Stora ändringar AMEX Premium/Elite 1 April 2025!

Resenarengot skrev:Håller helt med. Jag kommer troligtvis uppgradera, men alla mina resor jag lyckats med i C hade varit omöjliga med skyteam så nyttan av det nya kortet kommer sannolikt ändå bara kunna nyttjas i eco. Jag upplever det lika svårt att hitta tillgänglighet i Eco med Skyteam mot de destinationer som är intressanta för mig som det var i C med Star Alliance.Klicka för att utvidga...

Då får man väl styra om sitt resande.. dessutom finns ju SAS: Bra tillgänglighet i C (dock bara 2 platser för det mesta)..

På sky team awards är det ju 90% 2 platser i C där man kan hitta dem...

Kimmen00 skrev:Då får man väl styra om sitt resande.. dessutom finns ju SAS: Bra tillgänglighet i C (dock bara 2 platser för det mesta)..På sky team awards är det ju 90% 2 platser i C där man kan hitta dem...Klicka för att utvidga...
Mina SAS bokningar gör jag med Fly Premium och påverkas inte av justeringarna av Amex. Kan du utveckla hur du menar att jag skall styra om resandet när jag inte vill rucka på antalet pax? Bokningarna jag utgår från gäller 5 pax och det är med dessa förutsättningar jag menar att det blivit sämre.

Fredah skrev:På kort sikt borde det ju bli fler. I år får ju alla som har Elite 20k + spend baserat. Sen blir det ju mycket lättare att nå (jämfört med 20k +spend från MC),1,5Mkr i spend så får du EBD utan att flyga.Själv kommer jag troligtvis nå EBD oavsett så det är trist för egen del att behöva betala 6000kr för en voucher.Klicka för att utvidga...

Det skulle vara intressant att veta hur många såna kunder AMEX har. Det kan bara vara en handfull som har råd(och brist på privatekonomiskt vett) att lägga så mycket pengar.

Jag vet att du med 99,9% sannolikhet tänker på folk som tar firmans utlägg på sitt privata kort men jag undrar ändå hur många vi faktiskt pratar om? Redan vid "brytgränsen" ~334000 är det inte så himla många människor som kan lägga den typen av egna pengar(särskilt om de inte vill köpa poäng av Betalo och liknande).

Resenarengot skrev:Mina SAS bokningar gör jag med Fly Premium och påverkas inte av justeringarna av Amex. Kan du utveckla hur du menar att jag skall styra om resandet när jag inte vill rucka på antalet pax? Bokningarna jag utgår från gäller 5 pax och det är med dessa förutsättningar jag menar att det blivit sämre.Klicka för att utvidga...
Ja 5 i C har ju iof alltid varit tufft.. 4 i C var svårt nog.. MEN jag har hittat vissa flyg till SEZ (eller om det var ZNZ/TNR) med air france som hade 8 platser.

Likaså vissa flyg från LHR med virgin till usa har haft 6/8 platser.. men viss, det är få!

Fredrik skrev:Det skulle vara intressant att veta hur många såna kunder AMEX har. Det kan bara vara en handfull som har råd(och brist på privatekonomiskt vett) att lägga så mycket pengar.Jag vet att du med 99,9% sannolikhet tänker på folk som tar firmans utlägg på sitt privata kort men jag undrar ändå hur många vi faktiskt pratar om? Redan vid "brytgränsen" ~334000 är det inte så himla många människor som kan lägga den typen av egna pengar(särskilt om de inte vill köpa poäng av Betalo och liknande).Klicka för att utvidga...
Jag håller med dig men min gissning är att det flesta med Elite spenderar över 300k antingen själva eller med hjälp av extrakort, utlägg i tjänsten och Betalo.

Min poäng är därför att de flesta i år kommer få närmare 40 000 level poäng. Och att spendera sig till Diamond krävde tidigare 2,4 Mkr i spend på MC (eller Amex och 1,87Mkr på MC). Sen menar jag inte att det är många som ligger på så höga nivåer mer att det totalt sett blir lättare att nå nivån sammantaget.

Sen tror jag att Premium är det vanligaste kortet av de SAS brandade Amex men det påverkar ju inte hur lätt/svårt det är att klara Diamond.

Jag förstår hur du tänker. Jag tänker oavsett att det kommer bli ett första år med sämre tillgänglighet när de sista kupongerna från Premium ska lösas in och kanske några till bytt till Elite.

Det att det är tydlligt vad som gäller framgent är bra för den som räknar på matten för sig själv. Jag är själv skeptisk men lika mycket därför att jag i praktiken gett upp SAS.

Efter lite räknande så har jag kommit fram till att elite ger mig 17500 poäng och en voucher extra. Det ger nästan en inrikesresa för vår familj (2barn + 2vuxna) extra varje år. Bara det är värt ungefär 6000kr till den destination vi oftast flyger till.

