc. tror jag kommer ge en linje tid ex Sao Paolo.

Vi har ju sett väldigt lite av anpassning av linjenätet för att dra nytta av bytet till Skyteam (med undantag för Atlanta-linjen). Nu rullar Seoul igång, men ingen indikation om något partnerskap för anslutningar än. Det finns ju fler hubbar att flyga till kan man tycka.

fcx skrev:Vi har ju sett väldigt lite av anpassning av linjenätet för att dra nytta av bytet till Skyteam (med undantag för Atlanta-linjen). Nu rullar Seoul igång, men ingen indikation om något partnerskap för anslutningar än. Det finns ju fler hubbar att flyga till kan man tycka.Klicka för att utvidga...
Håller med. Mexico City hade väl passat utmärkt med connections vidare.

Kan någon förklara för en okunnig varför man inte tidigare försökt med fler destinationer som liknar Bangkok eftersom den är så populär (och lönsam)?

Alltså varma länder som även kanske har lite sol- och bad. Är det skatter och avgifter som gör att det är tufft att få ihop eller varför är utbudet så Nordamerika-fokuserat?

Ren gissning från min sida men tror att man behöver både frakt och affärsresenärer för att få ihop kalkylen.

fcx skrev:Vi har ju sett väldigt lite av anpassning av linjenätet för att dra nytta av bytet till Skyteam (med undantag för Atlanta-linjen). Nu rullar Seoul igång, men ingen indikation om något partnerskap för anslutningar än. Det finns ju fler hubbar att flyga till kan man tycka.Klicka för att utvidga...
Men gör det verkligen det? Med Seoul nu täckt är det väl någon China Eastern österut men med tanke på geopolitik och ekonomi lär det dröja ett bra tag innan det blir aktuellt igen. Saigon/Ho Chi Minh verkar Vietnam bli först på. Västerut är USA mer än täckt. Mexico City är som redan nämnts kanske närmast till hands där man kanske kan få till nåt charteravtal för att fylla upp. Sedan går det väl att få till lite transfer från norra Europa samt från andra hållet, något jag tror skulle vara ett måste för att få ihop det.

Övriga tycker jag skulle vara chansningar som skulle kräva mycket tid och bearbetning. Nairobi, obefintlig marknad och svårt med transferpax. Buenos Aires, möjligtvis om man är optimistisk och Sydamerika överlag skulle bli ”trendigt” bland gemene man och tullar gör att det blir andra flöden. Något som dock tar tid om det ens händer.

Saudi? Står väl inte direkt högt i kurs på våra breddgrader och gör de en charmoffensiv lär det vara från deras håll med Saudi eller Riyad och därmed tok subventionerat. Transfer är ju också svårt precis som Nairobi, man åker gärna inte norrut för att sen åka söderut.

Blir intressant att se hur det hela utvecklar sig. Tror SAS måste vara väldigt nytänkande och innovativa för att hitta nya destinationer som det är nu.

Taipei är väl en skyteam hub. Det vore kul. Men det är väldigt långt dit så länge Ryssland är stängt.

Avdankad skrev:Kan någon förklara för en okunnig varför man inte tidigare försökt med fler destinationer som liknar Bangkok eftersom den är så populär (och lönsam)?Alltså varma länder som även kanske har lite sol- och bad. Är det skatter och avgifter som gör att det är tufft att få ihop eller varför är utbudet så Nordamerika-fokuserat?Klicka för att utvidga...
Bangkok är populär, men är den lönsam?

fcx skrev:Bangkok är populär, men är den lönsam?Klicka för att utvidga...
Skulle vara populärare för mig om SAS kunde tänka sig att sälja biljetter hela vägen till Taipei via Bangkok i samarbete med China Airlines, i brist på direktlinje till Taiwan då.

Men till huvudämnet, Vancouver istället för Seattle om Seattle går sämre än planerat? Taipei skulle vara tokfint det med.

fcx skrev:Bangkok är populär, men är den lönsam?Klicka för att utvidga...

maswan skrev:Skulle vara populärare för mig om SAS kunde tänka sig att sälja biljetter hela vägen till Taipei via Bangkok i samarbete med China Airlines, i brist på direktlinje till Taiwan då.Klicka för att utvidga...

Två problem med Bangkok är ju dels att det är en star alliance hub och därmed relativt begränsade destinationer vidare.

Och för point to point trafiken så går man rakt upp mot thai airways som har en betydligt lägre kostnadsbad. Thai som dessutom flyger på alla sas hubbar och därmed också kan locka de lokala från Stockholm och Oslo med direktflyg.

Eftersom internet är till för vilda spekulationer (vad avenue q än må tycka), så söker man en hub destination i sydost Asien så - Jakarta? Bra på vägen mot Oceanien också.

mha321 skrev:Två problem med Bangkok är ju dels att det är en star alliance hub och därmed relativt begränsade destinationer vidare.Och för point to point trafiken så går man rakt upp mot thai airways som har en betydligt lägre kostnadsbad. Thai som dessutom flyger på alla sas hubbar och därmed också kan locka de lokala från Stockholm och Oslo med direktflyg.Eftersom internet är till för vilda spekulationer (vad avenue q än må tycka), så söker man en hub destination i sydost Asien så - Jakarta? Bra på vägen mot Oceanien också.Klicka för att utvidga...
Jag vet inte hur det fungerar bakom kulisserna, men det verkar gå långsamt för SAS att integrera andra flygbolags hubbar i sina biljettregler

Jag röstar återigen på Singapore, förvisso finns en code share med SQ redan men SIN borde vara tillräckligt intressant för både SAS och SQ. Finns nog en del SkyTeam connections att bygga vidare på samt är intressant både för affärsresenärer och turister

SAS JV med Singapore Airlines ger ju ganska smidig tillgång till främst Australien men också till vissa destinationer i Asien som Hongkong, Manila och Taipei. Om jag har förstått det hela rätt så skulle man som alternativ till direktflighten till Singapore kunna flyga med SAS till Bangkok och sedan vidare med Singapore Airlines därifrån. Det skulle ju kunna vara en anledning för SAS att också öppna en linje till Bangkok från Arlanda eller Oslo.

Jag tycker dessutom att Vietnam borde vara ett alternativ för SAS. Då flyger man till en SkyTeam hub som kan hjälpa till att transportera folk vidare ut i Asien.

mha321 skrev:Två problem med Bangkok är ju dels att det är en star alliance hub och därmed relativt begränsade destinationer vidare.Klicka för att utvidga...
Visst är det en star alliance hub, men den är också nog stor för att ha en del asiatisk sky team också, i mitt exempel hyggligt frekventa flyg med china airlines till/från taiwan.

Tror och hoppas att det kommer lite mer utanför USA/Canada från Köpenhamn

- Mexico City hade varit naturligt om man fick till ett bra samarbete med Aero Mexico

- Indien känns som det skulle vara strategisk rätt (Dehli, Mumbai)

- Dubai/Abu Dhabi har en hög konkurrens situation mend et är stora flöden både affärs mässigt och turister

- I asien skulle en tag on med Bankok - Tapei, eller Singapore - Jakarta kanske fungera

Back