SAS tar bort 24h öppet köp

Tror ni SAS tar åt sig om vi hör av oss med feedback ang detta?
 
En sak jag tänkte på är att det möjligt att AFKLM har en lista med krav för förändringar hos SAS, och att SAS-ledningen nu måste förhandla om dessa, och bestämma vilka krav de kan ge efter, och vilka de ska hålla emot så länge det går. Och i samband med detta blev det kanske så att ledningen bestämde sig för att de behövde släppa 24 timmars-regeln, för att försvara något annat (t.ex. LTG).



Ren spekulation så klart. Men inte otänkbar, eller? Däremot är ju frågan varför AFKLM egentligen skulle ha en åsikt om 24 timmars-regeln. Det borde egentligen inte vara ett problem att olika bolag i alliansen hanterar just sådant olika, utifrån marknadens förutsättningar och historisk utveckling.
 
imartin skrev:En sak jag tänkte på är att det möjligt att AFKLM har en lista med krav för förändringar hos SAS, och att SAS-ledningen nu måste förhandla om dessa, och bestämma vilka krav de kan ge efter, och vilka de ska hålla emot så länge det går. Och i samband med detta blev det kanske så att ledningen bestämde sig för att de behövde släppa 24 timmars-regeln, för att försvara något annat (t.ex. LTG).Ren spekulation så klart. Men inte otänkbar, eller? Däremot är ju frågan varför AFKLM egentligen skulle ha en åsikt om 24 timmars-regeln. Det borde egentligen inte vara ett problem att olika bolag i alliansen hanterar just sådant olika, utifrån marknadens förutsättningar och historisk utveckling.Klicka för att utvidga...
Andra bolag drabbas iof iom att även deras flyg bokas av vid connections. Gäller inte enbart SAS metall. Oavsett är det uselt.
 
imartin skrev:Ren spekulation så klart. Men inte otänkbar, eller? Däremot är ju frågan varför AFKLM egentligen skulle ha en åsikt om 24 timmars-regeln. Det borde egentligen inte vara ett problem att olika bolag i alliansen hanterar just sådant olika, utifrån marknadens förutsättningar och historisk utveckling.Klicka för att utvidga...


Det beror på hur djup integreringen kommer bli mellan SAS och AF/KLM. Om planen är att fullt införliva SAS som subsidiary (typ hur ITA nu är en LH Group medlem) så blir det ohållbart att ha olika köpvillkor.
 
Kom ihåg att AFKLM bara äger 19% av SAS än så länge. Det har snarare att göra med anpassningar inför att gå med i JV:et.
 
Utöver misstag vid bokningen (som man ofta inte kan se förrän den är utförd, som sagt) finns ju problemet att boka bonusresor med 2-4-1 för fler än två personer. Där måste man ju lägga första bokningen och sedan hoppas att man kan boka resterande passagerare. Det är ju lite av ett aber att man då inte kan avboka den första bokningen om de resterande inte går igenom.

Enda sättet är alltså att ringa in, boka, splitta, applicera vouchers och betala, men med Nya Kundtjänsten känns det inte helt straightforward...
 
gastronaut skrev:Utöver misstag vid bokningen (som man ofta inte kan se förrän den är utförd, som sagt) finns ju problemet att boka bonusresor med 2-4-1 för fler än två personer. Där måste man ju lägga första bokningen och sedan hoppas att man kan boka resterande passagerare. Det är ju lite av ett aber att man då inte kan avboka den första bokningen om de resterande inte går igenom.Enda sättet är alltså att ringa in, boka, splitta, applicera vouchers och betala, men med Nya Kundtjänsten känns det inte helt straightforward...Klicka för att utvidga...


1. Där måste man ju lägga första bokningen och sedan hoppas att man kan boka resterande passagerare - Workaround: Awardfares och Expertflyer kan visa totalt antal awardsäten tillgängliga. Några ledtrådar finns i vilken Airline. Saudia t.ex. släpper 3 economy + 1 biz på 361 dagars gränsen för long haul.