Utöver det behåller vi poängen och vouchern som vi haft förr med premium. Som grädde på moset får jag guldkort denna period i alla fall.

Är det värt det? Kanske inte. Men jag är lite sugen på att ge det ett år. Få guldkortet och se vad som händer i framtiden.

Men det kommer aldrig bli lika förmånligt som premium för oss som inte drar in mer än 75000-100000 poäng per år.

Sen kanske det ger en morot att jaga fler poäng också.

Edit: glömde ett nästan.

Hat premium idag med en spend på mellan 150-170tkr med enbart mål att kunna boka long haul business vartannat år. Kommer inte uppgradera till Elite bara för det, då jag inte får ihop poäng för varje år.

Funderar nu på antingen Sas Classic och lägga poängen på intra europa en gång per år, Platinum, Gold eller Cashback.

Har idag priority pass redan via Handelsbanken Platinum.

Jonas C skrev:Min period löper ut den 31 mars och nivåpoängen krediteras varje år runt den 9 mars. Antar att jag kan sitta lugn i båten och få in mina nivåpoäng som vanligt i början av mars, om man nu vill tolka villkoren? Vore väldigt tråkigt annars att missa EBG och min life time streak pga att de krediterar 20K poängen på fel sida av medlemsåret. Lär nog bli ett helvete att försöka få dem att bakdatera poängen dessutom.Klicka för att utvidga...

Jag har exakt samma situation. Just nu sitter jag på min år 9 mot LTG. Vill inte missar den pga de har valt 1 april för att starta nya villkoren.

Men om vi får poäng som vänligt i år, då blir det lättare för mig att nå guld på året 10…

Nu är det slut på det roliga för egen del.. inser att jag haft Amex premium sedan 2017, inser också att jag bara nyttjat 3 av 6 vouchers som tjänats in. En resa i business med hela familjen samt en resa i first med en god vän. Oförglömliga upplevelser som inte hade hänt utan att jag fått upp ögonen för detta fantastiska forum! Men 6000/år tycker jag inte det är värt. Jag sitter dock på en intjänad voucher och kan möjligtvis hinna få en till innan 1 april med diverse utlägg. Behöver jag ha kvar kortet när dessa eventuellt ska nyttjas eller kan det sägas upp efter uppnådd spend?

Hyveln skrev:Behöver jag ha kvar kortet när dessa eventuellt ska nyttjas eller kan det sägas upp efter uppnådd spend?Klicka för att utvidga...
Du behåller dina intjänade vouchers även efter att du har sagt upp ditt kort.

Budgetresenär skrev:Har ni missat nyheterna om övergången till Sky Team (färre flygbolag än Star Alliance), förbudet mot att bygga resor segment-för-segment, dubbelt poängpris för UX, CI & VN samt den katastrofala tillgängligheten?Klicka för att utvidga...
Leg for leg ska väl vara ok igen?

Jag tänker såhär, vist en del saker är sämre men då jag är bättre uppdaterad än 99,99% av alla som försöker boka så blir det mycket svårare för dom än för mig och jag har fortsatt efter övergången till Skyteam kunnat boka 3 resor mer eller mindre exakt så som jag önskade.

Det enda som är konstant är förändring. De som snabbast anpassar sig till den nya verkligheten kommer alltid vara vinnare.

Att värdet på Premium kortet har försämrats rejält är ju odiskutabelt.

Gällande Elite 2-4-1 vouchers är det ingen förändring. Den stor förändringen med Elite kortet är hur nivåpoängen delas ut. Från att tidigare ha "köpt" nivåpoängen för 4800 kr om året (ändrades nyligen till 6000 kr) kräver Amex nu en betydande motprestation av mig för att jag ska få in samma poängantal på mitt Eurobonus konto. Denna motprestation är inte på något sätt "gratis". Det innebär att valfriheten minskar påtagligt, beträffande kortval vid inköp, upp till dryga 300 000 kr. Även om det inte påverkar mig personligen i dagsläget innebär det att en spend på drygt 300 000 kr om året blir "Amex märkt" i framtiden för att jag ska kunna få mina poäng. Och undrar hur många som verkligen drar nytta/tjänar något på de "överskjutande" nivåpoängen som man har möjlighet till efter att ha uppnått 20k nivån? Detta pga att det redan var relativt enkelt att nå Guld status med 20k poäng som startnivå. Värdet på diamant status anser åtminstone jag vara tämligen begränsat. Lägg därtill det urholkade värdet på 2-4-1, så är frågan om man inte ska säga upp sitt Elite? Att förändringen skulle leda till flera platser i business är ju ren spekulation, lite för många faktorer som ska vägas in i den ekvationen för att det ska gå att komma med någon vettig gissning. Det kan säkert också gå åt andra hållet.

