Stora ändringar till British Airways Executive Club fr.o.m 1-APRIL-2025

  • Thread starter Thread starter stopover
  • Start date Start date
Ricci skrev:Jag gjorde en snabbkoll på mina resor 1 jan - 29 dec och då skulle jag klara återkval som GGL 40K varav 32K med BA.Men då har jag rest mycket med BA detta år.Jag hittar ingen info vad som händer med gränsen för lifetime Gold som idag ligger på 35K TP(?).Klicka för att utvidga...


Kom ihåg att skatter och avgifter inte räknas. Har du räknat bort dem?
 
Fredrik skrev:Kom ihåg att skatter och avgifter inte räknas. Har du räknat bort dem?Klicka för att utvidga...
Som sagt har jag bara gjort en snabbkoll och kollade hur många avios jag fått detta år och inte vad jag betalat.

Av dessa har jag blandat lite med nya tabellen 25/50% intjäning med TP och kommit fram till att jag ligger över 40K TP.

Men detta gjorde jag bara på 20min och jag måste fördjupa mig mer senare.
 
Ett annat alternativ för den som vill bygga status i Oneworld är att kika på Alaska Airlines. De har en del roliga flygbolagspartners som inte är alliansbundna och där du kan tjäna status miles. MVP 75K räknas som Oneworld Emerald och kräver endast 75 000 miles per år för att uppnå. De verkar dessutom vara påväg mot enhetlig intjäning av miles där du får samma procentsats oavsett bokningsklass och flygbolagspartner. Om det är för bra för att vara sant återstår att se.
 
Jonas C skrev:Ett annat alternativ för den som vill bygga status i Oneworld är att kika på Alaska Airlines. De har en del roliga flygbolagspartners som inte är alliansbundna och där du kan tjäna status miles. MVP 75K räknas som Oneworld Emerald och kräver endast 75 000 miles per år för att uppnå. De verkar dessutom vara påväg mot enhetlig intjäning av miles där du får samma procentsats oavsett bokningsklass och flygbolagspartner. Om det är för bra för att vara sant återstår att se.Klicka för att utvidga...
Bra ide kollade där precis nu, men detta oroar mig lite. Simplifying , Universal earn rate.....låter som "enhancements"





COMING IN 2025

We'll be simplifying how you earn miles with our airline partners.​Global partners will now have universal earn rates, so you can spend more time enjoying your flights and less time doing the math. And when you book a partner flight directly on Alaska, you'll earn more miles faster—100% of the miles for the distance you fly. Traveling in a Premium cabin? You'll now earn 250% of the distance flown on all business class fares, with all our partners.
 
Jonas C skrev:Ett annat alternativ för den som vill bygga status i Oneworld är att kika på Alaska Airlines. De har en del roliga flygbolagspartners som inte är alliansbundna och där du kan tjäna status miles. MVP 75K räknas som Oneworld Emerald och kräver endast 75 000 miles per år för att uppnå. De verkar dessutom vara påväg mot enhetlig intjäning av miles där du får samma procentsats oavsett bokningsklass och flygbolagspartner. Om det är för bra för att vara sant återstår att se.Klicka för att utvidga...
Var tvungen att kolla lite. Det verkar som att de feta intjäningen får man om man bokar en partner via Alaskan, i business blir 250% av flugna miles. Men, det verkar inte vara helt lätt att komma åt det man vill. Testa på skoj lite mot Asien, men sökmotorn var inte på humör.
 
Poäng-intjäning ifrån köpta biljetter är påväg att bli så dåligt att de enda sättet att få ihop miles till award-flighter är igenom de kreditkort man använder. Riktigt irriterande utveckling. BA har aldrig passat mig, men förstår att de är tråkigt utveckling då man själv redan sett detta på Finnair.
 
American har haft detta elände ett tag med revenuebaserad status och att kreditkort premieras mer än flyg (åtminstone känns det så). Jag tror inte American kommer tillåta Alaska att göra ett alltför generöst system då det skulle vända upp och ner på den inhemska marknaden. AAdvantage har ju begränsningar på inrikes resor vad gäller lounge access exempelvis vilket är oerhört irriterande för en AA-medlem som inte bor i USA men som då och då reser till USA på semester/jobb. Icke-loungetillgång har medfört att många (?) USA-baserade passagerare haft status hos exempelvis BA. Kanske kommer man blocka Alaskas medlemmar att komma in i AA-lounger på inrikes resor då det annars skulle bli proppfullt.
 
