SJ slutar med ombokningsbara biljetter - Nytt bokningssystem

intuition skrev:Jag tittade nu på priserna för poängbokningar på ett par olika alternativ och för mig ser det ut som att de också gått över till att prissätta alla awards i kronor och sedan använda kursen 1:16 för poäng.Det verkar nytt (och med väldigt mycket sämre värde på poäng) än tidigare. eller?Som jag uppfattat har det även tidigare funnits någon sorts relation mellan bokningsläget och priset i poäng, men jag har inte innan sett ett rakt samband mellan priseri kr och priset i poäng. Utan mer att om det varit väldigt fullt bokat Men nu får jag fram alla poäng-priser genom att ta priset i kr, multiplicera med 16 och sedan avrunda till närmsta 100-tal.Jag är iaf helt säker på att jag kunnat boka poäng-resor förut med ett värde kring 10 öre per poäng eller bättre. Nu värderar de alltså poängen till 6,25 öre mot sin egen produkt.Klicka för att utvidga...
Jag har noterat samma.
 
Möjligheten att köpa presentkort på valfria resor eller poängrabattscheckar iSJ Prio poängshop verkar också ha tagits bort trots skrivningen "I våra poängshoppar kan du använda dina SJ Prio-poäng till tågresor, biobiljetter, ljudböcker, hyrfilm och mycket mer. Unna dig själv eller ge bort till någon som du tycker om."
 
Var detta känt sedan tidigare? Den här "goda nyheten" har iaf jag inte sett förut. Verkar som byte av avgång inte alls stöds i appen längre.





img_1880574005819933816.jpg
 
Jag saknar också "Mina medresenärer". För visst kunde man tidigare ha sparat uppgifter på medresenärer och enkelt boka biljett för flera? Nu hittar jag inte det längre, utan man måste kanppa in namn och prio-nummer varje gång man gör en sökning.
 
Ytterligare en "förbättring" med nytt bokningssystem. Så alla värdebevis som gäller till september har plötsligt blivit värdelösa?




ska%CC%88rmavbild-2024-06-03-kl-22-04-11-png.153425
 
intuition skrev:Ytterligare en "förbättring" med nytt bokningssystem. Så alla värdebevis som gäller till september har plötsligt blivit värdelösa?Visa bifogad bild 153425Klicka för att utvidga...
Njae. Men man ska boka utan att använda värdebevis, sedan maila koden för att få pengarna tillbaka.



Jag har en del drabbade värdebevis för tidigare ombokade tåg och tycker jag har fått helt ok information om detta.
 
OK.

Nu har jag tydligen ett ombokningsvärde och inget värdebevis.

Jag hann inte fråga kundservice innan de stänger och roboten säger att ombokningsvärden omvandlas automatiskt till värdebevis som inte går att använda förrän i slutet på september. Deras online FAQ säger samma sak. Jag får se om de vill återbetala mitt ombokningsvärde eller inte.




H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Njae. Men man ska boka utan att använda värdebevis, sedan maila koden för att få pengarna tillbaka.Jag har en del drabbade värdebevis för tidigare ombokade tåg och tycker jag har fått helt ok information om detta.Klicka för att utvidga...


PS kollade genom FAQ igen och jag hittar ingenstans att de lovar att återbetala elller att värdebevis inte går att använda under 4 månader. Du får gärna länka till info!
 
intuition skrev:Jag saknar också "Mina medresenärer". För visst kunde man tidigare ha sparat uppgifter på medresenärer och enkelt boka biljett för flera? Nu hittar jag inte det längre, utan man måste kanppa in namn och prio-nummer varje gång man gör en sökning.Klicka för att utvidga...
Jag har lyckats spara medresenär, men det var inte helt uppenbart. Där man lägger till en resenär kan man skrolla längst ner och så finns det "spara resenär" som val (app på ios, iphone 12 mini).
 