Elite har varit ett grymt bra kort för mig sen det lanserades. Inte rest ihop särskilt mkt poäng senaste 5-6 åren pga ändrat jobb och andra resmönster, men har haft hög spend på kortet som gett mig 1-2 longhaul varje år. Ibland har jag löst Guld själv och ibland har jag fått det av en Diamond-kompis. Nu kommer jag tappa Guld sista mars men ser ut att med det nya kunna tjäna ihop den igen bara genom spend. Så för vissa av oss är det ju uppenbart en stor uppsida. Frågan är om man behåller MC som iofs ändå ger 6000 poäng om året utan särskilt stor insats. Premium känns ju stendött.

Tack vare Amex Elit har jag kunnat resa runt hela världen på ett sätt som hade varit omöjligt via revenue. Flugit C kanske 30-40 sträckor och F 6 gånger. Så för 60-70 tusen kr som både Elite och MC kostat mig under perioden har jag rest för miljonbelopp om man skulle räkna på det. Oftast flugit själv på uppstuds och humör men även tagit med familjen på vissa resor. Galet värt kort säger jag.

MLG55 skrev:Är ett väldigt gnäll på att folk tycker Elit är för dyrt och att man ska betala 500 kr i månaden.Jag kan ha förståelse för det om man är ensam och inte har så stor spend. Men annars förstår jag inte alls faktiskt. Har nu haft Elit och MC premium sen 2018 och betalat 46935 kr för att ha dessa kort, men vad har dessa två kort gett mig i kickback då?Jo massor av resor i en kabinklass som jag bara drömt om och som jag bara trodde rika personer hade råd med.Om man är lite kreativ och läser runt lite på olika sidor finns mycket enkla tips för att få upp spend och få in mängder av EB-poäng.Så klart tycker vi olika i detta och hittills har jag TOTALT betalat 95000 kr inklusive skatter och avgifter sen 2018.För de 95000 kr har jag och min familj åkt till delar av världen vi aldrig skulle åkt tillHade jag inte hittat till BC hade inte någon av dessa resor blivit av och vi hade väl köpt nån charterresa då och då.Så ett stort tack till alla här på BCVisa bifogad bild 162013Klicka för att utvidga...

Snygg sammanställning, i like it! Älskar också att föra statistik i Excel aldrig tänkt på att föra bok över detta. Hur fick du ihop poängen till alla resor, kostade det dig någonting extra?

Stockholm1 skrev:Att förändringen skulle leda till flera platser i business är ju ren spekulation, lite för många faktorer som ska vägas in i den ekvationen för att det ska gå att komma med någon vettig gissning. Det kan säkert också gå åt andra hållet.Klicka för att utvidga...
Ju mer jag tänker på det så inser jag att intjäningen av bonuspoäng inte förändrats.

Vad som egentligen hänt är att för den som har Elite och inte använder kortet för minst ca 334000 så har erbjudandet om nivåpoäng försämrats. En sådan kortinnhavare tjänar redan idag in för lite poäng från kortet för att kunna använda sina 2-4-1 till resor i business/first. Det behövs ännu mer kortanvändande, flygande osv för det.

I praktiken tycker jag därmed det ser ut som att för den grupp av Eliteanvändare som primärt haft kortet för nivåpoängen men kanske bara nått den första vouchern om ens det inte längre har samma behov av Elite(eller åtminstone om de inte kan få EBG med hjälp av nivåpoängen från kortet).

palmen skrev:Leg for leg ska väl vara ok igen?Klicka för att utvidga...
Det var inte ok när jag bokade mina resor till miljonkampanjen, man var tvungen att först boka "stommen" online och sedan kunde man ringa in och lägga till okomplicerade anslutningsflyg i samma zon.

palmen skrev:Jag tänker såhär, vist en del saker är sämre men då jag är bättre uppdaterad än 99,99% av alla som försöker boka så blir det mycket svårare för dom än för mig och jag har fortsatt efter övergången till Skyteam kunnat boka 3 resor mer eller mindre exakt så som jag önskade.Klicka för att utvidga...
Det är vida känt att det var extremt god tillgänglig första veckan efter övergången till Sky Team innan de ströp tillgången, så det är bara att gratulera dem som bokade då. Jag har även fått intrycket av att du reser en hel del till USA och med tanke på att 6 flygbolag (SK, DL, KL, AF, VS och UX) flyger direkt mellan Europa och USA (plus eventuella routings österut) så kan jag tänka mig att det är lättare att hitta bonusplatser dit, men alla vill ju inte åka till USA.

Golfkillen skrev:Fortfarande ingen kampanj att byta till Elite?Klicka för att utvidga...
Du får 20.000 poäng - tror att villkoret är att man spenderar minst 45tsek innan 31/5

1737701098184-png.162029

Blir heller inte så mycket bättre än 20k, det var 30k under den stora 100k-kampanjen i sept/okt. Men annars är det ofta 10k istället.

Back