Fler och fler program är ju idag revenuebaserade. Även SAS trots att det införts lite i smyg utan att någon riktigt tänkte på det. Med små steg mellan varje biljettklass och där de billigaste biljetterna knappt ger någonting. Så även om det inte finns en direkt och permanent koppling mellan poäng tjänad och kronan än, så är programmet verkligen revenuebaserat.



Men jag förstår att flygbolagen gör så här. Jag tycker inte om det, men förstår det. Man är trött på att betala för förmåner som folk som inte förtjänat dem genom att ge dem pengar. Och man riskerar att man tappar sina lojalaste kassakor genom att man tvingas spara in på förmåner man gärna skulle velat ge dem för att smörja dem lite extra.
 
Hachans skrev:jag förstår att flygbolagen gör så här. Jag tycker inte om det, men förstår det. Man är trött på att betala för förmåner som folk som inte förtjänat dem genom att ge dem pengar. Och man riskerar att man tappar sina lojalaste kassakor genom att man tvingas spara in på förmåner man gärna skulle velat ge dem för att smörja dem lite extra.Klicka för att utvidga...
Precis,

de vill att folk som åker på dagsturer till London för att "fika" inte längre ska komma in i loungen. Den typen av kund är uppenbarligen helt ointressant.

Det som lockar är att ha resenärer betalda av Big Pharma, MBB, Canary Wharf i övrigt m.fl.
 
Det är egentligen logiskt att man vill premiera de som lägger mest pengar ens företag. Det som jag tycker är svårare att förstå är varför man ger upp de andra passagerarna? Därför är det väl rätt bra som SAS gör med spend-nivå (Pandion) plus flygnivåer (Diamant-Silver) tycker jag.
 
Fredrik skrev:Precis,de vill att folk som åker på dagsturer till London för att "fika" inte längre ska komma in i loungen. Den typen av kund är uppenbarligen helt ointressant.Det som lockar är att ha resenärer betalda av Big Pharma, MBB, Canary Wharf i övrigt m.fl.Klicka för att utvidga...
Med tanke på hur fullt det kan vara efter pandemin på GF T5 får är det bra att man gör något åt saken.

Dock hoppas jag också man stoppar/begränsar de kreditkort som ger tillgång till loungen.
 
Tidigare har man inte fått tier points alls via kreditkort eller hur?



Inte förvånande att man nu får det, väldigt många bolag verkar ju gå mot att man ska få status därifrån istället för att flyga. Men intressant att man begränsar hur mycket man kan få den vägen till en nivå under bronze - till skillnad från en del andra bolag verkar man alltså fortsatt behöva åtminstone sätta sig på ett flygplan för att få status?
 
mha321 skrev:Tidigare har man inte fått tier points alls via kreditkort eller hur?Inte förvånande att man nu får det, väldigt många bolag verkar ju gå mot att man ska få status därifrån istället för att flyga. Men intressant att man begränsar hur mycket man kan få den vägen till en nivå under bronze - till skillnad från en del andra bolag verkar man alltså fortsatt behöva åtminstone sätta sig på ett flygplan för att få status?Klicka för att utvidga...
Tror också det är nytt med TP på kreditkort.

Läste på lite forum i natt där det fanns skribenter som hävdade att vissa kreditkort ger tillgång till GF redan idag vilket påverkar.
 
Ricci skrev:Med tanke på hur fullt det kan vara efter pandemin på GF T5 får är det bra att man gör något åt saken.Dock hoppas jag också man stoppar/begränsar de kreditkort som ger tillgång till loungen.Klicka för att utvidga...


Jag visste inte att det fanns kreditkort som ger tillgång till loungerna. Råkar det gälla AMEX Plat? Frågar åt en kompis...



Jag funderar mest i allmänhet kring hur BA räknat. Jag antar att vad de vill är att folk ska lägga ancillary spend på deras kreditkort eller köpa semestern hos BA Holidays. Jag antar också att de räknat ut att typen BC-resenär är olönsam. Det blir intressant men det gör klart att ens värde är vad man betalat här och nu.
 
Fredrik skrev:Jag visste inte att det fanns kreditkort som ger tillgång till loungerna. Råkar det gälla AMEX Plat? Frågar åt en kompis...Klicka för att utvidga...
Definitivt inte. Jag hade Amex BA Premium när jag jobbade i UK, och fick regelbunden reklam för andra kort, bl.a. Platinum, och jag minns inga påståenden om BA-lounger. Har heller aldrig hört förut om att det skulle finnas andra kort som ger access. Vilka är det? Centurion? Några Private banking-kort?



