SJ ställer in tågtrafik över Öresundsbron

Givetvis är det beklagligt att att pendlarna får 30 min restid åt ena hållet + ökad trängsel. Men jag hoppas att trycket på myndigheterna i framförallt Skåne får en mer hållbar situation. I längden måste flyktingströmmarna fördelas mer rättvist jämfört med nu.
 
JoelG skrev:Givetvis är det beklagligt att att pendlarna får 30 min restid åt ena hållet + ökad trängsel. Men jag hoppas att trycket på myndigheterna i framförallt Skåne får en mer hållbar situation. I längden måste flyktingströmmarna fördelas mer rättvist jämfört med nu.Klicka för att utvidga...
I rusningstrafik går de överfulla tågen var 10min och nu tvingas Skånetrafiken/DSB att köra tågen 20min....de lär för hyra in "japanska inkastare" på perrongen som hjälper passagerare att få plats....



Som jag ser det borde alla länder nu sätta upp ID och visumkontroll i Schengenområdet då de flesta länder i detta område struntar i Dublinförordningen. Jag har för mig att Luxemburgs statsminister sagt något liknande för någon vecka sedan.
 
JoelG skrev:Du verkar redan ha glömt vad Moderaterna (vilka jag antar du syftar på hade gjort detta bättre) sa för bara drygt en månad sedanKlicka för att utvidga...
Jag inser att jag har påverkats av BC.se, när jag läser Moderaterna, som Moderatorerna. Så här jag suttit en stund och funderat på vad @palmen @Senator och @rvarttinen har haft för nytt förslag...



Men till dess att någon av de kommer tillbaka och berättar om sitt nya (eventulla) förslag, uppmanar jag alla att inte gå för djupt in i de politiska diskussionerna. Det blir så mycket mindre för herrarna ovan att städa då.
 
Ricci skrev:I rusningstrafik går de överfulla tågen var 10min och nu tvingas Skånetrafiken/DSB att köra tågen 20min....de lär för hyra in "japanska inkastare" på perrongen som hjälper passagerare att få plats....Som jag ser det borde alla länder nu sätta upp ID och visumkontroll i Schengenområdet då de flesta länder i detta område struntar i Dublinförordningen. Jag har för mig att Luxemburgs statsminister sagt något liknande för någon vecka sedan.Klicka för att utvidga...
Svenska ID-kontrollerna syftar givetvis till att "tvinga" Danmark att göra samma sak längs sina gränser, det kommer bli en kedjereaktion och snart är det ID-kontroller vid alla stängda.
 
Ville Fly Småland skrev:Om Danmark inför krav på ID-kontroller i Flensburg och Puttgarden så är det ju inte omöjligt att Sverige kan ta bort sina.Klicka för att utvidga...
Då tar Danmark bort sina minuten efter, när Danmark inför id-kontroll så måste de troligen även registrera flyktingarna. Dvs de söker asyl i danmark, tror inte de vågar släppa in dom. Det är väl Italien som sitter i skiten nu och tvingas tvångsregistrera flyktingarna. Skulle Danmark släppa in utan registrering och de slänger passen så har Danmark problem, då kommer de inte vidare om de inte smugglas till Sverige eller annat land.
 
Har nu pendlat två dagar (torsdag och fredag) över sundet. Inga problem överhuvudtaget, 13 min extra restid. Visst, jag skulle föredra att kunna få sitta i lugn och ro under 35 minuter men kaoset har uteblivit när jag har rest. På måndag smäller det till på riktigt.
 
Som östgöte har jag hittills nästan alltid valt CPH över ARN, mest för att det har varit så smidigt att kunna åka SJ X2000 direkt till flygplatsen. I

går blev jag tvungen att byta i Malmö (väntetid 28 minuter). Sen fick inte Öresundståget plats vid perrong på Kastrup, istället fick alla åka med en station till, vänta en stund och sedan hoppa på nästa tåg tillbaka till flygplatsen.