2. Det är ju lite av ett aber att man då inte kan avboka den första bokningen om de resterande inte går igenom. - Workaround: Detta verkar vara ett strul med nya SAS siten. Men det funkar utan problem i SAS appen. Gjorde det själv två ggr förra veckan.



Jag försvarar inte SAS, detta är saker de borde visa/lösa, bidrar endast med hur man kan jobba runt det.
 
JacobGBG skrev:1.Där måste man ju lägga första bokningen och sedan hoppas att man kan boka resterande passagerare - Workaround: Awardfares och Expertflyer kan visa totalt antal awardsäten tillgängliga. Några ledtrådar finns i vilken Airline. Saudia t.ex. släpper 3 economy + 1 biz på 361 dagars gränsen för long haul.Klicka för att utvidga...
det går väl inte att mixa klasser inom samma bokning?
 
Kalle Flygare skrev:det går väl inte att mixa klasser inom samma bokning?Klicka för att utvidga...
Tror du missförstod mitt exempel. Så här ser awardtillgänglighet på Saudi typisk ut:





1751363365950-png.166160
 
palmen skrev:Största fördelen är ju när något skiter sig och man har sas som speaking partner, och inte en online resebyrå. För mig personligen är det värt att slippa den risken om det inte är markant skillnad i pris.Klicka för att utvidga...


Ja, det är också ett argument som framförs ofta men som du kan se i alla trådar om kundtjänst etc är det inte heller ett argument som håller längre. Du får ofta lika dålig hjälp numera direkt hos SAS som du får hos resebyrån.
 
Hachans skrev:Ja, det är också ett argument som framförs ofta men som du kan se i alla trådar om kundtjänst etc är det inte heller ett argument som håller längre. Du får ofta lika dålig hjälp numera direkt hos SAS som du får hos resebyrån.Klicka för att utvidga...
Ja, kundtjänsten lämnar mycket att önska, men för egen del har det alltid löst sig vid kontakt med flygbolaget i fråga. Kanske inte på första försöket alla ggr, men har inte varit några större problem för egen del.



Om du och andra har andra upplevelser så står det er självklart fritt att boka med en OTA eller liknande för att spara lite pengar. För egen del är det ytterst sällan värt det, även om det har hänt några ggr när prisskillnaden varit tillräckligt stor.
 
M.K skrev:Nye billettvalg hos SAS – skal erstatte ordningen med åpent kjøp - JETLAGSAS fjerner nå 24 timers åpent kjøp – en ordning som har gitt reisende trygghet og fleksibilitet i mange år. Nye billettalternativer blir erstatningen.jetlag.noVerkar komma en ersättning till 24t avbokning. " Hold booking" mot en liten avgift givetvis. Ny plusprodukt också.Klicka för att utvidga...
Skulle inte på något sätt kalla det ”ersättning” men i ”enhancement”-världen kommer det givetvis pekas på det. Hoppas verkligen att de backar på detta eller kommer med ett ordentligt alternativ (voucher).
 
Åtminstone KLM har ju 72 timmars Save this fare så ska SAS harmonisera med dem verkar 24 timmar snålt?
 
Inför 27 augusti kan det vara värt att påminna om detta. Gjorde själv en bokning igår som jag avbokade idag, hade ingen tanke förrän efter avbokningen på att reglerna ändras nu.
 
Stör mig mer och mer på denna förändring. Om de åtminstone nöjt sig med att dra ned den till säg 6/12h för att enkelt kunna fixa något som gått fel under bokningen. Var tex tvungen att utnyttja möjligheten för ett par veckor sedan för att deras, ibland, haveri till hemsida gjorde att datumen hoppade fram och tillbaka under bokningen vilket gjorde att det i slutändan blev fel. Bokade bara av och gjorde ny med korrigerade datum.
 
Back
Top