Men jag blir inte förvånad om det blir ökad efterfrågan på Platinum i UK nu/snart, eftersom det nog framstår som ett mer praktiskt sätt att spendera sig till loungeaccess än att fokusera sitt flygande på BA.
 
Hachans skrev:Fler och fler program är ju idag revenuebaserade. Även SAS trots att det införts lite i smyg utan att någon riktigt tänkte på det. Med små steg mellan varje biljettklass och där de billigaste biljetterna knappt ger någonting. Så även om det inte finns en direkt och permanent koppling mellan poäng tjänad och kronan än, så är programmet verkligen revenuebaserat....Klicka för att utvidga...
Ärligt talat vet jag inte riktigt hur du resonerar här. EB är väl verkligen inte alls revenuebased, inte ens i smyg.



Här är priser och poäng för en CPH-ARN.





ska%CC%88rmavbild-2024-12-31-kl-11-26-29-png.161273







Att få i GoLight / T få 100 nivåpoäng för 273 kr "spend" är väldigt mycket sämre utväxkling än att få 650 nivåpoäng för 504 kr "spend" i GoSmartBio.



Skulle EB gå över till revenuebased, dvs en betald fare x en faktor (dvs en och samma faktor oavsett biljettyp/klass) skulle go-biljetter öka sin intjäning mycket kraftigt jämfört med andra klasser/typer. I excelen ovan tog jag faktor 0,8 som var snittet för poängen i exemplet. Men du ta välja vilken faktor som helst, applicera den på en fare och se själv att goLight blir vinnaren relativt andra klasser om/när EB går till revenuebased.



Vilket är exakt samma sak som hände med Finnair plus - de klasser som tjänade bra innan blev stora relativa förlorare mot de billigaste klasserna. Just för att prisstrukturen är så hoppressad.
 
Jag tror Light (eller basic)-biljetterna spelar i en egen division. Det känns som att flygbolagen vill straffa dem lite extra genom att säkerställa att en normal poängsamlare inte vill köpa dem. Seating, lounge, baggage, poäng - allt ska vara lite mer RyanAir om du köper en sådan biljett...



Om du gör motsvarande tabell där varje bokningsklass tas med kanske mönstret kommer se lite annorlunda ut.
 
Helt klart straffas light. På samma sätt ges bio oproportionerligt många poäng, säkert som incitament för det ser bra ut i redovisningen ju fler som väljer det.
 
intuition skrev:Ärligt talat vet jag inte riktigt hur du resonerar här. EB är väl verkligen inte alls revenuebased, inte ens i smyg.Här är priser och poäng för en CPH-ARN.Visa bifogad bild 161273Att få i GoLight / T få 100 nivåpoäng för 273 kr "spend" är väldigt mycket sämre utväxkling än att få 650 nivåpoäng för 504 kr "spend" i GoSmartBio.Skulle EB gå över till revenuebased, dvs en betald fare x en faktor (dvs en och samma faktor oavsett biljettyp/klass) skulle go-biljetter öka sin intjäning mycket kraftigt jämfört med andra klasser/typer. I excelen ovan tog jag faktor 0,8 som var snittet för poängen i exemplet. Men du ta välja vilken faktor som helst, applicera den på en fare och se själv att goLight blir vinnaren relativt andra klasser om/när EB går till revenuebased.Vilket är exakt samma sak som hände med Finnair plus - de klasser som tjänade bra innan blev stora relativa förlorare mot de billigaste klasserna. Just för att prisstrukturen är så hoppressad.Klicka för att utvidga...


Sjävklart finns det undantag och sweetspots, men generellt gäller reglerna att ju mer du betalar som kund, ju fler nivåpoäng får du - även hos SAS. Det är bara att titta på poängtabellen så blir det supertydligt. Men istället för krona direkt till poäng så använder man bokningsklasserna som ”steg”.



Ytterligare ett tydligt tecken är ju hur statusintjäningen frikopplats från hur mycket poäng du får att använda. Konspiratorikern i mig gör att jag tror det gjorts för att minska chocken när man slutligen går över till helt spendbaserad intjäning när Eurobonus troligen går upp i Flying Blue så småningom.






clouds_3x.jpg




Tjäna och använd EuroBonus-poäng när du reser med SAS

Tjäna och använd EuroBonus-poäng på flyg med Scandinavian Airlines »


favicon.ico


www.sas.se
 
LTG har ju aldrig kännts göttigare att ha än nu. Ungefär som Jonas skriver blir fokus mer på att få in poäng och boka roliga resor i Business/First för dem, istället för att jaga status i olika allianser.
 
Back
Top