Väljer nog Arlanda framöver.
 
pierrea skrev:Som östgöte har jag hittills nästan alltid valt CPH över ARN, mest för att det har varit så smidigt att kunna åka SJ X2000 direkt till flygplatsen. Igår blev jag tvungen att byta i Malmö (väntetid 28 minuter). Sen fick inte Öresundståget plats vid perrong på Kastrup, istället fick alla åka med en station till, vänta en stund och sedan hoppa på nästa tåg tillbaka till flygplatsen.Väljer nog Arlanda framöver.Klicka för att utvidga...
Eller så kan du flyga direkt från LPI?
 
Räcker det med svenskt körkort för att passera kontrollen på Kastrup, på samma sätt som det har varit hos gränspolisen i Hyllie eller har vaktbolaget hårdare kontroll?
 
olo skrev:Räcker det med svenskt körkort för att passera kontrollen på Kastrup, på samma sätt som det har varit hos gränspolisen i Hyllie eller har vaktbolaget hårdare kontroll?Klicka för att utvidga...
Ja, giltigt nordiskt körkort räcker. Jag brukar variera mig, svenskt pass, svenskt ID, danskt körkort...
 
Agö skrev:Ja, giltigt nordiskt körkort räcker. Jag brukar variera mig, svenskt pass, svenskt ID, danskt körkort...Klicka för att utvidga...
Gött! Då slapp jag hem och hämta. Vi provar lyckan med ett hederligt körkort.
 
olo skrev:Vi provar lyckan med ett hederligt körkort.Klicka för att utvidga...
Det gick galant och jag hann med samma tåg son vanligt.



Det kändes däremot lite skumt att vakterna fotar av alla legitimationer de kontrollerar. Är det något Öresundståg har hittat på eller är det lagkrav som styr det?



Nu sker det förvisso i Danmark men det känns som ett agerande som borde kräva tillstånd från Datainspektionen. Är det något de har?



För er som inte åkte så har varje vakt en mobiltelefon i handen som används som kamera och alla id-kort avfotas.
 
olo skrev:Det kändes däremot lite skumt att vakterna fotar av alla legitimationer de kontrollerar. Är det något Öresundståg har hittat på eller är det lagkrav som styr det?Klicka för att utvidga...
Det sägs (enligt DSB) vara det "enda" sättet för DSB att kunna bevisa att de verkligen kontrollerat en passagerare (med risk för saftigt vite annars). Sparas en månad uppenbarligen. Som sagt, jag kör med lite olika varianter.
 
Ville Fly Småland skrev:Om Danmark inför krav på ID-kontroller i Flensburg och Puttgarden så är det ju inte omöjligt att Sverige kan ta bort sina.Klicka för att utvidga...


Du vet väl att det finns fler vägar från Tyskland till Sverige? För att inte tala om övriga vattenvägar. Så att ta bort gränskontrollen på Kastrup för att Danmark kontrollerar nere i Rödby/Puttgarden skulle inte fungera, även om det är den mest populära vägen att ta.
 
Har läst tråden men skulle önska ett förtydligande. Tidigare tog resan ca 20 minuter om jag reste från Malmö C till Kastrup hur lång tid tar det nu? Är det smidigare åt andra hålet, dvs Kastrup-Malmö?
 
Carl skrev:Har läst tråden men skulle önska ett förtydligande. Tidigare tog resan ca 20 minuter om jag reste från Malmö C till Kastrup hur lång tid tar det nu? Är det smidigare åt andra hålet, dvs Kastrup-Malmö?Klicka för att utvidga...
Från Malmö C till Kastrup tar den lika lång tid. Inga kontroller åt det håller.



Från Kastrup till Malmö C ska du först igenom kontroll på Kastrup som, enligt min erfarenhet, sällan tar mer än någon minut (oftast 30 sek). Sedan rullar tåget och stoppar på Hyllie för gränskontroll där polisen kollar ID. Det stoppet tar allt ifrån 5-15 min - för min del har det dock gått fort.



Jag tar tåget från Köpenhamn H till Malmö C. Tidigare tog det 35 min. Nu klockar jag in på 48 min med de extra stoppen.
 
Back
Top