SAS tar bort 24h öppet köp

imartin skrev:Står det någonstans på sidan? Jag hittar det inte.Klicka för att utvidga...
Ahh. Länken var till award. Använde förmånen för en månad sedan och det funkade. Var en flight från CPH-MUC-BOM. LH verkar marknadsföra förmånen via sin US site.



https://www.lufthansa.com/us/en/customer_service_plan#:~:text=Customers%20who%20make%20a%20reservation,prior%20to%20the%20flight's%20departure.





img_8155-jpeg.166070
 
ARN01 skrev:Får hoppas ni har rätt ni som tror att det kanske kommer något annat istället. Själv funderat på varför inte europeiska bolag kan/behövt plocka upp att i praktiken nästan allt är minst flexibelt (kan ändra destination) ”ombokningsbart” som i USA, dvs att man får voucherbelopp vid ändring/avbokning (förutom basic economy). ...Klicka för att utvidga...
Kom det inte som ett resultat av pandemin, att många biljetter fick flexibiliteten försämrad? Men oavsett anledning är det väldigt irriterande att man måste högt upp i biljett-stegen för att inte 100% av biljettpriset ska vara förlorat vid ändring.



Och återigen, USA-modellen med flexibilitet via voucher är smartare försäljning. Du får bort tveksamheten från köptillfället, du får in goa pengar i kassaflödet, köpet är slutligt och pengar förskottsbetalda. Om kunden ändrar sig stannar alla pengar i bolaget och när ombokningen väl görs har bolaget chans att få ut fare difference. Kunden känner inte sig lurad, eftersom han/hon får ut sitt $-belopp fullt ut och kan till och med vara benägen att betala en up-fare bara för att det är en positiv känsla att få ut sitt innestående belopp.



Om jag då jämför det med europeiska bolag jag känner bäst, där flexibilitet oftast betyder ingen återbetalning, ombokning bara på samma rutt mot dels en stor ombokningsavgift, dels fare-difference som gör att ombokningen kan kosta lika mycket till som man betalade initial och/eller nästan lika mycket som en ny biljett. Och man måste veta exakt vad man vill boka om till. Det går liksom inte att vänta och se när faster Agda mår bättre och det passar bättre med ett besök.



Båda metoderna har ungefär samma fördel för bolaget - köpet är slutligt och inbetalda pengar kommer att stanna i bolaget. Men den sistnämnda metoden slutar med att kunden ändå känner sig lurad eller utnyttjad.



Jag tror att alla de här små-sakerna skadar försäljningen.
 
aruba1 skrev:Ahh. Länken var till award. Använde förmånen för en månad sedan och det funkade. Var en flight från CPH-MUC-BOM. LH verkar marknadsföra förmånen via sin US site.https://www.lufthansa.com/us/en/customer_service_plan#:~:text=Customers%20who%20make%20a%20reservation,prior%20to%20the%20flight's%20departure.Visa bifogad bild 166069Klicka för att utvidga...


Intressant! Så mitt tidigare påstående i tråden att inget annat bolag i Europa erbjuder sådant var helt fel. Men många verkar hålla det lite hemligt, så de flesta resenärerna vet kanske inte om det. På så vis slipper bolagen nog att alternativet används systematiskt.
 
SilverJonten skrev:AFKL har 24h ångerköp.Klicka för att utvidga...


Många av de större bolagen har det. Förutom att driva folk till köp så skapar det mycket goodwill när pax inser att de råkat boka rätt dag men fel månad tex.
 
trygve skrev:Tilsynelatende kun for reiser til/fra USA, i tråd med hva SAS innfører nå:Visa bifogad bild 166072https://wwws.airfrance.us/information/legal/customer-commitmentKlicka för att utvidga...
Det trodde jag med, men jag är inte helt säker längre . Mind dotter gjorde en felbokning påntid (am vs pm) på en KLM resa till Asien. Ringde efter 30 min när hon såg det och det var då inga problem att avboka biljetten. Så är inte helt säker på att KLM ”bara” har det på USA resor, även om information till kund om detta inte är så tydlig.



