SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

guwonder skrev:Nu när jag har använt Prio Black samma dag ombokningsförmån de senaste dagarna har jag märkt ett problem: ingen automatisk bokföring av poäng från de ombokade resorna . Är detta ett nytt problem eller är det ett problem som jag tidigare inte har märkt?Klicka för att utvidga...
Det har hänt mig några gånger. Poängkreditering beror på hur de genomför ändringen är min hypotes, jag har för få datapunkter för en diagnos. Jag har tyvärr nedgraderats av misstag vid två tillfällen på sistone… trots plats i 1a klass.
 
guwonder skrev:Nu när jag har använt Prio Black samma dag ombokningsförmån de senaste dagarna har jag märkt ett problem: ingen automatisk bokföring av poäng från de ombokade resorna . Är detta ett nytt problem eller är det ett problem som jag tidigare inte har märkt?Klicka för att utvidga...
En dag senare har en resa retroaktivt krediterats utan någon begäran från mig. Har resor med kampanjkoder nu försenat inlägg?
 
Använde onlinechatt för en förändring samma dag med Prio Svart-fördelen. Agenten hjälpte men stavade namnet fel. Detta innebär problem med att få poäng. Dessutom visas inte den nya bokningen i SJ-appen när jag är inloggad. Har aldrig haft det här problemet förut när jag kunde göra ändringarna själv i SJ-appen. Har aldrig haft detta problem även med alla andra förändringar med onlinechattagenterna. Men jag märkte också att denna agent misslyckades med att avbryta den ursprungliga reservationen som är typisk under sådana omständigheter.
 
SJ ställde precis in tåg 505 (Stockholm -malmö 1700 som går non stop Alvesta) tillsvidare. Med hänvisning till att underhålls behov uppstått på just detta tågset.

F-n vad fint att vi får lov att boka om gratis när samtliga avgångar är fullbokade. Man önskar en EC261 för tåg trafiken...



Vi får se hur länge nuvarande VDs löfte om en bättre vinter håller. Men det verkar som att det bara höll t.o.m. november för nu är två avgångar sthlm-malmö inställda tillsvidare
 
intuition skrev:SJ ställde precis in tåg 505 (Stockholm -malmö 1700 som går non stop Alvesta) tillsvidare. Med hänvisning till att underhålls behov uppstått på just detta tågset.F-n vad fint att vi får lov att boka om gratis när samtliga avgångar är fullbokade. Man önskar en EC261 för tåg trafiken...Vi får se hur länge nuvarande VDs löfte om en bättre vinter håller. Men det verkar som att det bara höll t.o.m. november för nu är två avgångar sthlm-malmö inställda tillsvidareKlicka för att utvidga...


Tågen håller ju på att trilla i bitar. Inte ens de nyrenoverade tågen är särskilt fräscha.
 
intuition skrev:Man önskar en EC261 för tåg trafiken...Klicka för att utvidga...
Det finns och uppdaterades nyligen: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...nde/eus-nya-tagpassagerarforordning_HA01CU18/



När förordningen skrevs (tillsammans med EU261) så var luftfart redan privatiserad. Andra transportslagen (det finns förordnings för buss och båt också!) var i större utsträckning fortfarande offentlig verksamhet. Det gäller ju även många större tåg aktörer idag (DB, SNCF, SJ, mfl). Min lekmanna analys / killgissning är att reglerna för luftfart därav blev hårdare än för offentligt ägda tågbolagen. Enklare att kräva privatägda flygbolag på något än politikerna som både skriver reglerna och styr tågbolagen.



edit: bättre länk https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_sv.htm
 
Den är ju tandlös.

Sj är redan "generösa" nog att erbjuda full återbetalning på min fullt återbetalningsbara biljett, samt att jag får lov att boka om till vilken avgång som helst på min redan fullt flexibla biljett förutom de avgångar som är fullbokade, vilket är samtliga.



Genom att dra ner på kapaciteten i 1.a klass och sälja den full kan man säkerställa att en 1.a klass passagerare aldrig kan bli ombokat till likvärdiga villkor.



