Stora förändringar i SAS loungeutbud och FastTrack

Alltså jag förstår att det är en försämring, men för mig är det inte avgörande för SAS dock med de här försämringarna.

Jag har priority Pass och det går att få för ett väldigt överkomligt pris, de flesta destinationer där jag flyger har fortf fast track eller är så pass små flygplatser att det inte spelar någon roll.

Det som avgör oftast för mig är service och hantering när det väl blir problem, och där har jag haft strul med SAS ett par ggr i år.

Toppen var lite när strulet vid ombokningar från LPI var ganska stor, och SAS vägrade kompensera för vissa av de tillkommande utgifterna som det ger mig. Har haft problem med SKY TEAM tidigare ett par ggr också, men alltid fått igenom mina krav tillslut.

Jag kommer inte sluta flyga SAS, eller bojkotta något, men jag kommer förlägga en hel del flygningar till andra bolag, oavsett om Nextjet eller liknande carrier åter kommer till Linköping eller ej.

Life goes on =)
 
Risken är att SAS kan förlora X% kunder på detta drag. Frågan är om de kommer tjäna mer pengar på detta eller förlora på det?!

Min personliga känsla är att jag dec 2017 fortfarande kommer vara ordentligt minus på mina SAS-aktier.
 
Ricci skrev:Risken är att SASkanförlora X% kunder på detta drag. Frågan är om de kommer tjäna mer pengar på detta eller förlora på det?!Min personliga känsla är att jag dec 2017 fortfarande kommer vara ordentligt minus på mina SAS-aktier.Klicka för att utvidga...


Så är det nog, kanske inte något massivt tapp men avståndet mellan etablerat bolag och lågprisbolag krymper för varje dag, det är såklart vi som kunder som detta beror på eftersom vi kollar på pris och inte produkt, då måste bolagen svara med att matcha pris eftersom t.ex. loungetillgång inte säljer för de flesta. Som exempel så har mina föräldrar börjat gå över till SAS och SAS Plus för sina resor inom Europa just för att de får tillgång till lounge, men nu kan Norwegian ligga nära till hands om priset och/eller ankomsttider är bättre när det inte ges det lilla extra.



Tråkig utveckling men såklart har man räknat på det, man får nog luta sig på Diners-kortet tillsvidare för de flesta flygningarna.
 
Men eftersom SAS fortfarande är med i Star Alliance så har man väl ändå fortsatt tillgång till lounger med den symbolen som EBG?
 
konsumtion skrev:Men eftersom SAS fortfarande är med i Star Alliance så har man väl ändå fortsatt tillgång till lounger med den symbolen som EBG?Klicka för att utvidga...
Ja, det är de loungerna som är listade i kolumn 2 på sid 2 i PDFen. De som försvinner för EBär på de flygplatser där det inte finns någon Star Alliance-kopplad lounge (vilket är ganska många).
 
mha321 skrev:Amex Premium ger ingenting vad gäller lounger, inte heller Elite. Däremot om du går up till Platinum så får du Priority Pass.Klicka för att utvidga...


Där har ju Amex ett "gyllene läge" till produktförbättring.
 
Coalcandy skrev:Vore ju fantastiskt om Elite hade erbjudit detta - särskilt nu när Diners inom kort blir sämre.Klicka för att utvidga...
Helt klart. Men samtidigt så har Elite ju idag i princip ingen konkurrens, så varför skulle de lägga in det utan att höja avgiften. Tyvärr.



Men visst vore det trevligt!
 
BC har väl representanter från KLM och Aeroflot samt Accor här på forumet, hur är det med SAS? Har de en representant eller inte här på forumet? Har de blivit tillfrågade och tackat nej eller har de inte ens blivit tillfrågade?

Tycker det hade varit passande om det funnits någon representant för SAS här på forumet som kunde förklarat det geniala med denna förändring då jag inte ser fördelarna för oss resenärer i detta beslut.
 
maba skrev:hur är det med SAS? Har de en representant eller inte här på forumet? Har de blivit tillfrågade och tackat nej eller har de inte ens blivit tillfrågade?Klicka för att utvidga...
SAS har aldrig haft någon representant här. Överlag har ju detta med företagsrepresentanter på forumet minskat.
 