Oavsett så är det dåligt, för även om man är van resenär så bokar man ibland fel dag/datum/fel avreseflygplats. Jag reser runt 100 legs per år och skulle säga att jag bokar fel och måste ändra när jag inser felet (efter att ha fått mailet med bekräftelsen) i ca 1-2% av fallen. Så att man inte har någon förståelse för den mänskliga faktorn lär skapa en hel del bad will hos kunderna.
 
intuition skrev:Kom det inte som ett resultat av pandemin, att många biljetter fick flexibiliteten försämrad? Men oavsett anledning är det väldigt irriterande att man måste högt upp i biljett-stegen för att inte 100% av biljettpriset ska vara förlorat vid ändring.Klicka för att utvidga...
På åtminstone USA marknaden var det tvärt om. Pandemin skapade mer flexibilitet. Några av bolagen tog sedan bort den igen efter pandemin men blev mer eller mindre tvingade av marknaden att ta tillbaks det eftersom inte alla gjorde det. Sedan har man skruvat åt det igen på basic economy...
 
aruba1 skrev:LH har 24 timmars fri avbokning.Klicka för att utvidga...
Nu fick jag ytterligare en anledning att fortsätta flyga LH (utöver att det är enda rimliga vägen österut).



Själv har jag använt funktionen både hos SAS och andra bolag där skillnaden mellan PE och C varit liten men jag enbart fått boka PE. På LH kan man då köpa cash upgrade men genom att avboka så får man även feeders i c. Hos SAS är det vad jag vet inte möjligt att få bekräftad ombokning till högre klass utan att gå via avbokning.
 
Undrar varför SAS inte har valt att behålla det för status pax. Det är ju dessa passagerare som i genomsnitt bokar flest resor, och där alltså risk för en felbokning ökar. Hade dessutom varit ännu ett sätt att "höja" värdet på status. Missed opportunity.
 
Norwegian har ju också 24 timmars öppet köp på alla biljetter. Jag undrar om de följer efter, eller gör det till ett säljargument.
 
Hachans skrev:Många av de större bolagen har det. Förutom att driva folk till köp så skapar det mycket goodwill när pax inser att de råkat boka rätt dag men fel månad tex.Klicka för att utvidga...
Ja, många av förändringarna som görs/gjorts kan jag ändå objektivt se varför man gör även om man själv personligen förlorar på det. Detta är för mig helt obegripligt och kan inte se att det sparar några större summor. Som sagt snarare tvärtom iom att ribban för att verkligen boka höjs ganska rejält. Trodde snarare trenden skulle gå mot mer flexibilitet för att differentiera sig positivt, inte tvärtom.

Kan tänka mig, förutsätter, att de är minst sagt flexibla om man ringer en kvart efter bokning om man gjort något misstag men det driver ju onödig support och godtycklighet som inte gynnar någon.
 
”led i SAS anpassning till flyalliansen Skyteam och de nya delägarna Air France och KLM” är väl ett påstående man får ta för vad det är.




original.jpg




SAS inför nya regler – så påverkas resenärer

Nästa månad inför SAS en förändring i sina biljettvillkor. Förmånen med 24 timmars öppet köp slopas. Så påverkas du som resenär.


apple-touch-icon.png


alltomresor.expressen.se
 
Fredah skrev:Vilka resebyråer erbjuder liknande villkor?Klicka för att utvidga...


Om du ändå inte får några fördelar av att boka på SAS, så varför ska man göra det?



Det är som det eviga vevandet med hotell där vi konstant blir itutade att det är bäst att boka direkt med hotellet men samtidigt så ger OTA lägre pris och bättre perks ibland. Varför ska man då fortsätta med att boka direkt hos hotellen?
 
Hachans skrev:Om du ändå inte får några fördelar av att boka på SAS, så varför ska man göra det?Det är som det eviga vevandet med hotell där vi konstant blir itutade att det är bäst att boka direkt med hotellet men samtidigt så ger OTA lägre pris och bättre perks ibland. Varför ska man då fortsätta med att boka direkt hos hotellen?Klicka för att utvidga...
Instämmer helt.

Känns dumsnålt av SAS om nu fler kommer boka via OTA borde kostnaderna snabbt överstiga de eventuella kostnader de har för avbokningar.


Mr Basic skrev:Gissar ingen men incitamentet att boka direkt hos SAS (istf billigare hos OTA) ökar iaf inte.Klicka för att utvidga...
Absolut, instämmer helt! Jag tänkte mest om någon hade tips på en som erbjuder detta? Jag har för mig att resebyråer generellt (branch standard?) har 24h avbokning gentemot hotell/flyg oavsett vad som står i fare rules. Men det betyder ju inte att de måste erbjuda det mot kunden.
 
Hachans skrev:Om du ändå inte får några fördelar av att boka på SAS, så varför ska man göra det?Det är som det eviga vevandet med hotell där vi konstant blir itutade att det är bäst att boka direkt med hotellet men samtidigt så ger OTA lägre pris och bättre perks ibland. Varför ska man då fortsätta med att boka direkt hos hotellen?Klicka för att utvidga...
Största fördelen är ju när något skiter sig och man har sas som speaking partner, och inte en online resebyrå. För mig personligen är det värt att slippa den risken om det inte är markant skillnad i pris.
 
Back
Top