Eftersom de enda som erbjuder en resa Stockholm malmö med likvärdiga villkor är SJ och de har inte kapacitet kan de bara rycka på axlarna. Det finns inget jag kan göra än att acceptera pengarna tillbaka och boka med ett annat färdsätt i sista minuten och ta den ekonomiska smällen. Det utgår ingen ersättning för inställt tåg och SJ kan helt enkelt skita i mig och kontraktet att transportera mig.
 
intuition skrev:Den är ju tandlös.Sj är redan "generösa" nog att erbjuda full återbetalning på min fullt återbetalningsbara biljett, samt att jag får lov att boka om till vilken avgång som helst på min redan fullt flexibla biljett förutom de avgångar som är fullbokade, vilket är samtliga.Genom att dra ner på kapaciteten i 1.a klass och sälja den full kan man säkerställa att en 1.a klass passagerare aldrig kan bli ombokat till likvärdiga villkor.Eftersom de enda som erbjuder en resa Stockholm malmö med likvärdiga villkor är SJ och de har inte kapacitet kan de bara rycka på axlarna. Det finns inget jag kan göra än att acceptera pengarna tillbaka och boka med ett annat färdsätt i sista minuten och ta den ekonomiska smällen. Det utgår ingen ersättning för inställt tåg och SJ kan helt enkelt skita i mig och kontraktet att transportera mig.Klicka för att utvidga...
Om det inte finns kapacitet på likvärdiga villkor (1a klass), tillåter förordningen andra färdsätt så länge rimlig. Jag skulle boka flyg STO-MMX och kräva SJ på det om ingen likvärdig tågavgång finns.
 
intuition skrev:SJ ställde precis in tåg 505 (Stockholm -malmö 1700 som går non stop Alvesta) tillsvidare. Med hänvisning till att underhålls behov uppstått på just detta tågset.F-n vad fint att vi får lov att boka om gratis när samtliga avgångar är fullbokade. Man önskar en EC261 för tåg trafiken...Vi får se hur länge nuvarande VDs löfte om en bättre vinter håller. Men det verkar som att det bara höll t.o.m. november för nu är två avgångar sthlm-malmö inställda tillsvidareKlicka för att utvidga...
505 är inget tågset, det går med olika fordon varje dag. Har man ont om fordon så är det första man gör att ställa in specialarna, många resenärer hade ju inte kunnat boka om till 505 om man ställt in något annat tåg.



Att ställa in avgångar är en del av SJs försök till en stabilare vintertrafik även om du drabbats av något akut.
 
Det förstår jag, men det var inte jag som skrev kommunikationen att just 505 måste ställas in pga av underhåll. Den ställs in pga av att det är en "specialare" dvs en avgång som inte pendlarna kan använda och vid fordonsbrist är kortdistans-resenärerna viktigast.



Vintern ( i form av problematiskt väder iaf) har knapast börjat och man lyfter bort två avgångar. De flesta trodde nog att storsatsningen på något vis innebar att man var bättre förberedd. Om man går in i december och plötsligt upptäcker att det saknas tåg så har man inte förberett sig.



Nu är följande borta ur trafiken:

405 och 505

522 och 426



Om jag kollar på stockholm så verkar även 627, 28, 451, 91, 634, 29 vara inställda pga fordons eller vagnsbrist.



Det är klart att om man tar bort alla tåg blir ju trafiken 100% stabil. Det var kanske så VD:n menade?
 
PS

SJs egen tolkning av passagerens rättigheter




Om tåget blir försenat, instället eller om du missar en anslutningochvi inte meddelar dig möjliga alternativ för ombokning 100 minuter från din planerade avgångstid, har du rätt att själlv ordna en ersättningsresa med tåg eller buss.Klicka för att utvidga...


Jag ska alltså avvakta till 15.30 och därefter får jag lov att leta upp en buss att åka med.
 
intuition skrev:PSSJs egen tolkning av passagerens rättigheterJag ska alltså avvakta till 15.30 och därefter får jag lov att leta upp en buss att åka med.Klicka för att utvidga...
Tänk också på SJs variant på hidden city ticketing. Det kan vara så att ingen plats finns Stockholm-Malmö men att det finns plats Stockholm-Linköping och Linköping-Malmö på samma tåg. Väl valfri station på sträckan prova något med större utbyte och något med mindre.
 
För mina Malmö-Stockholm-resor med tåg försöker SJ nu ofta sälja mig Malmö-Göteborg-Stockholm på snabbtågen för ca 200-600 kr billigare än Malmö-Stockholm på snabbtaget. Jag skulle inte se detta hända så mycket under 2023. Jag tror att förändringen beror på att SJ vet att de har för lite kapacitet på Malmö-Stockholm och försöker övertyga fler att gå den långa vägen.