Agö skrev:SAS har aldrig haft någon representant här. Överlag har ju detta med företagsrepresentanter på forumet minskat.Klicka för att utvidga...
Förstår inte varför det ska minska. Om BC nu hävdar sig vara ett av de större reseforumet i Norden så borde de skicka ut förfrågan till de större aktörerna exempelvis SAS, om de har intresse av att ha med en representant på BC som kan svara på medlemmarnas frågor.
 
maba skrev:BC har väl representanter från KLM och Aeroflot samt Accor här på forumet, hur är det med SAS? Har de en representant eller inte här på forumet? Har de blivit tillfrågade och tackat nej eller har de inte ens blivit tillfrågade?Tycker det hade varit passande om det funnits någon representant för SAS här på forumet som kunde förklarat det geniala med denna förändring då jag inte ser fördelarna för oss resenärer i detta beslut.Klicka för att utvidga...
Ja inte är det resenärerna dom tänker på, men ska dom lyckas spara 1,5 miljarder utan att säga upp folk behöver dom ju minska andra kostnader. Det här är väl en ganska lätt och snabb kostnad att bli av med, det är nog inte svårare än så.
 
maba skrev:Förstår inte varför det ska minska. Om BC nu hävdar sig vara ett av de större reseforumet i Norden så borde de skicka ut förfrågan till de större aktörerna exempelvis SAS, om de har intresse av att ha med en representant på BC som kan svara på medlemmarnas frågor.Klicka för att utvidga...
Människor litar ofta mer på en enskild person än en organisation.

Martin och Jacob som hade kontakt med flygbolagen, inte BusinessClass som hade det.
 
Trist! Jag har en bokning i Plus till Barcelona som jag nu där blir av med loungen. Hade tänkt kontakta SAS med några väl valda ord om detta men om jag förstår det hela rätt så är Customer Care till för redan utförda resor. Customer Contact Center är för kommande resor men jag hittar bara ett telefonnummer dit. Någon som har en mailadress dit istället?
 
maba skrev:Förstår inte varför det ska minska. Om BC nu hävdar sig vara ett av de större reseforumet i Norden så borde de skicka ut förfrågan till de större aktörerna exempelvis SAS, om de har intresse av att ha med en representant på BC som kan svara på medlemmarnas frågor.Klicka för att utvidga...
Om sas ska spara pengar är det nog inte helt optimalt att ha 1-2 personer som svarar på frågor på heltid på BC. Mycket av det vi vill ha svar på och hjälp med är inget som står i någon manual direkt. Ska då dessa personer kunna allt inom sas och ha rätt kontakter internt dessutom får de nog hitta en supermänniska.
 
palmen skrev:Om sas ska spara pengar är det nog inte helt optimalt att ha 1-2 personer som svarar på frågor på heltid på BC. Mycket av det vi vill ha svar på och hjälp med är inget som står i någon manual direkt. Ska då dessa personer kunna allt inom sas och ha rätt kontakter internt dessutom får de nog hitta en supermänniska.Klicka för att utvidga...
Menar du då att KLM, Aeroflot och Accor har lyckats hitta supermänniskor bara för att de svarar på medlemmarnas frågor här på BC? Jag anser inte att det behövs 1-2 heltidstjänster för att klara av medlemmarnas frågor utan representanten skulle kunna gå in och förtydliga vissa beslut samt svara på frågor från medlemmarna. Precis som de andra representanterna gör och jag tror som sagt var inte att de är supermänniskor. Tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att BC inte har fler företagsrepresentanter.
 
maba skrev:Menar du då att KLM, Aeroflot och Accor har lyckats hitta supermänniskor bara för att de svarar på medlemmarnas frågor här på BC? Jag anser inte att det behövs 1-2 heltidstjänster för att klara av medlemmarnas frågor utan representanten skulle kunna gå in och förtydliga vissa beslut samt svara på frågor från medlemmarna. Precis som de andra representanterna gör och jag tror som sagt var inte att de är supermänniskor. Tycker fortfarande att det är väldigt konstigt att BC inte har fler företagsrepresentanter.Klicka för att utvidga...
Jag skulle gissa på att antalet personer som har frågor till KLM, Aeroflot och Accor tillsammans kanske är ungefär max 1% av vad en representant från SAS skulle behöva svara på.