intuition skrev:OK.Nu har jag tydligen ett ombokningsvärde och inget värdebevis.Jag hann inte fråga kundservice innan de stänger och roboten säger att ombokningsvärden omvandlas automatiskt till värdebevis som inte går att använda förrän i slutet på september. Deras online FAQ säger samma sak. Jag får se om de vill återbetala mitt ombokningsvärde eller inte.PS kollade genom FAQ igen och jag hittar ingenstans att de lovar att återbetala elller att värdebevis inte går att använda under 4 månader. Du får gärna länka till info!Klicka för att utvidga...





apple-icon-180.png




SJ

SJ


favicon.png


www.sj.se





Genomför köp av din nya resa och betala den som vanligt.Kontakta sedan Kundserviceså får du pengarna tillbaka för ditt ombokningsvärde."Klicka för att utvidga...





apple-icon-180.png




SJ

SJ


favicon.png


www.sj.se





Om du försöker betala en resa från 4 juni eller senare kan du inte betala med värdebevis. Betala då resan som vanligt och kontakta sedan vårkundserviceså får du pengarna tillbaka för ditt värdebevis.Klicka för att utvidga...
 
intuition skrev:Var detta känt sedan tidigare? Den här "goda nyheten" har iaf jag inte sett förut. Verkar som byte av avgång inte alls stöds i appen längre.Visa bifogad bild 153423Klicka för att utvidga...


Man behöver inte måste gå till SJ lounge eller ringa medlemservice för byt avgång.



Det gick löste på SJ kundtjänst chatt, byte avgång från 05:34 till 09:30 kl avgång Stockholm - Göteborg för helst kostnadsfritt på biljetten.





Betalade bara 179kr för 05:34 kl och 09:30 kl skulle kosta ca 700-800kr.





EDIT: Minns att man kan bara byta avgång innan 24 timmar mot avgångstid. Kanske kundtjänst glömde bort det men hade tur ifall då det är 6 dagar kvar tills resdagen.
 
Upptäckte idag att appen inte längre kommer ihåg kortnummer. Inte heller kan man använda autofyll för kontokort. Apple Pay vore ju rätt lösning, men varför gå framåt när man kan gå bakåt?
 
intuition skrev:Var detta känt sedan tidigare? Den här "goda nyheten" har iaf jag inte sett förut. Verkar som byte av avgång inte alls stöds i appen längre.Klicka för att utvidga...
Det funkar för återbetalningsbara biljetter, fast numera är det integrerat i ombokningsfunktionen, tidigare fanns ju ett separat "byt avgång"-alternativ.
 
Har en ny 30 dagars biljett som började gälla idag mellan Göteborg och Södertälje Syd.

Upptäckte nu att man kan boka delsträckor också. T.ex Skövde till Katrineholm. Det kunde man inte göra för ett år sedan då jag också hade en 30 dagars biljett.
 
SJ app chat funktion fungerar för att använda SJ Prio svart förmån för att ändra avgångstid gratis, men jag saknar funktionaliteten att kunna göra det direkt själv.



Vanligtvis första eller andra i appchattkön, men detta slösar bort min tid och jag kan missa den sista lediga platsen.
 
intuition skrev:Upptäckte precis att priser i rött och texten "Kampanj" som tidigare visat att bokningen man håller på att göra är "godkänd" för den kampanj-kod man gjort sökningen på, numera inte betyder någonting. Den visas på alla avgångar man sökt på oavsett om de uppfyller kampanj-villkoren eller ej.Visa bifogad bild 154499Hoppla, dubbla prio-poäng på Snälltåget?!Klicka för att utvidga...
Euwwwww, 2k för en enkel till Stockholm, 2 klass, driver de med oss?
 
SJ-appen för SJ-anställda gör att de anställda enkelt kan göra gratis avgångsändringar samma dag när jag vill använda SJ Prio Svart-förmånen. Jag önskar att de skulle återaktivera detta på kundappen.



Jag skulle vilja göra ändringarna själv eftersom jag förmodligen redan är för ökänd för personlig ombokning. Jag sparar ca 400-1300 kr per enkel resa mellan Malmö och Stockholm.
 
Back
Top