Men om det går fel är tjänsteåterställning med SJ inte bra.
 
guwonder skrev:För mina Malmö-Stockholm-resor med tåg försöker SJ nu ofta sälja mig Malmö-Göteborg-Stockholm på snabbtågen för ca 200-600 kr billigare än Malmö-Stockholm på snabbtaget. Jag skulle inte se detta hända så mycket under 2023. Jag tror att förändringen beror på att SJ vet att de har för lite kapacitet på Malmö-Stockholm och försöker övertyga fler att gå den långa vägen.Men om det går fel är tjänsteåterställning med SJ inte bra.Klicka för att utvidga...


Nej det är för att de bytt sökmotor. Och att åka Göteborg-Stockholm kan vara snabbare om man vill åka vid en viss tidpunkt jämfört med att vänta på avgångstiden i Stockhom .
 
Hachans skrev:Nej det är för att de bytt sökmotor. Och att åka Göteborg-Stockholm kan vara snabbare om man vill åka vid en viss tidpunkt jämfört med att vänta på avgångstiden i Stockhom .Klicka för att utvidga...
Inte precis, när man startar från Malmö. Detta sätt blev mer uttalat under detta kvartal än under föregående kvartal i år.



idag: 365 SEK for SJ Snabbtäg # 492 + SJ Snabbtäg # 450 on one booking for Malmo-Gothenburg-Stockholm. Buying the tickets separately is more expensive. Buying a ticket for just snabbtaget #542, #544, #546, #548 or #550 (Malmo-Stockholm) is significantly more expensive than 365 SEK for Malmo-Gothenburg-Stockholm with snabbtaget service.



SJ is now encouraging going the long way from Malmo to Stockholm on snabbataget in a way it wasn’t doing even 4 months ago.
 
guwonder skrev:Inte precis, när man startar från Malmö. Detta sätt blev mer uttalat under detta kvartal än under föregående kvartal i år.idag: 365 SEK for SJ Snabbtäg # 492 + SJ Snabbtäg # 450 on one booking for Malmo-Gothenburg-Stockholm. Buying the tickets separately is more expensive. Buying a ticket for just snabbtaget #542, #544, #546, #548 or #550 (Malmo-Stockholm) is significantly more expensive than 365 SEK for Malmo-Gothenburg-Stockholm with snabbtaget service.SJ is now encouraging going the long way from Malmo to Stockholm on snabbataget in a way it wasn’t doing even 4 months ago.Klicka för att utvidga...


Like I said, the booking system is new and not every feature is implemented yet. Seeing more alternative connections is part of that implementation work that’s been going on for a year now and reducing and canceling trains will trigger even more interesting routes.



Slower and longer routes are sometimes discounted with SJ, it’s a reason taking the slow regional train to Göteborg is so popular compared to the fast route. For a while you could also do skiplagging, for instance that you wanted to go Stockholm-Linköping but instead you could buy a ticket Stockholm-Jönköping cheaper and just get off in Linköping. Or buying a ticket Malmö-Uppsala and then get off in Stockholm. That’s long gone now however.
 
Hachans skrev:For a while you could also do skiplagging, for instance that you wanted to go Stockholm-Linköping but instead you could buy a ticket Stockholm-Jönköping cheaper and just get off in Linköping. Or buying a ticket Malmö-Uppsala and then get off in Stockholm. That’s long gone now however.Klicka för att utvidga...


Det kanske är emot SJ:s regler, men SJ saknar möjlighet att kolla det.
 
Hachans skrev:Like I said, the booking system is new and not every feature is implemented yet. Seeing more alternative connections is part of that implementation work that’s been going on for a year now and reducing and canceling trains will trigger even more interesting routes.Slower and longer routes are sometimes discounted with SJ, it’s a reason taking the slow regional train to Göteborg is so popular compared to the fast route. For a while you could also do skiplagging, for instance that you wanted to go Stockholm-Linköping but instead you could buy a ticket Stockholm-Jönköping cheaper and just get off in Linköping. Or buying a ticket Malmö-Uppsala and then get off in Stockholm. That’s long gone now however.Klicka för att utvidga...
Same same som att boka tåg till Trondheim och hoppa av i Åre för att inte behöva betala moms. Utlandsresa.



Det loopholet täpptes till också.
 
Back
Top