En SAS representant skulle troligtvis krävas på svar på Watergate, Smoothiegate, Loungegate, Polarrullegate, Trasig A330E i New York, förseningar pga väder när det komemr 50cm snö, hjälpa personer att boka om biljetter. Det räcker väl med att titta på denna tråd och vilka svar man vill ha från SAS här, hur ska en representant från SAS kunna svara på allt detta?

Det har mig veterligen diskuterats i typ 4 år om att ha en oficiell SAS representant men frågan har tidigare varit vilka typer av frågor ska personen då hjälpa till med? Tror inte att någon på BC skulle vara nöjd med den typ av svar som oftast förmedlas via SAS Facebook där man hänvisar resenärer till olika ställen för att få hjälp mm.

Det finns en hel del personal på SAS som läser detta forum så informationen går helt klart inte obemärkt förbi. Mig veterligen läser väldigt många flygbolag BC då och då för att hålla sig lite uppdaterade på vad vi snackar om.



Hur skulle en representant från SAS kunna gå in i denna tråd och förtydliga beslutet tycker du?

Att upprepa exakt samma sak som står i PDFen? Att säga att detta görs för att spara pengar och lägga fokus på hemma-loungerna (vilket redan kommit fram). Vilken mer information ska de komma med utöver vad som redan blivit känt? Att detta är en besparing antar jag att de flesta är införstådda med och att det är ett sparpaket som drivit dessa förändringar.
 
palmen skrev:Hur skulle en representant från SAS kunna gå in i denna tråd och förtydliga beslutet tycker du?Att upprepa exakt samma sak som står i PDFen? Att säga att detta görs för att spara pengar och lägga fokus på hemma-loungerna (vilket redan kommit fram)Klicka för att utvidga...
Representanten skulle i denna fråga exempelvis kunna berätta hur de tänker förbättra loungerna. Vilka lounger skall bli större, blir det bättre utbud på mat och dryck, blir det live äggstationer till frukost eller vad har de för planer? Behöver inte vara mer avancerat än så.
 
maba skrev:Representanten skulle i denna fråga exempelvis kunna berätta hur de tänker förbättra loungerna. Vilka lounger skall bli större, blir det bättre utbud på mat och dryck, blir det live äggstationer till frukost eller vad har de för planer? Behöver inte vara mer avancerat än så.Klicka för att utvidga...
Hur många inom SAS tror du sitter på svaret på dessa frågor du precis radade upp?

I en utopi hade det självklart varit perfekt med någon som kunde bistå med sådan information. Men här i forumet så ställer ju folk även krav på att SAS ska gå ut och informera på forumet om båd det ena och andra, var bara några veckor sedan det "kravet" ställdes här.



Om svaret på dina frågor hade blivit "Det är inget som är officiellt ännu", tror du forumet hade nöjt sig med det som svar?
 
palmen skrev:Hur många inom SAS tror du sitter på svaret på dessa frågor du precis radade upp?I en utopi hade det självklart varit perfekt med någon som kunde bistå med sådan information. Men här i forumet så ställer ju folk även krav på att SAS ska gå ut och informera på forumet om båd det ena och andra, var bara några veckor sedan det "kravet" ställdes här.Om svaret på dina frågor hade blivit "Det är inget som är officiellt ännu", tror du forumet hade nöjt sig med det som svar?Klicka för att utvidga...


Då SAS försämringar börjar träda i kraft inom två veckor så är jag ganska övertygad om att planerna om hur loungerna skall förbättras är känt hos en del personal. Har svårt att tänka mig att de kommer att sitta på något lunchmöte efter nyår och "brainstorma" hur de skall förbättra loungerna, planen finns nog redan. På din andra fråga så svarar jag ja. Skulle svaret bli att det inte är officiellt ännu så tror jag forumets medlemmar skulle nöjt sig med det svaret, för tillfället iallafall.
 
Back
Top